Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 31 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Ik zoek een sportieve, onderhoudsarme en sterke pendelfiets (10 km enkel) die minstens 10 jaar meegaat in alle weersomstandigheden en af en toe ook zwaardere lasten moet kunnen dragen (bvb. boodschappen of een kinderstoeltje tot 25 kg), ik weeg 95 kg en meet 1m92. Omdat ik met deze eisen vaak uitkom bij toerfietsen kom ik op dit forum terecht. Mijn budget is rond de 1000 euro.
Ik zou ook zeggen vergeet de versnellingen, koop een single-speed of liever nog een fixie. Ik rij zelf al jaren op een fixie met voorrem naar m'n werk en zo nu en dan met kind, dat bevalt prima. Behalve zo nu en dan ketting schoonmaken en smeren heb je er geen omkijken naar. Verder kan je in NL (excl. Zuid-Limburg) met een enkel verzet (42*16) makkelijk uit de voeten. Ik weeg zelf ong. 100 kilo en ben 200 cm en heb daarom wel een 48 spaakswiel er ingezet. Je bent dan alsnog een stuk minder kwijt dan 1000 euro.
Wim schreef:Als je nu regelmatig je zwaarste derailleur verzet gebruikt ben je bezig je knieen te beschadigen.
Wim
Ik doe dat alleen als de wind mee zit en/of als het bergaf is, dan kan dat perfect zonder te veel kracht te zetten. Wat kracht zetten kan trouwens geen kwaad, ik rijd al sinds mijn tienerjaren op dezelfde manier (ben nu 33) en heb nooit last van mijn knieën. Veel fitnesstoestellen zijn veel slechter voor de knieën, joggen slecht voor de gewrichten, enzovoort.
urje schreef:
dvdh80 schreef:Ik zoek een sportieve, onderhoudsarme en sterke pendelfiets (10 km enkel) die minstens 10 jaar meegaat in alle weersomstandigheden en af en toe ook zwaardere lasten moet kunnen dragen (bvb. boodschappen of een kinderstoeltje tot 25 kg), ik weeg 95 kg en meet 1m92.
[...]
Ik heb wel nog enkele vragen ivm de Nexus 8 premium.
-Vinden jullie de zwaarste versnelling zwaar genoeg? Over de lichtste maak ik me minder zorgen, want geen zware hellingen en ik rijd vaak op kracht. Zie deze tabel: http://oi43.tinypic.com/iwjbf8.jpg (2,50 tot 7,67 meter voor de T-XXL)
Dit klinkt misschien als een dwaas idee, maar weet je zeker dat je versnellingen nodig hebt? Toen ik deze winter een nieuwe fiets uitzocht heb ik me sufgepiekerd over de ideale versnellingsnaaf. Toen ik een mooie tweedehands fiets vond zonder versnellingen heb ik nog overwogen om er meteen zo'n naaf in te laten zetten, maar ik besloot hem eerst zo te proberen, en mis de versnellingen zelden.

Een directe aandrijving is efficienter, goedkoop, stil, en je weet altijd waar je aan toe bent als je wegfietst. Die efficiente overbrenging werkt wel alleen goed als je in een ritme fietst waarin je lichaam efficient kracht kan zetten - daar zit het voordeel van een versnellingssysteem met veel kleine stapjes. Bij tegenwind trap ik wat harder zodat ik nog een redelijke cadans houd, bij wind mee draai ik op m'n gemakje wat snellere rondjes zonder veel kracht. Met mijn verzet (40/16) trap ik het lekkerst rond 25km/u, 30km/u is nog goed te doen. Tegen de wind in is het fijn als ik boven de 20km/u kan blijven, daarna wordt het wel wat afzien (60rpm is ongeveer 18km/u geloof ik). En als ik met iemand anders rustig door de stad rol met 15km/u is dat geen probleem, voor een licht rollende fiets hoef je dan amper kracht te zetten.

