Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in de Intercity van Den Haag naar Brussel - Forum Wereldfietser

Fiets in de Intercity van Den Haag naar Brussel

In de Intercity die vanaf 18 februari gaat rijden tussen Den Haag HS (let op, dus geen Den Haag Centraal) kunnen fietsen mee, aldus de voorlichter van NS-Hispeed. Het is hetzelfde materieel dat reed op de Benelux-treinen, die sinds 9 december niet meer rijden.
Een enkeltje voor de fiets kost 12 Euro. Dit geldt vanaf het station in Nederland waar je jouw reis begint tot het station in Belgie, Luxemburg of in Rijsel (Frankrijk) waar je je reis eindigt.
Kaartjes voor Belgie (ook met diverse kortingen) en fietskaartjes voor Belgie, Luxemburg en Rijsel kun je betrekken uit alle automaten op de NS-stations.
De dienstregeling begint op 18 februari met dagelijks twee treinen. Vanaf 11 maart wordt de frequentie verhoogd naar acht treinen per dag.
Let op: op de zaterdagen, zondagen en bepaalde feestdagen gaan deze treinen slechts tot Antwerpen. Voor Mechelen en Brussel moet je in Antwerpen overstappen. Neem hiervoor de tijd, want Antwerpen is een gecompliceerd station met vier lagen.
De 'tijdelijke' intercity tussen Den Haag en Brussel over het normale spoor, blijft mogelijk rijden, ook als de problemen met de Fyra op de HSl-Zuid zijn opgelost.

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld werkt momenteel samen met de vervoerders aan scenario’s voor een structurele oplossing.

Vanaf vandaag (11 maart 2013) rijdt de intercity 8x per dag. In april wordt meer duidelijk over de structurele oplossing.
windinderugfietser schreef:De 'tijdelijke' intercity tussen Den Haag en Brussel over het normale spoor, blijft mogelijk rijden, ook als de problemen met de Fyra op de HSl-Zuid zijn opgelost.

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld werkt momenteel samen met de vervoerders aan scenario’s voor een structurele oplossing.

Vanaf vandaag (11 maart 2013) rijdt de intercity 8x per dag. In april wordt meer duidelijk over de structurele oplossing.
In ieder geval beter, dan de situatie na het opheffen van de Benelux-treinen op 9 december 2012.
Nadeel is dat de eerste trein naar Brussel pas om 7:29 uur van Den Haag HS vertrekt, zodat je in Antwerpen en Brussel te laat bent voor aansluitingen naar Rijsel op TGV's (met fietsvervoer) die rond 11:00 uur vanaf Rijsel vertrekken naar o.a. Nantes en Rennes.
Verder gaan die Intercity's uit Den Haag in de weekenden maar tot Antwerpen.
Dé oplossing is natuurlijk gewoon de Thalys-frequentie tussen Amsterdam en Brussel te verhogen. Zijn we van die hele Fyra-sapone af.

Kan de EU niet ff snel verplichten dat in ELKE hogesnelheidstrein in Europa fietsen moeten kunnen worden meegenomen?!
Doen ze ook een keer wat nuttigs met ons geld.
Het laatste nieuws over de Fyra is dat we hem deze zomer niet meer zullen zien rijden (zie hier). Een blamage voor NS Hispeed, maar goed nieuws voor iedereen die hoopt op de volledige terugkeer van sneltreinen met fietsplaatsen naar België.
Natuurlijk moet er dan wel beter gebruik worden gemaakt van het hoge snelheidsspoor tussen Amsterdam en Antwerpen, dat niet alleen voor de Thalys gebouwd is. Arriva aast er al op (zie hier). Wie fluistert de SNCF nog even in dat hier een mooie uitbreidingsmogelijkheid ligt voor TGV's met fietsplekken die nu nog van Lille naar Rennes, Nantes en Bordeaux rijden? Wat wij willen, zijn snelle 'fietstreinen' die vanuit Nederland tot ver voorbij Parijs gaan.

