Op dit forum las ik meermaals dat een voorvork met gegoten vorkkroon, comfortabeler zou rijden dan de heden ten dagen vooral gebruikte "unicrown" vorken.
Dit wordt dan voor een stuk wetenschappelijk onderbouwd door te zeggen dat een vork met gegoten vorkkroon enkel stevig en stijf is op de plaatsen waar zij dat hoort zijn. Zo zijn de vorkpoten meestal dunner en daardoor buigzamer (vooral naar de uiteinden toe) uitgevoerd dan bij de unicrown vork.
Hierdoor zou het schokdempend vermogen van de vork met gegoten kroon beter zijn dan de vork met de unicrown.
To zover de theorie, maar wat nu in de praktijk? Verliest de fiets met een lateraal slappere vork ( ik bedoel hiermee buigzamer in de rijrichting, zijwaartse stijfheid veronderstel ik als hetzelfde als bij de unicrown) niet aan stijfheid en krijg je zo niet meer kans op een zwabberige fiets?
Meer bepaald op een vakantiefiets, beladen met bagage, lijkt met de vork met gegoten vorkkroon in het nadeel tov een unicrown vork.
De unicrown biedt dan wel iets minder schokdempend vermogen, maar een veel strakker stuurgedrag en een veel stijvere fiets.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hierover.
Dit wordt dan voor een stuk wetenschappelijk onderbouwd door te zeggen dat een vork met gegoten vorkkroon enkel stevig en stijf is op de plaatsen waar zij dat hoort zijn. Zo zijn de vorkpoten meestal dunner en daardoor buigzamer (vooral naar de uiteinden toe) uitgevoerd dan bij de unicrown vork.
Hierdoor zou het schokdempend vermogen van de vork met gegoten kroon beter zijn dan de vork met de unicrown.
To zover de theorie, maar wat nu in de praktijk? Verliest de fiets met een lateraal slappere vork ( ik bedoel hiermee buigzamer in de rijrichting, zijwaartse stijfheid veronderstel ik als hetzelfde als bij de unicrown) niet aan stijfheid en krijg je zo niet meer kans op een zwabberige fiets?
Meer bepaald op een vakantiefiets, beladen met bagage, lijkt met de vork met gegoten vorkkroon in het nadeel tov een unicrown vork.
De unicrown biedt dan wel iets minder schokdempend vermogen, maar een veel strakker stuurgedrag en een veel stijvere fiets.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hierover.