Als je houdt van een constante cadans is het niet voor jou, en met zwakke knieën denk ik ook niet. Maar laatst fietste ik in twee weken 1550km door Nederland, en ik heb geen moment last gehad van m'n knieën. Alleen op de afsluitdijk met windkracht 6 tegen en in de Limburgse heuvels miste ik de mogelijkheid om terug te schakelen een beetje...
Momenteel gebruik ik 5 versnellingen, en ik vind dat toch best makkelijk. De voordelen die je opsomt zijn legitiem (geen versnellingen zijn lichter, sterker, efficiënter, goedkoper, betrouwbaarder) maar ik wil ook niet te veel luxe inboeten. Hier in België is het niet helemaal vlak (eerder zei ik dat ik geen hellingen moet doen, maar daarmee bedoel ik zware hellingen). Bij het vertrekken aan bvb. verkeerslichten doe ik dat ook graag gezwind, zonder eerst 10 keer rond te draaien om in de goede cadans te komen. Ook het verschil tussen bergop - wind tegen en bergaf - wind mee vind ik te groot om met 1 versnelling te doen.
Hallo Allemaal,

Even een update vanuit mijn kant. Ik heb lang getwijfeld tussen de Stevens Primera en de Randonneur, om als eerste vakantiefiets mee op pad te gaan en om later in te zetten als woon/werk fiets. Uiteindelijk heb ik alles bij mijn fietsenmaker besteld en was de afweging als volgt:

Randonneur:

+ Fietste merkbaar fijner
+ Lichter gewicht (Flink geinvesteerd in lichte kampeerspullen, zonde om dan weer een kilo te verspillen aan de fiets :))
+ Binnen enkele dagen afgemonteerd opgeleverd, en aangezien ik 16 juni vertrek nog aantal dagen om aan de fiets gewend te raken.

- Iets duurder (Verschil was uiteindelijk netto niet meer zo groot)
- Externe hollowtech II lagers

Primera

+ Iets goedkoper
+ Degelijkere?? lagers

- Langere levertijd, waardoor er een marge van enkele dagen voor mijn vertrek over bleef
- Zwaarder
- Vond ik merkbaar minder fietsen, met name schakelen en hij fietste zwaarder.

Uiteindelijk heb ik goed gekeken naar jullie opmerkingen en met name de zorgen over de trapas, maar ik heb toch besloten dat ik het ga wagen met de Randonneur. Mocht dit ernstig tegenvallen dan kan ik nog altijd de as en de cranks laten vervangen als deze zijn versleten. Ik lees wisselende ervaringen op het internet (hoewel ze meer neigen naar negatief) maar de andere argumenten en dan met name het fijner fietsen en het ruimer op tijd krijgen van de fiets hebben de doorslag gegeven.

Bedankt voor jullie hulp! En ik hoop dat ik met de fiets de komende jaren vooruit kan, al dan niet met wat vaker de lagers vervangen :)

Als tassen heb ik:

Ortlieb Ultimate 5 stuurtas
Ortlieb Bike packer plus achtertassen
Ortlieb front roller plus voortassen

Naar ik begreep zijn dit prima tassen en moet ik hiermee ook een ruime tijd vooruit kunnen.

Groetjes,

Geert
Dilemma:

op MP: http://link.marktplaats.nl/680851859
tweedehands iDworx Easy Transport, 3,5 jaar oud 3x8 derrie versnelling?
3x8 vind ik niet echt een nadeel, ketting en cassette zijn wat steviger dan bij 9- en 10 speed?

Of voor hetzelfde budget een nieuwe Stevens Randonneur bv?

Ik ben geneigd om voor de IDworx te gaan.