Afbeelding

Wel hoop ik dat de reeds bestaande Fyratreinen niet weg zullen roesten op het rangeerterrein Watergraafsmeer. Minstens één exemplaar moet behouden blijven voor het Spoorwegmuseum in Utrecht. Voor de rest weet ik wel een waardige bestemming: haal de stoelen er uit en hang er fietshaken in. Bij grote stations is een nijpend gebrek aan overdekte stallingsruimte! :wink:
keesswart schreef:Wel hoop ik dat de reeds bestaande Fyratreinen niet weg zullen roesten op het rangeerterrein Watergraafsmeer. Minstens één exemplaar moet behouden blijven voor het Spoorwegmuseum in Utrecht. Voor de rest weet ik wel een waardige bestemming: haal de stoelen er uit en hang er fietshaken in. Bij grote stations is een nijpend gebrek aan overdekte stallingsruimte! :wink:
Vorige week vrijdag (29 mrt.) stond ik met mijn fiets op Amsterdam CS, wat verderop aan spoor 11 stond een Fyra-trein. Die was kapot en kon niet verder, iedereen uitstappen en er was verstoring van de treinenloop rond het C.S. als gevolg. Er moest een loc aangekoppeld worden om de Fyra weg te slepen. Ik stond aan hetzelfde perron waar de trein naar Lelystad zou vertrekken, maar die kwam niet. Een half uur later nog niets en tenslotte werden wij naar spoor 13 gedirigeerd, waar een dubbeldekker klaar stond. Bij het overstappen in Lelystad kwam de trein uit Den Haag (naar Groningen) met nog eens 25 minuten vertraging! Geen grapje, ik heb foto's gemaakt van de vertrekschermen op die stations. Was ik dus rond 16.00 uur in Haarlem en om 21.15 uur eindelijk thuis gekomen in provincie Groningen! Ik ga weg uit dit vermaledijde landje....
Wel hier en ginder, waarom wordt er in de media met geen woord over de Thalys gerept, die als snelle trein wel prima in plaats van de Fyra kan rijden?
keesswart schreef:Het laatste nieuws over de Fyra is dat we hem deze zomer niet meer zullen zien rijden (zie hier). Een blamage voor NS Hispeed, maar goed nieuws voor iedereen die hoopt op de volledige terugkeer van sneltreinen met fietsplaatsen naar België.
Natuurlijk moet er dan wel beter gebruik worden gemaakt van het hoge snelheidsspoor tussen Amsterdam en Antwerpen, dat niet alleen voor de Thalys gebouwd is. Arriva aast er al op (zie hier). Wie fluistert de SNCF nog even in dat hier een mooie uitbreidingsmogelijkheid ligt voor TGV's met fietsplekken die nu nog van Lille naar Rennes, Nantes en Bordeaux rijden? Wat wij willen, zijn snelle 'fietstreinen' die vanuit Nederland tot ver voorbij Parijs gaan.

Ha die Kees,

Ik ben het volkomen met jou eens. Die TGV's met fietsplaatsen van Nantes, Rennes en Bordeaux zouden vanuit Rijsel (Lille) kunnen worden doorgetrokken naar Brussel en Amsterdam.
Betekent ook een goed verbinding vanuit Nederland naar Rijsel. Deze voormalige Vlaamse stad heeft veel te bieden. Ondanks de verfransing heeft de stad toch veel van het Vlaamse karakter weten te behouden. Steden als Rennes, Nantes en Bordeaux komen ook dichterbij bij Nederland en Vlaanderen. Antwerpen en Brussel krijgen betere verbindingen met de luchthaven Paris Charles de Gaulle.
Ik had contact met Giles Durantel de deskundige Train & Vélo van de SNCF. Hij is echter sinds december vertrokken bij de SNCF. Het is mij nog niet gelukt om met zijn opvolger in contact te komen.

Bert

Afbeelding

Wel hoop ik dat de reeds bestaande Fyratreinen niet weg zullen roesten op het rangeerterrein Watergraafsmeer. Minstens één exemplaar moet behouden blijven voor het Spoorwegmuseum in Utrecht. Voor de rest weet ik wel een waardige bestemming: haal de stoelen er uit en hang er fietshaken in. Bij grote stations is een nijpend gebrek aan overdekte stallingsruimte! :wink: