Gisteren en vandaag heb ik groot onderhoud gepleegd aan mijn gele Giant, met het oog op mijn fietstocht naar Luxemburg volgende week. Wil je onderweg geen panne hebben!
Hiervoor het achterwiel eruit genomen en alle spaken vervangen. Wat een schandaal, het was in mijn tuin nog koud, slechts 10 graden met harde NW-wind vanuit de zee. Warme trui onder mijn jas, wollen sjaal om m'n nek en muts op mijn hoofd en dat op 1 juni!
Verder het NL-bordje uit 1973 opgeknapt en overnieuw geschilderd, nieuwe pedalen op de trappers, de lagers nagezien, schoongemaakt, afgesteld en gesmeerd. Nieuwe ketting en dito achtertandwielen. Oh ja, nog bijna vergeten: mijn zwarte AGU-stuurtas heeft ook een opknapbeurt ondergaan. Er zitten nu o.a. nieuwe klitbanden, waarmee de bovenklep op de behuizing sluit, op genaaid. De oude banden klitten haast niet meer en een beetje harde wind deed de klep openwaaien.
Het compleet spaken van een fietswiel vind ik mooi werk, in ongeveer 2½ uur klaar. Hierbij gebruikte ik een oude voorvork (te bevragen bij uw fietsenmaker). De onderstaande foto's spreken voor zich.


Hiervoor het achterwiel eruit genomen en alle spaken vervangen. Wat een schandaal, het was in mijn tuin nog koud, slechts 10 graden met harde NW-wind vanuit de zee. Warme trui onder mijn jas, wollen sjaal om m'n nek en muts op mijn hoofd en dat op 1 juni!
Verder het NL-bordje uit 1973 opgeknapt en overnieuw geschilderd, nieuwe pedalen op de trappers, de lagers nagezien, schoongemaakt, afgesteld en gesmeerd. Nieuwe ketting en dito achtertandwielen. Oh ja, nog bijna vergeten: mijn zwarte AGU-stuurtas heeft ook een opknapbeurt ondergaan. Er zitten nu o.a. nieuwe klitbanden, waarmee de bovenklep op de behuizing sluit, op genaaid. De oude banden klitten haast niet meer en een beetje harde wind deed de klep openwaaien.
Het compleet spaken van een fietswiel vind ik mooi werk, in ongeveer 2½ uur klaar. Hierbij gebruikte ik een oude voorvork (te bevragen bij uw fietsenmaker). De onderstaande foto's spreken voor zich.


