Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mur de Vianden - Forum Wereldfietser

Mur de Vianden

Beste lezers,

Hierbij een vraagje om meer inzicht te verkrijgen over een goed bergverzet. Onlangs ben ik met een stel vrienden naar Luxemburg geweest om daar de Jean Nelissen Classic te doen. Dit ging allemaal vrij aardig, de stukken omhoog, tot we aankwamen bij de welbekende Mur. Tot mijn spijt ben ik tot ongeveer de helft gekomen en moest toen echt afstappen. For the record: de Mur is dan ook volgens de site op zn max 23% omhoog.

Ik heb de tocht gedaan op een Sora 3x9 speed en wil nu eens gaan rondsnuffelen naar iets nieuws zodat ik volgend jaar, samen met wat extra training, wel die Mur op kom. Wat zijn nu zaken waar ik op moet letten bij het kopen van een nieuwe/tweedehands fiets? Er waren namelijk fietsers bij die met het GROOTSTE gemak omhoog peddelde. Niet dat ik dat ook wil, maar zij reden duidelijk niet op een "normaal" verzet.

Een 10 speed aanschaffen lijkt mij het minimale, toch zijn alle andere tips altijd welkom ;) Ik ben verder een leek op dit gebied!

Alvast bedankt!
Iets te weinig info. 3x9 zegt niet zoveel. Hoeveel tanden hebben de voorbladen en wat zit er achter gemonteerd.
de muur:
http://www.salite.ch/Lux/snicol1.gif

Ik heb hem een keer gedaan, ook tijdens de JNC. Na 165 km hakt zoiets er best wel in. Ik kwam omhoog zonder afstappen op een 30*25
multiwgb schreef:Iets te weinig info. 3x9 zegt niet zoveel. Hoeveel tanden hebben de voorbladen en wat zit er achter gemonteerd.
En fietste hij wel op z'n lichtste verzet ?
Sora heeft voor 50-39-30; dus wat zat er achter als grootste tandwiel ?
Michael W schreef:
multiwgb schreef:Iets te weinig info. 3x9 zegt niet zoveel. Hoeveel tanden hebben de voorbladen en wat zit er achter gemonteerd.
En fietste hij wel op z'n lichtste verzet ?
Sora heeft voor 50-39-30; dus wat zat er achter als grootste tandwiel ?

Zojuist even gekeken, en zo te zien is de voorkant inderdaad 50-39-30. Als grootste tandwiel achter heb ik er 22 kunnen tellen. Ik heb dan ook op zeker in die versnelling gefietst (30-22?) en kreeg de fiets niet naar boven geduwd ;)
bergbeklimmer schreef:de muur:
http://www.salite.ch/Lux/snicol1.gif

Ik heb hem een keer gedaan, ook tijdens de JNC. Na 165 km hakt zoiets er best wel in. Ik kwam omhoog zonder afstappen op een 30*25
Een chapeau voor u meneer!;) Persoonlijk lijkt het mij een leuke uitdaging voor volgend jaar.
Fuz schreef:Zojuist even gekeken, en zo te zien is de voorkant inderdaad 50-39-30. Als grootste tandwiel achter heb ik er 22 kunnen tellen. Ik heb dan ook op zeker in die versnelling gefietst (30-22?) en kreeg de fiets niet naar boven geduwd ;)
Voor misschien 2 tientjes zet je er een cassette 11-13-15-17-20-23-26-30-34 op.
Kan je zelfs lichter dan 1:1 fietsen :wink:

Goedkoper dan een nieuwe fiets kopen 8)
Michael W schreef:
Fuz schreef:Zojuist even gekeken, en zo te zien is de voorkant inderdaad 50-39-30. Als grootste tandwiel achter heb ik er 22 kunnen tellen. Ik heb dan ook op zeker in die versnelling gefietst (30-22?) en kreeg de fiets niet naar boven geduwd ;)
Voor misschien 2 tientjes zet je er een cassette 11-13-15-17-20-23-26-30-34 op.
Kan je zelfs lichter dan 1:1 fietsen :wink:

Goedkoper dan een nieuwe fiets kopen 8)
Aardig ideetje ;) En hoe zit dat qua ketting dan?
Fuz schreef:
Michael W schreef:Aardig ideetje ;) En hoe zit dat qua ketting dan?
Schakeltje ertussen doen of een nieuwe ketting; kost je ook de kop niet !!
Wel even goed kijken of je derailleur dat grotere tandwiel aan kan !!

Afbeelding

Anders zoiets er nog bij kopen 8)
Michael W schreef:
Fuz schreef:
Michael W schreef:Aardig ideetje ;) En hoe zit dat qua ketting dan?
Schakeltje ertussen doen of een nieuwe ketting; kost je ook de kop niet 8)
Wel even goed kijken of je derailleur dat grotere tandwiel aan kan !!
Allemaal super tips waar ik zeker iets aan heb, thx!