Ik heb een prima fiets voor dagdagelijks gebruik. Hetgeen ik wou aanschaffen dient voor toeren en asfalt-fietsreisjes.
Tijdens de hier eerder aangehaalde "pekelperiode" blijft deze toerfiets dan ook binnen.

mvg
benie schreef:iDworx Easy Transport, 3,5 jaar oud 3x8 derrie versnelling?
Maakte Idworx toen nog 3x8-speed fietsen? Er is met 8 niks mis, behalve de langzaam toenemende slechte verkrijgbaarheid dan delen.
Leon
€1495 voor een 8speed 2e handsje? No way!
Leon schreef:
benie schreef:iDworx Easy Transport, 3,5 jaar oud 3x8 derrie versnelling?
Maakte Idworx toen nog 3x8-speed fietsen? Er is met 8 niks mis, behalve de langzaam toenemende slechte verkrijgbaarheid dan delen.
Leon
Geen idee wat de verkoper bezield heeft, maar de koplamp lijkt ook niet op de beschrijving. De derailleur is ook al van 10 jaar na het 8speed tijdperk
Wat de koplamp betreft: zich gebaseerd op de huidige modellen?
Derrie: is ie dan zo oud?
Die achterderailleur is niet de nieuwste meer maar is wel een 9 spd versie.
Hallo iedereen,

Eerst een welgemeende dankjewel voor de deskundige uitleg over fietsen allerhande. Heel interessant en nuttig om me goed in te lezen.

Na het struinen door het forum (en internet), blijven er voor mijn vrouw en ik slechts enkele modellen meer over (met name de VSF tx400, LHT of een Thorn sherpa. De Thorn geniet een lichte voorkeur omwille van de verschillende modellen van frames. Net iets meer op maat, dunkt me.

Een vraag die me bij blijft, is of zo'n traktor ook een aangename fiets is zonder bagage. Ik las dat het wat stugger rijdt en vaak niet 'vooruit te branden' is.
Is zo'n fiets ook nog comfortabel als woon-werk fiets (14km/dag) of om een dagtocht mee te rijden?

Zijn er nog andere modellen die ik over het hoofd zie (stalen 26" fiets voor max 1600 euro)?

Bedankt bij voorbaat
Bert
Ik heb de VSF T-XXL gekocht en mijn eerste indruk is zeer goed. Ik vind de Nexus 8 Premium niet overkill voor mijn pendelroute: Ik vertrek in 3e en soms is de 8e zelfs te klein , ook al draai ik redelijk vlot rond (iemand hier zei dat hij de 8e nooit gebruikt heeft, maar misschien had die persoon andere tandwielen dan 18-38).

Misschien laat ik later eens een ander tandwiel steken om de versnellingen wat te verzwaren. Bij mijn vertrek in Brussel was er een korte helling waarbij ik 1e - 2e nodig had, met een single speed zou dit een wandeltochtje geweest zijn. Maar gelukkig ligt er op mijn pendelroute niet zo'n helling zodat ik later eventueel toch wat zou willen verzwaren.

Nog een vraagje: Wordt de Nexus 8 Premium al vanuit de fabriek gesmeerd? Ik heb ergens gelezen dat dit niet het geval zou zijn (maar er wordt nogal veel onzin verkondigd op internet).
Ik vind die Sherpa een heel mooie fiets. Ik heb hem laatst in het echt mogen bewonderen, maar er niet op gereden. Een fiets kan natuurlijk niet tegelijk stijf genoeg zijn met flink wat bagage en heel soepel en licht zonder bagage. Zelf heb ik een tamelijk gemiddelde lichaamslengte en mijn vakantiefiets heeft zogeheten extra oversized buizen. Bij de Sherpa is dat net zo (de kleine maten hebben daar terecht enkel oversized). Dat is prima voor het rijden met bagage, en het rijdt nog best lekker zonder, zeker vergeleken met alu frames, en zeker bij gebruik van brede soepele banden. Mijn fiets is ook best snel. Als je deze fiets vooral op asfalt wilt gebruiken kun je ook denken aan de Thorn Club Tour met 28 inch wielen.
Wim
Bert heuvellander schreef: Een vraag die me bij blijft, is of zo'n traktor ook een aangename fiets is zonder bagage. Ik las dat het wat stugger rijdt en vaak niet 'vooruit te branden' is.
Is zo'n fiets ook nog comfortabel als woon-werk fiets (14km/dag) of om een dagtocht mee te rijden?
Heb laatst een tochtje van 301km gereden in het vlakke Nederland met de alu oversized tractor zonder bagage. De banden maakten het verschil (kojaks 50mm). Het rijdt super! heerlijk stabiel en elke slag is raak, met gemak boven de 30! Gemiddeld 25 inclusief allerlei pauzes en lekker in het zog van allerlei wielrennertjes.

