Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Informatie Rwanada / Uganda - Forum Wereldfietser

Informatie Rwanada / Uganda

Beste Fietsreizigers,

In juni zullen we een fietstocht gaan ondernemen door Rwanada en Uganda.

Wie is hier kort geleden geweest en kan ons objectieve informatie geven over veilige, danwel onveilige, gebieden?
Natuurlijk kennen we de informatie van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en alle andere bronnen. We zijn op zoek naar informatie van fietsers die door dit gebied hebben rondgetrokken.

Alvast bedankt.

Marco en Lisette

Beste Marco,

Ben dan wel niet heel recent in Uganda geweest, maar in de periode dat ik daar verbleef, was de locale situatie in west en noord niet al te best terwijl het ministerie daar geen enkele melding van maakte! Met name locale rebellen groepen (ADF, en het congolese vrijheidsleger) maakte er regelmatig een potje van en moorden complete dorpen uit. Dit waren dan wel de kleinste dorpjes waar menigeen geen interesse voor had, dus er was weinig aandacht voor (ten onrecht m.i.). De nationale kranten in Uganda berichten goed over dit soort rebellen-activiteiten en ik zou dan ook voornamelijk afgaan op locale informatie die je daar kan krijgen.

Er is vast nog wel iemand met meer recentere info. Wens je in iedergeval veel plezier! Uganda is een fantastisch land met een bijzondere bevolking. Nog een aanbeveling: Je kan van Fort Portal (West) door het Kibale National Park fietsen (veilig qua beesten, alleen baboons) richting Mbarara (zuidwaards). Na een km of 50 kom je het zoveelste dorpje tegen (Bigodi) waar een local genaamd Charles een guesthouse heeft en de geweldigste Pineapple Pie die je ooit gegeten hebt maakt! Absoluut een bezoekje waard. En aldaar (in Bigodi) zijn wat locale initiatieven voor loop-safari's door het moeras. Vogeltjes kijken en bijzondere primate species!

Groeten,
Paula

Nog een klein vraagje aan dit forum....

Wie oh wie heeft antwoord op de volgende vragen:

* Kan je een visum voor Rwanda aan de grens Uganda/Rwanda krijgen?
* Hoe is het gebied rond de grens Uganda/Rwanda?
* Hoe is het gebied tussen de grens Uganda/Rwanda en Kigali?

Groetjes,
Marco

Beste Marco,
Ik was in 1995 In Oeganda. Zeer aangename herinneringen. Oegandezen zijn lieve en beleefde mensen. The Nile Brewery brouwt uitstekende biertjes: oa. Nile Special en het zware Chairman. Gelukkig nog zonder het juk van alles-opslokker Heineken. De Radiostations, televisiezenders en kranten zijn leuk. Oeganda is redelijk groen en vruchtbaar, dus er is altijd wel eten en geen Sahel-beelden. Door de hoogte op 1100 meter is het ook niet extreem heet, ook al ga je fietsend de evenaar over. In Oeganda fiets je zelden alleen. Regelmatig zit je tussen lokale fietsers die hun karretjes zwaar beladen hebben met bananen of houtskool. Me geen moment onveilig gevoeld. Ook niet op smalle bospaadjes tussen mensen met grote kapmessen. Toch zag ik overal de sporen van de de oorlogen, die dit land hebben geteisterd. Grote delen van Mbrara en Masaka lagen nog in puin. Het noorden van Oeganda is onveilig. In het het zuiden is vooral het verkeer het grootse gevaar op de hoofdwegen van Kenia naar Kampala, Kampala naar Entebbe en Kampala naar Masaka. In het bijzonder de matatus (minibusjes) zijn voorturend in snelheidscompetitie met elkaar. Leuk vond ik de Ssese Eilanden in het Victoria Meer. Ik heb Eric Schuijt en Marijke Vermond die later gingen foto's meegegeven van kinderen aldaar. Heerlijk gefietst heb ik ook in het Lake Mburo National Park tussen Masaka en Mbrara. Er zijn diverse kampeerplaatsen in het park. In het Rest Camp kun je ook een banda huren. Mijn onderkomen had de toepasselijke naam Zebra house. Er is een restaurant. Helaas voor jou geen leeuwen in dit park, maar het barstte werkelijk van de andere dieren. Ik ben een beetje jaloers op jullie.
Ik zie je op het kampeerweekend in Goirle van 23 - 25 mei!