Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vier landen in drie dagen fietsen! - Forum Wereldfietser

Vier landen in drie dagen fietsen!

Ik zit nu op de jeugdherberg van Larochette en bekijk de berichten van WF op internet. Lastige toetsenbord met knopjes in de Franse variant. Zo zit de Z middenboven. Eerst per trein naar Maastricht. In Baflo de retourkaartjes gewoon uit de gele NS-automaat gekocht, ook voor de fiets. Maar de treinverbinding tussen Amersfoort en Utrecht was weggevallen, moest toen via Duivendrecht omreizen. Ook daar weer mis en dan maar via Hilversum, om van te tandenknarsen. Twee uur vertraging! In de door kasseien fietsonvriendelijke Maastricht nog wat rondgepeddeld (huis van André Rieu gezien) en doorgefietst langs de linkeroever van de Maas tot Liège. Daar de trein van Liège naar Ettelbrück genomen. Wat is Gare Guillemins een schitterend nieuw station geworden, heel futuristisch. Aankomst in Ettelbrück 19.30 uur en dan nog 20 km fietsen naar Beaufort over pittige hellingen, ook nog een totaal opgebroken weg, omleiding via haarspeldbochten. De laatste klim 15% vier kilometer lopend gedaan. Eindelijk om 21.30 uur op jeugdherberg Beaufort aangekomen (vanmorgen om 6.50 uur van huis vertrokken). Net aan de balie aangemeld ging de telefoon: mijn vrouw Jeannette! Wat was ik zo blij om haar stem te horen. Zij was ongerust dat ik niet op de afgesproken tijdstip 19.45 uur had gebeld. Maar mijn mobieltje had in Luxemburg geen bereik! Sta je daar machteloos. 's Morgens vroeg in dichte mist vertrokken, het kasteel van Beaufort was niet te fotograferen. Bezoek aan mijn nicht die in Keiwelbach woont (dochter van mijn vaders broer en getrouwd met een Luxemburgse man), gezellig gebabbeld en gegeten. Familiefoto's doorgebladerd. Om half 1 verder via Vianden en dan naar Echternach. Daar overnacht in de nieuwe jeugdherberg aan een meer. Vanmorgen nog een stukje door Duitsland en dan via Müllertal (met de bekende rotspartijen van Petit Suisse) naar Larochette. Pittige hellingen en haarspeldbochten, het heeft me al acht spaken gekost maar ik had reserve bij me, zo klaar. Donderdagmorgen 9.41 uur met de trein van Ettelbrück weer naar huis. Is nog maar 14 km van Larochette. Wat zeg je, vier landen in drie dagen fietsen! En helemaal zonder landkaart bij me! Hier halfbewolkt en droog, ca. 22 graden, prima fietsweer. Overnachten in Luxemburgse jeugdherbergen is goedkoop en prima: 17,50 euro inclusief maaltijden!
Hoewel er hier en daar fietspaden (vaak over voormalige spoorbanen) liggen, zijn de doorgaande wegen vaak wel erg druk. Maar met mijn gehoortoestel kan ik een auto al van 400 meter afstand horen aankomen en ik draag een achteruitkijkspiegeltje op m'n bril. Tot nu toe ongeveer 200 km afgelegd. Ik heb al sinds 1976 niet meer in Luxemburg gefietst en er is hier ook een hoop veranderd. Prachtig land maar oppassen is wel geboden.
Als ik weer thuis ben ga ik de foto's en filmpjes uploaden!
Je beschrijft het weer bijzonder Martin :D

Maar deze zin wekt toch wel wat verbazing:
Pittige hellingen en haarspeldbochten, het heeft me al acht spaken gekost maar ik had reserve bij me, zo klaar
Ik vind dat best wel veel. Waar ligt dat aan dan? Toch niet aan de hellingen en haarspeldbochten?
Daar sta ik ook van te kijken, acht spaken, in ik neem aan, nog geen 500 km! Volgens mij gaat er dan toch iets verkeerd.
Benito schreef:Daar sta ik ook van te kijken, acht spaken, in ik neem aan, nog geen 500 km!
Aan 8 gebroken spaken kom ik niet eens in de afgelopen 40 jaar !! Hooguit 1 kan ik me vaag herinneren.
Ik sleep altijd een paar opvouwbare mee voor JJ. 8)
Als ik lees dat hij in jeugdherbergen overnacht, dan zal het toch ook niet aan de te zware belading liggen...
Het groot onderhoud zal niet helemaal goed gebeurd zijn.
ijsbrand schreef:Het groot onderhoud zal niet helemaal goed gebeurd zijn.
Vervelend voor Martin... maar zo te zien heeft-ie het onderweg wel kunnen fixen, da''s dan wel weer knap. Ik hanteer voor mezelf vaak de regel: if it ain't broke, don't fix it.
Ik kom aan 5 gebroken spaken in ongeveer 90.000 km. Waarvan een door een aanrijding tijdens een wedstrijd.
Pittige hellingen en haarspeldbochten, het heeft me al acht spaken gekost maar ik had reserve bij me, zo klaar.



