Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Lightspeed is binnen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koga Lightspeed is binnen

Nog even een ander onderwerp, wederom maar in hetzelfde topic anders wordt het zo onoverzichtelijk.

Tijdens het fietsen valt mij een wat rammelend geluid op, vooral over klinkerweggetjes.
Vindt dit op zich toch wel irritant en vindt eigenlijk dat een Koga van E1500,- niet hoort te rammelen...
Toen even in het het hok alles even nagedraaid en gecontroleerd.
Spatbord voor bleek wat bijgeluid te maken, na deze opnieuw bevestigd te hebben was dit over.
Verder voor de zekerheid de bidonhouders wat strakker gedraaid.
Ook bleek dat de bagagedrager (tubus) bij de onderste bevestigingen nabij de wielbevestiging niet helemaal vast zat, maar deze boutjes kan ik draaien wat ik wil maar het blijft gewoon doordraaien...
Hoort dit zo ? Omdat ze aan beide kanten doordraaien.
bios schreef:Ook bleek dat de bagagedrager (tubus) bij de onderste bevestigingen nabij de wielbevestiging niet helemaal vast zat, maar deze boutjes kan ik draaien wat ik wil maar het blijft gewoon doordraaien...
Hoort dit zo ? Omdat ze aan beide kanten doordraaien.
Klinkt alsof uw schroefdraad al om zeep is of de diameter van schroef en opening in frame niet overeen komen. Niet mogelijk een moertje te gebruiken om het alsnog vast te zetten? Als ze los zitten, zal je ze vroeg of laat verliezen (getuige verschillende vrienden van mij tijdens trektochten in de Ardennen).
Rammelen kan bij iedere fiets. €1,50, €1.500, of €150.000. Het blijven gewoon boutjes.
Doordraaien is niet de bedoeling.
Robertjan schreef:Rammelen kan bij iedere fiets. €1,50, €1.500, of €150.000. Het blijven gewoon boutjes.
... en je hebt zelfborgende boutjes. Helaas passen of zitten die niet op alle onderdelen.
Verwacht nietdat een nieuwe fiets in de eerste periode compleet rammelvrij blijft, ook al is hij perfect gemonteerd. Juist doordat alle oppervlakken nog mooi glad zijn kunnen er dingen los gaan; ook zullen onderdelen zich nog zetten.
Later als er wat roest tussen montagedelen zit wordt dat losgaan vanzelf minder.
Leon
Lasse schreef:
bios schreef:Ook bleek dat de bagagedrager (tubus) bij de onderste bevestigingen nabij de wielbevestiging niet helemaal vast zat, maar deze boutjes kan ik draaien wat ik wil maar het blijft gewoon doordraaien...
Hoort dit zo ? Omdat ze aan beide kanten doordraaien.
Klinkt alsof uw schroefdraad al om zeep is of de diameter van schroef en opening in frame niet overeen komen. Niet mogelijk een moertje te gebruiken om het alsnog vast te zetten? Als ze los zitten, zal je ze vroeg of laat verliezen (getuige verschillende vrienden van mij tijdens trektochten in de Ardennen).
Mee eens, alleen als dit gelijk al bij aanvang zo is vind ik dit wel een slechte aflevering van de dealer.

Er zit als het ware een soort van een moertje in het frame zelf verwerkt waar je dus de drager op kunt monteren, en dit moertje zit niet vast in het frame waardoor het doordraait.
bios schreef:Ook bleek dat de bagagedrager (tubus) bij de onderste bevestigingen nabij de wielbevestiging niet helemaal vast zat, maar deze boutjes kan ik draaien wat ik wil maar het blijft gewoon doordraaien...
Hoort dit zo ? Omdat ze aan beide kanten doordraaien.
Interessant, het is de vraag of dit zo hoort. Links kun je vrijwel altijd een zelfborgende borgmoer monteren en is het probleem opgelost. Rechts heb je bij klassieke fietsen minder ruimte. Ik vermoed echter dat er bij deze fiets wel ruimte is.
Het kan overigens ook gewoon zo horen als het een aluminium frame is. Schoefdraad in een alu frame is nl niet erg sterk.
Leon
En als de fiets voor aflevering is nagelopen door een persoon met grote handen en de bouten zijn vastgedraaid tot een kwart slag voor het breken, kan het zo maar zijn dat de stalen bout reeds voor de aflevering door het zachte aluminium binnendraad van het frame is getrokken.

Ik ben uiterst voorzichtig met aluminium binnendraad. Met smering tot 60% van het aanhaalmoment met momentsleutel. Door de jaren heen een voorkeur voor staal gekregen. Aluminium oxideert ook sneller.

