Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brandstoffen in Noorwegen, een gewicht- en budget kwestie - Forum Wereldfietser

Brandstoffen in Noorwegen, een gewicht- en budget kwestie

Beste Wereldfietsers,

Bij het lezen van de topictitel, zullen velen wel denken 'niet nog een gasbrander versus benzinebrander topic'. Het is wel de strekking van het verhaal, alleen met een andere context. Over drie weken vertrek ik naar Noorwegen voor mijn eerste fietsvakantie. Als student zijnde, op een zeer gelimiteerd budget. Ik heb m'n uitrusting bijna compleet, het enige wat nog ontbreekt is een brander. Nu heb ik de volgende twee opties:

- De welbekende MSR Dragonfly
- Pinguin Manits. Een vrijstaande gasbrander met gasvoorverwarming, Pools fabrikaat bij Outdorado.

De MSR brander kan ik voor een klein bedrag overnemen van een collega en de gasbrander kost €33,-. Het grootste heikelpunt is de brandstof in Noorwegen. Gasblikjes kosten tussen de €7,70 en €9,- voor 230 gram. Voor een maand solo op reis met het koken van water en het bereiden van een warme hap 's avonds, kan dat nog een flinke kostenpost worden. Met de MSR kan ik brandstof bij de tank halen, een stuk betaalbaarder. De overweging voor mij is dus als volgt:

MSR Dragonfly
Voordelen:
- Goedkope brandstof
- Brandstof is overal verkrijgbaar
Nadelen:
- Zwaar (zo'n 600 gram)
- Maakt veel geluid, minder schoon

Pinguin Mantis
Voordelen:
- Licht (150 gram)
- Schoon en geluidsarm

Nadelen
- Dure brandstof
- Gasblikjes zijn wat beperkter verkrijgbaar

Graag zou ik jullie gedachten over deze keuze willen horen, zodat ik binnenkort de knoop kan doorhakken!

Joren
Ik kan me voorstellen dat je gezien je budget veel zal wildkamperen, maar mocht je toch op campings komen te staan dan heb je lang niet altijd een brander nodig omdat veel campings een gemeenschappelijke hut hebben met een kookhoek waar iedere kampeerder gebruik van mag maken. Verder kan je (zolang je niet met het vliegtuig gaat) vanuit NL natuurlijk al een paar blikjes meenemen. Ik heb het er met twee gastankjes (Primus - 480 Ml.) drie weken volgehouden, waarbij ik 1x per drie dagen een camping aandeed. Hou er wel rekening mee dat in de verkrijgbare gastankjes in Noorwegen veelal een schroefaansluiting hebben.

Edit - Oh, ik zie nu dat die Pinguin brander ook een schroefaansluiting vereist, dat zit dus wel goed.
Verder kan je zuinig koken door pasta bijv. niet 8 minuten door te koken maar zodra het water kookt de pan in een doek te wikkelen en onder de slaapzak te zetten en zo de pasta rustig te laten garen, dat scheelt een slok op een brandstofborrel.
Hou er wel rekening mee dat Noorwegen in zijn geheel gewoon een erg duur land is, het buurland Zweden is al een stuk goedkoper. Kookfaciliteiten zijn op campings in scandinavie inderdaad vaak aanwezig. Misschien kun je anders een multibrander lenen van iemand? Koken op gas is wel het makkelijkst, zorg wel dat primus blikjes passen want campingazszsz is er slecht te krijgen.
Traction schreef:
MSR Dragonfly

Nadelen:
- Zwaar (zo'n 600 gram)

Pinguin Mantis
Voordelen:
- Licht (150 gram)

wil je koken of zoek je een presse papier? In het eerste geval zou ik gewichten incl brandstof vergelijken
Vergeten te vermelden, het plan is inderdaad om zoveel mogelijk wild te gaan kamperen. Ik zal af en toe een camping meepakken, een warme douche op zijn tijd is wel lekker. En ik ga met het vliegtuig, brandstof meenemen is dus geen optie. Op tankjes met schroefaansluiting had ik inderdaad gerekend!

