Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Herhaalde problemen achterwiel - Forum Wereldfietser

Herhaalde problemen achterwiel

Door mijn lichaamsgewicht(115 kg) gecombineerd met lichaamslengte(205 cm) blijf ik problemen ondervinden met het achterwiel van mijn Giant Exp :
Van alles heb ik al geprobeerd : momenteel heb ik een Mavic 520 (40 gaats) met 13 spaken en Conti Top Touring 2000 als band. Verleden week ontdekt (bij een nieuwe) spaakbreuk : velg op 3 plaatsen in de langsrichting gescheurd. Heeft iemand een afdoende oplossing ? Is een 48 spaaks velg een oplossing ? Past dit in een normaal (niet tandem) frame ?

Er zijn 26 inch en 28 inch 48 spaaks wielen te koop bij Vittorio in Heerhugowaard.
Even bellen voor de minimum inbouwbreedte.
Ik heb een paar jaar geleden een set 48 spaaks wielen gekocht en dat achterwiel, met XT tamdemnaaf pastte zonder problemen in mijn tot rando omgebouwde ATB.
Het zijn Alesa explorer velgen. Ze hadden ze toen gewoon op voorraad. Het geheel is behoorlijk aan het gewicht. Maar dat kan voor jouw niet echt het probleem zijn.
succes.
niko

Ja, neem contact op met Vittorio in Heerhugowaard. Deze wielen zijn super. Ook ik ben twee meter (en een paar cm) lang en doe in kilo's niet onder aan jou.

http://www.vittorio.nl

Bijgevoegd een foto van mijn Vittorio (76 cm frame) met 48 spaaks wielen en tandem-naven.

Afbeelding

Groet Pedersen

Peter.
Mijn lichaams gewicht schommelt tuussen de 108 kg (lui leven thuis) en 98 kg (na een fietsvacantie)
Ik heb de Giant custom super light (in dat jaar dat ik hem kocht was de expedition in een Sonny en Annita outfit met alle veer toeters en bellen die maar mooi lijken en kapot kunnen gaan.) Uitgevoerd met Deore
1 x een spaakbreuk gehad en na 7000 km waren mijn cups van het achterwiel kompleet ingelopen. ze zagen er uit als een stuk boterkoek waar je met de duim in gedrukt had.
Nu heb ik een Shimano XT 36 gaats met een zac19 DB velg , spaken 14/15 292 en 294.
Hiermee zijn we in de voormalige DDR op vacantie geweest.
Deels waren dat nieuwe fietspaden maar ook nog behoorlijke delen het beruchte oude DDR wegdek. Waar de Duitser de spreuk op baseren: Mens Meier ich hab jetzt Spiegeleier.
Wel ligt nu mijn Deraileur aan barrels (ook Doere)
Kosten van het wiel cpl 130-- Euri

Groetjes

Leen Verkerk

Bij zulke maten en gewichten wordt het wel een probleem, en zit je vast aan het echte vakwerk (de kwaliteit van de wielbouwer is veelal doorslaggegevend). In principe zijn 26 inch wielen sterker dan 28 inch wielen, maar ik vind zulke grote fietsen met kleine 26 inch wielen toch wel een raar gezicht.
48 spaaks tandemnaven zijn de meeest vanzelfsprekende oplossing, en Vittorio is de specialist bij uitstek. Behalve Shimano zijn er naven waarvan gezegd wordt dat ze echt nog beter zijn (en weer veel duurder), zoals Phil Wood en Chris King. Als velg wil je eigenlijk een heel brede (kun je goed brede banden monteren), hoge (voor de stijfheid), zware (met meer materiaal) velg hebben met meerdere kamers (voor de stijfheid). Ideaal zou een asymetrische velg zijn zodat het wiel minder parapluie gespaakt hoeft te worden. Helaas ken ik geen zware asymmetrische velgen, maar misschien zijn ze er wel (Velocity?).
Veder zou ik proberen te voorkomen dat het wiel heel grote klappen krijgt, door een bredere band te monteren. Meer lucht geeft meer vering, en ontziet het wiel. Tot slot zou ik kijken naar het zadel. Ik weet niet of een Thudbuster verende zadellpen op zulke gewichten berekend is, maar het helpt je wiel wel. Anders kun je denken aan een geveerd Brooks zadel. Daar zijn hele zware versies van, die de ergste klappen opvangen.
Overigens moet je er op termijn wel op rekenen dat met zulke gewichten (en krachten) ook de andere onderdelen het zwaar te verduren krijgen. Trapassen, balhoofden, cranks, het gaat allemaal veel minder lang mee. Wat dat betreft zijn de websites van man/vrouw stellen op wereldreis erg interessant. Gemiddeld zijn mannen flink wat zwaarder en sterker, en dat zie je dan ook aan de slijtage van de onderdelen. De materiaalpech en slijtage is meestal grotendeels bij de man (tenzij de vrouw groter en zwaarder is, natuurlijk, maar dat komt nu eenmaal niet zo veel voor). De les is dat de meeste fietsen en onderdelen ontworpen en berekend zijn op tamelijk gemiddelde mensen, en dat je als je dat niet bent, je echt moet opletten, en een klasse hoger in de markt moet gaan zitten. Gemiddeld zijn Nederlanders de langste mensen ter wereld. Dat is het gevolg van goede voeding, goede medische zorg, en grote sociale gelijkheid, dus laten we maar blij zijn.
Wim

