Een angstige ervaring:
Terwijl ik met behoorlijke snelheid een Spaanse helling afreed, schakelde ik zo idioot verkeerd (of misschien toch niet, zie verderop) dat de ketting van mijn Santos Travelmaster tussen het grootste achtertandwiel en de spaken raakte. Het hele achterwiel sloeg vast en met de grootste moeite wist ik slippend en wel tot stilstand te komen, zonder te vallen. Het resultaat: zeven gebroken spaken, mooi verspreid over het achterwiel.
De losse spaken met tiewraps aan de andere spaken gebonden, een deel van de bagage op de fiets van mijn vrouw geladen en alsnog zonder problemen vijftig kilometer naar in San Lorenzo de El Escorial gefietst, waar de fietsenmaker van Golpe del Pedal de volgende dag korzelig verklaarde dat de tandwielen "de plata" (zilverkleurig) behoorden te zijn in plaats van vet en zwart, zoals de mijne. Of dat nou de oorzaak van het euvel was... Maar goed, de reparatie was verder geen probleem, nieuwe spaken en wiel uitrichten voor € 20, met kwitantie nog wel.
Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt? Mijn ketting is wel eens eerder tussen tandwielen en spaken geslagen als de afstelling niet optimaal bleek, maar niet met dit dramatische gevolg. Ik vraag me ook af of er toch niet een of ander voorwerp in de fiets is geraakt waardoor de ketting ontregeld werd en wellicht ook de spaken braken.
En verder zag ik bij die Spaanse fietsenmaker dat je een plastic plaatje tegen het grootste tandwiel kunt zetten zodat de ketting niet kan doorschieten. Waarom zit dat niet standaard op een fiets?
Terwijl ik met behoorlijke snelheid een Spaanse helling afreed, schakelde ik zo idioot verkeerd (of misschien toch niet, zie verderop) dat de ketting van mijn Santos Travelmaster tussen het grootste achtertandwiel en de spaken raakte. Het hele achterwiel sloeg vast en met de grootste moeite wist ik slippend en wel tot stilstand te komen, zonder te vallen. Het resultaat: zeven gebroken spaken, mooi verspreid over het achterwiel.
De losse spaken met tiewraps aan de andere spaken gebonden, een deel van de bagage op de fiets van mijn vrouw geladen en alsnog zonder problemen vijftig kilometer naar in San Lorenzo de El Escorial gefietst, waar de fietsenmaker van Golpe del Pedal de volgende dag korzelig verklaarde dat de tandwielen "de plata" (zilverkleurig) behoorden te zijn in plaats van vet en zwart, zoals de mijne. Of dat nou de oorzaak van het euvel was... Maar goed, de reparatie was verder geen probleem, nieuwe spaken en wiel uitrichten voor € 20, met kwitantie nog wel.
Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt? Mijn ketting is wel eens eerder tussen tandwielen en spaken geslagen als de afstelling niet optimaal bleek, maar niet met dit dramatische gevolg. Ik vraag me ook af of er toch niet een of ander voorwerp in de fiets is geraakt waardoor de ketting ontregeld werd en wellicht ook de spaken braken.
En verder zag ik bij die Spaanse fietsenmaker dat je een plastic plaatje tegen het grootste tandwiel kunt zetten zodat de ketting niet kan doorschieten. Waarom zit dat niet standaard op een fiets?