Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tip: merino wol thermo ondergoed - Forum Wereldfietser

Tip: merino wol thermo ondergoed

Aanvullende tip: nog steeds clearance sale bij Planet-X

http://planet-x-bikes.co.uk/

Bij Clearance clothing heel wat merino kledij te vinden.
Bedankt voor de tips!
Bij Planet-X een paar shirts besteld, ben benieuwd. Korting mag er in ieder geval zijn :)
Gisteren wat spullen binnengekregen van Planet-X, nog niet kunnen testen op fiets, maar kan wel zeggen dat matentabel op hun site vrij goed klopt. Ziet er ook allemaal degelijk afgewerkt spul uit.

Even korte samenvatting van welke merken / sites ik tegenkwam op zoektocht, trek er zelf conclusies uit :-) Met niet-specifiek fiets bedoel ik dat dit merk eerder baselayers / gewone kleding aanbiedt, ipv cycle jerseys. Prijs gaat van - naar +- naar + (duur)

Uiteraard geldt voor elke site dat wachten op korting loont!

- Planet-X / On-One: combinatie van baselayers + jerseys, pure & blend merino, prijs -
- dhb (wiggle.co.uk) : niet specifiek fiets, puur merino, prijs -
- Howies : Niet specifiek fiets, puur merino, prijs +- (kijk voor last in the box!)
- Embers Merino: niet specifiek fiets (nog niet), zowel pure als blend merino, prijs +-
- Torm.cc: fiets jerseys, sportswool blend, prijs +-
- Vulpine.cc : fiets jerseys + urban, puur merino, prijs +
- Chocolate fish merino: niet specifiek fiets, puur merino (met naar eigen zeggen & volgens velen zéér hoge kwaliteit), prijs +
- Icebreaker : niet specifiek fiets, puur merino, prijs +
- Endura (BaaBaa) : niet specifiek fiets, puur merino, prijs +
- Finisterre : niet specifiek fiets, puur merino, prijs +
- Ibex : zowel fiets als niet fiets, puur merino, prijs ++ (US shop, dus verzending + taks!)
- Rapha.cc: fiets jerseys (classic), sportswool, prijs ++

Er ontbreken zeker merken, vooral buiten europa, maar heb deze er bewust uit gelaten omdat na toevoegen van taks & verzendkosten de prijs hoog oploopt.
@Jorge: Dat is nog eens een handig lijstje, dank je wel! De verzendkosten vanuit de UK vallen mij trouwens erg mee. Goedkoper dan sommige Nederlandse webshops...
De keuze bij Planet-X is alleen wel heel erg beperkt... :roll: (1 model)
jorge_regula schreef: Er ontbreken zeker merken, vooral buiten europa, maar heb deze er bewust uit gelaten omdat na toevoegen van taks & verzendkosten de prijs hoog oploopt.
Handig overzicht, maar heb je ook informatie over de ethische standaarden van die diverse merken? Hoe staat ze tegenover mulesing en hoe garanderen ze een goede behandeling van de schapen, zonder afsnijden, afbranden of afklemmen van de staarten, het geven van chemische baden tegen parasieten of onverdoofde castratie?

Renaat
Robertjan schreef:De keuze bij Planet-X is alleen wel heel erg beperkt... :roll: (1 model)
Jorge,
mooi overzichtje, dank dat je je kennis van de merino-markt op deze manier verspreidt.

In aanvulling op de reactie van RobertJan:
na twee PB's naar RobertJan is mij duidelijk geworden dat zijn mededeling inzake de wel heel erg beperkte keuze bij Planet-X gebaseerd is op de beschikbaarheid van maat S. Bovendien blijkt op Planet's site zelfs die maat S in veel gevallen op korte termijn wel beschikbaar. Zie bij een aantal specifieke produkten: "Available: In Stock 7th June"

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen commercieel belang bij deze site, had er tot twee dagen geleden zelfs nog nooit van gehoord!
Als je gewoon links maat S aanvinkt staat er toch echt maar 1 model. Zo simpel is het. :wink:
Revanho schreef:
jorge_regula schreef: Er ontbreken zeker merken, vooral buiten europa, maar heb deze er bewust uit gelaten omdat na toevoegen van taks & verzendkosten de prijs hoog oploopt.
Handig overzicht, maar heb je ook informatie over de ethische standaarden van die diverse merken? Hoe staat ze tegenover mulesing en hoe garanderen ze een goede behandeling van de schapen, zonder afsnijden, afbranden of afklemmen van de staarten, het geven van chemische baden tegen parasieten of onverdoofde castratie?

