Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief Hollowtech Deore Crankstel - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Alternatief Hollowtech Deore Crankstel

math schreef:Het is voor mij de vraag of de meningen over componenten die in dit Forum met veel aplomb verkondigd worden, gestaafd worden door feiten. Het is maar de vraag of die vierkantsas de verstandigere keuze is.
We kunnen Marten inderdaad eens vragen of hij alles wat hij in de werkplaats ziet wil fotograferen en de ter plaatse afgedrukte foto's door een notaris te laten waarmerken zodat ze juridisch stand houden... :roll:
Leon
math schreef: Het is voor mij de vraag of de meningen over componenten die in dit Forum met veel aplomb verkondigd worden, gestaafd worden door feiten. Het is maar de vraag of die vierkantsas de verstandigere keuze is.
Er zitten op dit forum enkele mensen die op een jaar meer (al dan niet kapotte) trapassen zien passeren dan ik waarschijnlijk in heel mijn leven. Kritisch zijn - ook tegenover de informatie van die mensen - is nuttig, maar als zij aangeven dat er een probleem is met bepaalde spullen, dan ben ik erg geneigd dat voor waar aan te nemen.

Renaat
math schreef:
Matthie9000 schreef:Volgens mij is er niemand die beweert dat het alleen maar slecht is, maar als je de keuze van te voren hebt, en neigt naar degelijkheid, zelfredzaamheid en/of repareerbaarheid (handig bij een vakantiefiets), dan is een vierkantas simpelweg een verstandigere keuze.
Het is voor mij de vraag of de meningen over componenten die in dit Forum met veel aplomb verkondigd worden, gestaafd worden door feiten. Het is maar de vraag of die vierkantsas de verstandigere keuze is.
Voor mij is het geen vraag meer, ik heb het zelf gezien, waarvoor nog dank Marten :wink:
Alhoewel ik het eens ben met de hier heersende vierkantmening vind ik dat iedereen zijn eigen inzichten mag hebben, en zijn eigen geld op zijn eigen manier mag uitgeven.

En de levensduur en conditieverloop (al dan niet met drempel etc.) van componenten is van zoveel factoren afhankelijk (o.a. onderhoud, regen, systeemgewicht, montage, etc.) dat zelfs slechte componenten nog lang en goed mee kunnen gaan.

De vraag bij wereldfietsen is echter vaak meestal vooral gericht op 'welk onderdeel van een redelijk bedrag, gewicht, en functionaliteit gaat met relatief weinig onderhoud zo lang mogelijk mee, heeft een voorspelbaar functioneringsverloop, en is wereldwijd makkelijk vervangbaar'.

Marten heeft in deze een duidelijke en vanuit bovenstaande vraagstelling gefundeerde mening.
Leon schreef:
math schreef:Het is voor mij de vraag of de meningen over componenten die in dit Forum met veel aplomb verkondigd worden, gestaafd worden door feiten. Het is maar de vraag of die vierkantsas de verstandigere keuze is.
We kunnen Marten inderdaad eens vragen of hij alles wat hij in de werkplaats ziet wil fotograferen en de ter plaatse afgedrukte foto's door een notaris te laten waarmerken zodat ze juridisch stand houden... :roll:
Leon
Als iedereen nou eens zijn eigen ervaringen met trapassen beschrijft, in plaats van zich te verschuilen achter autoriteiten, krijgen we in ieder geval feiten in plaats van meningen.
urje schreef:
Betonblok schreef:Ik heb weer wat aanpassingen en tot nog toe komt de fiets er ongeveer zo uit te zien:

- SKF trapas

Het enige waar ik nog niet helemaal over uit ben is de wielset. [...] Punt is dat ik mijn budget niet kan verhogen [...]
Heb ik nou goed begrepen dat zo'n SKF trapas ongeveer 100 eu kost, en dat een Shimano UN 55 voor 15 eu voor fietsen die niet de hele wereld over hoeven vrijwel hetzelfde doet? Dan lijkt me dat een mooi 'goed genoeg' onderdeel waardoor je wat meer budget kan vrij maken voor sterke wielen.
Verder geen idee of de wielen die je nu hebt niet goed genoeg zijn, maar die trapas lijkt een beetje overkill op een verder tamelijk budget-georiënteerde fiets.
Ik lees overal dat SKF trapassen oerdegelijk zijn, dat was voornamelijk de reden om deze as te kiezen in plaats van een Shimano UN55. Als jij me zegt dat de Shimano as net zo goed werkt en niet na een jaar al aan het einde van zijn latijn is, waarom niet scheelt me inderdaad een hoop knaken! Ik dacht overigens ook dat betere lagering er voor zorgt dat je as soepeler draait en dus het fietsen comfortabeler wordt?

