Additionally, paste this code immediately after the opening tag: paklijst lichtgewicht - Forum Wereldfietser

paklijst lichtgewicht

Iemand vroeg me wat ik naar de Ardennen mee had omdat ik alleen twee voortasjes bij me had (en de tent bovenop). Eigenlijk was mijn uitrusting helemaal nog niet zo minimaal. Ik denk dat ik ongeveer in het midden zat van de groep. Bert, Jos en Oscar hadden duidelijk nog weer minder bij zich. Ik vond zelf dat ik niets aan comfort tekort kwam, en zou met ongeveer deze bagage ook drie weken weg kunnen, mits ik om de zoveel tijd kan wassen natuurlijk, en zolang de temperatuur een paar graden boven nul blijft (want dat laatste is wel de comfort grens van de Exped Synmat UL denk ik).

Paklijst Ardennen

Tent+ footprint (Helsport Rondane 3 van 3 kg, bovenop drager.

Slaapspul:
  • Slaapzak PhD Minimus 200, mx tijk, extra ruim gesneden. 600 gram
  • Exped Synmat UL 460 gram
  • Exped opblaaskussentje
  • Thermisch ondergoed lang
Koken en voedsel:
  • Trangia 27 UL HA brander plus pannen
  • lucifers
  • Grote plastic beker
  • Opvouwbaar Ortlieb koffiefilter (past precies in beker)
  • Filterzakjes
  • Theezakjes
  • Wijnglas lexan
  • Wijnzak Platypus, met inhoud
  • Lexan bestek,
  • Plastic bord Ikea
  • 500 gram macaroni
  • Potje pesto
  • Parmezaanse kaas
  • 100 gram gerookte zalm
  • Spekblokjes in plastic
  • Plastic potje met schroefdeksel, 450 (?) gram marmalade
  • Plakjes oude kaas in plastic
  • Plastic flesje (Nalgene) met olijfolie.
  • Idem afwasmiddel,
  • Afwassponsje
  • Theedoek
  • 1 heel bruin brood
  • ½ krentebrood
  • ½ liter spiritus als brandstof, in bikebuddy bidonhouder aan frame
  • Thermosfles met ¾ liter koud of warm water in bikebuddy bidonhouder aan frame
  • Bidon met 3/4 liter water
Kleding:
  • 2 fietsbroeken (eentje aan)
  • 1 korte fiets overbroek
  • Beenstukken
  • Fietsshirt lange mouw fluo kleur
  • Warm truitje fluo kleur
  • Windicht vest fluo kleur
  • Goretex regenjack felgekleurd (aan, of bovenop fietstas)
  • Regenbroek (zwart, Hema) (aan, of bovenop fietstas)
  • Fietshandschoenen
  • Warme waterdichte handschoenen
  • Buff (fluo kleur)
  • Goretex helmpkapje tegen regen
  • Vaude overschoenen (in zakje van regenbroek)
  • Shimano MT 90 fiets/wandelschoenen
  • Twee paar warme wollen sokken
  • 3 onderbroeken
  • 1 net polyester overhemd
  • Lichte afritsbroek (10 euro bij AH)
  • Donsvest PHD minimus mx, 150 gram. Ook in de slaapzak gedragen.
  • 3 schone zakdoeken
Verzorging (meeste in plastic zakje met sluitstrip):
  • Tandpasta,
  • Tandenborstel
  • Kam
  • Hotelverpakking shampoo
  • Soms scheermes en scheerolie
  • Vette crème
  • Vezelhanddoekje in plastic zakje met sluitstrip.
  • Alu reddingsdeken
  • Medicijnen
  • Verbandetui (vergeten mee te nemen)
  • Halve rol wc papier
Gereedschap:
  • Multitool
  • Plastic bandenlichters
  • Torx sleuteltje voor Rohloff naaf
  • Kabelsetje voor idem
  • 8+10 mm Gedore steeksleutel
  • Bandenplakkers en solutie
  • 1 reserve binnenband (meestal 2)
  • Zakmes
  • Reserve pakriem
  • remblokjes
Diversen:
  • Telefoon + lader
  • Huissleutel
  • Fietssleutel plus reserve
  • Geld, plastic, papieren.
  • Kaarten
  • Petzl Tikkina hoofdlamp
  • Zitlap gesloten cel schuim, opvouwbaar, circa 20 gram.
  • zonnebril op sterkte
Vergeten:
  • Flesje kettingolie
  • Verbandartikelen
  • Betere kaarten
Ziet er goed uit; mijn paklijst van een paar weken geleden voor (diezelfde) tocht door de ardennen is hier te vinden (alles past in een toptube tas én een carradice nelson longflap zadeltas). Grote verschil is vooral dat ik geen kookspullen bij me had, wel ruimte over voor brood of wat te eten; ik had één sigg 1L bidon in mijn bikebuddy.

