Van het zooitje fietsen wat ik in de schuur heb staan is de belangrijkste overeenkomst de zadelhoogte, die is overal zoveel mogelijk gelijk, van mijn tijdritfiets tot mijn hybride sportfiets. Variatie hooguit 1 cm. Liefst (voor mij althans) een zadelpen zonder setback.
De afstand voorkant zadel tot steunpunt stuur varieert veel meer, van 52cm (hybride sportfiets), 54cm (trekkingbike) tot 62cm (racefiets). Tel ik van mijn racefiets de ergoshifters mee als steunpunt dan kom ik op 76cm. Het minst plezierig fiets ik op mijn hybride sportfiets (kortste horizontale afstand, tenzij ik daar weer een ligstuur op zet om zo het bovenlichaam weer wat te kantelen). Als je iets meer voorover zit kunnen je armen een groter deel van de schokken opvangen dan wanneer je meer rechtop zit; dan zal je ruggewervel meer schokken opvangen (en dus ook je nek/schouders). Daarnaast heb je bij een diepere zit iets minder luchtweerstand en je lichaamsgewicht wordt wat beter over de wielen verdeelt. Ook denk ik dat je beter kracht kunt zetten als je iets meer voorover zit. Schokken worden bij een meer voorover houding beter verdeelt over beenspieren en armspieren, zonder dat daarbij je ruggewervels worden ingedrukt. Zorg wel voor goede buik- en rugspieren om de nadelen van een diepe houding wat op te vangen (nl. iets meer buigspanning op de ruggewervels; iets wat met een ligstuur wel redelijk op te vangen is als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een schaatshouding.... wat hernia-gevoeliger is).
Kortom de afstand tussen zadel en handvat kent bij mijn fietscollectie in ieder geval nogal een grote variatie (afhankelijk doel/snelheid/gewenste fietshouding). En aangezien ik me geen superman waan, denk ik dat ieder normaal mens die variatie aan zithoudingen aan kan mits ie er de tijd voor neemt en gewoon zijn fietsuurtjes maakt. Ik hou van fietsen en vindt het fijn om te varieren (atb'en, toeren, fietsvakantie, racen, tijdrijden, kroegfietsen, recht stuur, racestuur, ossekop met ligstuur, asfalt, dirtroads, modderwegen, al dan niet bergop, 43 in een uur of 300 op een dag).
In die zin sluit ik me wel aan bij Gios, dat je soms gewoon even moet wennen en doorzetten om ergens aan gewend te raken. Dat wil niet zeggen dat je moet forceren. Als je na 2 uur fietsen enkele dagen pijn hebt, zorg dat je volledig herstelt en pijnvrij bent alvorens je weer 2 uur gaat fietsen. Ik zou ook even je oude Koga Roadspeed nameten en proberen enkele instellingen van je driehoek pedaal-zadel-stuur te kopieren.
https://lh3.googleusercontent.com/-o5Y3 ... 9-0192.jpg
Ik vindt je hier overigens best wel redelijk op de fiets zitten (misschien je stuur nog ietsje laten zakken??). Heb je in de tussentijd alweer een lange rit gemaakt?
Wat ik zelf zowieso veel doe tijdens mijn fietstochtjes is lekker qua zithouding wisselen, zo nu en dan even je rug rekken, of uit het zadel stukje sprinten. Zorg een beetje voor afwisseling. Schroom ook niet om soms een pauze te nemen en een stukje te wandelen of pak een bankje en eet rustig een stukje brood oid. Ik vergelijk het wel eens met afwassen. Van tien minuten afwassen in een redelijk statische houding krijg ik meer last van mijn rug dan van 300km fietsen. Ook met schaatsen heb ik redelijk snel last van mijn rug (ook een statische rugbelasting), maar met fietsen praktisch nooit...... Ja wel eens last in mijn onderrug tijdens de eerste dagen in de bergen, maar dat is ook net weer een andere beweging, maar ook dat went redelijk snel zonder last te krijgen van chronische blessures.
just my 2ct
De afstand voorkant zadel tot steunpunt stuur varieert veel meer, van 52cm (hybride sportfiets), 54cm (trekkingbike) tot 62cm (racefiets). Tel ik van mijn racefiets de ergoshifters mee als steunpunt dan kom ik op 76cm. Het minst plezierig fiets ik op mijn hybride sportfiets (kortste horizontale afstand, tenzij ik daar weer een ligstuur op zet om zo het bovenlichaam weer wat te kantelen). Als je iets meer voorover zit kunnen je armen een groter deel van de schokken opvangen dan wanneer je meer rechtop zit; dan zal je ruggewervel meer schokken opvangen (en dus ook je nek/schouders). Daarnaast heb je bij een diepere zit iets minder luchtweerstand en je lichaamsgewicht wordt wat beter over de wielen verdeelt. Ook denk ik dat je beter kracht kunt zetten als je iets meer voorover zit. Schokken worden bij een meer voorover houding beter verdeelt over beenspieren en armspieren, zonder dat daarbij je ruggewervels worden ingedrukt. Zorg wel voor goede buik- en rugspieren om de nadelen van een diepe houding wat op te vangen (nl. iets meer buigspanning op de ruggewervels; iets wat met een ligstuur wel redelijk op te vangen is als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een schaatshouding.... wat hernia-gevoeliger is).
Kortom de afstand tussen zadel en handvat kent bij mijn fietscollectie in ieder geval nogal een grote variatie (afhankelijk doel/snelheid/gewenste fietshouding). En aangezien ik me geen superman waan, denk ik dat ieder normaal mens die variatie aan zithoudingen aan kan mits ie er de tijd voor neemt en gewoon zijn fietsuurtjes maakt. Ik hou van fietsen en vindt het fijn om te varieren (atb'en, toeren, fietsvakantie, racen, tijdrijden, kroegfietsen, recht stuur, racestuur, ossekop met ligstuur, asfalt, dirtroads, modderwegen, al dan niet bergop, 43 in een uur of 300 op een dag).
In die zin sluit ik me wel aan bij Gios, dat je soms gewoon even moet wennen en doorzetten om ergens aan gewend te raken. Dat wil niet zeggen dat je moet forceren. Als je na 2 uur fietsen enkele dagen pijn hebt, zorg dat je volledig herstelt en pijnvrij bent alvorens je weer 2 uur gaat fietsen. Ik zou ook even je oude Koga Roadspeed nameten en proberen enkele instellingen van je driehoek pedaal-zadel-stuur te kopieren.
https://lh3.googleusercontent.com/-o5Y3 ... 9-0192.jpg
Ik vindt je hier overigens best wel redelijk op de fiets zitten (misschien je stuur nog ietsje laten zakken??). Heb je in de tussentijd alweer een lange rit gemaakt?
Wat ik zelf zowieso veel doe tijdens mijn fietstochtjes is lekker qua zithouding wisselen, zo nu en dan even je rug rekken, of uit het zadel stukje sprinten. Zorg een beetje voor afwisseling. Schroom ook niet om soms een pauze te nemen en een stukje te wandelen of pak een bankje en eet rustig een stukje brood oid. Ik vergelijk het wel eens met afwassen. Van tien minuten afwassen in een redelijk statische houding krijg ik meer last van mijn rug dan van 300km fietsen. Ook met schaatsen heb ik redelijk snel last van mijn rug (ook een statische rugbelasting), maar met fietsen praktisch nooit...... Ja wel eens last in mijn onderrug tijdens de eerste dagen in de bergen, maar dat is ook net weer een andere beweging, maar ook dat went redelijk snel zonder last te krijgen van chronische blessures.
just my 2ct