Toch kriebelt het idee van een nieuwe fiets nog wel erg. Op het moment rij ik op een oude Koga (prologue) die ik zelf heb voorzien van een nieuwe groep enzovoort. Het blijft natuurlijk leuk speelgoed die oude stalen fietsen, maar het oog wilt ook wat 8) Die van mij tenminste (vind het frame niet zo mooi) :P

Ik vraag mij dan toch nog af of een overstap naar een andere fiets met bijv. een 105 groep in het algemeen niet beter is. Daarbij zie ik wel dat de vertandingen tot max. 11-28 lopen bij de 105. Heeft iemand een idee wat in dit geval "beter" of handiger is? En of het verschil tussen de 11-28 bij de 105 en de 11-34 bij de Sora echt het verschil kan maken wanneer je die berg op moet.

Wederom, ik heb hier zeer weinig ervaring mee, dus ik hoop dat iemand hier een duidelijk antwoord op kan bieden, ik ben in ieder geval al erg blij met de huidige adviezen die zijn gekomen!
Inderdaad die cassette monteren en gaan trainen. :lol:

Hier kan je mee stoeien. Vul bij trapfrequentie 60 is misschien iets te hoog voor je maar het is niet zo belangrijk. 11 tot 28 is prima maar hoeveel tanden hebben de voorbladen.
Fuz schreef:Ik vraag mij dan toch nog af of een overstap naar een andere fiets met bijv. een 105 groep in het algemeen niet beter is. Daarbij zie ik wel dat de vertandingen tot max. 11-28 lopen bij de 105. Heeft iemand een idee wat in dit geval "beter" of handiger is? En of het verschil tussen de 11-28 bij de 105 en de 11-34 bij de Sora echt het verschil kan maken wanneer je die berg op moet.
Als bij die 105 als kleinste voor ook 28t zit, kan je ook 1:1 rijden. Ben je zelf niet te zwaar dan zal dat best wel lukken. Wat beter is is ook 'n beetje afhankelijk van je portemonnee :wink:
Als je een fiets wilt kopen dan zou je dat gewoon kunnen doen. Het ligt er maar net aan hoe hard je dat precies wilt. En het verschil tussen een 34 en een 28 is precies 6 tanden en dat is een fors verschil bergop. 30*28 fietst licht; 30*34 fietst nog veel lichter.

En een 30*25 van een 105 groep fietst net zo zwaar als een 30*25 van een Sora groep. Vanaf Tiagra wordt het 10 speed; Dura-ace en Ultegra zelfs al 11 speed. En het wordt allemaal wat lichter (in gewicht). Maar met ultegra blijft ook de muur van Vianden een steil kreng.
multiwgb schreef:Inderdaad die cassette monteren en gaan trainen. :lol:

Hier kan je mee stoeien. Vul bij trapfrequentie 60 is misschien iets te hoog voor je maar het is niet zo belangrijk. 11 tot 28 is prima maar hoeveel tanden hebben de voorbladen.
Wow ok, dit is nog eens andere koek, they should call it rocket science :P Maar bedankt, ik ga mij hier eens even in verdiepen!
Michael W schreef:
Fuz schreef:Ik vraag mij dan toch nog af of een overstap naar een andere fiets met bijv. een 105 groep in het algemeen niet beter is. Daarbij zie ik wel dat de vertandingen tot max. 11-28 lopen bij de 105. Heeft iemand een idee wat in dit geval "beter" of handiger is? En of het verschil tussen de 11-28 bij de 105 en de 11-34 bij de Sora echt het verschil kan maken wanneer je die berg op moet.
Als bij die 105 als kleinste voor ook 28t zit, kan je ook 1:1 rijden. Ben je zelf niet te zwaar dan zal dat best wel lukken. Wat beter is is ook 'n beetje afhankelijk van je portemonnee :wink:
Dat vraag ik mij dus ook af inderdaad, of een 28 al eigenlijk niet genoeg is gezien ik nu slechts tot 22 kom en de 28 dus al een hele stap vooruit is. Ik ben nog eerder te licht dan te zwaar waar het gaat om mijn persoonlijke gewicht, en bergen over het algemeen gaan mij door dit feit wel goed af ;) Het zal denk ik idd een kwestie zijn hoeveel ik hiervoor wil gaan uitgeven. Het resultaat zal ongeveer hetzelfde zijn. Bedankt voor de tip!
bergbeklimmer schreef:Als je een fiets wilt kopen dan zou je dat gewoon kunnen doen. Het ligt er maar net aan hoe hard je dat precies wilt. En het verschil tussen een 34 en een 28 is precies 6 tanden en dat is een fors verschil bergop. 30*28 fietst licht; 30*34 fietst nog veel lichter.

