Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF Fahrradmanufaktur T-300 of T-500 - Forum Wereldfietser

VSF Fahrradmanufaktur T-300 of T-500

Ben geïnteresseerd in de VSF Fahrradmanufaktur. Ben op het ogenblik aan het kijken naar de T-300 http://www.fahrradmanufaktur.de/nl/prod ... nellingen/ en de T-500 http://www.fahrradmanufaktur.de/nl/prod ... nellingen/.

Ik zal de fiets bij evt. aanschaf voornamelijk in Nederland op asfalt gebruiken voor dagtochtjes.

De belangrijkste verschillen zijn volgens mij:
1. T-300 staal, T-500 aluminium
2. T-300 HS11 remmen, T-500 V-brake
3. T-300 comfortabele zit, T-500 sportieve zit

Staal of aluminium, daar valt van alles over te zeggen, vooralsnog weet ik niet of ik voorkeur voor één van beide heb.

Wat remmen betreft, heeft de T-300 mijn voorkeur, terwijl qua zitpositie de T-500 mijn voorkeur heeft.

Welke fiets zegt u, als experts, het meest geschikt is voor mij met het oog op het te gebruiken doel?
De T-500 is ook staal hoor, dat is een fout op hun website. In de katalogus staat het wel correct.

Aangezien de zit veel belangrijker is dan het verschil tussen de remmen (die kan je later altijd nog makkelijk vervangen als je echt wilt, ik zou niet weten waarom in dit geval) zou ik in uw geval direct de T-500 nemen. Die is bovendien ook nog lichter en heeft een efficiëntere dynamo.
Ik denk dat de frames grotendeels hetzelfde zijn (kun je navragen), behalve dat de T500 een ahead balhoofd heeft en de T 300 een draadvork. Dat laatste is flexibeler als je het stuur hoger wilt zetten. Het verschil in zithouding komt dan van het model stuur, maar dat is altijd te veranderen. De T 300 is 27 speed en de T500 30 speed (met minder degelijke externe lagers voor de cranks). Ik zou liever 27 speed hebben, omdat het vast degelijker is. En die HS 11 is ook mooier. Kortom, ik zie geen reden iets anders dan de T300 te nemen.
Wim
Wim schreef:Ik denk dat de frames grotendeels hetzelfde zijn (kun je navragen)
Als je de twee plaatjes op de website over elkaar legt krijg je dit:
Afbeelding
De ene fiets is iets hoger dan de andere wat op een iets andere framemaat duidt. Voor de rest zijn de verschillen in geometrie marginaal, als ze er al zijn.
Voor de west : zie Wim.
Leon
Wim schreef:Ik denk dat de frames grotendeels hetzelfde zijn (kun je navragen),

