Additionally, paste this code immediately after the opening tag: betalen voor GPS-tracks ? - Forum Wereldfietser

betalen voor GPS-tracks ?

Ik zag net het volgende op de website van de Hart van Engeland route.
GPS-tracks van de hoofdroute in de gids zijn verkrijgbaar voor € 5 of £ 4.30 extra en worden per email toegestuurd.
Veel routemakers, zeg maar gerust allemaal, geven ze gewoon gratis weg en mijn vraag is;
- wie zou er 5 euro extra voor de tracks betalen bovenop de gids die al 22,50 kost ?
Michael W schreef:Ik zag net het volgende op de website van de Hart van Engeland route.
GPS-tracks van de hoofdroute in de gids zijn verkrijgbaar voor € 5 of £ 4.30 extra en worden per email toegestuurd.
Veel routemakers, zeg maar gerust allemaal, geven ze gewoon gratis weg en mijn vraag is;
- wie zou er 5 euro extra voor de tracks betalen bovenop de gids die al 22,50 kost ?
Ik niet. Vaak zijn ze al online beschikbaar en (legaal) gratis te downloaden.
Ik heb het wel gedaan alhoewel ik er wel problemen mee heb om de reden die je aangeeft. Ik betaal al voor het boekje, dan hoort de track erbij (vind ik). Maar iik had geen keus.

Ik heb gegoogled maar kon de track niet vinden. Blijkbaar had niemand hem met GPS gefietst en gepubliceerd. Na mijn vakantie zijn (altijd) mijn gefietste tracks te downloaden. Ik ga deze route fietsen. :wink:
HansvanderVeeke schreef:Na mijn vakantie zijn (altijd) mijn gefietste tracks te downloaden. Ik ga deze route fietsen. :wink:
Wij geven ze juist gratis weg in de hoop dat ze niet verspreidt worden over internet. Hierdoor kan je ze up-to-date houden op één plek en voorkom je dat mensen met verouderde tracks op pad gaan! Vroeger wel overwogen om er 2,50 of zo voor te vragen, maar dat idee hebben we gauw laten varen want je kan nooit voorkomen dat andere ze gaan publiceren.

Het is voor de auteur wel een riante bijverdienste, méér dan dat hij krijgt aan royalty's van de uitgever 8)
Michael W schreef:
HansvanderVeeke schreef:Na mijn vakantie zijn (altijd) mijn gefietste tracks te downloaden. Ik ga deze route fietsen. :wink:
Wij geven ze juist gratis weg in de hoop dat ze niet verspreidt worden over internet. Hierdoor kan je ze up-to-date houden op één plek en voorkom je dat mensen met verouderde tracks op pad gaan! Vroeger wel overwogen om er 2,50 of zo voor te vragen, maar dat idee hebben we gauw laten varen want je kan nooit voorkomen dat andere ze gaan publiceren.

Het is voor de auteur wel een riante bijverdienste, méér dan dat hij krijgt aan royalty's van de uitgever 8)
IJdele hoop, denk ik. Mensen nemen als ze de route fietsen deze op, en verspreiden vervolgens hun eigen route. Tsja, risco voor de downloader, toch..?
Travelmaster schreef:
Michael W schreef:Wij geven ze juist gratis weg in de hoop dat ze niet verspreidt worden over internet.
IJdele hoop, denk ik. Mensen nemen als ze de route fietsen deze op, en verspreiden vervolgens hun eigen route. Tsja, risco voor de downloader, toch..?
Ik denk dat je je vergist, vooral omdat in de gidsen staat waar ze gratis te downloaden zijn. Waarom zou je dan verder gaan zoeken ?
Michael W schreef:Het is voor de auteur wel een riante bijverdienste, méér dan dat hij krijgt aan royalty's van de uitgever 8)
Een slimme auteur verkoopt zijn tracks met bijbehorend GPS kaartmateriaal :lol:
Michael W schreef:
Wij geven ze juist gratis weg in de hoop dat ze niet verspreidt worden over internet. Hierdoor kan je ze up-to-date houden op één plek en voorkom je dat mensen met verouderde tracks op pad gaan!
Toen ik de ronde van Ierland fietste kreeg ik van Benjaminse ook een track. Die was niet helemaal gefietst maar (vermoed ik) deels ingetekend op plekken waar geen weg liep. Ik heb mijn updates gestuurd en nooit meer wat van gehoord.

Ook de track van de Hart van Engeland route heb ik gecontroleerd op mijn kaarten. Naast dat hij zelf meldt dat er fouten in zitten, zie ik er zelf ook wat discrepanties in zitten. Ik heb het bij hem nagevraagd, maar het is niet duidelijk of en wanneer zijn tracks ge-update worden.

Dus van dat updaten ben ik niet zo zeker. De routes die ik publiceer kun je zeker van zijn dat ze ook daadwerkelijk gefietst zijn. Daarnaast vul ik mijn bestanden aan met de locaties van alle campings langs de route en andere nuttige informatie.

