door
Wim » ma 31 okt, 2005 10:06
Bij zulke maten en gewichten wordt het wel een probleem, en zit je vast aan het echte vakwerk (de kwaliteit van de wielbouwer is veelal doorslaggegevend). In principe zijn 26 inch wielen sterker dan 28 inch wielen, maar ik vind zulke grote fietsen met kleine 26 inch wielen toch wel een raar gezicht.
48 spaaks tandemnaven zijn de meeest vanzelfsprekende oplossing, en Vittorio is de specialist bij uitstek. Behalve Shimano zijn er naven waarvan gezegd wordt dat ze echt nog beter zijn (en weer veel duurder), zoals Phil Wood en Chris King. Als velg wil je eigenlijk een heel brede (kun je goed brede banden monteren), hoge (voor de stijfheid), zware (met meer materiaal) velg hebben met meerdere kamers (voor de stijfheid). Ideaal zou een asymetrische velg zijn zodat het wiel minder parapluie gespaakt hoeft te worden. Helaas ken ik geen zware asymmetrische velgen, maar misschien zijn ze er wel (Velocity?).
Veder zou ik proberen te voorkomen dat het wiel heel grote klappen krijgt, door een bredere band te monteren. Meer lucht geeft meer vering, en ontziet het wiel. Tot slot zou ik kijken naar het zadel. Ik weet niet of een Thudbuster verende zadellpen op zulke gewichten berekend is, maar het helpt je wiel wel. Anders kun je denken aan een geveerd Brooks zadel. Daar zijn hele zware versies van, die de ergste klappen opvangen.
Overigens moet je er op termijn wel op rekenen dat met zulke gewichten (en krachten) ook de andere onderdelen het zwaar te verduren krijgen. Trapassen, balhoofden, cranks, het gaat allemaal veel minder lang mee. Wat dat betreft zijn de websites van man/vrouw stellen op wereldreis erg interessant. Gemiddeld zijn mannen flink wat zwaarder en sterker, en dat zie je dan ook aan de slijtage van de onderdelen. De materiaalpech en slijtage is meestal grotendeels bij de man (tenzij de vrouw groter en zwaarder is, natuurlijk, maar dat komt nu eenmaal niet zo veel voor). De les is dat de meeste fietsen en onderdelen ontworpen en berekend zijn op tamelijk gemiddelde mensen, en dat je als je dat niet bent, je echt moet opletten, en een klasse hoger in de markt moet gaan zitten. Gemiddeld zijn Nederlanders de langste mensen ter wereld. Dat is het gevolg van goede voeding, goede medische zorg, en grote sociale gelijkheid, dus laten we maar blij zijn.
Wim