Piet.
PietV schreef:En als de fiets voor aflevering is nagelopen door een persoon met grote handen en de bouten zijn vastgedraaid tot een kwart slag voor het breken, kan het zo maar zijn dat de stalen bout reeds voor de aflevering door het zachte aluminium binnendraad van het frame is getrokken.

Ik ben uiterst voorzichtig met aluminium binnendraad. Met smering tot 60% van het aanhaalmoment met momentsleutel. Door de jaren heen een voorkeur voor staal gekregen. Aluminium oxideert ook sneller.

Piet.
Het schroefdraad is niet van aluminium denk ik, er zit als het ware een ronde moer in het frame zelf geklonken of hoe je het ook noemt en hier draai ik dus de bout weer in, maar deze moer draait in het frame rond. Op een of andere manier is dit denk ik een zelftappende moer/ boutconstructie. Maar volgens mij zit deze moer gewoon wat te los in het frame waardoor het hele spul meedraait :)

Wel bedankt voor de tip wat betreft niet te ruw met aluminium schroefdraad, zal voorzichtig met de boutjes van de bidonhouders zijn.
Heb je je wiel al omgewisseld?
Ben wel benieuwd of dat je probleem oplost
bios schreef:
Het schroefdraad is niet van aluminium denk ik, er zit als het ware een ronde moer in het frame zelf geklonken of hoe je het ook noemt en hier draai ik dus de bout weer in, maar deze moer draait in het frame rond. Op een of andere manier is dit denk ik een zelftappende moer/ boutconstructie. Maar volgens mij zit deze moer gewoon wat te los in het frame waardoor het hele spul meedraait :)

Wel bedankt voor de tip wat betreft niet te ruw met aluminium schroefdraad, zal voorzichtig met de boutjes van de bidonhouders zijn.[/quote]

Andere mogelijkheid haal een rvs zeskant bout van de juiste maat en monteer deze van binnen naar buiten. drager monteren en doordat je nu aan de binnenkant iets hebt wat je vast kan houden zit het als een huis als je de moer op de bout hebt vastgedraaid. Enige uitdaging die je zou kunnen hebben is dat de ketting niet meer op de 11 wil of van de 11 naar de volgende krans.

Peter
@Peter...
Dat is natuurlijk een goede tip als je een fiets van 200 euro via marktplaats gekocht hebt. Maar als je een splinternieuwe fiets uit de winkel rijdt moet dit natuurlijk niet nodig zijn.

Ik koop nooit mijn fietsen en auto's nieuw. En dit is eigenlijk weer een goed voorbeeld waarom ik dit niet doe. Je betaalt de hoofdprijs. En het is allemaal net zo slecht als dat je een 2de hands koopt.
Pman schreef:
bios schreef:
Het schroefdraad is niet van aluminium denk ik, er zit als het ware een ronde moer in het frame zelf geklonken of hoe je het ook noemt en hier draai ik dus de bout weer in, maar deze moer draait in het frame rond. Op een of andere manier is dit denk ik een zelftappende moer/ boutconstructie. Maar volgens mij zit deze moer gewoon wat te los in het frame waardoor het hele spul meedraait :)

Wel bedankt voor de tip wat betreft niet te ruw met aluminium schroefdraad, zal voorzichtig met de boutjes van de bidonhouders zijn.
Andere mogelijkheid haal een rvs zeskant bout van de juiste maat en monteer deze van binnen naar buiten. drager monteren en doordat je nu aan de binnenkant iets hebt wat je vast kan houden zit het als een huis als je de moer op de bout hebt vastgedraaid. Enige uitdaging die je zou kunnen hebben is dat de ketting niet meer op de 11 wil of van de 11 naar de volgende krans.

Peter[/quote]

En ik heb juist een nieuwe fiets gekocht om van het gedonder af te zien om problemen te verhelpen die je bij een 2e hands fiets kunt tegenkomen, maar zo zie je maar weer :)
Ik ga verder ook niet prutsen aan dit draagpunt van de bagagedrager, dat doen ze maar lekker bij de dealer welke de fiets geleverd heeft, daarom is hij nieuwe met garantie toch ... ik vroeg me alleen af of het zo hoorde van het doordraaien, als dit niet zo hoort fixen ze dat maar.
Er zijn nog wel wat puntjes, als de lijst compleet is breng ik de fiets naar de dealer en maken ze het maar allemaal.
Het wiel van mijn vader zal ik vandaag of morgen ook nog even omwisselen voor de vergelijk i.v.m. niet goed sporen (losse handen)
Zo vandaag weer even flink bezig geweest met mijn nieuwe fiets !
Eigenlijk was het de bedoeling om juist minder hiermee bezig te zijn juist omdat het een nieuwe fiets betreft maar goed...