Ik heb het niet koud gehad; wel veel geritst door al dat klimwerk :lol:.
Allebei maar één fietsshirt, zie ik, en één resp. twee paar sokken. Hebben jullie die dan dag in dag uit aan? Of was je die iedere avond uit?
Tussendoor uitwassen zat er niet in. Maar op de fiets stink je toch na je eerste klim van de ochtend :D . Wel twee fietsbroeken, en wat net spul voor 's avonds (thermo hemd en net overhemd, plus enkele schone onderbroeken). Die twee paar vrij dikke luxe wollen sokken is genoeg als je ze afwisselt, maar met kunststof zou ik dat zeker niet willen. Dit is inderdaad minder dan ik vroeger meenam, en op een langere en warmere tocht zou ik misschien ook een extra fietsshirt met korte mouwen meenemen. Maar dan misschien weer geen gesloten handschoenen, afhankelijk van de bestemming.
Wim
Hotelverpakking shampoo voor 3 weken??
Of shampoo in hotel verpakt... 8)
Grts, Yvon
Nee dat was voor deze keer, maar wel genoeg voor een keer of tien haarwassen. Van een mooi hotel in Madrid, en met een heerlijke mandarijnen geur. En voor drie weken zou ik ook wel een grotere verpakking tandpasta nodig hebben. Anderzijds had ik nu relatief veel eten bij me omdat de winkels gesloten zouden zijn vanwege de Pinksteren. En ik had best nog wel een klein beetje plek.
Wim
Wel grappig; het contrast tussen de tent en de slaapzak.
Ik kies de shampoo van Guhl, vanwege de verpakking; dat is precies 200ml en daar kun je lang mee toe.

Overigens is het gewichtsverschil tussen voor-en achtertassen niet enorm groot; 250gram volgens de site van Ortlieb. Voor dat meergewicht heb je wel veel meer potentiële pakruimte mee...
Wim schreef: 2 fietsbroeken (eentje aan)
1 korte fiets overbroek
Beenstukken
Regenbroek (zwart, Hema) (aan, of bovenop fietstas)
3 onderbroeken
Thermisch ondergoed lang
Lichte afritsbroek (10 euro bij AH)

Fietshandschoenen
Warme waterdichte handschoenen

Twee paar warme wollen sokken
Dat zijn aardig wat broeken voor een weekendje Ardennen. Wat is een fietsoverbroek? Twee paar handschoenen? Fiets je met die wollen sokken of was dat alleen voor s'avonds bij de tent?

