Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Speling in achteras/naaf repareren - Forum Wereldfietser

Speling in achteras/naaf repareren

Er zit wat speling in mijn achterwiel waardoor de band steeds tegen de remblokjes komt en de ketting soms "misgrijpt". Ik heb het achterwiel nu uit mijn fiets gehaald omdat ik dacht dat ik hem daarna beter vast kon zetten ofzo, maar het probleem zit in de naaf. (Ik ben niet zo goed met de terminologie, maar ik begrijp dat het deel waar de spaken zeg maar aan vastzitten de "naaf" heet en de pin/bout waar het wiel omheen draait is neem ik aan de "as".)

Het probleem is dus dat ik de as (een beetje) op en neer kan bewegen in de naaf, en ik zie niet zo 1-2-3 hoe dat gerepareerd kan worden. Eigenlijk zie ik zelfs nieteens hoe het ooit heeft kunnen werken, want er lijkt gewoon teveel ruimte te zijn.

Heeft iemand enig idee hoe dit te fixen is (en wat voor gereedschap ik nodig heb)? Als dit niet echt realistisch is voor een niet al te technisch persoon, dan hoor ik het ook graag.

Ik zit in het buitenland, dus het is een beetje lastig (en duur) om naar een fietsenmaker te gaan en het is een oud barrel, dus ik denk niet dat dat het echt waard is. Het zou heel fijn zijn als ik het zelf kon repareren, want anders moet ik een nieuwe fiets kopen en er is hier ook niet echt een uitgebreide tweedehands markt zoals in NL.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Er van uitgaande dat je een standaard derailleurwiel met uitvalnaaf hebt hebt je minimaal één passende conussleutel nodig. Twee werkt wat handiger maar met een steetsleutel of bahco erbij is het me altijd gelukt.

Heel kort:
Je werkt vanaf de kant zonder tandwielen. Daar draai je met de beide sleutels de conus en borgmoer van elkaar af. Dan draai je de conus zo ver tegen de kogels dat de zaak net niet strak staat. Vervolgens draai je de borgmoer daar steving tegenaan. Het reusltaat moet zijn dat er geen of een heel kleinbeetje speling is. Die speling wordt opgeheven met het spannen van de uitvalas.

Ik ben bang dat er wat veel terminologie in dit stukje staat.
Filmpje, kijk vanan 0.51: http://www.youtube.com/watch?v=R6B2PoG9YCI
Hier doen ze het vanaf de tandwielzijde, maar als de speling maar klein is, is dit niet het handigste.

Misschien is het toch beter naar een fietsenmaker te gaan, want als de velg tegen de blokjes gaat door de naafspeling is het wel erg en is er misschien meer mis dan de afstelling alleen.

Leon
Er zijn twee mogelijkheden: de lagers moeten worden bijgesteld, of de boel is tamelijk versleten. Zie hier voor de site van Parktools: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... adjustment Daar staan ook filmpjes. Als de boel versleten is kan het zijn dat je nieuwe conussen (plus kogeltjes) nodig hebt. Probleem is wel dat die allemaal verschillend zijn en je precies het goede type nodig hebt. Tot slot kan de boel echt helemaal verrot zijn. Wat voor naaf is het?
Wim
Wat Leon zegt geldt ook voor de meeste stadsfiets-naven. Het komt erop neer dat je het wiel uit de fiets haalt. Langs de niet-tandwielkant zie je dan er op de as twee moeren zitten. Het principe is dat deze moeren de lagers op hun plaats houden. De buitenste moer voorkomt dat de binnenste kan losdraaien.

Je moet dus de binnenste vasthouden met een dunne steeksleutel of een conussleutel (maat is meestal 13 of 14). Eens je de buitenste moer wat los hebt gedraaid, kan je de binnenste verder aandraaien en zou de speling op de as moeten verdwijnen.
Zoek vervolgens het punt waarop het wiel nog net soepel draait, maar je geen klikken voelt (te hard aandraaien resulteert in een klikkend/schurend geluid). Houd de binnenste moer op dit punt vast (let erop dat de as niet begint mee te draaien) en draai de buitenste moer tot tegen de binnen moer. Trek vrij hard aan (dus met één sleutel houd je de binnen moer vast, met de andere draai je de andere moer er tegen). Je moet de twee moeren vast krijgen in de positie dat er net geen speling op het wiel zit.

Succes :-)
Jantje15 schreef:
Heeft iemand enig idee hoe dit te fixen is (en wat voor gereedschap ik nodig heb)? Als dit niet echt realistisch is voor een niet al te technisch persoon, dan hoor ik het ook graag.

Ik zit in het buitenland, dus het is een beetje lastig (en duur) om naar een fietsenmaker te gaan en het is een oud barrel, dus ik denk niet dat dat het echt waard is. Het zou heel fijn zijn als ik het zelf kon repareren, want anders moet ik een nieuwe fiets kopen en er is hier ook niet echt een uitgebreide tweedehands markt zoals in NL.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Het is altijd verstandig om bij dit soort hulpvragen exact aan te geven wat voor naaf je hebt, fabrikanten zetten er niet voor niets merk en typenummers op.

Maar de kans is aanwezig dat het een standaard Shimano cassettenaaf is.

