Ik zoek een sportieve, onderhoudsarme en sterke pendelfiets (10 km enkel) die minstens 10 jaar meegaat in alle weersomstandigheden en af en toe ook zwaardere lasten moet kunnen dragen (bvb. boodschappen of een kinderstoeltje tot 25 kg), ik weeg 95 kg en meet 1m92. Omdat ik met deze eisen vaak uitkom bij toerfietsen kom ik op dit forum terecht. Mijn budget is rond de 1000 euro.
Momenteel heb ik de
VSF T-XXL in gedachten (bij de versie met naafversnellingen staat steeds een damesfiets als voorbeeld, het gaat dus over
deze fiets maar met naafversnellingen), die kan een totaal gewicht van 170 kg aan, tegenover 140 kg voor de overige VSF's. Ik heb elders gelezen dat het 65-frame past voor iemand van 'rond' 1m90.
Op zich zou de
T-300 (tot 140 kg) ook volstaan (
herenversie zonder naafversnellingen), maar ik vrees dat het minder sportieve stuur me niet zal liggen en ik heb graag wat marge qua stevigheid. De XXL vind ik er ook wat mooier en stoerder uitzien.
Ook de
T-500 (
herenversie zonder naafversnellingen) met sportief stuur heb ik overwogen, maar die heeft 'gewone' v-brakes, een alu voorvork en geen chainglider (zou ik wel kunnen monteren). Daarbovenop heeft de XXL bredere banden, wat het comfort ten goede komt (47 mm tov 37 mm bij de 500 en 40 mm bij de 300). Het gewicht maakt me niet zo veel uit, ik moet er geen zware hellingen mee doen. De stalen voorvork van de XXL zorgt ook voor het nodige comfort (vering), terwijl het versterkte frame voor stijfheid zorgt (minder last van eventueel zwalpen, wat bij de standaard stalen frames wel eens kan gebeuren?).
De
T-600 ligt met 1400 euro iets boven mijn budget.
Omwille van deze redenen kom ik dus steeds bij de T-XXL terecht.
Ik heb wel nog enkele vragen ivm de Nexus 8 premium.
-Vinden jullie de zwaarste versnelling zwaar genoeg? Over de lichtste maak ik me minder zorgen, want geen zware hellingen en ik rijd vaak op kracht. Zie deze tabel:
http://oi43.tinypic.com/iwjbf8.jpg (2,50 tot 7,67 meter voor de T-XXL)
-Over kracht gesproken, is er hier al eens iemand langs geweest die de premium stuk gereden heeft door te veel kracht te zetten?
-Is het zo dat je in de vijfde versnelling (waar geen extra tandwielen in beweging komen) efficiënter rijdt en meer kracht kan zetten dan bij een derailleur? (door de extra tandwielen en dunnere ketting bij laatstgenoemde)
-Voel je de verschillende afstanden tussen de versnellingen goed -
er zijn sprongen van 13 tot 22 percent - of valt dat best mee?
Omdat ik al enkele weken aan het zoeken ben en soms nog nieuwe kwaliteitsmerken ontdek, vraag ik me af of jullie nog evenwaardige of betere fietsen kennen voor mijn doeleinden en prijsklasse.
Ik ga sowieso eens bij een dealer langs om de XXL en de 300 te proberen, maar ik zou tegen dan graag nog wat beter geïnformeerd zijn.