Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bandenspanning meten met dunlop ventiel niet mogelijk ??? - Forum Wereldfietser

bandenspanning meten met dunlop ventiel niet mogelijk ???

Overal lees is dat het niet mogelijk is om de bandenspanning te meten met een dunlop (= hollands) ventiel. Met een bandenspanningsmeter lijkt me dat vrij logisch, aangezien het ventiel maar in 1 richting lucht doorlaat.

Maar als je met een pomp met manometer rustig druk opbouwt, zie je op de meter de druk oplopen tot het moment dat er lucht door het ventiel gaat. Als je vervolgens stopt met pompen, gaat het ventiel weer dicht, maar blijft de manometer nog wel even de druk in de pomp aangeven die volgens mij wel ongeveer even hoog moet zijn als de druk in de band.

Het ventiel zelf levert maar weinig "tegendruk", immers bij het oppompen van een lege (of lekke) band slaat de manometer niet zichtbaar uit.

Heb ik dit mis ? en lees ik al jaren onzinwaarden af, of klopt dit, wie kan me er meer over vertellen ?
Ik ben het er volkomen mee eens. Je kunt op het moment van pompen regen de weerstand van de druk in de band op de meter van de pomp de druk aflezen. Dat us juist. Alleen met een losse meter op het Ventiel werkt het niet omdat er geen lucht uitkomt en dus geen druk te meten is.
Schwalbe heeft een tijd ventielen gemaakt voor dunlopbinnenbanden waar het ventiel inwendige verlengd was met een pinnetje. Met een klein manometertje dat je gratis kreeg bij een Schwalbe binnenband kon je dan de druk meten.

Je hebt het niet mis.
Je leest al jaren correcte waarden af.
De pompmanometer blijft dezelfde druk aangeven omdat de druk ook in de slang zit. Je hoort dat aan de "pssssst" op het moment dat je de slang loskoppelt.
Leon
Duidelijk. Heren, bedankt voor de reactie.

Guus