Renaat
Ik denk niet dat die informatie bij TS voorhanden is. Zijn er voor zover jij weet webshops waarbij je ervan uit mag gaan dat de door hen gevoerde merken deze ethiek uitdragen?
Voorzover ik weet is de enige firma die echt adverteert & ook kan adverteren dat ze "ethisch" werken chocolatefishmerino.
In addition, by using MAPP Merino, we can ensure that our gear is made with the minimum possible environmental impact, and the maximum animal welfare standards. As we have said elsewhere, not all Merino is the same, and not all Merino growers use the same methods. We think MAPP merino, produced in Auckland, New Zealand, is the finest Merino fabric for outdoor gear you can get, and the bonus is that by using MAPP fabric, we can also ensure the highest possible animal welfare standards through MAPP's use of ZQUE merino wool.
De rest werkt met merino wol, al dan niet van nieuw-zeeland, maar is veel made in china / made in fiji : ... Howies presenteert zichzelf als ethische webshop, maar heb daar m'n twijfels bij. Icebreaker heeft als gimmick dat je kunt zien van welke boerderij je wol afkomstig is, maar de kledij wordt gewoon in China geweven. (chocolatefish gebruikt de weverijen die oorspronkelijk voor Icebreaker fabriceerden).

Ter verduidelijking: ik ben op geen enkele manier verbonden met één van deze webshops, heb dit lijstje enkel voor mezelf bijgehouden toen ik op zoek was wat ik wilde. Er ontbreken nog merken, maar die zijn allemaal van buiten europa, dus verzendkosten & taksen lopen hoog op. Verzendkosten van UK naar BE/NL zijn inderdaad best OK (bij een aantal shops zelfs gratis).

Planet-X houdt momenteel clearance sale, waarschijnlijk om daarna hun nieuwe stock aan te bieden & dus ook alle maten.
jorge_regula schreef: [...] Icebreaker heeft als gimmick dat je kunt zien van welke boerderij je wol afkomstig is, maar de kledij wordt gewoon in China geweven. (chocolatefish gebruikt de weverijen die oorspronkelijk voor Icebreaker fabriceerden).
Icebreaker heeft wel meer dan alleen die gimmick en China betekent niet direct slavenkampen, maar ja, het blijft moeilijk de statements op waarde te schatten. Het mooie van merinowol vind ik (de belofte) dat je er maar weinig van nodig hebt. Ik heb op het moment twee t-shirts en een vest, en toen ik deze aanbieding zag schoot ik meteen in de "Ah! Koopjes! Kopen!"-reflex, maar toen bedacht ik dat alles wat ik nu koop zou betekenen dat er ook iets in de kast zou blijven liggen als ik weer op pad ga... dus ik wacht rustig af tot er iets versleten is of niet meer past. En een niet gekocht shirt heeft nog altijd een lagere impact dan een ethisch geproduceerd shirt. (Hoewel onze overheid een goede poging doet me schuldig te laten voelen als ik niet consumeer...)
jorge_regula schreef: - Planet-X / On-One: combinatie van baselayers + jerseys, pure & blend merino, prijs -
- dhb (wiggle.co.uk) : niet specifiek fiets, puur merino, prijs -
- Howies : Niet specifiek fiets, puur merino, prijs +- (kijk voor last in the box!)
- Embers Merino: niet specifiek fiets (nog niet), zowel pure als blend merino, prijs +-
- Torm.cc: fiets jerseys, sportswool blend, prijs +-
- Vulpine.cc : fiets jerseys + urban, puur merino, prijs +
- Chocolate fish merino: niet specifiek fiets, puur merino (met naar eigen zeggen & volgens velen zéér hoge kwaliteit), prijs +
- Icebreaker : niet specifiek fiets, puur merino, prijs +
- Endura (BaaBaa) : niet specifiek fiets, puur merino, prijs +
- Finisterre : niet specifiek fiets, puur merino, prijs +
- Ibex : zowel fiets als niet fiets, puur merino, prijs ++ (US shop, dus verzending + taks!)
- Rapha.cc: fiets jerseys (classic), sportswool, prijs ++

Er ontbreken zeker merken, vooral buiten europa, maar heb deze er bewust uit gelaten omdat na toevoegen van taks & verzendkosten de prijs hoog oploopt.
- Patagonia : thermo-ondergoed, mix, prijs +
Verzendkosten normaal € 9,90, maar tot (en met?) 11 juni gratis. Geen mulesing, geen chloor, wol uit Australië, land van kledingfabricage staat bij ieder kledingstuk. M.b.v. hun Suppliers Map kun je soms op de fabriek nauwkeurig lokaliseren waar je kledingstuk vandaan komt. Zo komt de onderkleding die in Vietnam wordt gemaakt, uit deze fabriek. Ze krijgen daar een gratis lunch, dat zou ik ook wel willen!