Ik vind het jammer dat routemakers hier niet meer gebruik van maken. Let op, dit is geen beschuldiging of een klacht. Het is een constatering.
Michael W schreef:
Travelmaster schreef:
Michael W schreef:Wij geven ze juist gratis weg in de hoop dat ze niet verspreidt worden over internet.
Ik denk dat je je vergist, vooral omdat in de gidsen staat waar ze gratis te downloaden zijn. Waarom zou je dan verder gaan zoeken ?
Oh, ik word niet gehinderd door enige kennis van zaken hoor. Als het in die gidsen staat, gaat mijn redenering niet op. Althans, als ze de route volledig volgen zoals deze staat beschreven.
Ook de track van de Hart van Engeland route heb ik gecontroleerd op mijn kaarten. Naast dat hij zelf meldt dat er fouten in zitten, zie ik er zelf ook wat discrepanties in zitten.
Dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt, tenminste met de routes die ik gefietst heb, bijv. de Hanzefietsroute. Wel dat bijv. een weg wegens werkzaamheden gesloten was. Die officiële tracks kijk ik meestal niet van tevoren na.

Als je ze uit een andere bron download, dan moet je die tracks wel goed nakijken. Ik heb het een keer gehad dat ik dat niet deed en toen ging de track van de route af naar een camping, waar degene die de track gemaakt had had overnacht. :wink:

Als ik de track nergens zou vinden en ik moet er voor betalen, dan zou ik dat wel doen als de prijs redelijk is (een paar euro) en anders zou ik aan de slag moeten in Basecamp.
HansvanderVeeke schreef:Dus van dat updaten ben ik niet zo zeker. De routes die ik publiceer kun je zeker van zijn dat ze ook daadwerkelijk gefietst zijn.
Ik spreek niet voor andere uiteraard, maar wij houden ze wel degelijk up-to-date !! Zelfs wijzigingen/verbeteringen die nog niet in een papieren gids zijn opgenomen worden al wel in de tracks opgenomen. Paul B. en Hans R., om er maar twee te noemen, nemen bij mijn weten geen verantwoording voor hun tracks omdat ze die niet zelf gemaakt hebben, Luc Oteman en Kees Swart, om er maar weer twee te noemen, wel 8)

Wij doen bewust geen verder informatie opnemen in de tracks
omdat daar de papieren gids voor bestemd is (die willen we nl. ook graag verkopen). :wink:
Michael W schreef:
HansvanderVeeke schreef:Dus van dat updaten ben ik niet zo zeker. De routes die ik publiceer kun je zeker van zijn dat ze ook daadwerkelijk gefietst zijn.
Ik spreek niet voor andere uiteraard, maar wij houden ze wel degelijk up-to-date !! Zelfs wijzigingen/verbeteringen die nog niet in een papieren gids zijn opgenomen worden al wel in de tracks opgenomen. Paul B. en Hans R., om er maar twee te noemen, nemen bij mijn weten geen verantwoording voor hun tracks omdat ze die niet zelf gemaakt hebben, Luc Oteman en Kees Swart, om er maar weer twee te noemen, wel 8)

Wij doen bewust geen verder informatie opnemen in de tracks
omdat daar de papieren gids voor bestemd is (die willen we nl. ook graag verkopen). :wink:
Ik ga deze zomer de St. Columbaroute fietsen. Inmiddels een (sterk) verouderde route vermoed ik, maar er is een GPS track van. Ik heb ook het boekje gekocht. Nu die ronde onderdeel uitmaakt van de tocht "Schotland rond", lijkt er ook een nieuwe GPS track van te zijn. Ik ga die binnenkort even over elkaar leggen en kijken of en zo ja waar de verschillen zitten. Beide tracks komen van Europafietsers.nl, "particuliere tracks" heb ik nog niet kunnen vinden. Dus we zullen wel zien hoe accuraat eea is!
Michael,

Daarom zei ik ook bewust dat het geen beschuldiging is. Ik kan alleen de boekjes/tracks beoordelen die ik zelf gefietst heb.
Een track uitbreiden met de campings vind ik wel een aanwinst. Dat maakt het plannen van een etappe, anders dan de etappes in het boekje, wat gemakkelijker. Daarnaast zijn de exacte locaties wat prettiger dan een symbool in het boekje.

Misschien off-topic maar wat ik in een routeboekje zoek, naast de route, is juist de leuke 'toeristische' informatie. Ik ben in mijn vakantie niet alleen aan het fietsen. Ik wil ook graag dingen zien en daar wil ik het boekje voor hebben. En dan is het helemaal mooi als er juist de zaken genoemd worden die niet in de Lonely Planets en Rough guides genoemd worden. Ook (geologische) achtergronden, geschiedenis en interessante feitjes zijn altijd leuk om te lezen.
Wat dat betreft zouden routemakers ook de reisverslagen kunnen nalezen en de krenten uit de pap kunnen halen om hun boekje te verbeteren. Ik heb een keer een aantal aanvullingen over de fietsroute naar Rome aan de maker gestuurd. Ook daar niet van gehoord. Zal wel een reden hebben, maar sindsdien vind ik het wel goed.