Ik heb ondertussen met Martijn van Equilibrium gesproken en zit er sterk over te denken om een wielset door hem te laten bouwen op basis van Exal LX17 wielen en LX naven. De wielen ben ik wat dat betreft ook wel over uit.

Overigens ben ik van mening dat plus minus 1300 euro voor een singlespeed fiets niet bepaald budget georienteerd is, kan me voorstellen dat dat voor een vakantiefiets niet veel voorstelt maar misschien verschillen we hierover dan van mening.
We krijgen geen feiten met al die n=1,2,3,4 verhalen, voor feiten moet je onderzoek doen en dat gaat niemand doen. Ik doe het dan maar met een goed onderbouwd "expert opinion".

Hoewel voorkeur voor vierkantas klamp ik me er niet aan vast, ik zie wel hoe lang die SRAM trapas met bb-lagers het volhoudt, maar als er snel speling/problemen komen dan komt er lekker alsnog een vierkantas op mn 29er.

@betonblok: Als gulden middenweg? heb je nog deze, 100gr minder dan shimano en betaalbaar. Voor +/-100euro zou ik persoonlijk voor een W-I as gaan; maakt mooie singlespeed dingen, maar wel weer een prijscategorie hoger ;-). Die Token trapas doet het prima in mijn ss/fixie
Die Token trapas (ook onder allerlei andere namen verkrijgbaar) is in vele maten (JIS, ISO, allerlei lengtes) verkrijgbaar en prima. Simpele as met 2 fatsoenlijke industrielagers en carbon huls.

100 gram lichter dan de un55. Ook met titanium as verkrijgbaar voor weer 50 gram minder (en meer centjes).
Ik zou hollowtech lagers niet zomaar afschrijven. Toegegeven, ze gaan idd niet zo lang mee dan vierkante assen..Maar mits goed onderhoud kun je hier een behoorlijke levensduur uithalen.

Het systeem op zich is sowieso vatbaarder voor weersinvloeden. Daar komt bij kijken dat de lagers van shimano onderhoudsvrij zijn. Als fervent mountainbiker doe ik alles zelf aan de fiets. Na 1000km (modder) trapte ik door mijn eerste shimano lagerset heen. Ze zaten gewoon vast. PRobleem is ook dat je niet aan deze lagers kan om ze te smeren.

Ik heb toen hollowtech lagers van token gekocht. 30 euro voor de set: http://www.tokenproducts.com/index.php? ... 159&page=1
Hier kun je het afdekkapje van de lagers verwijderen om er dan veel vet in te doen. Bij het monteren van het kapje komt het overtollige vet er terug uit. Dat veeg je goed weg om te voorkomen dat vuil mee binnendringt. Op de mountainbike herhaal ik dit proces 2 keer per jaar. Erg belangrijk is dat het kapje(de stermoer) waarmee de voorspanning op de lagers wordt gecreëerd niet strak wordt aangedraaid. Net handvast is voldoende, anders komt er te veel druk op het lager.

Belangrijk is ook dat de bracketpot van het frame goed gefreesd is. Alsmaar meer fietsenmakers denken hier niet aan. Hierdoor kunnen de lagers niet volledig in lijn staan met elkaar waardoor vroegtijdige slijtage kan optreden.

Heb meer dan 30000km gemaakt met dit systeem op de koersfiets voor ik de lagers heb vervangen terwijl slechts minimale speling aan één kant zat.

Op de mountainbike haal ik er op dit moment 3000km uit en loopt nog steeds alsof het nieuw is..

Groeten :)
Kan ik op voorhand berekenen welke as lengte ik nodig heb om een goede kettinglijn te krijgen met de volgende info?

- Frame wordt dus een Intec T6 met een inbouwbreedte van 135mm en een brackethuis van 68mm.
- cranks Sugino RD2
- voorblad Blackspire Monoveloce of Surly Steel Race (130-42t)
- achternaaf Shimano LX

trapas wordt een Token
107 - 110mm Token staal trapas. Is zeer afhankelijk van hoe breed de liggende achtervork uitwaaiert. Anders kies je voor 110 of 113mm. Omdat je alleen een buitenblad hebt, denk ik dat 107mm past (ik ken het gebruikte frame totaal niet.
De interface tussen alu en titanium is soms problematisch omdat deze metalen zodanig elektrisch geladen zijn dat ze met elkaar kunnen gaan reageren, hetgeen op de eerste plaats te horen is (hard knetterend geluid) en vervolgens tot een chemische las kan leiden. Die 50 extra gram moet je weg kunnen trappen.
Stalen uitvoering was de bedoeling :)

http://bike-x-perts.com/frames/trekking ... ahmen.html

Dit is het frame, het lijkt me dat je de as altijd zo kort mogelijk moet houden?
Thanks,
De dunne zitbuis en slanke achtervorken maken een 107mm trapas mogelijk naar mijn inschatting. Jazeker, zo kort mogelijk is het motto.
Bedankt! Weet ik waar ik naar moet kijken!

