woestijn5 schreef:
Heb intussen wat opzoekwerk verricht. Natuurlijk zijn er bij de gewone fiets ook kaderbreuken, maar als ik het artikel lees van "keesswart" over zijn ervaring met ligfietsen ben ik niet erg gerust of is dit een enkel feit?
Op het internet is heel wat ligfietsleed te vinden. Het frame van de Optima Orca lijkt kwetsbaar op de plek waar alle krachten samenkomen: precies daar is een gat gemaakt voor de bevestiging van een onderstuur (ook op frames die een bovenstuur hebben). Commentaar van Marten: "Zonder die klont in de buitenbocht voor het onderstuur was ie vast heel gebleven". Een medewerker van Optima vermoedde dat er iets mis was gegaan bij de warmtebehandeling (zie mijn
ligfietservaringen.) Sinds 5 jaar worden de frames van Optima niet meer in Nederland maar in Taiwan gebouwd. Ik weet niet of de Orca frames nu betrouwbaarder zijn. Frames van andere ligfietsen zijn weer heel anders ontworpen.
Een ander probleem voor vakantiefietsers zijn de dragers van de meeste ligfietsen: niet geschikt om 20 à 25 kg bagage op te hangen. Elke ligfiets heeft zijn eigen type drager. Breekt deze onderweg, dan is bij de lokale fietsenboer geen nieuwe drager te krijgen en moet de fabrikant er eentje opsturen. Wie veel bagage op een ligfiets meeneemt, kan de drager ontlasten door banaantassen te gebruiken, zodat er meer gewicht direct aan het frame hangt.
windinderugfietser schreef:Je vestigt nl. erg de aandacht op je en of dat nou zo verstandig is in het buitenland..
Wie gehecht is aan enige privacy en geen behoefte heeft om overal het ligfietsevangelie te verkondigen, kan landen als Engeland of Italië, waar gedrag wat afwijkt van de norm luidruchtig van commentaar wordt voorzien, beter mijden (zie
liggend door Engeland).
windinderugfietser schreef:Even met de ligfiets een metro of trein nemen wordt met een ligfiets ook heel erg moeilijk. Geldt in iets mindere mate ook voor vliegtuigtransport.
In treinen heb ik altijd de ligfiets mee kunnen nemen. Ophangen aan haken is niet altijd mogelijk. Ook is er een groter risico dat medereizigers tegen de pedalen of ketting aanlopen. Soms willen medereizigers je helpen bij in- of uitstappen en pakken dan ongevraagd het bovenstuur vast, waardoor het zeker niet eenvoudiger wordt...
Frops schreef:Ik doe fietsvakanties met de ligfiets, maar dan wel met 2x26 wielen en big apples. Hierdoor vallen een aantal nadelen van ligfietsen weg: mijn hoofd is hoger dan dat van de meeste autobestuurders, ik kan makkelijk babbelen met een fietser naast me, en het rolt vlot over grindpaden. De snelheidswinst ten opzichte van een gewone fiets is hierdoor wel weg natuurlijk.
Dit was ook mijn ervaring.
Frops schreef:Mijn persoonlijk voordelen en nadelen:
+ Een prachtig zicht (voor mij is dit voordeel nr 1)
+ Na een lange dag minder vermoeidheid aan kont en handen (echt pijntje krijg nooit zowel bij lig als buk fiets)
+ Minder last van tegen en zij wind
- Mijn fiets wordt onstabiel bij <7 km/h, dat is een probleem voor die hellingen waar ik tussen 5 en 7 zou willen rijden als het nog steiler is ga ik sowieso liever te voet. Dit komt voor een deel omdat ik eigenlijk wat klein ben voor die fiets (heel strike)
Mijn bodemsnelheid lag op 3 à 4 km/uur, net als bij een gewone fiets. Een helling van 10-12% kon ik met 25 kg bagage nog net beklimmen met circa 4 km/uur. Op een gewone fiets klim ik onder dezelfde omstandigheden met 5 km/uur.