Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corrieyairack Pass, Glen Arnisdale - Forum Wereldfietser

Corrieyairack Pass, Glen Arnisdale

Hadden jullie nog van me te goed. 2 specials over wat ruige doorsteekjes in Schotland.
Mocht je dit ook willen doen dan heb je nu alle details.

Corrieyairack Pass
Glen Arnisdale

Mijn wandelvakantie foto's van vorig jaar in de Alpen staan nu ook op de site.
Jammie, wat lekker weer om dit te zien.
Overigens heb je Glen Arnisdale veel sneller gedaan dan ik. Ik ging om 2 uur de glen in en om een uur of 6 was ik bij het huis (restant). Daar heb ik overnacht. De volgende morgen was ik om 2 uur in Kinloch Hourn. Daarna ben ik doorgereden naar Fort Augustus waar ik om een uur of 5 op de camping stond.

Ik ben benieuwd wie deze leuke routes nog gaat doen.

En voor wie het verhaal over Glen Arnisdale in het verleden gemist heeft, lees het hier.

Peter
Wat een timing hebben jullie ook. Die wilde ik binnenkort op gaan zoeken op het forum, om te gaan fietsen deze zomer. 2-3 weekjes. Eerst naar IJmuiden fietsen in twee daagjes, boottocht, vanaf Newcastle zoveel mogelijk over tweesporige routes naar het noorden en dan over deze paadjes. Daarna via een andere route weer terug naar de veerboot en weer naar huis fietsen.
Lijkt me een gaaf route :D
Ik weet nog dat ik naar Cape Wrath wilde fietsen. Maar die weg is eens per jaar dicht voor de Cape Wrath Challenge, net toen ik er natuurlijk was. :|

http://www.capewrathchallenge.co.uk/Home.html

Op de ViaMichelin site staan veel van dit soort wegen als je op het juiste nivo zoomt. Onderweg kwam ik een fietser tegen die naar Sandwood Bay was gegaan, kan je ook doen.

http://www.panoramio.com/photo/54087679
Robertjan schreef:Wat een timing hebben jullie ook. Die wilde ik binnenkort op gaan zoeken op het forum
Om in het vervolg niet meer te hoeven zoeken, heb ik in de Wiki een verwijzing geplaatst naar de 2 pagina's van Leo onder de kop Fietsroutes.

Peter
Ik had 'm zelf al bij m'n bladwijzers gezet, dus ik kan 'm zo terugvinden.
Robertjan schreef:Ik had 'm zelf al bij m'n bladwijzers gezet, dus ik kan 'm zo terugvinden.
Maar ik mag het anderen toch wel makkelijk maken. :lol:

Peter
Klopt, maar ik geef een tip voor andere geïnteresseerden op het forum! :wink: Nou maar hopen dat het niet overstroomt met fietsers daar deze zomer. :lol:
Robertjan schreef:Klopt, maar ik geef een tip voor andere geïnteresseerden op het forum! :wink: Nou maar hopen dat het niet overstroomt met fietsers daar deze zomer. :lol:
dat zal wel mee vallen.
wimmo17 (in het topic over de tocht) schreef:Geweldige verhalen! Wat een dramatiek en een mooie foto's! Maar wat heeft dit allemaal met fietsen te maken?
Er zijn dus ook mensen die dit dus waanzin vinden. en helemaal ongelijk hebben ze niet. :shock:
Maar mocht je Glen Arnisdale gaan doen, willen we graag een verslag van jouw belevenissen.

Peter
Ik ga vanuit Crianlarich een gedeelte van de west highland way fietsen naar Fort william.

Mogelijk is de coriieyairackpass daarna een mooie vervolgroute.
Oscarh schreef:Ik ga vanuit Crianlarich een gedeelte van de west highland way fietsen naar Fort william.

Mogelijk is de coriieyairackpass daarna een mooie vervolgroute.
Je moet er wel rekening mee houden dat de west highland way een wandelpad is. Ik heb het ook een stukje geprobeerd maar gaf al snel de voorkeur aan good old asfalt. :P

Hier begon ik tot aan het Kingshouse. Ik zou dit stuk dus niet doen.

https://maps.google.nl/maps/myplaces?hl ... 0&t=k&z=18

Hier nog een foto die ik heb opgedoken van dat stuk. Je moet dus continue op en af stappen.

Afbeelding
Maar Oscar vliegt met zijn mountainbike naar Glasgow. Met een mountainbike is het stukje op de foto goed te doen, maar de vraag is hoe het dan met de bagage zit... :wink:
Maar goed, dat gaat niet meer over de Corrieyairack Pass of Glen Arnisdale.