Meeste onderdelen zijn besteld, zodra alles binnen is komt er hier ook een verslagje te staan van het in elkaar schroeven van de fiets!
Het is ondertussen een tijd geleden dat ik bezig was met het uitzoeken van de onderdelen voor mijn fiets. Omdat ik op dit moment weer wat dingen aan het aanpassen ben bedacht ik me dat ik niet heb gepost hoe het is afgelopen, dus bij deze;

Uiteindelijk heb ik gekozen voor het Intec T6 frame. Deze heb ik door iemand met verstand van zaken laten prepareren, balhoofdbuis netjes maken en cups persen, bottom bracket draad netjes frezen etc.

De wielen heb ik laten bouwen, LX17 velgen met Shimano LX naven en heb daar Panaracer Pasela (volgens mij zonder tourguard maar niet 100% zeker) bandjes om gelegd.

Aandrijflijn bestaande uit Sugino RD2 cranks, Surly Steel Race voorblad (42t), Tange bottombracket (vierkant) Spot Brand bashguard, Surly (17t) cassette kransje met spacers om de boel mooi uit te lijnen. Dit was een standaard singlespeed spacer setje, ondertussen vervangen door een mooier afgewerkt Surly setje. Ketting een simpele KMC 3/32. Er zaten simpele aluminium tourpedaaltjes op, nu vervangen voor wat sportievere Eclat Slash pedalen.

Ik begon met een Ritchey comp zadelpen en een Selle Italia race zadel, na een paar maanden waren mijn edele delen bont en blauw; het stuk dat ik fiets is zeer slecht bestraat. Uiteindelijk een Brooks Flyer S opgezet en rijdt heerlijk nu (fietspad mogen ze wat mij betreft sowieso opnieuw bestraten maar zit er voorlopig niet in denk ik). Zadelpenklem is standaard Intec dingetje, daar komt een Salsa lip lock op, gewoon omdat het mooier staat.

Stuur is nu een Dimension Arc bar, deze wordt vervangen, waarschijnlijk door een Soma Odin. Stuurpen een Pro Lite 60mm; ik ervaar deze als te kort dus ook deze wordt vervangen door waarschijnlijk een Thomson Elite X4 met rise. Balhoofdstel is een Cane Creek S3. Remmen zijn uiteindelijk Magura HS11 geworden, daar was ik toch wel snel uit en zeker geen spijt van. Remmen consistent, zijn makkelijk af te stellen en te onderhouden. Standaard remblokjes heb ik ondertussen vervangen door Koolstop blokjes.

Het fietsje afgemaakt met een Cateye computertje, batterijlampjes voor en achter, SKS spatborden, een mooie koperen bel die een lekkere lange pingggggggggggg geeft ;) King Cage bidonhoudertje en een Racktime bagagedrager waar ik makkelijk mijn laptoptas aan haak.

Ik begrijp dat jullie in plaats van deze lap tekst met onderdelen liever plaatjes zien dus die ga ik nog even schieten en uploaden.

Ik ben uiteindelijk erg blij met het resultaat en toch stiekem ook wel een beetje trots dat ik het ding zelf in elkaar geschroefd heb. Vrijwel alles aan de fiets is zwart dus het lijkt weinig bijzonders, maar toch een beetje een wolf in schaapskleren. Het is leuk om er zelf aan te sleutelen en te weten hoe je fiets in elkaar steekt i.p.v. iedere keer naar de LBS te gaan omdat 'mijn ketting een beetje raar doet' o.i.d.

wishlist:

De Thomson stuurpen, Soma Odin stuur, ESI grips, de aluminium Nitto stuurproppen vind ik heel mooi dus die komen er ook nog in. Verder nog een ander setje quick releases gewoon omdat het kan. Oh ja, een mooie standaard om de fiets in te klemmen zodat onderhoud aan m'n fietsje geen hernia oplevert.

En uiteindelijk, na er een klein proefritje op de parkeerplaats mee gemaakt te hebben, wil ik graag een Surly Moonlander of iets in die richting. Maar na aankoop van een huis en de verbouwing die daarbij kwam moet ik daar nog even geduld voor hebben, is weer iets om naar uit te kijken :)