Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar een tent met compacte pakmaat. - Forum Wereldfietser

Op zoek naar een tent met compacte pakmaat.

Ik ben op zoek naar een tent met compacte pakmaat.
Ik heb hier op het forum gezocht maar info zit zeer versnipperd en sumier verstopt.

En google gooit me dood met iedere tentenboer ter wereld die te lui is om volledige informatie op zijn site te gooien.

Allereerst word aanstaande zomer mijn eerste fietsvakantie en ben in mijn eentje.
Ik hoef niet zozeer een ultra lightweight tentje een beetje ruimte over voor tassen en zo mag wel.

Ik wil graag een tent met compacte pakmaat voor een redelijke prijs, mijn limiet is ongeveer 200 euro maar het liefst goedkoper.

Wie weet wat goede (kope) tenten of merken of een link naar een tentenboer die wel bij alle tenten volledige info zet.
Ik denk dat je op menige tent in zijn hoes wel wat kunt winnen door de offciële hoes te laten voor wat hij is en zelf iets krappers te nemen. Vervolgens wordt het een kwestie van zorgvuldig inpakken zonder de zaak te forceren.
De meeste pakmaten zullen vooral een vermenigvuldiging zijn van de dikte van de stof en de hoeveelheid stof die voor de tent is gebruikt: het gewicht dus.
Ik weet niet of het ene type kunststof dunner is (en dus kleiner inpakt ) dan de ander.
Leon
Ja eigenlijk wel logisch, dingen als het zeil kun je een beetje mee spelen hoe je het opvouwt. Maar je kunt het pakketje opsplitsen en apart opbergen. Tentstokken houden hun lengte, zijn er bepaalde tenten die hun stoklengte korter hebben dan normaal?
Dun materiaal is duur, dus goedkoop en compact betekent een niet al te grote tent. Kijk eens bij de Wildcontry Zephyros 1 of 2 in gewone of Lite uitvoering. De Lite is vast ook wat compacter op te vouwen want van chiquer materiaal. Dit zijn kleine lichte tentjes van nette kwaliteit, geinspireerd op de bekende Terra Nova Laser serie.
Wim
firstrubu schreef:zijn er bepaalde tenten die hun stoklengte korter hebben dan normaal?
Jazeker, het verschilt. Bij mijn vorige tent bleven de stokken tamelijk lang, maar die van mijn huidige tent kunnen opgevouwen in de achtertas. Het is een Fjällräven, maar wel een heel grote driepersoons.
Leon
En waarom moet de tent compact zijn? Gewicht lijkt me op een fiets een belangrijker criterium.

Opvouwen van tenten is meestal ook niet zo'n goed idee. Proppen is meestal beter.

Renaat
Ik ben nieuw in de wereldfiets materie, heerlijk een forum vol met ervaringen.
Proppen lijkt mij idd ook logisch.

De reden van mijn vraag is dat de pakmaat zoals omschreven meestal begint met de grootste afmeting dit staat (vrijwel altijd) gelijk aan de lengte van de stokken.
Dit is de afmeting die ik het kortst wil hebben zodat ik flexibel ben in de mogelijkheden ze op te bergen.
Het zeil opbergen ben ik niet zo bang voor, dat krijg ik wel kwijt.
Ook het gewicht boeit me niet zo. Ik weeg zelf 105 kilo (en ik ben niet dik), tegen de tijd dat ik een weekje heb gefietst ben ikzelf het gewicht van de hele tent al kwijt.
Dus of de tent 1,5 kg of 3 kg weegt maakt mij (nog) niet zo uit.

