Additionally, paste this code immediately after the opening tag: familietent voor fietsvakantie - Forum Wereldfietser

familietent voor fietsvakantie

Hallo wereldfietsers,

Wij willen komende zomer met het hele gezin op fietsvakantie. Nu zijn we op zoek naar een geschikte tent. We zijn met twee volwassen en drie (kleine) kinderen (oudste is 4 jr).
De meest tenten vind ik nogal zwaar (15 kg) en/of duur.

Heeft iemand een tip?

We denken er nu aan om met twee kleine tentjes te gaan.
Daarnaast zoeken we nog een extra fietskar voor als de oudste niet meer achterop wil zitten en de bagage. Mocht iemand in de omgeving van de Flevopolder er eentje over hebben dan houd ik mij aanbevolen.

Alvast dank.

Groet Marieke
Jippie! Eindelijk gaat ze weer op fietspad met al dat kleine grut. Nu nog de tent!
Simpel is dit niet. Gezinnen worden volgens de markt geacht met de auto op vakantie te gaan en in iets als een De Waard tent te slapen. Zelf hebben wij twee kinderen, en gebruikten we destijds een vierpersoons Hilleberg Keron 4 GT van iets over de 5 kg. Dat ging prima. Wij wilden de kinderen bij ons in de tent hebben, en dat is zeker de eerste jaren ook erg wenselijk. Het kan ineens koud worden, ze kunnen ziek worden, of in paniek raken. Vijfersoons lichtgewicht tenten zijn echter bijzonder zeldzaam. Ik zag wel de Helsport Gimle 4+2 van ruim 7 kg. Dat zou ik liever hebben dan twee kleine tentjes. Wel gaat zo'n tent een jaar of tien mee, en moet je bedenken welke configuratie dan opportuun is. Dan wil zeker de oudste alleen in een tent.
Succes, het is een mooie tijd,
Wim
Dank je, Wim. Ga ff kijken. Als we niets vinden wordt het twee trekkerstentjes (uit een vorig leven:) en dan splitsen de ouders op, in iedere tent één.

Ik vind inderdaad de grote tenten nogal duur voor de relatief korte periode dat je ze gebruikt. Als een kind jaartje of 9 of 10 is wil ie vast een eigen tent..
Het is maar een experiment deze vakantie, we gaan vanuit huis. Is het niks dan wordt het met de auto ergens heen. De jongste is net één die wil ik niet elke dag in een fietskar zetten. (Vind het zo sneu als hij daarin steeds moet slapen)

@Blanche: ja wellicht gaat het gebeuren.
Is deze VAUDE Opera 2P wellicht iets? Hij weegt 5,5 kg.
Een (nieuwe) 4-persoons variant van de Opera kost mijns inziens ook nog niet het einde van de wereld (€ 550, 10 kg), maar ik kan niet in jullie portemonnee kijken. Het is (meestal :wink:) wel gezelliger om met z'n allen in één tent te overnachten.
Had eigenlijk wel gedacht dat Robertjan ermee zou komen....
Hebben je al eens gekeken naar een tipi?
Heb er zelf totaal geen ervaring mee maar denk dat je qua aantal slaapplaatsen/ gewicht niet veel beter kan scoren.
Misschien is de Macpac Citadel een alternatief voor twee trekkerstentjes? Is eigenlijk een driepersoonstent en als ik jullie gezinssamenstelling bekijk, zou je ze alleen maar om te slapen kunnen gebruiken en amper om te leven, maar dat laatste doe je op een beetje fietsvakantie buiten :p

Ik gebruik ze zelf voor twee personen en dan kan je al je bagage kwijt in de voortent, hetgeen iets is waar jullie dan allicht een andere oplossing voor moeten zoeken. Maar misschien moet je in een winkel eens één gaan bekijken die openstaat en inschatten of het een optie is.