Ik zie dat de 450 gram blikjes rond de 13 euro kosten. Dat scheelt neit veel met de 230 gram blikjes.
Wij namen een msr whisperlite mee, ook een benzine brander en ik kan je van harte aanbevelen om dan de dragonfly mee te nemen. Zeker als je 'm voor een klein bedrag kan overnemen van iemand.
Mocht je nooit eerder met een benzine brander gewerkt hebben dan zou ik je aanraden om thuis even te oefenen met was benzine of euro loodvrij.
De brander wel weer goed schoonmaken alvorens je 'm meeneemt 't vliegtuig in, alles wat enigsinds naar benzine ruikt zijn ze wat heuverig voor.
Je zou de brandstoffles kunnen vullen met wat water een zeepsop.

In Noorwegen aangekomen zoek je een benzine pomp op en tank je 'm vol, niet tot het randje want er moet nog een pomp in kunnen :wink:

In supermarkten of van die van alles en nog wat winkels zoals je veel in Noorwegen zult treffen verkopen ze ook iets wat op wasbenzine lijkt, dat zou ook heel goed lampenolie kunnen zijn als je niet goed oppast en dat vind je brander niet echt geweldig. Bovendien is de wasbenzine die je al bij een pomp kunt verkrijgen vele malen duurder dan een scheutje benzine van de pomp zelf.

Gewoon aftanken bij de benzine pomp dus en de minimale afname hoeveelheid van 2 of 5 liter negeren.

veel fietsplezier,
't is er fantastisch mooi.

ps de Rallarvegen kan ik je van harte aanraden, vanaf Flam met 't treintje omhoog en vandaar naar Haugestol. De weg vanaf Flam omhoog is erg steil en destijds ook zeer slecht begaanbaar met grote keien.
TravelDuck schreef:
ps de Rallarvegen kan ik je van harte aanraden, vanaf Flam met 't treintje omhoog en vandaar naar Haugestol. De weg vanaf Flam omhoog is erg steil en destijds ook zeer slecht begaanbaar met grote keien.
Klopt, ik heb me er helemaal suf lopen duwen. :D Het was het meest vermoeiende stukje van heel Noorwegen. Maar het had ook wel wat en als je de trein neemt mis je het leuke geitenboerderijtje net voor de klim.
Wat gek genoeg tot nu toe niet genoemd is, is Trangia. Brand op spiritus. In Noorwegen te koop als Røtsprit, bij iedere benzinepomp.

Peter
Is niet gek dat het niet genoemd is, omdat TS de keus uit twee andere systemen heeft.

Ik heb een Trangia, en het is een mooi, licht en goed kooksysteem. ASlleen niet voor mensen met haast, het duurt even voor je een litertje water aan de kook hebt...
Abacus schreef:
TravelDuck schreef:
Klopt, ik heb me er helemaal suf lopen duwen. :D Het was het meest vermoeiende stukje van heel Noorwegen. Maar het had ook wel wat en als je de trein neemt mis je het leuke geitenboerderijtje net voor de klim.
Kan ik beamen, zowel het geitenboerderijtje als het klimmen/keien. Hoewel ik het destijds zonder fiets heb gedaan. 8)
Ik ben goed op de hoogte van de algemene prijspeil in het land, ik heb vorig jaar een half jaar in Oslo gestudeerd :wink:

Trangia en andere spiritusbrandertjes (zelfbouw) heb ik ook naar gekeken. Het is inderdaad een mooi systeem. Ik heb zeker geen haast, daarvoor ben ik niet op vakantie. Maar ik vind het wel lekker om een beetje te kunnen koken en tijdens een pauze koffie/thee te maken. Zeker aangezien ik een maand weg ga, denk ik dat een brander die direct en snel werkt meer ga waarderen.