Maar zoals gezegd ik heb geen ervaring dus alle info is welkom.
En ik ben nu al een paar inzichten rijker, waarvoor dank.
Revanho schreef:Proppen is meestal beter.
En waarom? Ik ben typisch iemand die z'n tentje altijd netjes opvouwt en dan (binnen en buitentent apart) in twee foudraaltjes stopt. Proppen zou zeker geen kleiner omvang geven!!
Slaapzak proppen ok, maar tent zeker niet per see 8)
firstrubu schreef: De reden van mijn vraag is dat de pakmaat zoals omschreven meestal begint met de grootste afmeting dit staat (vrijwel altijd) gelijk aan de lengte van de stokken.
Dit is de afmeting die ik het kortst wil hebben zodat ik flexibel ben in de mogelijkheden ze op te bergen.
Het zeil opbergen ben ik niet zo bang voor, dat krijg ik wel kwijt.
Een aanzienlijk aantal fietsers kiest er voor hun tent niet in één van de fietstassen te steken maar of gewoon op de bagadrager te binden of in iets als een Ortlieb Rackpack te steken. Ook dan is die lengte niet zo relevant.

Er zijn er ook die de stokken aan de bovenbuis bevestigen. In ieder geval zou ik de tentkeuze niet laten bepalen door de speurtocht naar een tent met stokken met een lengte die in een gewone fietstas kunnen.

Renaat
Michael W schreef:
Revanho schreef:Proppen is meestal beter.
En waarom? Ik ben typisch iemand die z'n tentje altijd netjes opvouwt en dan (binnen en buitentent apart) in twee foudraaltjes stopt. Proppen zou zeker geen kleiner omvang geven!!
Slaapzak proppen ok, maar tent zeker niet per see 8)
Wat volume betreft, inderdaad. Maar je wilt niet steeds op dezelfde plaats spanning creëren. Maar ik sluit niet uit dat het een redelijk theoretisch verschil is. Het voordeel van vouwen zie ik in ieder geval ook niet in.

Renaat
De T2 van Decathlon is een geschikte tent, vind ik. Kost zo'n 120 euro, 2,0 kg, 2 persoons en hoog genoeg om in te zitten. Pakt ook compact weg. Zal niet eeuwig meegaan, maar zeker wel een paar jaar. Daarna weet je veel beter wat je wilt en koop je je droomtent :)

Decathlon heeft. ook een 1-persoons van Coleman, van 69 euro. Maar daar kun je niet rechtop in zitten.

Heb zelf een paar jaar geleden een Gelert Solo gekocht voor 40 euro. Weegt 1,5 kg. Omdat ik daarin niet rechtop kan zitten, vind ik hem alleen geschikt voor een weekend met gegarandeerd droog weer. Vind hem alleen om in te slapen.
Revanho schreef:
Michael W schreef:
Revanho schreef: Slaapzak proppen ok, maar tent zeker niet per see 8)
Wat volume betreft, inderdaad. Maar je wilt niet steeds op dezelfde plaats spanning creëren. Maar ik sluit niet uit dat het een redelijk theoretisch verschil is. Het voordeel van vouwen zie ik in ieder geval ook niet in.

Renaat
Met proppen creeer je juist een hoge spanning in het doek. Want je vouwt het doek op zich zelf dubbel, en hoe kleiner de buigstraal van de vezel des te meer spanning. Dat vermijd je als je de tent systematisch opvouwt, al te exact is dat toch nooit want het gladde doek krijg je met een beetje wind toch nooit echt netjes. Maar wel netjes genoeg om de scheerlijnen niet in de knoop te krijgen, geen vlekken met het grondzeil op de binnentent te maken en de tent ook in het donker op de tast weer op te kunnen zetten
Door een (droge) tent tot een vrij smalle baan te vouwen en hem daarna strak te rollen kun je heel wat volume winnen t.o.v. de 'oorspronkelijke' pakmaat en ook t.o.v. proppen. Dit heb ik met mijn Nallo 2 (Hilleberg) vele honderden keren gedaan zonder dat de tent daarvan merkbare schade heeft ondervonden. Door altijd op dezelfde manier te werken kan ik de tent vrijwel blind en zeer snel opzetten en afbreken en dat heeft grote voordelen, zoals Marten terecht opmerkt.
Allen bedankt voor de info,

Ik bemerk dat er veel zienswijzen zijn ieder heeft zijn eigen manier ontwikkeld.
waarbij iedereen het met de beste bedoeling doet.
Ik zal die van mij nog moeten ontwikkelen mijn vraag is niet concreet beantwoord en verwacht ook niet dat dit nog gaat gebeuren.
Er is denk ik niet een tent die er echt uitspringt, want de meeste tenten zijn al gemaakt om niet veel te wegen en makkelijk op te bergen.

