Additionally, paste this code immediately after the opening tag: klemmende tentstokken - Forum Wereldfietser

klemmende tentstokken

Ik ben bezig de Helsport Rondane 3 tent goed schoon te maken na het Pinksterweekend. Herlaas klemmen de tentstokken zo erg dat ik ze nauwelijks in elkaar kan schuiven. Loshalen gaat nog moeilijker. Dus heb ik de verbindingen goed schoon gemaakt, maar dat hielp niet veel. Vervolgens heb ik er wat siliconenspray op gedaan, en dat helpt wel wat, maar verrasssend genoeg nog niet steeds genoeg. Juist de verbindingen in het midden van de stokken blijven veel stroever lopen dan die aan het einde, en vooral de verbinding in het midden van de langere en zwaardere midden stok. Zou het kunnen zijn dat die verbinding verbuigt door de belasting?
Wim
Dat is een vervelend probleem, want als je met behoorlijk wat kracht de stokken in en uit elkaar moet schuiven ontstaan er juist weer heer kleine braampjes die eea weer verergeren. Een paar zandkorrels kan soms dit al veroorzaken.
Als belasting een rol zou spelen denk ik eerder aan de kortere stokken omdat daar de belasting over minder stoklengte verdeeld moet worden en ze relatief ook meer moeten buigen.

Wat zou kunnen helpen is de desbetreffende stokdelen (elastiek er eventueel uit) voorzichtig in de bankschroef zetten en met heel fijn schuur of polijstlinnen te bewerken, het is vaak maar een verschil van 0,1 mm dat een stokdeel soepel in elkaar past. Daarna wat onderhouden met teflonspray of kettingwax, als het maar niet vet is.

Ben
Dank je Ben. Inmiddels heb ik ze nog maar een paar keer heen en weer geschoven, met nog wat meer siliconenspray. Het gaat nu weer soepel, hoewel nog steeds wat minder bij de middelste verbindingen. Ik zal eerst maar eens kijken of het weer een paar jaar goed blijft, of dat het snel weer terugkomt.
Wim
Ik had ook zoiets met de stokken van mijn Hilleberg: ik kreeg ze niet meer uit elkaar. Toen dat uiteindelijk was gelukt de uiteinden gepoetst met tandpasta en daarna siliconenspray. Ik herhaal de spraybehandeling eens per kwartaal en zorg dat de (gedroogde) stokken niet meer bij een natte tent in de verpakking komen. Problemen lijken vooralsnog opgelost.
Wim schreef:Juist de verbindingen in het midden van de stokken blijven veel stroever lopen dan die aan het einde, en vooral de verbinding in het midden van de langere en zwaardere midden stok. Zou het kunnen zijn dat die verbinding verbuigt door de belasting? Wim
Als stokken zo'n verbuiging zouden vertonen zou ik verwachten dat ze onrond zouden zijn gerworden. Als dat zo is dan is er een voorkeursstand waarbij de stokken beter in elkaar gaan en gaat het 90° verder juist stroever.
Ik heb er nooit last van gehad. (Walk-a-Way en Fjällräven)
Leon