En een 30*25 van een 105 groep fietst net zo zwaar als een 30*25 van een Sora groep. Vanaf Tiagra wordt het 10 speed; Dura-ace en Ultegra zelfs al 11 speed. En het wordt allemaal wat lichter (in gewicht). Maar met ultegra blijft ook de muur van Vianden een steil kreng.
Hahaha, vooral je laatste zin vind ik erg grappig aangezien die maten van mij met ultegra fietsen en lang niet zo ver kwamen. Maar wat mijn twijfel denk ik blijft vasthouden is het volgende feit: Hou ik 9 speed maar wel met 4 tandwielen die groter zijn dan mijn grootste tandwiel die ik momenteel heb, of ga ik voor een 10 speed waarbij ik "slechts" 2 grotere tandwielen krijg maar waarbij de kleinere tandwielen niet in gedrang komen in vergelijking met mn huidige tandwielen. Ik lever met die 9 speed natuurlijk wel een aantal kleinere in wat tijdens het fietsen van normale wegen en heuveltjes mn range verkleint. Daar komt ook nog eens bij dat die 22 prima was voor alle andere bergen die ik bij die tocht heb gedaan, maar net niet groot genoeg was voor die muur. Een 34 is dus wellicht wel wat overdreven. Stel je voor dat het straks nog TE makkelijk gaat:P

Thx voor de info!
Fuz schreef:Maar wat mijn twijfel denk ik blijft vasthouden is het volgende feit: Hou ik 9 speed maar wel met 4 tandwielen die groter zijn dan mijn grootste tandwiel die ik momenteel heb, of ga ik voor een 10 speed waarbij ik "slechts" 2 grotere tandwielen krijg maar waarbij de kleinere tandwielen niet in gedrang komen in vergelijking met mn huidige tandwielen. Ik lever met die 9 speed natuurlijk wel een aantal kleinere in wat tijdens het fietsen van normale wegen en heuveltjes mn range verkleint. Daar komt ook nog eens bij dat die 22 prima was voor alle andere bergen die ik bij die tocht heb gedaan, maar net niet groot genoeg was voor die muur. Een 34 is dus wellicht wel wat overdreven. Stel je voor dat het straks nog TE makkelijk gaat:P
Voor het vlakke in NL gebruik je de ene cassette, voor de bergen een andere. Slijten ze ook niet zo hard en het verwisselen is zo gepiept !!
Michael W schreef:
Fuz schreef:Maar wat mijn twijfel denk ik blijft vasthouden is het volgende feit: Hou ik 9 speed maar wel met 4 tandwielen die groter zijn dan mijn grootste tandwiel die ik momenteel heb, of ga ik voor een 10 speed waarbij ik "slechts" 2 grotere tandwielen krijg maar waarbij de kleinere tandwielen niet in gedrang komen in vergelijking met mn huidige tandwielen. Ik lever met die 9 speed natuurlijk wel een aantal kleinere in wat tijdens het fietsen van normale wegen en heuveltjes mn range verkleint. Daar komt ook nog eens bij dat die 22 prima was voor alle andere bergen die ik bij die tocht heb gedaan, maar net niet groot genoeg was voor die muur. Een 34 is dus wellicht wel wat overdreven. Stel je voor dat het straks nog TE makkelijk gaat:P
Voor het vlakke in NL gebruik je de ene cassette, voor de bergen een andere. Slijten ze ook niet zo hard en het verwisselen is zo gepiept !!
Dat kan ook ;) Allemaal goede tips van uw kant die ook nog eens goed voor mijn portemonnee zijn! Denk dat ik er maar eens een nachtje over moet gaan slapen nu ik dit allemaal weet. Bedankt voor de tips tot dusver!
Dat doe ik ook. Met vakantie wordt de cassette met de 34 gemonteerd. Blijf ik met de fiets rond om het huis dan wissel ik die cassette van Koga voor een 13 naar 21 met 1 tand oplopend dat fietst fantastisch in de Hoekse-Waard.
multiwgb schreef:Dat doe ik ook. Met vakantie wordt de cassette met de 34 gemonteerd. Blijf ik met de fiets rond om het huis dan wissel ik die cassette van Koga voor een 13 naar 21 met 1 tand oplopend dat fietst fantastisch in de Hoekse-Waard.
Bedankt voor deze bevestiging!
Dan heb ik gelijk nog een vraagje: De 105 gaat maar tot 11-28, de Ultegra gaat tot 12-30. Is het ook mogelijk om een Ultegra cassette te gebruiken bij een 105 systeem?
Fuz schreef:
multiwgb schreef:Dat doe ik ook. Met vakantie wordt de cassette met de 34 gemonteerd. Blijf ik met de fiets rond om het huis dan wissel ik die cassette van Koga voor een 13 naar 21 met 1 tand oplopend dat fietst fantastisch in de Hoekse-Waard.
Dan heb ik gelijk nog een vraagje: De 105 gaat maar tot 11-28, de Ultegra gaat tot 12-30. Is het ook mogelijk om een Ultegra cassette te gebruiken bij een 105 systeem?
Ja dat kan!
gios schreef:
Fuz schreef:
Ja dat kan!
Super! En zijn er dan nog zaken waar ik op moet letten of kan dat zo 1 op 1 worden overgezet?