Wat ik hier merk is dat hoe de reiziger met het materiaal omgaat wat betreft het inpakken meer uitmaakt dan pakmaten opgegeven door de fabrikant.
De conclusie hieruit voor mij is dus kijk naar de onderdelen waar je geen invloed op hebt en pas deze aan op de wens. Met de rest kun je flexibel omgaan.

Wat betreft rollen lijkt mij uiteindelijk toch ook het meest logisch, geen echte vouwen en strak op kunnen rollen. En als je dit netjes en altijd hetzelfde doet kun je je tent blind opzetten. Met proppen zie ik dit niet gebeuren.

Ik ben heel wat nieuwe vragen rijker na dit topic en ga met jullie info aan de slag.

Bedankt
firstrubu schreef:De conclusie hieruit voor mij is dus kijk naar de onderdelen waar je geen invloed op hebt en pas deze aan op de wens.
Zoals de stokken; je hebt bijv. dunne fiberstokken die opgevouwen toch een heel pakket vormen en telescopische aluminium stokken die je in elkaar schuift en waarbij je twee relatief dunne buisjes overhoudt. Idem met haringen, keus te over :wink:
Ik zou het zoeken naar een krappere hoes echt afraden. Een ruime hoes is veel prettiger met het inpakken van een tent. Zeker als je in de stromende regen staat. Heel irritant als de tent steeds net niet past.

En proppen is misschien geschikt voor een slaapzak maar minder voor een tent. Netjes oprollen is het beste.

Verder ben ik ook van mening dat het gewicht veel belangrijker is voor de fietser dan het pakvolume. Het best leg je de tent in lengterichting op de drager achter. Volume maakt dan niet uit, binnen ruime grenzen natuurlijk. Bovendien is een tent altijd nat en vocht wil je niet in je fietstassen hebben.
Ik prop mijn tent in een ruime compressiezak, het voordeel is dat het makkelijk inpakt en toch het pakvolume verkleind wordt. Naast een laag gewicht vind ik ook een klein pakvolume prettig, hierdoor krijg ik mijn kampeerspullen in twee voortassen. Ik doe de tent onder in een van deze voortassen en daarboven op de overige spullen die niet perse droog hoeven blijven. Het voordeel is dat er op mijn bagagedrager ruimte overblijft voor boodschappen ed.
Revanho schreef:En waarom moet de tent compact zijn? Gewicht lijkt me op een fiets een belangrijker criterium.
Op het moment dat je net een tas bespaart door compact op te rollen bespaar je ook weer flink in gewicht. Het mooiste moment is het moment waarop de voortassen thuis kunnen blijven (zwijmel...).
Georg schreef:Het best leg je de tent in lengterichting op de drager achter.
Hou de lengte dan wel heel kort, want de kans op shimmiën wordt groter als er iets naar achteren steekt.

Wat betreft proppen ben ik met eens met m-gineering en wimmo17. Met proppen maximaliseer je bovendien het aantal vouwen terwijl je die liever zou minimaliseren.
Ik probeer mijn tent ook globaal zo op te vouwen dat de zaak niet vies wordt en half gevouwen en half gerold gaat hij dan in de tas, maar altijd met een minimum aan bewegingen (en moeite, ik ben lui).
Leon
Georg schreef:Het best leg je de tent in lengterichting op de drager achter. Volume maakt dan niet uit, binnen ruime grenzen natuurlijk. Bovendien is een tent altijd nat en vocht wil je niet in je fietstassen hebben.
Gewoon niet te dure niet-waterdichte fietstassen kopen en linksachter in je tas doen. Het ergste vocht zakt dan vanzelf door de tas naar de grond. Het is maar net waar je voor kiest, hét beste bestaat niet :wink:
Michael W schreef:.... en linksachter in je tas doen.
Rechtsvoor kan ook! Een Ortlieb voortas is groot genoeg voor een redelijk ruime 2-persoons tent.

Peter