Let op: Dit is mijn mening. Geen algemeen principe. Andere mensen mogen er anders over denken.
Overigens vind ik het wel leuk dat je dit punt aan de orde brengt. Misschien moeten we vanuit de vereniging eens aangeven wat de behoeftes zijn met betrekking tot routes. Alhoewel ik denk dat die voor iedereen verschillend is :roll:
Routes zijn gratis. Over routekaarten, trackbestanden en routeboekjes kunnen we babbelen.
Leon (die zich er vroeger al aan ergerder als mensen de video in de video stopten om een video te kijken)
Travelmaster schreef:Ik ga deze zomer de St. Columbaroute fietsen. Inmiddels een (sterk) verouderde route vermoed ik, maar er is een GPS track van. Ik heb ook het boekje gekocht. Nu die ronde onderdeel uitmaakt van de tocht "Schotland rond", lijkt er ook een nieuwe GPS track van te zijn. Ik ga die binnenkort even over elkaar leggen en kijken of en zo ja waar de verschillen zitten.
Sterk verouderd maar daarom nog niet slecht !! Trouwens aan Schotland Rond deel 1 heb je dan meer dan genoeg !!
Travelmaster schreef:Beide tracks komen van Europafietsers.nl, "particuliere tracks" heb ik nog niet kunnen vinden. Dus we zullen wel zien hoe accuraat eea is!
Europafietser zijn ook precies wat hun tracks betreft, die maken ze ook zelf en zijn ook altijd gratis van hun website te halen als ze ze hebben !!
HansvanderVeeke schreef: Misschien off-topic maar wat ik in een routeboekje zoek, naast de route, is juist de leuke 'toeristische' informatie. Ik ben in mijn vakantie niet alleen aan het fietsen. Ik wil ook graag dingen zien en daar wil ik het boekje voor hebben.
Dat is voor mij ook de reden dat ik zo'n boekje koop. Informatie over fietsenmakers en hotels/campings vind ik minder belangrijk, dat zie ik wel ter plaatse.
HansvanderVeeke schreef:Een track uitbreiden met de campings vind ik wel een aanwinst. Dat maakt het plannen van een etappe, anders dan de etappes in het boekje, wat gemakkelijker. Daarnaast zijn de exacte locaties wat prettiger dan een symbool in het boekje.u] mening. Geen algemeen principe. Andere mensen mogen er anders over denken.
Wij zetten de campingsymbolen op de kaartjes in de gids altijd op de juiste plek, maar opnemen in de tracks zou maar een hele kleine moeite zijn, behalve in Nederland want daar struikel je bijna over de boerencampings :wink:
In een gids kan je wel zeggen "daar is een camping, maar je kan beter doorfietsen naar de volgende" en op een track doe je dat niet gauw.
Michael W schreef:
Travelmaster schreef:Ik ga deze zomer de St. Columbaroute fietsen. Inmiddels een (sterk) verouderde route vermoed ik, maar er is een GPS track van. Ik heb ook het boekje gekocht. Nu die ronde onderdeel uitmaakt van de tocht "Schotland rond", lijkt er ook een nieuwe GPS track van te zijn. Ik ga die binnenkort even over elkaar leggen en kijken of en zo ja waar de verschillen zitten.
Sterk verouderd maar daarom nog niet slecht !! Trouwens aan Schotland Rond deel 1 heb je dan meer dan genoeg !!
Travelmaster schreef:Beide tracks komen van Europafietsers.nl, "particuliere tracks" heb ik nog niet kunnen vinden. Dus we zullen wel zien hoe accuraat eea is!
Europafietser zijn ook precies wat hun tracks betreft, die maken ze ook zelf en zijn ook altijd gratis van hun website te halen als ze ze hebben !!
Ach ja, toen ik het boekje kocht was deel 1 van Schotland Rond nog niet beschikbaar. Dus dan maar zo, met hun tracks moet het zeker wel lukken.
Frank schreef:Informatie over fietsenmakers en hotels/campings vind ik minder belangrijk, dat zie ik wel ter plaatse.
Ik hoor vaak het tegenovergestelde, n.l. dat ze dat wel belangrijk vinden evenals wat voor voorzieningen er zijn op de campings. Ik ben zelf ook zo dat op het moment dat ik een fietsenmaker nodig heb ik hem ook wel vind en hoe minder een camping lijkt op een pretpark hoe liever !!
Maar ja, ik fiets niet met twee of drie kinderen 8)