Wél daarover gesproken: ik denk voorlopig aan deze route: Routeplanning zomervakantie 2013. Eerst de Hadrian's Cycleway, via route 74 naar Glasgow, daar route 7 oppakken tot een stukje voor Laggan en dan Corrieyairack Pass, via Fort Augustus naar Glen Arnisdale. Aan het einde daarvan ben ik ongeveer een weekje bij de buren aan het trappen en kan ik via rustige wegen naar Inverness. Daar ben ik dan ongeveer op de helft (dag of 10) en kan ik via de North Sea Cycle Route terug naar Newcastle-upon-Tyne (dag of 8...).
In Fort Augustus kan ik mooi douchen op de campsite zodat ik fris en fruitig richting Glen Arnisdale kan fietsen over route 78 en 79.
Jep,

Ik ben op de mountainbike, met bagage onder de 15 kg,maar zal hoe dan ook somige stukken moeten lopen.

Staat de Corrieyairack Pass in Ft Augustus aangegeven?
.

Route van je ziet er goed uit!
Robertjan schreef:@Peter: Je track lijkt noordelijk langs Loch Garry te lopen ((half)verharde weg), terwijl zuidelijk langs Loch Garry route 79 lijkt te lopen. Kan dat ongeveer kloppen? Ik heb in BaseCamp met de OFM een route uitgestippeld langs de zuidkant. Hopelijk is dat een nóg leuker pad. :D
Klopt. De weg is verhard. Het gedeelte van Kinlochhourn tot aan de brug over de uitloper van Loch Quoich is asfalt van medium-kwaliteit (gaatjes, reparaties en losse steentjes). De rest is normaal asfalt. Ik heb voor de noordelijke route gekozen omdat ik wel wat gaar was intussen en nog de camping in Fort Augustus wilde halen. Zo op het oog lijkt de zuidelijke route op Google Earth wel te doen.
Robertjan schreef: In Fort Augustus kan ik mooi douchen op de campsite zodat ik fris en fruitig richting Glen Arnisdale kan fietsen over route 78 en 79.
Hmmm.... Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik weet niet of het slim is om Glen Arnisdale in deze richting te doen.
Als je op het kaartje van Leo kijkt, zie je dat de route vanaf Kinlochhourn (rechts goen) vlak begint. Dan een bospad omhoog, wat fietsbaar is. Daarna begint echter de klim naar de pas in oranje. Ik weet niet precies welke stijgingspercentages hier worden gehanteerd, maar ik schat zelf iets van15-20%.
Op onderstaande foto van Leo is nog een van de betere gedeelten te zien.

Afbeelding

Er zijn echter ook stukken waar het pad vooral bestaat uit keien van voetbalgrootte en meer. Lopend naar beneden is te doen, maar naar boven is het wel erg lang. En mocht je hier regen hebben, lijkt het mij helemaal niet leuk meer.

En als je Glen Arnisdale uit bent krijg je ook deze klim nog:

Afbeelding

En direct na het pontje

Afbeelding

krijg je ook nog een pittige klim voor de kiezen.

Geen tocht voor watjes dus.

Maar mocht het doen, dan behoor je wel tot een exclusief groepje gekken. :lol: :lol:

Peter
Peter M schreef:Maar mocht het doen, dan behoor je wel tot een exclusief groepje gekken. :lol: :lol:
Ach, ik heb nummer 4 bij climbbybike.com ingestuurd, dus ik neem aan dat ik daar toch al bij hoor. :wink:
Klinkt als een uitdaging. Zeker omdat ik wel íéts gewend ben:

Afbeelding

Daarnaast ook voldoende voorbereiding door het traject ervoor, dus ingefietst zal ik wel zijn.
Robertjan schreef: Klinkt als een uitdaging.
Was meer bedoeld als een raad van en wijze :?: en oude :!: man :lol:

Peter
Sinds vandaag terug uit GB. Man, man, man, wat een pech heb ik (deels door eigen schuld) gehad onderweg.