Lieven
Kleine tentjes hebben ze al, dus hier nog enkele grote: Terra Nova Laserspace 5 en Etesian 6. De eerste is duur en de tweede is een dwarsslaper en dat lijkt me onhandig. Ze zijn allebei nogal hoog en dat is toch minder windvast. Verder zie ik bij Denig een lekker goedkope maar helaas wat zware Eureka Basin 4. Geadverteerd als vierpersoons, maar met een binnentent van 260 cm breed. Daar moeten vijf matjes in passen, zeker als je de jongste op een bijgesneden gesloten celmatras legt (dat kan prima).
Overigens is een grotere tent ook de eerste jaren dat ze al in kleine tentjes slapen erg fijn, want je hebt wel veel bagage, en je wilt ook met zijn allen binnen kunnen zitten als het regent (of als je haast hebt of als het erg slecht weer is toch met zijn allen nog in de grote tent kunnen slapen). Dus jullie zullen er vast wel een jaar of tien plezier van kunnen hebben. Zelf zou ik daarom vooralsnog na alles wat ik nu gezien heb gaan voor de Helsport of de Terra Nova Laserpace 5. Als een of meer van de kinderen echt steeds in eigen tentjes gaan slapen kun je de tweede kleine binnentent thuis laten. Dat scheelt dan gewicht, en het geeft je een grotere voortent. De Terra Nova is spectaculair licht, en dat is van belang, maar ik heb een beetje aarzeling over de levensduur. Kinderen zijn soms ruw met een tent, en een familietent krijgt ook veel meer UV licht voor zijn kiezen dan een trekkerstent. Een weekje op dezelfde plek op de Wadden hakt er dan al hard in.
Wim
Wim schreef:Kleine tentjes hebben ze al, dus hier nog enkele grote: Terra Nova Laserspace 5
een hooly4 van 200 pond en een tarpje is 4 kilo., als je het weer een beetje verstandig uitkiest lijkt me dat ook prima
220cm breed is toch wel smal voor vijf mensen.
Wim
Maarten & Line schreef:Had eigenlijk wel gedacht dat Robertjan ermee zou komen....
Hebben je al eens gekeken naar een tipi?
Heb er zelf totaal geen ervaring mee maar denk dat je qua aantal slaapplaatsen/ gewicht niet veel beter kan scoren.

Yep - die wilde ik ook nog voorstellen. We kwamen ooit een gezin in Roemenië tegen met een tipi met een compacte pakmaat - groter dan in Maartens suggestie. Ze hadden ruim plek met zijn 4e dus een 5e moet er ook bij kunnen.
De 5e persoon maakt het er niet makkelijker op :D
Wij zijn al jaren erg blij met onze Birdland Multinova. Een tunneltent met 2 slaapcabines, die je bovendien ook als twee aparte tenten kunt opzetten. Handig als de kids wat groter zijn en een eigen tent leuk vinden, of als je met z'n tweetjes op pad gaat. Ca. 7 kilo. In principe is de tent voor 2 x 2 personen, maar zolang het grut nog klein is, passen er ook wel meer in. Een van de twee binnententen is ietsje groter, waardoor er een kind naast je kan liggen. Ik schat in dat je de komende 6 jaar prima met deze tent vooruit kan, daarna wordt ie wel wat krap...
Wij vinden dit echt de ideale familie-fiets-tent!

Inmiddels is Birdland trouwens Lowland geworden: http://lowlandtents.com/en/lowland-tent ... ing/multi/

Groet, Sandra

Afbeelding
Wij fietsen al jaren met een Esvo in de rondte:
Afbeelding
Zwaar? Ja 15 a 16 kg, maar die neem ik voor lief. Ik moet mijn tempo toch al zwaar aanpassen aan het fietstempo van de jongste. Heerlijke tent met zeeën van ruimte.
Kijk ook eens naar de bighorn van Eureka. Is er in verschillende maten.
Hallo,

Wij fietsen al een aantal jaar met onze 3 kinderen (2,5, 5 en 6 jaar). Net een nieuwe tent aangeschaft omdat tenten helaas niet meegroeien. Na lang zoeken hebben we gekozen voor de Vaude division dome voor 5 personen.

Er passen precies 5 matjes naast elkaar, je kan erin staan (vinden wij erg prettig maar dat is voor iedereen natuurlijk anders), we kunnen bij regen in de tent koken en hij is robuust. Wel is hij aan de zware kant (10 kg). Liever hadden we een ruime tipi tent maar die waren boven ons budget. Afgelopen weekend voor het eerst gebruikt en hij is goed bevallen.