Willem Jongman,

Wat kan je toch goed antwoorden op (bijna) elk onderwerp. Er zijn er meer op dit forum die op elk onderwerp een goed en sluitend antwoord hebben. Willem Jongman beschrijft elk onderwerp met zijn kennis zo duidelijk, dat de meeste onderons (zelfs ik) het ook meteen begrijpen. Ik zie het als een gave. Fantastisch Willem.

Met vriendelijke groeten,

Pedersen.

Bedankt, maar het is een beetje mijn vak: als historicus geef ik onderwijs, en schrijf ik boeken en artikelen. Vroeger kon ik er ook niet zoveel van, maar met de jaren, en na veel hardhandige kritiek (vooral in mijn Engelse tijd, want Engelse geleerden zijn de grootmeesters van het heldere formuleren) word je er beter in. Oefening baart kunst.
Mijn eerstejaarsstudenten zijn soms wel wat beteuterd als ze zoveel rood op hun papier zien als ik ermee bezig ben geweest. Zoals je ook in de krant hebt kunnen lezen zijn de recente hervormingen op school weinig succesvol geweest.
Ook voor mij gaat het overigens niet vanzelf: ik moet er heus voor gaan zitten hoe ik dat nu het handigst uitleg.
Wim

Hoi

Ik had afgelopen jaar last van het scheuren van mijn band vanwege het hoge gewicht en heb nu een velg gemonteerd (Planet x BMF, met 36 spaken) net zoals Marco Geurts om het scheuren van de band te voorkomen (schwalbe Marathon XR2.25). Deze velg is erg sterk en vangt hiermee ook klappen op zodat de spaken minder belast worden. Ik maak gebruik van roestvrijstalen spaken van 2,5 mm. Het wiel is nu stabieler en sterker geworden (de fiets zwabert niet meer zoveel). Je kunt mijn fiets zien op een van de volgende sites:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=tan ... berg&meta=

Gijs

De URL van bike2build waar ik de velg gekoch heb http://www.bike2build.nl/toonartikel.ph ... elid=04775[/url]

Thorn (www.sjscycles.com) levert de superzware Sun Rhyno downhill velg in de 28 inch maat en voor 48 spaken. Dat is een beestachtig sterke velg.
Wim

Vraagje aan Willem: Vergis ik me, of zijn de Shimano XT tandemnaven zo gebouwd dat het wiel helemaal niet paraplu gespaakt wordt? Volgens mij is er aan beide zijden evenveel "ruimte" buiten de flens, of daar nu een freewheel zit of niet........

Aan de linkerkant zit een nu ook weer iet al te brede schroefdraad voor de Arai trommelrem die velen als derde rem op een tandem monteren. Zo zou je in theorie het wiel minder parapluie hoeven te spaken, en de framegeometrie zo aanpassen dat het wiel verder naar rechts staat. Maar er zit wel een addertje onder gras: dan komt je cassette ook verder naar rechts, zodat je een langere trapas nodig hebt om een correcte kettinglijn te houden. Het gevolg is dat je als een eend op je fiets zit (er zijn overigens framebouwers die dit toch doen - met een duur TA crankstel met een lage Q factor kun je het dan nog best redelijk smal houden). Dus nee, ook tandemwielen met 145 mm naven zijn parapluie gespaakt (en hebben daar nog meer last van dan solowielen). Omdat je die schroefdraad voor de sleeprem niet nodig hebt op een solofiets zijn er overigens ook 135 mm tandemnaven zonder die schroefdraad. Je ziet ze wel eens van Shimano, en ook Phil Wood (heel mooi, en heel duur) maakt ze. De problemen zouden allemaal veel minder zijn geweest als we bij 7 speed cassettes gebleven waren. Die zijn net wat smaller, de wielen hoeven dus minder papapluie gespaakt te worden, en zijn dus sterker. Helaas weet ik geen goede 7 speed naven meer te koop, en de keus in cassettes is ook minder aan het worden.
Wim