Corrieyairack Pass
Corrieyairack Pass heb ik ongeveer hetzelfde befietst als Leo: vanaf ongeveer Aberfeldy naar Laggan tot laat in de middag, dan door naar de voet van de beklimming alwaar ik rond 17:30 aan begon. Ik schat dat ik rond 19.00 á 19.30 uur boven was en toen aan de afdaling begon. Onderweg kwam ik een oud schaapherdershutje tegen. Aangezien ik wegens de goede weersverwachtingen vóór mijn vertrek naar GB had gekozen voor een bivakzak i.p.v. een tent (dom, dom, oliedom!), verkoos ik om daar te blijven. Niet eens zo'n gek idee: door het rammelen had een pak sinaasappelsap in één van beider tassen een gaatje ontwikkeld en was 800ml gaan zwerven door de kleding... :oops:
Enfin, de volgende dag door naar beneden. Volgens de OFM zou het pad zich verderop splitsen, wat het ook deed. Dankzij de OFM het rechterpad gekozen. Daarbij moest ik door een beekje, wat letterlijk met een sisser afliep. Wat bleek? M'n Continental TourRide had een scheurtje opgelopen IN die beek! :shock: Natuurlijk geen reserve-buitenband bij, dus met een stevige plakker aan de binnenkant én idem aan de buitenkant de band zo goed mogelijk voorbereid op Glen Arnisdale. :D (In Fort Augustus e.o. is immers geen buitenband te krijgen: daarvoor moet je naar Fort William of naar Inverness.)

(Glen) Arnisdale
Lang verhaal kort makend: ik ben die dag doorgefietst tot zo'n 7km voor het einde van het dal wat volgens mij Kinloch Hourn heet. De laatste kilometers bleken de volgende ochtend sprookjesachtig mooi. De Fata Morgana van de Efteling móét bijna wel afgekeken zijn van deze mistige omgeving.
Ik werd diezelfde ochtend op mijn kampeerplek al vroeg overvallen door midges, dus zonder ontbijt ging ik snel op pad. Volgens mijn GPS, die nog op Nederlandse tijd stond, fietste ik rond 7 uur langs een paar tentjes die aan Kinloch Hourn stonden, en aldus begon mijn Glen Arnisdale-avontuur (met een kapotte achterband, welke nog wel werkte). Bij het hek van het guesthouse was een bord met een pijl waarop stond "Public footpath to (Glen) Arnisdale". Achter het volgende hek was een figuurlijke muur. BAF! Daar sta je dan, zonder ontbijt, kapotte achterband en zo'n 15kg aan bagage...
Moest ik bij Corrieyairack Pass al mijn fiets omhoog sleuren, trekken en duwen op het laatste stuk, volgens mij was hier het steile stuk naar boven toe zeker 3x zo lang!
Eenmaal boven kon ik nog amper fietsen: steil, grote stenen, (te) smal pad, etc. Langzaamaan ging het fietsen steeds beter. Met de OFM bijdehand kon ik bij de rivierdoorsteek me oriënteren op de ruïne die er staat, want die staat gelukkig op Minko's kaart! :D De oversteek met keien die minder dan enkele cm's onder water liggen (of net boven water) was daardoor relatief makkelijk te vinden.
Na de rivieroversteek moest ik aan m'n avontuur van 2008 in Marokko denken, want daar volgden we ook een rivier, zoveel mogelijk fietsend. Alleen bevat de Arnisdale water en bevatte die andere dat niet (maar daar was het ook vaak dóór de bedding heen). Al moet gezegd worden dat het soms zodanig steil en keiig was naar beneden toe (dus qua richting tegengesteld aan Leo's verslag), dat ik ook niets anders kon en durfde dan de fiets aan de hand te nemen. En ik lijk toch ook wel iets gewend te zijn.
Eenmaal in het dal met de boerderijen kon ik fluitend fietsen over de weg, daarbij af-en-toe raar aangekeken wordend:
Afbeelding
Tegen het eind van de ochtend vond ik het winkeltje met lekkernijen (ahum) en rond 12 uur (NL-se tijd) nam ik de ferry naar Skye. Al met al zal het avontuur van Glen Arnisdale zelf dus zo'n 3 uur in beslag hebben genomen.

Zo, morgen de rest van de foto's uitzoeken. :wink:
Peter M schreef:
Robertjan schreef: Klinkt als een uitdaging.
Was meer bedoeld als een raad van en wijze :?: en oude :!: man :lol:
Welkom bij de Club van Gekken van Glenn Arnisdale. :lol: :lol:

Peter
Robertjan schreef: ... het avontuur van Glen Arnisdale zelf dus zo'n 3 uur in beslag hebben genomen.
Ik zat nog even na te gruwelen (lekker :!: ) bij je verhaal. Maar je hebt het aan het slot over 3 uur. Je bedoeld toch niet dat je vanaf Kinloch Hourn, tot je weer fluitend over de gravelweg ging er maar 3 uur over hebt gedaan?

Peter