Ps. De Rallarvegen zijn bij mijn route inbegrepen!
Polling schreef:Is niet gek dat het niet genoemd is, omdat TS de keus uit twee andere systemen heeft.
Ook hier. :D Ik heb een beetje last van leesblindheid. :(

Peter
Ook ik ga rond 8 juli met 2 vrienden naar Noorwegen. Het is onze 3e fietsreis samen. Deze fietsreis is wel de meest 'serieuze' reis qua voorbereidingen etc.

Wij gebruiken een Brander Bleuet Micro Plus van campinggaz. Deze gaat dus op cartridges. Wij nemen per persoon ieder een CV470 cartridge mee en verwachten met 3 weken mee te kunnen doen. Verkrijgbaarheid in Noorwegen van campinggaz cartridges zal wel klein zijn, dus het is wel een gok.

Misschien nog een reserve CV470 mee. Wij focussen op veel wildkamperen.

Hoe ziet je reis er trouwens uit?
De MSR kan ik voor €35,- overnemen. Aanschafprijs van beide systemen is dus gelijk. Nu nog bepalen of de besparing op brandstofkosten het extra gewicht waard is...

@dbdc15
Dit is ook mijn eerste serieuze fietsreis, nog geen ervaring met fietsvakanties :lol: Het startpunt van de reis is Oslo en wil in Tromsø eindigen. Van Oslo via Rallarvegen richting Trondheim. Vanuit daar langs de kust en Lofoten eilanden naar Tromsø. Exacte route heb ik nog niet.
Traction schreef:Dit is ook mijn eerste serieuze fietsreis, nog geen ervaring met fietsvakanties :lol: Het startpunt van de reis is Oslo en wil in Tromsø eindigen. Van Oslo via Rallarvegen richting Trondheim. Vanuit daar langs de kust en Lofoten eilanden naar Tromsø. Exacte route heb ik nog niet.
Mooi plan! Met wat geluk vind je het daarna nooit meer erg om in de regen te fietsen, met een ander geluk zie je de bergen en kusten van Noorwegen in al hun schoonheid.
Met wat geluk heb je juist weinig regen, zou ik zeggen. Ik help het je hopen want ik ga zelf ook die kant op. 8)
Overigens, als je van klimmen houdt is de Aurlandsvegen, direct na de Rallarvegen, ook niet te versmaden, een steil, maar prachtig weggetje over de berg met bijna geen verkeer. (ca. 45 km. van 0 naar 1300 mtr en weer terug naar 0)
Zelf hoop ik op weinig regen. Maar het is er volgens mij erger dan schotland...
Bedankt voor de tips allemaal, ook de route gerelateerde tips! Tsja, regen, ik reken er wel op (alhoewel het de laatste weken fantastisch weer is in Noorwegen, laten we hopen dat het goede weer tegen die tijd niet 'op is')!

Als ik het zo lees zou een 'Noorwegen 2013' topic nog best wel eens kunnen aanslaan :wink:
Uiteindelijk voor een gasbrander gekozen, een Pinguin Mantis bij Outdorado:
http://www.outdorado.com/Pinguin_Outdoo ... Mantis.jsp
Afbeelding

In een maand heb ik slechts anderhalf gasblikje (van 250 gram per stuk) verbruikt. Ik heb niet altijd gekookt, maar thee en koffie maakte ik eigenlijk iedere dag wel en zo nu en dan warme havermout als ontbijt. Een enorm zuinige en snelle brander in combinatie met mijn zelf gemaakte windscherm!
Afbeelding
Da's niet verkeerd. Ik kom ook net uit Noorwegen vandaan. Met mijn Trangia 1/3 liter brandstof verbruikt in 2 weken. Ik heb 7 maal gekookt en iedere ochtend koffie gedronken. Op een camping zag ik zelfs een 4 liter fles rodsprit waar iedereen gebruik van kon maken.