Hier en daar klinkt het alsof je wat reserve hebt ingebouwd (waarschijnlijk vanwege het weer?)
Had je voor je gevoel alles nodig of heb je ook een en ander ongebruikt gelaten? Hopelijk heb je de wijn tot de laatste slok opgedronken ;) Met andere woorden zou je de volgende keer iets thuis laten?
Georg schreef:Overigens is het gewichtsverschil tussen voor-en achtertassen niet enorm groot; 250gram volgens de site van Ortlieb. Voor dat meergewicht heb je wel veel meer potentiële pakruimte mee...
Bij mij was het verschil tussen front- en backrollers 290gram, keer 2 is dat 580gram.... En een mooie stok achter de deur om niet teveel mee te nemen. Ardennen is ook een redelijk ontwikkeld gebied, hoewel, sommige wegen.... ;).
Nu nog iemand die deze lijst naast Jim's paklijst legt in een spreadsheet. :lol:
Het was denk ik ongeveer goed, maar ik heb wel een ik dacht verstandige marge aangehouden. De winkels zouden goeddeels gesloten zijn vanwege Pinksteren (in Duitsland is dan zowat alles dicht), en het was niet bekend of er steeds restaurants zouden zijn. Uiteindelijk kon ik wel twee keer in een campingrestaurant eten maar dat kun je niet tevoren weten. Met zo'n fietsoverbroek bedoel ik een korte Gore bikewear korte broek met inzet fietsbroek. Die inzet kun je er zo uithalen en een gewone koersbroek gebruiken. Ik vind zo'n korte broek wel prettig omdat je er niet als een wielrenner uitziet, en omdat het bij koud weer wat warmer is. Twee fietsbroeken vind ik voor vier dagen niet teveel als je niet kunt wassen. Je wilt geen geirriteerde kont krijgen. Deze lange afritsbroek voor 's avonds weegt maar 300 gram, en dan kun je jezelf nog eens ergens vertonen.
Ik draag gewone fietshandschoenen, maar als het weer nat en koud kan zijn heb ik ook een paar lange Windstopper fietshandschoenen bij me. Die wegen niet veel en zijn erg fijn als het koud en nat is en je een lange afdaling hebt. Ik heb staan aarzelen of ik dacht dat het weer zo slecht kon gaan worden, maar ik was er vrijdag erg blij mee.
De matras en de slaapzak waren precies warm genoeg, maar hielden niet over. Kortom, het was ongeveer goed denk ik. De tent levert inderdaad een interessant contrast, maar het budget speelt ook een rol. Normaal ga ik met mijn vrouw en dan hebben we een grotere Hilleberg mee. Deze Helsport is de ruime (maar lage) tweepersoons tent van mijn zoon van 15 jaar. 2600 gram tent + 400 gram footprint. Ik kan hier een kleine 2 kg op besparen, maar dat kost veel geld voor iets wat ik slechts incidenteel nodig heb, en ik heb mijn aarzeling over de hele kleine eenpersoons tentjes. Iets groters als een Hilleberg Anjan 2 spreekt me dan meer aan, maar 600 euro voor 1 kilo minder gewicht is me vooralsnog een brug te ver.
Wim
Jim zal nog iets lichter gaan schat ik, maar ik weet het niet want ik heb geen zin alles op de electronische weegschaal te leggen die ik niet heb. Er is hier toch ook een grote pad afhankelijkheid: je hebt wat je hebt, en als er iets vervangen moet worden kijk ik naar lichtere opties.
Ik heb een paar dingen niet gebruikt, maar ik geloof niet dat ik iets overbodigs bij me had.
Wim
AB schreef:
Georg schreef:Overigens is het gewichtsverschil tussen voor-en achtertassen niet enorm groot; 250gram volgens de site van Ortlieb. Voor dat meergewicht heb je wel veel meer potentiële pakruimte mee...
Bij mij was het verschil tussen front- en backrollers 290gram, keer 2 is dat 580gram.... En een mooie stok achter de deur om niet teveel mee te nemen. Ardennen is ook een redelijk ontwikkeld gebied, hoewel, sommige wegen.... ;).
Ik dacht dat ortlieb het gewicht per twee tassen vermeldt. Dus totaal gewicht 1440gr voor backrollers plus, en 250gr minder voor twee frontrollers plus. (Classic uiteraard iets zwaarder)
Het verschil is nu inderdaad niet zo groot. Hun tassen verschillen van jaar tot jaar wel eens, maar meestal worden ze vooral zwaarder door meer overbodige extra's. Mijn oude classics zijn duidelijk lichter dan de nieuwe generatie. Ik heb diverse malen met Ortlieb gecorrespondeeerd omdat hun tassen eigenlijk een te groot aandeel in het totale bagagegewicht zijn gaan innemen nu zoveel ander spul ultralight aan het worden is. Een tijdje terug hadden ze een experimentele lichtere versie, maar daar hoor ik niets meer van.
Wim
Wim schreef:Het verschil is nu inderdaad niet zo groot. Hun tassen verschillen van jaar tot jaar wel eens, maar meestal worden ze vooral zwaarder door meer overbodige extra's. Mijn oude classics zijn duidelijk lichter dan de nieuwe generatie. Ik heb diverse malen met Ortlieb gecorrespondeeerd omdat hun tassen eigenlijk een te groot aandeel in het totale bagagegewicht zijn gaan innemen nu zoveel ander spul ultralight aan het worden is. Een tijdje terug hadden ze een experimentele lichtere versie, maar daar hoor ik niets meer van.
Wim
Over analogie met bergwandelaars gesproken:
http://www.hicle.com/blog/de-%E2%80%98r ... ak-deel-1/
Hierin wordt gesproken over de 3-4-3 methode. Dat wil zeggen dat tent+slaapsysteem+rugzak (de zwaarste delen van de packlijst van een wandelaar) samen 3 kilogram zouden moeten wegen om te spreken over "lichtgewicht". Wij fietsers torsen echter ook nog een hoeveelheid staal/alu/rubber met ons mee..... Gelukkig zijn de fietswegen een stuk minder steil dan een bergpaadje, maar zou je bij een vakantiefietser ook kunnen spreken van the big three? Bij een wandelaar is gewicht besparen op bijvoorbeeld een tent een relatief groter voordeel dan bij een fietser.