Laatst echter ook een tocht gereden van 165km in de Ardennen (3100hm) met stuggere banden (mondials 50mm) en zo'n 8kg bagage in frame en zadeltas en een volle camelbak. Dat reed voor mij als oversized fietser (93kg) een stuk zwaarder en elk wielrennertje vloog me voorbij.

Met andere woorden, althans vanuit mijn eigen ervaring gesproken, het ligt niet aan het frame (slank staal of oversized alu) maar aan de combinatie framegeometrie/band/fietser/totaalgewicht al dan niet in combinatie met flink wat hoogtemeters en type wegdek. Het enige wat een beetje stug kan zijn is de ruggewervel/been/rug/buikspieren van de ongetrainde mens die er op zit. Zorg dat je fit, flexibel en een goede souplesse hebt (waarbij souplesse meer is dan alleen je trapfrequentie). Investeer dus ook in je lichaam (slank, getraind, lenig, hartlongsysteem, voeding, mindset, anticiperende rijstijl, etc) en staar je niet blind op het materiaal (ook al is het natuurlijk erg prettig als je dat goed voor elkaar hebt).
Auke, je moet er wel bij zeggen dat je groot en zwaar bent. Voor jou zal een frame niet snel te stijf zijn.
Wim
Wim schreef:Auke, je moet er wel bij zeggen dat je groot en zwaar bent. Voor jou zal een frame niet snel te stijf zijn.
Wim
Elke nuancering is te waarderen, net als elke persoonlijke ervaring die iemand heeft met een tractor.

Maar om te zeggen dat een tractor geen aangename fiets als er geen bagage op zit, of omdat ie zonder bagage "stugger" en "niet vooruit te branden" is, omdat er altijd wel betere en specifiekere fietsen te vinden zijn, is toch wel erg afhankelijk van het type bandje en de mens die er op zit.

PS
Daarnaast mag er soms best even de loftrompet gestoken worden over de tractor, het is en blijft een heerlijke uitvinding, juist omdat het geen specifieke fiets is: flexibel, allround, snel, langzaam, licht, zwaar, al dan niet gestript, staal of alu, rohloff of derailleur, asfalt, offroad, randonneur, atb, je kunt er gewoon alles mee behalve wedstrijden winnen, heerlijk! Het is een beetje het verhaal van de generalist en de specialist. De specialist weet alles van niks en de generalist weet niks van alles. Hoe het ook zij, als ik ooit verplicht wordt mijn fietsverzameling te saneren, dan is de tractor de laatste die er uit gaat. :D
Bert heuvellander schreef:Na het struinen door het forum (en internet), blijven er voor mijn vrouw en ik slechts enkele modellen meer over (met name de VSF tx400, LHT of een Thorn sherpa. De Thorn geniet een lichte voorkeur omwille van de verschillende modellen van frames. Net iets meer op maat, dunkt me.
Een vriend van me heeft onoplosbare problemen gehad met een Sherpa: http://www.youtube.com/watch?v=0TB5TonYKjQ
Na investering van heel veel geld en tijd om het ding goed te krijgen, heeft hij uiteindelijk een Nomad-frame opgestuurd gekregen. Hoe representatief zijn ervaringen met Thorn zijn, weet ik niet.
Zijn er nog andere modellen die ik over het hoofd zie (stalen 26" fiets voor max 1600 euro)?
Snel, Avaghon? Hoe je bij Snel met het budget uitkomt weet ik niet, AvaghonSeries 26 gaat net binnen de 1600, uiteraard afhankelijk van afmontage.
Een vraag die me bij blijft, is of zo'n traktor ook een aangename fiets is zonder bagage. Ik las dat het wat stugger rijdt en vaak niet 'vooruit te branden' is.
Is zo'n fiets ook nog comfortabel als woon-werk fiets (14km/dag) of om een dagtocht mee te rijden?
Voor slechts 14 km per dag zou ik me geen zorgen maken. Mijn eigen Avaghon (op 50-559 banden, is het dan een 'tractor'?) rijdt aangenaam zonder bagage en verrukkelijk met!

