Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gas of elektrische lamp? - Forum Wereldfietser

gas of elektrische lamp?

hallo,

Mijn eerste vraag: Neemt de wereldfietser een lamp mee? of ligt hij/zij dan al lang in de slaapzak?

indien er een lamp mee gaat:

gas of elektriciteit?

de voordelen van elektrisch: (http://www.perrysport.nl/campinglampen- ... 6413.html#)
- goedkoper
- lichter (ook inclusief de aa-batterijen?)
- minder breekbaar dan gas

de voordelen van gas: (http://www.perrysport.nl/campinglampen- ... 12090.html)
- je hebt al een gasfles mee.
- hij geeft ook warmte. (of is dit te verwaarlozen?)
wottie schreef:hallo,

Mijn eerste vraag: Neemt de wereldfietser een lamp mee? of ligt hij/zij dan al lang in de slaapzak?

indien er een lamp mee gaat:

gas of elektriciteit?
en een waxinelichtje?
Ik heb ook zo'n gaslamp, maar eerlijk gezegd gebruik ik die bijna nooit meer. Bij een vakantie met de wagen zou ik het nog wel overwegen om die lamp mee te nemen, maar bij een fietsvakantie vind ik het niet geschikt. Die lampen zijn mijn inziens echt gemaakt voor vakanties met de caravan.

Als je actief bezig bent (en je handen vrij wil hebben) is zo'n gaslamp niet zo handig en verkies ik een hoofdlampje. Om te gebruiken als je in de tent zit lijkt me dan weer niet aangeraden vanwege het zuurstofgebruik (en mogelijke CO-ontwikkeling) en het vrijkomende vocht (hoe groot dat probleem is, durf ik niet in te schatten) en geeft zo'n ding veel te veel licht. In dat geval gebruik in evengoed een hoofdlampje of hang ik een zaklampje op in de tent.
Dus ook de elektrische lamp van het voorbeeld zou ik niet meenemen op fietsvakantie.

Renaat
Hoofdlampje gaat altijd mee en soms een kaarsje of waxinelichtje.
Ik vind de donkere avond zo mooi. Zonde om dat te verstoren. Als het echt te donker is om wat te zien en iets noodzakelijks te doen heb ik een hoofdlampje, liefst met zo min mogelijk licht / een echt lage stand om mijn nachtzicht niet kwijt te raken.
Wim
Hoofdlamp, zonder meer.

Wil je echt een gaslampje, dan kun je voor de actieve buitensporten kijken naar een lampje met een stalen kooitje om het kousje. Een stuk degelijker natuurlijk dan glas.
Ben je lui en ga je met de auto, dan kan een gaslampje met glas natuurlijk ook. Maar dan is een LED-balk net zo makkelijk en zuinig.
En ja om op Marten terug te komen: soms een citronella waxinelichtje. Maar niet in de tent.
Wim
Ook hier wordt eigenlijk alleen nog maar de hoofdlamp ingepakt. Soms ook zo'n goedkoop mini LED (fiets)lampje. Met dat elastiekje eraan kan ie prachtig mooi in de nok van de tent.
Daarnaast kook ik niet op gas. Dus een gaslamp zou ik sowieso nooit kiezen.

Citronella kaarsjes. Geweldig die hadden we vroeger ook altijd. Ik ga eens kijken waar ik die kan vinden.
wottie schreef:Mijn eerste vraag: Neemt de wereldfietser een lamp mee?
Deze wereldfietser steeds minder vaak. Als ik in het noorden ga fietsen heb ik geen lamp nodig, en in het zuiden zit ik 's avonds vaak nog op een terras op de camping of in een nabije stad totdat ik het tentje in duik. Voor de rest volstaat een klein Maglite lampje.

Ik had op mijn vorige fiets een afneembare koplamp met zonnecel. Dat was een heel handig ding, en ik heb nooit een goede vervanger kunnen vinden.

Ik heb wel eens een lamp van campingaz meegenomen.
Het kousje is enige onderdeel dat echt breekbaar is en die zijn zo licht dat je makkelijk een half dozijn reservekousje mee kunt nemen.
wottie schreef: voordelen van gas: (http://www.perrysport.nl/campinglampen- ... 12090.html)
- je hebt al een gasfles mee.
da's op bepaalde vakanties wel een voordeel: als je vanuit nl begint te fietsen, of als je bestemming in het zuiden van europa ligt. Campingaz is in veel landen steeds moeilijker te krijgen. Voor mij een reden om op de meeste vakanties ook niet meer op campingaz te koken.
wottie schreef:- hij geeft ook warmte. (of is dit te verwaarlozen?)
klopt, maar eigenlijk kun je zo'n lamp niet in een trekkerstentje gebruiken, en buiten vervliegt die warmte te snel. Bovendien heb je in landen waar campingaz goed te krijgen is 's avonds geen kachel nodig.
Waar je een zaklamp voor nodig hebt - het in de nacht vinden van je spullen in een donkere tent - zou ik een gaslamp toch met klem willen afraden. Ik weet niet of er veiligere gaslampen zijn dan de bekende campinggazkousjesdingen, maar die lijken me wel heel gevaarlijk om mee door een trekkerstent tent te kruipen. (brand en CO)
Bovendien hoe steek je in het holst van de nacht zo'n ding aan? Je hebt dan een lampje nodig om je lucifers te vinden.

Sinds je voor € 17,95 een goede LED-hoofdlamp hebt die maar weinig weegt en waarvan de batterijtjes meerdere vakanties meegaan lijkt me het ook geen onderwerp meer. (niet dat het ooit een onderwerp was)

Leon
Robertjan schreef:Hoofdlamp, zonder meer.

Wil je echt een gaslampje, dan kun je voor de actieve buitensporten kijken naar een lampje met een stalen kooitje om het kousje. Een stuk degelijker natuurlijk dan glas.
Ben je lui en ga je met de auto, dan kan een gaslampje met glas natuurlijk ook. Maar dan is een LED-balk net zo makkelijk en zuinig.
ik heb dit Primus lampje. Klein, sterk, geen glas wat kan breken en je kan er nog een klein pannetje opzetten om wat op te warmen. Gas tankje is ook te gebruiken om een gasbranderje op te schroeven.
Zelf ben ik erg tervreden van een UCO 'candle lantern'. Eenvoudige houders voor een kaars, meer moet dat niet zijn. Kan perfect in de tent gebruikt worden, althans dat is mijn ervaring. Enkel het dekseltje bovenaan wordt heet maar indien opgehangen met behulp van de ketting aan het dak van de tent geen enkel probleem.
Geen gedoe met parafinegemors in de tent of een open vlam dicht bij een synthetische slaapzak of tentje. :D (Nou ja, eigenlijk verre van grappig als het echt misgaat...)

Het kleintje voor simpele, goedkope waxinelichtjes.
http://www.industrialrev.com/micro-lantern.html

of een model waarin voor zover ik weet helaas uitsluitend kaarsjes van deze fabrikant passen.
http://www.industrialrev.com/original-c ... ntern.html

Tijdens de zomer voor mij volledig overbodig aangezien de dagen lang genoeg zijn en de ochtenden tevens verdomd vroeg. :wink:

Greetz,
Bram