Zaterdag 15 juni 2013.
De dienstdoende dame van het station van Pontorson/Mont-Saint-Michel kwam het perron op met de mededeling dat de trein met 40 minuten zou binnen komen. Dit had gevolgen voor mijn reisschema en ik zou de TGV van Parijs naar Rijsel, met gereserveerde plaatsen voor mij en mijn fiets, niet halen.
Ik vertelde haar mijn probleem en zij nodigde mij uit om naar binnen te komen. Daar bleek het kleine stationnetje, waar slechts enkele treinen per dag stoppen, een heus loket te hebben met alle voorzieningen.
Ik kreeg een nieuw reisschema en ook aanpaste reserveringen voor een latere TGV vanuit Parijs. Op welk Nederlands station tref je deze voorziening?
Ik was nu wel twee uur later thuis.

Mijn reisschema was nu:
vertrek Pontorson 10:00 (zou om 09:21 vertrekken)
aankomst Caen 12:00
(Dit was een T.E.R.-trein. Gelijkvloerse instap en grote ruimte voor fietsen. Reserveren voor de fiets kan niet.Fietsvervoer gratis)
vertrek Caen 13:03
Ankomst Paris Saint Lazare 15:16
(Dit was een Intercités. lange trein met over de trein verdeeld rijtuigen met twee fietshaken. Hoge instap en smalle deur. Reserveren voor de fiets kan niet. Fietsvervoer is gratis.
Fietsen van Paris Saint Lazare naar het Gare du Nord. ongeveer 2,5 km. Parijs wordt steeds meer een fietsstad. De busstroken zijn ook voor fietsers.
Vertrek Parijs 16:46
Aankomst Rijsel 17:45 (station Lille Europe)
(TGV met vier fietshaken in een van de koppen van de trein. Was rijtuig 18. Reserveren verplicht. 10 Euro)
Fietsen naar station Lille Flandres: 400 meter.
vertrek Rijsel 18:08
aankomst Antwerpen Centraal 20:08
vertrek Antwerpen Centraal 20:47
aankomst Den Haag HS 22:32
vertrek Den Haag HS 22:43
Aankomst Amsterdam Centraal 23:33
Dit is de dienstegeling op zaterdag. Door de week geldt een totaal andere verbinding.
In de zomermaanden gaan er ook rechtstreekse TGV's van Saint-Malo en Rennes naar Rijsel.