* het verhaal wat betreft de doordraaiende moeren voor de bagagedrager.
Dit blijkt niet zo te horen , bij de koga van mijn vader welke exact hetzelfde systeem heeft is dit ook niet zo en zitten deze vast.
Zijn fiets is ook nog eens een stuk stiller dan die van mij (geen gerammel), het kan dus wel, ik denk ook echt dat het geluid van de bagagedrager aansluitingen komt...

* het verhaal met de losse handen.
Zoals gezegd heeft het voorwiel links iets meer ruimte dan de rechterkant en als ik het wiel omdraai lijkt het bijna gelijk te zijn maar denk toch dat links iets meer ruimte heeft. Bij het fietsen met losse handen moet ik echt wat naar links toe hangen voor het juiste evenwicht, bij het omdraaien van het voorwiel lijkt het iets beter te zijn maar nog niet helemaal optimaal.
Vervolgens ook nog het voorwiel van mijn vader erin gehangen, dit maakte geen verschil, nog steeds moet ik naar links hangen voor het juiste evenwicht.
Het vreemde bij de fiets van mijn vader is dat deze links iets minder ruimte heeft dan de rechterkant maar dat dit niks uitmaakt shcijnbaar, hier gaat met losse handen fietsen prima.

* punt 3 waar ik niet zo blij mee ben.
Er blijken een 3-tal haarscheurtjes in de lak te zitten bij het rechter knokje waar je je wiel bevesttigd, het ziet eruit dat dit wel eens kan doorscheuren (het is gelukkig wel de lak, dus kan geen kwaad). Fraai is dit in ieder geval zeker niet.

Ik zal van de week even een afspraak met de fietsenmaker maken voor bovenstaande gevallen. Tot nu toe in ieder geval wel teleurgesteld in mijn nieuwe koga... :cry:
Om dit verhaal af te sluiten :)

De rammeltjes kwamen van het slot en de voorlamp (speling).
Hier heb ik gewoon wat tape tussengeplakt (zie je niet) en toen was er stilte ...
Het hoort niet zo en zal de volgende beurt dit even melden aan de fietsenmaker, van het slot heb ik wel meer klachten gehoord (AXA Defender) en AXA doet niet moeilijk om deze om te ruilen heb ik begrepen.

Dat de moeren doordraaiden van de tubus bagagadrager hoort ook niet zo, hier hebben ze met een speciale tool de borgmoer vastgezet en ook dit wat daarmee opgelost.

Wat betreft het naar links afwijken en beschadiging voorvork.
Deze is vervangen en hoppa, wijkt niet meer af en ik zweer het dat hij makkelijker/ lichter fietst, zat dus een scheve voorvork in :(

Alles is dus opgelost uiteindelijk, alleen vind het wel wat blunderig hetzij van de handelaar of Koga dat een fiets zo afgeleverd wordt.
bios schreef:Om dit verhaal af te sluiten :)

De rammeltjes kwamen van het slot en de voorlamp (speling).
Hier heb ik gewoon wat tape tussengeplakt (zie je niet) en toen was er stilte ...
Het hoort niet zo en zal de volgende beurt dit even melden aan de fietsenmaker, van het slot heb ik wel meer klachten gehoord (AXA Defender) en AXA doet niet moeilijk om deze om te ruilen heb ik begrepen.

Dat de moeren doordraaiden van de tubus bagagadrager hoort ook niet zo, hier hebben ze met een speciale tool de borgmoer vastgezet en ook dit wat daarmee opgelost.

Wat betreft het naar links afwijken en beschadiging voorvork.
Deze is vervangen en hoppa, wijkt niet meer af en ik zweer het dat hij makkelijker/ lichter fietst, zat dus een scheve voorvork in :(

Alles is dus opgelost uiteindelijk, alleen vind het wel wat blunderig hetzij van de handelaar of Koga dat een fiets zo afgeleverd wordt.
Heeft het je nog geld gekost? Of is alles prima voor je geregeld vanuit garantie en goede service?
[moderator]Overbodige quote verwijderd.[/moderator]

Er is inderdaad niet moeilijk over gedaan en alles is onder garantie vervangen zonder bijkomende kosten :)
Maar zoals gezegd de handelaar zelf probeert er eerst wel met een kulverhaal onderuit te komen, dus wel voet bij stuk houden !