Succes met de keuze,

Carl
Carl schreef:Een vriend van me heeft onoplosbare problemen gehad met een Sherpa: http://www.youtube.com/watch?v=0TB5TonYKjQ
Na investering van heel veel geld en tijd om het ding goed te krijgen, heeft hij uiteindelijk een Nomad-frame opgestuurd gekregen. Hoe representatief zijn ervaringen met Thorn zijn, weet ik niet.
Aw. Dat is geen goede reclame. Misschien een minder goede geometrie in een bepaald framemaat of een fabricagefout? Reviews zijn over het algemeen wel lovend.
AB schreef: Daarnaast mag er soms best even de loftrompet gestoken worden over de tractor, het is en blijft een heerlijke uitvinding, juist omdat het geen specifieke fiets is: flexibel, allround, snel, langzaam, licht, zwaar, al dan niet gestript, staal of alu, rohloff of derailleur, asfalt, offroad, randonneur, atb, je kunt er gewoon alles mee behalve wedstrijden winnen, heerlijk! Het is een beetje het verhaal van de generalist en de specialist. De specialist weet alles van niks en de generalist weet niks van alles. Hoe het ook zij, als ik ooit verplicht wordt mijn fietsverzameling te saneren, dan is de tractor de laatste die er uit gaat. :D
Dat trekt me over de streep. :arrow:

Voor mijn vrouw wordt het waarschijnlijk de VSF tx400. Ikzelf twijfel nog tussen de sherpa en de LHT die ik wel wat zou upgraden. Dat wordt nog veel vergelijken en rekenen.
Bedankt voor de reacties.
Bert heuvellander schreef:
Carl schreef:Een vriend van me heeft onoplosbare problemen gehad met een Sherpa: http://www.youtube.com/watch?v=0TB5TonYKjQ
Na investering van heel veel geld en tijd om het ding goed te krijgen, heeft hij uiteindelijk een Nomad-frame opgestuurd gekregen. Hoe representatief zijn ervaringen met Thorn zijn, weet ik niet.
Aw. Dat is geen goede reclame. Misschien een minder goede geometrie in een bepaald framemaat of een fabricagefout? Reviews zijn over het algemeen wel lovend.
Misschien had de man ergens iets kunnen laten zien van zijn fiets of hetgeen er aan hangt....?
Dit soort shimmiën is voor mij een van de hoofdredenen om een fiets van een bestaand en bewezen model te kopen. (Ik heb mijn portie gewiebel gehad)
Leon
Ook mijn Santostractor rijdt zonder bagage prima o pde woon-werkverkeerritjes. 18 km enkele reis, en dan rij ik iets sneller dan 18 km/u gemiddeld. Vind ik prima. Met bagage rijdt-ie comfortabeler, dat wel. En daar is hij natuurlijk ook voor bedoeld.
Leon schreef:
Bert heuvellander schreef:
Carl schreef:Een vriend van me heeft onoplosbare problemen gehad met een Sherpa: http://www.youtube.com/watch?v=0TB5TonYKjQ
Na investering van heel veel geld en tijd om het ding goed te krijgen, heeft hij uiteindelijk een Nomad-frame opgestuurd gekregen. Hoe representatief zijn ervaringen met Thorn zijn, weet ik niet.
Aw. Dat is geen goede reclame. Misschien een minder goede geometrie in een bepaald framemaat of een fabricagefout? Reviews zijn over het algemeen wel lovend.
Misschien had de man ergens iets kunnen laten zien van zijn fiets of hetgeen er aan hangt....?
Het weinige dat je kunt zien doet mij vermoeden dat het een hoog opgetaste kerstboom moet zijn geweest. Ik denk dat een fotootje van de zijkant genomen constructiever was geweest dan al die filmpjes van ' zie mij eens zielig zijn met een wiebelend stuur' :D