Cori
Ook op zoek naar een ruime niet al te zware familietent heb ik zelf ook wat rondgekeken naar tipi's. Bergans maakt relatief goedkope, lichte tipi's:http://retailer.bergans.com/Zelte/LAVVO. Een andere optie zijn die van Helsport. Ik heb overigens zelf mijn keuze nog niet gemaakt, dus kan over de kwaliteit niks zeggen.
pinkbike schreef:Kijk ook eens naar de bighorn van Eureka. Is er in verschillende maten.
Kan ik helemaal beamen. Vorig jaar een Bighorn 3SUL gekocht, met kidsroom. Erg fijne tent. Mooie grote vestibule (voor de fietstassen of om in te zitten) en er kunnen in de kidsroom 1 kind en in de binnentent 2 volwassenen en ook wel 2 (kleine) kinderen. Wellicht kunnen er zelfs 2 kleine kinderen in de kidsroom, maar dat zou je eerst moeten testen. Gewicht net geen 4kg en met kidsroom en footprint ruime 5 kg.
Vorig jaar met onze zoon van 4 op fietsvakantie geweest en hij vond een 'eigen' tent helemaal fantastisch :-). En met z'n tweeën hadden wij heel veel ruimte in de binnentent. Nu de tweede er bijna is (nog een paar weekjes) zullen we dit jaar niet op fietsvakantie gaan, maar volgend jaar passen we nog meer dan makkelijk met z'n viertjes in de tent!

Onze zoon zat vorig jaar nog in de fietskar. Hij past er nu niet meer in, dus deze gaat in de verkoop. Het is een Croozer 535, een twee persoons kar. Ziet er nog super uit! Ik heb nog geen foto's online staan, komt ws deze week wel, maar als je interesse hebt dan moet je het maar laten weten. We wonen in Akkrum, niet heel ver van de Flevopolder :-D
Allen dank voor jullie tips en antwoorden.

Vanochtend een tent gekocht bij Bever in Almere: Eureka, Eagle point 4. Weegt ongeveer 11 kg. Helaas wel zwart :( maar het was een offer I couldn't refuse, kostte EUR 200,- ipv EUR 450,00. :D

We passen erin en de voortent heeft grondzeil. Het is wel een enorm pak...dus dat wordt nog puzzelen.. maar ach..

Nu nog aan te bieden op een tweede fietskar want met één gaat het niet lukken, vrees ik.

@Roosterveld, dank voor je aanbod. Wij hebben ook een Croozer, gebruiken hem vrijwel dagelijks, prima kar. Maar Akkrum is wel erg ver weg. Zoek het nog in Almere.

Groet Marieke
Vorig jaar zijn wij voor het eerst het avontuur aangegaan. Eerst een weekend twee kleine tentjes geprobeerd die we eens als aanbieding gekocht hadden met dit doel (Coleman), tot conclusie gekomen dat met slecht weer we gillend gek zouden worden. Een enorme zoektocht op internet uitgevoerd, compleet met overzichtjes in excell gemaakt. Wilde niet al te veel kwijt zijn voor een keer proberen.
Uiteindelijk werd het dus de Vango Omega 450. Enorm goed bevallen!
(gekocht bij http://www.fransdewitte.nl, zie ook http://www.vango.cu.ok)

Kost nu zo'n €260, heeft aparte slaap en leefruimte, kuipgrondzeil, niet al te laag 155 cm, gewicht 6,3 KGS, en niet al te lange stokken (onze randvoorwaarden). Ik las dat dit jaar de waterkolom wat hoger gemaakt is.
Wat ook wel handig is, is dat je de tent in een keer kan opzetten en afbreken, dus geen binnententen die erin gehangen moete worden oid. Het grondzeil van het slaapcabine die wij hebben is wel vrij dun, vandaar dat we nu wel eens een plastikje eronder legden (wat eigenlijk ook hoort) :D

Succes!

Groetjes,
Cora