Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vliegen met een tandem - Forum Wereldfietser

vliegen met een tandem

Hoi,

wij vliegen binnenkort naar Nieuw Zeeland en onze tandem gaat ook mee. We zijn bang dat we teveel gewicht mee willen nemen, dus wie weet hoe de procedure op Schiphol is omtrent tandems?

Kan de tandem gewogen worden, gebeurt het ook?

Info over vliegen met 'gewone' fietsen is ook welkom.

Alvast bedankt voor de reactie!

Kan die tandem uit elkaar met s&s koppelingen? In dat geval kan hij in twee koffers mee, maar heb je al heel snel overgewicht. Zo niet, dan neem ik aan dat je apart voor de tandem betaalt, en dat je niet probeert hem binnen je bagagelimiet mee te nemen. Dat laatste zal vast niet lukken. Heb je bij boeking aangegeven dat het een tandem is, en geen gewone fiets?
Probeer het eens bij de Nederlandse tandemclub: info@tandemclub.nl
Wim

Heb je al uitgebreid met de betrokken luchtvaartmaatschappij gesproken over hun voorwaarden voor fietsenvervoer en voor jullie natuurlijk tandems in het bijzonder?

We hebben geboekt via de fietsvakantiewinkel. Daar werd ons verteld dat het niet mogelijk is om apart voor de tandem te betalen, hij moet dus binnen de bagagelimiet. Maar die is wel 30 kg per persoon, lijkt veel maar de tandem is best zwaar.

De tandem kan niet uit elkaar, dus een koffer (of twee) is geen optie.

De vliegmaatschappij heb ik nog niet geprobeerd, tot nu toe gaat alles via de fietsvakantiewinkel en ik ben ook een beetje bang om slapende honden wakker te maken bij de maatschappij.

In de regel is een paar kilootjes meer geen probleem, behalve bij de KLM als het toestel al vol zit met vracht.

Hoe zwaar is jullie tandem? 25 kilo? Een checkt de tandem in plus wat kilootjes bagage. De ander de grote bulk aan tassen. Je kunt ook elk nog een van de fietstassen meenemen als handbagage, met vooral zware spullen: toiletartikelen, kaarten boeken, gidsen.
Gereedschap mag niet mee in je handbagage.

Met welke maatschappij vliegen jullie?

Als niet tandemmer heb ik er weinig kijk op, maar lijkt het mij dat één tandem minder weegt dan twee fietsen.
Ook schijnen tandems minder bagage te kunnen vervoeren, lijkt me met vliegen praktisch.
Een tandem kan je een stukje inkorten door de wielen er uit te halen, en aan de zijkant te tywrappen. Bellenplastic er omheen en je hebt een lichtgewicht pakket.

Probeer zoveel mogelijk als handbagage mee te nemen.
Doe vooral de zware zaken als b.v. trappers in je handbagage, iedere gram scheelt.

Succes, John.

Hoi Carla,

Wat leuk om te gaan tandemfietsen in Nieuw Zeeland, dat wil ik ook nog een keer doen. Dus ik hoor graag hoe het bevalt en hoe het eventuele vervoer van de tandem in het OV ter plaatse gaat. Wat betreft je vraag. Volgens mij moet je meestal of een vast bedrag betalen voor het meenemen van de fiets en valt deze daarmee buiten de bagagelimiet, of je hoeft alleen bij te betalen met overbagage.

Ik heb zelf recent de tandem meegenomen naar Kos. Met Transavia waar je € 40 per enkele reis betaald. Wij hebben dit vooraf door het reisbureau laten melden en het ook op de papieren van hen laten vastleggen. Dat was handig want het eerst wat ze op schiphol vroegen was of het wel was aangemeld. Ik zou slapende honden nu wakker maken en niet wachten totdat dat op het vliegveld gebeurt. je kunt bijvoorbeeld zelf op de site van de vliegmaatschappij kijken of met hen bellen. Dan hoef je niet eens te zeggen dat je al hebt geboekt maar gewoon vragen naar hun beleid wat betreft meenemen fietsen en andere overbagage/grote stukken.

In ieder geval even een weegschaal aanschaffen en alle bagage plus fiets wegen. Waarschijnlijk valt het dan wel mee. Als je toch over de limiet zit kun je bagage thuislaten (vindt je ook leuk als je bergop rijdt in zeeland) of je kijkt of je kunt regelen dat je voor overbagage betaalt en zo zeker weet dat het meemag.

Overigens is een mailtje naar de jongens van de tandemclub (www.tandemclub.nl) ook een echte aanrader. Zij informeren snel en inhoudelijk goed.

Veel plezier.

groet,

Teun

Hoi heren,

we vliegen met Cathay pacific. Je zou inderdaad denken dat een tandem minder weegt dan twee fietsen, maar onze tandem weegt dus 30 kg! Niet bepaald licht dus. Verder zijn we er trouwens supertevreden mee!

Daarnaast fietsen we met een karretje, omdat je nu eenmaal op een fiets niet zo heel veel mee kan nemen. Het karretje is ook al 6,5 kg zwaar.

Met inpakken op proef bleek dus dat we echt teveel kg hebben, dus nu gaan we met de post een pakket opsturen naar een postkantoor in Auckland. Dat halen we dan zelf op als we aankomen. Niet duur en dan zijn we uit de problemen op Schiphol. Er gaan natuurlijk alleen spullen mee die we een paar dagen kunnen missen.

Als jullie op de hoogte willen blijven van onze belevenissen: www.sebastiaanencarla.waarbenjij.nu

We vertrekken op 14/11.

groeten, Carla.