In mijn (laatste) packlijst ziet de top 10 van zwaarste delen er als volgt uit:
Tent 1,83kg
Ortlieb Classic achtertas (set) 0,95x2=1,80kg
Schoenen 1,07kg
Slaapmatje 0,96kg
Slaapzak 0,86kg
Camelbak 0,84kg
Regenjas 0,40kg
Afritsbroek 0,38kg
Camera 0,35kg
kabelslot 0,33kg

Echter een fiets weeg nog steeds ca 15kg (inclusief standaard, spatborden, verlichting, stalen achterdrager, etc). Met andere woorden, ook al bespaar je veel op de big three, dan nog is het een relatief verhaal als je ook je fiets niet tot op het bot uitkleedt.
Ik heb zelf ook een paar weken met twee voortassen en een kanozak gefietst. Maar ik ga toch weer over op achtertassen. Ik vind dat ik mijn slaapzak wat te veel moet aandrukken. Het lijkt mij dat je slaapzak daar, op den duur, niet echt blij van wordt. Dan komt er nog bij dat, lang niet al mijn boodschappen in de voortassen passen, dus had ik ook nog een klein rugzakje op mijn bagagedrager bovenop mijn tent. En omdat ik soms mijn fototas daar ook op had, werd dat toch een wat onstabiele toestand :wink: Daarnaast vond ik het ook niet handig als ik met al mijn bagage een trap op moest (in een hotel o.a.).

Binnenkort ga ik de Ortlieb backroller plus aanschaffen, slechts 90 gram zwaarder dan deze voortassen. Maar wel een stuk handiger met alles in twee tassen!
Als je nog extra tassen nodig hebt zoals een rugzakje of kanotassen kun je inderdaad beter gelijk backrollers nemen. Ik heb die kanotas etc echter niet nodig. Maar dat is heel persoonlijk, en ook niet steeds gelijk. In de echte kou zou het me niet lukken, en evenmin met het gezin of op een verre tocht.
Wim
Misschien is dit het moment om Oscar te vragen wat zijn klassieke Mercian randonneur weegt (12 kg?) en wat hij bij zich had in zijn Berthoud stuurtas en Carradice Camper Longflap zadeltas. Het was zeker een heel klassiek en chique gezicht.
Wim
martie schreef:Ik vind dat ik mijn slaapzak wat te veel moet aandrukken. Het lijkt mij dat je slaapzak daar, op den duur, niet echt blij van wordt.
Dat kan volgens mij niet echt kwaad, zolang je je slaapzak geen dagen zo opslaat.

Renaat