Als je op de site de duitse versie aanklikt zijn de specs denk ik wel correct. T300 heeft een frame met constante wanddikte, de t500 bezit butted buizen
Iedereen tot zover bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp heeft de T300 de voorkeur.
m-gineering schreef:Als je op de site de duitse versie aanklikt zijn de specs denk ik wel correct. T300 heeft een frame met constante wanddikte, de t500 bezit butted buizen
Wat houden die zogenaamde 'butted buizen' in?
Jopi schreef:Iedereen tot zover bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp heeft de T300 de voorkeur.
m-gineering schreef:Als je op de site de duitse versie aanklikt zijn de specs denk ik wel correct. T300 heeft een frame met constante wanddikte, de t500 bezit butted buizen
Wat houden die zogenaamde 'butted buizen' in?
http://www.m-gineering.nl/buizen.htm
Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten, en dat geeft meteen aan dat de verschillen tussen de twee fietsen minimaal zijn. De 500 heeft (volgens de site, maar check dat inderdaad, er heeft wel eens foutieve informatie op gestaan) een aluminium voorvork, de 300 eentje van staal. Voor de rest zijn de frames allebei van staal, het handelsmerk van VSF. Een aluminium voorvork geeft een wat lichter, sportiever fietsgevoel, een stalen voorvork rijdt wat rustiger, want een paar honderd gram zwaarder. Verder inderdaad op de 500 een, volgens mij, iets betere (en wie weet lichtere?) naafdynamo en lichtere V-brakes (die je af en toe moet bijstellen, HS-11's verlopen geen milimeter). Volgens mij een prima keus voor een toerfiets, VSF heeft een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Zelf rijd ik een 600 (Alfine 11), ook als toerfiets bedoeld, en dat rijdt erg prettig. De 700 (aluminium voorvork) heb ik eens proefgereden, en dat reed prachtig, heel 'lichtvoetig'; ik kan me voorstellen dat die 500 qua rijgedrag daar in de buurt zit. Met beide fietsen zit je volgens mij prima!
Wat ik uit de verschillende reacties opmaak is dat beide fietsen hun voor en nadelen hebben, maar dat de fietsen netto van vergelijkbare kwaliteit zijn. Klopt dit?
Als het om de kwaliteit gaat: ja. Zie verder het antwoord van Wim. Ik weet niet waar je woont, maar in Aachen (Duitsland) zit Velo (zie velo.de), een fietsenzaak die zo te zien zowel de 500 als de 300 in het assortiment heeft, met een dikke kans dat ze ook inderdaad in de winkel staan. Als het binnen je mogelijkheden ligt: probeer ze beide uit, dan weet je welk rijgedrag je aanspreekt. Bike4travel in Rotterdam is de dealer die het meest in VSF gespecialiseerd is; wie weet kan Marco aldaar nog iets aan je informatie toevoegen.
bijzonder opletpunt bij VSF is de extreme geometrie. Zelfs de kleinste maat htt is enorm lang, voor mij (1m72 met lange benen) veel te lang. Let hier zeker op. Geldt ook voor de zg. 26" frames, met 559 wielen dus.
Lenny2 schreef:Ik weet niet waar je woont, maar in Aachen (Duitsland) zit Velo (zie velo.de), een fietsenzaak die zo te zien zowel de 500 als de 300 in het assortiment heeft, met een dikke kans dat ze ook inderdaad in de winkel staan. Als het binnen je mogelijkheden ligt: probeer ze beide uit, dan weet je welk rijgedrag je aanspreekt. Bike4travel in Rotterdam is de dealer die het meest in VSF gespecialiseerd is; wie weet kan Marco aldaar nog iets aan je informatie toevoegen.
Breet Bikes in Wageningen heeft ook een paar VSF's staan, als dat dichterbij is zou je kunnen bellen om te vragen of ze deze twee ook hebben (en in welke maat).
urje schreef:Breet Bikes in Wageningen heeft ook een paar VSF's staan, als dat dichterbij is zou je kunnen bellen om te vragen of ze deze twee ook hebben (en in welke maat).
Bedankt voor de tip, ik woon daar dichtbij.
sjefke schreef:bijzonder opletpunt bij VSF is de extreme geometrie. Zelfs de kleinste maat htt is enorm lang, voor mij (1m72 met lange benen) veel te lang. Let hier zeker op. Geldt ook voor de zg. 26" frames, met 559 wielen dus.
Wat bedoeld u precies met lang? De hoogte van trapas naar zadel? Of afstand stuur naar zadel?
Bij Breetbikes hebben we momenteel de T-300 staan. Fr 57

De T-500 moet je nemen als je het gewicht interessant vind.
Jopi schreef:
sjefke schreef:bijzonder opletpunt bij VSF is de extreme geometrie. Zelfs de kleinste maat htt is enorm lang, voor mij (1m72 met lange benen) veel te lang. Let hier zeker op. Geldt ook voor de zg. 26" frames, met 559 wielen dus.
Wat bedoeld u precies met lang? De hoogte van trapas naar zadel? Of afstand stuur naar zadel?
htt=horizontal top tube=hart/hart gemeten horizontale afstand van de bovenbuis. Afstand van stuur naar zadel dus min of meer. Het 47cm frame is nog 605mm lang. 560mm zou normaal zijn als kleinste maat. Is nog wat te corrigeren door een heel korte stuurpen en sterk gebogen stuur.
sjefke schreef:
Jopi schreef:
sjefke schreef:bijzonder opletpunt bij VSF is de extreme geometrie. Zelfs de kleinste maat htt is enorm lang, voor mij (1m72 met lange benen) veel te lang. Let hier zeker op. Geldt ook voor de zg. 26" frames, met 559 wielen dus.
Wat bedoeld u precies met lang? De hoogte van trapas naar zadel? Of afstand stuur naar zadel?
htt=horizontal top tube=hart/hart gemeten horizontale afstand van de bovenbuis. Afstand van stuur naar zadel dus min of meer. Het 47cm frame is nog 605mm lang. 560mm zou normaal zijn als kleinste maat. Is nog wat te corrigeren door een heel korte stuurpen en sterk gebogen stuur.
Als ik het goed begrijp zou dit frame dus uitermate geschikt zijn voor een vlinderstuur omdat die de afstand verkort!?
Als je een vlinderstuur tenminste prettig vindt en dan vooral het, wat mij betreft, vreemde stuurkarakter dat die dingen aan je fiets "verlenen".
Als ik mij niet vergis is de T-500 niet alleen lichter, maar heeft ook een naafdynamo die een stuk lichter loopt.

http://www.peterwhitecycles.com/shimano3n70.asp