Ik begrijp het Martin!
Iemand met een dergelijke krachtsexplosie als jij trapt alles aan gort 8)
Misschien moet je minder spaken meenemen= minder gewicht= minder belasting :wink:
Gelukkig ben je ervaren en technisch zeer vaardig en is e.e.a. zo weer gefixed.
Martin E. van Doornik schreef: In de door kasseien fietsonvriendelijke Maastricht nog wat rondgepeddeld ....
Hopelijk zijn de gebroken spaken niet te wijten aan het bovenstaande?
Hier als voorproefje drie filmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=yZZZ0Ct0MUg

https://www.youtube.com/watch?v=ay5UWln30lU

https://www.youtube.com/watch?v=SOPgJNAm3Mk

Het onderste filmpje is met mijn camera gemaakt door de Luxemburgse man van mijn nicht (dochter van de broer van mijn vader) en zij wonen in het huis rechts.
mapel63 schreef:
Martin E. van Doornik schreef: In de door kasseien fietsonvriendelijke Maastricht nog wat rondgepeddeld ....
Hopelijk zijn de gebroken spaken niet te wijten aan het bovenstaande?
Ik begrijp er zelf niets van, al 34 jaar spaak ik fietswielen zelf, van niemand geleerd, gewoon ernaar kijken en ik weet hoe het in elkaar zit. Gebruik gemaakt van mijn Fingerspitzengefühl en handmatig gevoeld hoe strak de spaken waren. Ik heb niet eens speciale meetinstrumenten. Al mijn vorige wielen hebben prima gedraaid en gereden, zelfs zonder panne in ruige gebieden zoals de rotsachtige Negev-woestijn. En nu dit! Worden de spaken tegenwoordig van slechte kwaliteit gemaakt? Ik heb bij de fietsenzaak nog wel om de sterkste spaken gevraagd maar die vent haalde zijn schouders op..... Heb ik soms verlengde paperclips in handen gehad?!? :x :x :x
Ik heb nog gisteren bij een fietsenzaak in Echternach extra nieuwe spaken gekocht en die hielden het wel vol. Het is een hele mooie zaak, hier is het: http://www.trisport-lux.com/trisport-ec ... ept-store/
Martin E. van Doornik schreef:
mapel63 schreef:
Martin E. van Doornik schreef: In de door kasseien fietsonvriendelijke Maastricht nog wat rondgepeddeld ....
Hopelijk zijn de gebroken spaken niet te wijten aan het bovenstaande?
Ik begrijp er zelf niets van, al 34 jaar spaak ik fietswielen zelf, van niemand geleerd, gewoon ernaar kijken en ik weet hoe het in elkaar zit. Gebruik gemaakt van mijn Fingerspitzengefühl en handmatig gevoeld hoe strak de spaken waren. Ik heb niet eens speciale meetinstrumenten. Al mijn vorige wielen hebben prima gedraaid en gereden, zelfs zonder panne in ruige gebieden zoals de rotsachtige Negev-woestijn. En nu dit! Worden de spaken tegenwoordig van slechte kwaliteit gemaakt? Ik heb bij de fietsenzaak nog wel om de sterkste spaken gevraagd maar die vent haalde zijn schouders op..... Heb ik soms verlengde paperclips in handen gehad?!? :x :x :x
Ik heb nog gisteren bij een fietsenzaak in Echternach extra nieuwe spaken gekocht en die hielden het wel vol. Het is een hele mooie zaak, hier is het: http://www.trisport-lux.com/trisport-ec ... ept-store/
Maar waarom heb je ze in eerste instantie allemaal vervangen? Had je zin in een wieltje spaken?
Martin E. van Doornik schreef:
mapel63 schreef:
Martin E. van Doornik schreef: In de door kasseien fietsonvriendelijke Maastricht nog wat rondgepeddeld ....
Hopelijk zijn de gebroken spaken niet te wijten aan het bovenstaande?
Ik begrijp er zelf niets van
Aan de kasseien ligt het niet, dan kon ik elke week mijn stadsfiets herbouwen...

