Additionally, paste this code immediately after the opening tag: afwijking in maatvoering ketting - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

afwijking in maatvoering ketting

urje schreef:Ik heb m'n ketting vervangen en de nieuwe ketting getest met het Rohloff kaliber.
Afbeelding
Wat je meet is de speling op 7 x (binnen)schalmen/pen en 2x (binnen)schalmen/rol. Slijtage op rollen en schalmen is wel van invloed op de meting, maar niet op de kettinglengte.

Ik stel de ketting middels schuifpatten. Maar als de ketting versleten is, inclusief slijtage op de rollen, hoef ik bij het afstellen van de nieuwe ketting de remblokken niet opnieuw af te stellen op het licht verschoven velgrand.

Ik vind de "semi bus" rollen ketting erg zwak. Zowel voor de pennen als voor de rollen. Voor de Rohloff had ik graag complete bussen voor pen en rol.

Piet.
Piet, bedankt voor je antwoord, maar ik geloof niet dat het een antwoord is op m'n vraag. Ik begrijp wel wat ik meet, en ik denk ook dat het een zinvolle maat is om op te meten. Als de afstand tussen de (aangrijpkant van de) rollen te groot wordt, valt de ketting niet netjes meer in je tandwielen. Resultaat is dat deze harder gaan slijten, en als het te gek wordt gaat je ketting nog overspringen ook. Daarom hebben kettingen bepaalde toleranties, en wordt er over een 'versleten' ketting gesproken als hij daar buiten valt.

Een ketting wordt niet korter na verloop van tijd, dus als je lang met een ketting wilt doen is het fijn als deze nèt lang genoeg is tussen de rollen als hij uit de fabriek komt. Dan kan het ding maximaal slijten tot de afstand van de rollen niet meer in het tolerantiegebied valt. Als je een nieuwe ketting koopt die halverwege het tolerantiegebied zit, zal je daar dus minder lang mee kunnen fietsen. Ik vraag me nu dus twee dingen af:
-is de afstand tussen de rollen in dit geval aan de lange kant voor een nieuwe ketting?
-en zo ja, is dat dan een garantiegevalletje oid of heb ik gewoon pech?
De "zwakke schakel" van de flexibele derailleurketting zijn de binnenschalmen. De gaten in deze schalmen zijn gestanst en vormen een beperkt draagvlak (glijvlak) voor pen en rol. Voordeel is dat in de ruimte tussen binnenschalmen, pen en rol een voorraad vet zit en de pen ook via de rol te smeren is.

De smalle stans-randen van de binnenschalmen slijten in op de pennen en op de rollen. De rollen slijten tweezijdig in op de stans-randen. De ene zijde bij krachten op tandflanken van het grote aandrijvende kettingwiel en de andere zijde op de tandflanken van het kleine aangedreven kettingwiel.
Zowel de stansgaten als de pennen slijten op elkaar in. Dat maakt de ketting langer.

Beide vormen van slijtage zijn ongewenst voor het behoud van je kettingwielen. Dat zal de reden zijn dat een ketting-kaliber beter is, dan een schuifmaat over een aantal pennen.
Schoonvegen en voldoende smeren beperkt de slijtage. Kettingreinigers verdunnen de aanwezige smering blijvend.

Ketting is een slijtage-onderdeel zonder garantie. Ik koop ketting van circa 10 euro en als ik met kaliber 0,1 mm slijtage meet gaat er een nieuwe op. Ik heb de meeste slijtage op de rollen.

Piet.