Er kan van alles grondig mis zijn, maar het meest waarschijnlijke is dat de rechter conus is losgelopen. Meestal kun je dat al voelen als je het wiel uit de fiets haalt je kunt de moeren dan al met de hand verdraaien.

Om dit te herstellen moet je de cassette er af halen, links de ev aanwezige rubberkap verwijderen, met passende conussleutel(s) de conus links losmaken en een centimeter losschroeven , de as naar rechts schuiven en de rechterconus nu weer vast zetten, en de as weer terugschuiven en alles weer terugzetten en afstellen
Bedankt allemaal voor de reacties. Jargon is niet echt zo erg, want ik kan het meeste googelen (het probleem is meer als ik zelf dingen moet beschrijven). Stom dat ik niet heb gekeken wat voor naaf het is. Ik zal vanavond even kijken als ik weer bij mijn fiets in de buurt ben. Het enige wat ik er nu over kan zeggen is dat het geen stadsfiets is; het is een mountainbike met (ik schat) 24" wielen. Zwart met groen, als dat helpt. ;)

Andere stomme vraag: ik heb zeker echt conussleutels nodig, of niet? Of kan het ook lukken met steeksleutels of een Engelse sleutel?

Nogmaals bedankt voor alle goede tips! Ik ga er het beste van proberen te maken.
Wat er nodig is zijn merk en typenummer van de naaf. De wielmaat doet er niet toe, maar zal wel 26 inch zijn (of 559 mm). Die kleur is inderdaad erg belangrijk :D Je hebt erg platte sleutels nodig. De meeste gewone steeksleutels zijn dikker.
Wim
Ik geloof dat ik het typenummer van de naaf niet kan vinden. Ik heb twee foto's geüpload waarop misschien iets interessants te zien is:

Afbeelding

Afbeelding

Het is in ieder geval Shimano. Het typenummer van de versnellingscassette is MG-TZ07, maar als ik het internet goed lees zou de naaf een apart nummer moeten hebben. In de naaf (foto 1) staat wel CN SHIMANO CHINA, maar verder niets. Op dit plaatje kun je ook vrij goed zien dat de as los zit. Ik kan hem helemaal naar boven bewegen in de naaf.

Ik kan morgen wat gereedschap lenen, dus dan ga ik al jullie tips proberen op te volgen.

Edit: betere imgur links...
Jantje15 schreef:Ik geloof dat ik het typenummer van de naaf niet kan vinden. Ik heb twee foto's geüpload waarop misschien iets interessants te zien is: http://imgur.com/delete/uxdr8Oc7xtKA1se

Het is in ieder geval Shimano. Het typenummer van de versnellingscassette is MG-TZ07, maar als ik het internet goed lees zou de naaf een apart nummer moeten hebben. In de naaf (foto 1) staat wel CN SHIMANO CHINA, maar verder niets. Op dit plaatje kun je ook vrij goed zien dat de as los zit. Ik kan hem helemaal naar boven bewegen in de naaf.

Ik kan morgen wat gereedschap lenen, dus dan ga ik al jullie tips proberen op te volgen.
Dit is een - laten we beleefd blijven- erg basic naaf met opgeschroefd freewheel. Misschien dat er wat los zit, maar ook heel goed mogelijk dat de conussen in een berglandschap zijn veranderd en de kogels doormidden zijn gebroken. Het voordeel is dat iedere fietsenmaker met drie hamers en een kleedje langs de weg het kan repareren :D
m-gineering schreef:Het voordeel is dat iedere fietsenmaker met drie hamers en een kleedje langs de weg het kan repareren :D
Sterker: waarschijnlijk doet die het beter dan de gemiddelde fietsenboer in ons land.
Dit is al even geleden, maar zelf nu dat wiel losser is gaan zitten, dat die ipv een millimeter nu richting cm's aan het wiebelen aan het slaan is. Nu tijd , schrijf maar vast wat neer. Vast draaien van wiel, eerder probleem wel opgelost. Rechts iig de contramoer goed op conus was wel de tip (je moet het ook maar net weten zoiets). Maar vermoed nu, dat linker gewoon hemzelf los heeft gedraaid (die ik dus minder goed vast kon krijgen) , al snap dat ook niet , want kan niet verder dan bouten en frame wat het daar tegen houd. Had standaard nieuw asje gekocht (vorige door draai festijn). In alle rotzooi vind ik na het opruimen twee soort ringen van halve cm die misschien ook nog ergens hadden gemoeten, maar universeel ding, misschien niet alle fietsen het geval. Zit al zo'n soort iets waar het tandwiel zit gemonteerd, maar die is een stuk breder, en 1,5 cm ongeveer. Op net gezocht naar wat waar hoort, veel schema's, maar alleen gevonden dat je eigenlijk alleen conus en contra moer er op ziet, of het is ander ingewikkelder ding. En dus niets waar ik verder wat mee kan. Dus zoek mijn toevlucht toch hier maar even weer. Misschien iemand, die er iets mee kan misschien dus ?
Wegens raadselachtig taalgebruik: heb je ook schroefpignon of een cassettenaaf?
Gewij schreef:
do 29 okt, 2020 21:19
Misschien iemand, die er iets mee kan misschien dus ?
Dus je zoekt een koper voor die naaf?