Martin je vertelt ons niet erg veel. Waar braken de spaken? Welke spaken braken (L/R)? Hadden de spaken een merk of stempel? Waren ze butted? Wat voor materiaal waren ze? Wat voor naaf heb je? Heb je kruis over drie gespaakt? (kan het net niet echt zien op de foto, ik ben Marten G niet). Heb je wel vaker gegereden me de combi 32-spaaks wiel + krans 28 + steile heuvels? Wat voor kleinste voorblad heb je? Had je dat voorheen ook? Hoe ga je een steile heuvel op; ga je dan staan en zwaai je met de fiets? Wat is je totaalgewicht? Hoe weet je dat een spaak strak genoeg staat? Ik dacht het ooit ook te weten maar moest mijn mening aanpassen toen ik bij Dynamo Rijwielen in Nijmegen een Avaghon zag.
Leon
Leon schreef:Martin je vertelt ons niet erg veel. Waar braken de spaken? Welke spaken braken (L/R)? Hadden de spaken een merk of stempel? Waren ze butted? Wat voor materiaal waren ze? Wat voor naaf heb je? Heb je kruis over drie gespaakt? (kan het net niet echt zien op de foto, ik ben Marten G niet). Heb je wel vaker gegereden me de combi 32-spaaks wiel + krans 28 + steile heuvels? Wat voor kleinste voorblad heb je? Had je dat voorheen ook? Hoe ga je een steile heuvel op; ga je dan staan en zwaai je met de fiets? Wat is je totaalgewicht? Hoe weet je dat een spaak strak genoeg staat? Ik dacht het ooit ook te weten maar moest mijn mening aanpassen toen ik bij Dynamo Rijwielen in Nijmegen een Avaghon zag.
Leon
Het gaat om deze hier: http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... =8&t=20077
Op de spaken staan vlakbij de bocht de letters SAP, op de zwarte naaf (origineel in mijn in 2003 gekochte Giant FCR) kan ik geen merk vinden, diameter flenzen 53 mm, merk velgen Flyer SafetyLine, bandenmaat 23/622. Wel opvallend is dat sommige spaaknippels tijdens deze fietstocht uit zichzelf de velgen binnen hebben gedraaid. Weer even stoppen om die aan te draaien met een spaaknippelring.
Het is echt niet zo dat ik brute kracht in mijn benen heb gebruikt. Als de weerstand tijdens het trappen maar ietsje te groot wordt, schakel ik een tandje of meer terug. Voor drie en achter zeven bladen (resp. 48-38-28 en 14 t/m 28 tanden). Achtercassette van Shimano MF-TZ21. Aan het stuur zitten shifters. Dat handmatig voelen aan de spaken heb ik afgekeken van andere fietswielen. Echt, ik heb niets anders voorhanden om te meten. Ik waag me nog niet aan dure instrumenten of ik moet ergens improviseren. Het ging tenslotte 33 jaar al goed?
De spaken braken zowel links als rechts. Gelukkig had ik een cassetteafnemer bij me, standaard bij mijn fietsgereedschap voor onderweg. Ik weet niet wat butted spaken zijn. Wel kan ik zeggen dat ik maar één Karrimor-zijtas aan de linkerkant heb gebruikt, en die woog ongeveer 9 kilo.
Onderstaande foto is vlak voor de reparatie op de jeugdherberg van Echternach genomen. Daaronder kort daarna genomen (datum 12 juni).

Afbeelding

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Wel opvallend is dat sommige spaaknippels tijdens deze fietstocht uit zichzelf de velgen binnen hebben gedraaid. Weer even stoppen om die aan te draaien met een spaaknippelring.
Een nipple die de "velg binnen draait", wat moet ik me daarbij voorstellen?
Leon
Je hebt geen cassette- maar een freewheelnaaf*, en gelukkig had je ook een freewheelafnemer :wink: MF staat dan ook keurig voor multiple freewheel

sap staat voor Sapim, is niks mis mee.

Maar zo op het oog heb je de klassieke fout gemaakt ' de sterkste' spaken te gebruiken, waarmee je dus het zwakste wiel bouwt. De spaken zijn veel te stug, komen bij iedere omwenteling los te hangen waardoor de nippels er af lopen en de spaak iedere keer weer een klap op zijn kop krijgt.



*) en je bent oud genoeg om beter te weten :D
m-gineering schreef:Je hebt geen cassette- maar een freewheelnaaf*, en gelukkig had je ook een freewheelafnemer :wink: MF staat dan ook keurig voor multiple freewheel

sap staat voor Sapim, is niks mis mee.

Maar zo op het oog heb je de klassieke fout gemaakt ' de sterkste' spaken te gebruiken, waarmee je dus het zwakste wiel bouwt. De spaken zijn veel te stug, komen bij iedere omwenteling los te hangen waardoor de nippels er af lopen en de spaak iedere keer weer een klap op zijn kop krijgt.



*) en je bent oud genoeg om beter te weten :D
Wat is nou het verschil tussen een cassette en een freewheelnaaf? Is een cassette van die losse afneembare tandwielbladen en de mijne een vast stel achterbladen? M-gineering, kan ik misschien bij jou misschien bijlessen wat betreft het spaken? Oud genoeg maar nooit alleswetend, hoor. Maar genoeg daarover, ik wil van mijn napret genieten en foto's bewerken! :D
Martin E. van Doornik schreef: Wat is nou het verschil tussen een cassette en een freewheelnaaf?
zie herken een freewheelnaaf
Martin E. van Doornik schreef:? M-gineering, kan ik misschien bij jou misschien bijlessen wat betreft het spaken? Oud genoeg maar nooit alleswetend, hoor. Maar genoeg daarover, ik wil van mijn napret genieten en foto's bewerken! :D
Martin,

Bij de gevorderden cursus van de Wereldfietser leer je een wiel spaken.
In het najaar is er weer een en er is nog ruimte.
Zie http://www.wereldfietser.nl/activiteit/ ... atiecursus