Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naloop voorvork - Forum Wereldfietser

naloop voorvork

Hallo, benieuwd wat jullie meningen hierover zijn :

Moet de naloop nu net groot zijn, of eerder aan de kleine kant?
Ik heb onlangs gelezen dat een té grote naloop zorgt voor een lui stuurgedrag: wat wordt daar nu onder verstaan?
Bestaan er ook verende voorvorken met (grote/kleine) naloop?
Deze info is bestemd voor toepassing op mijn ligfiets (2x26" wielen) waarbij ik van plan ben om deze als vakantiefiets om te bouwen.
Kun je eigenlijk zonder verende voorvork op een (bepakte) ligfiets? Ik neem aan dat het comfort een stuk minder interressant zal zijn!

Laat jullie ervaringen maar op mij af komen.

William

Hoi William,

Van voor en naloop weet ik niet zoveel. Het beste criterium is: fietst en stuurt de fiets nu naar wens, houden zo. Een voorvering op de ligfiets heb je niet perse nodig. Ik heb zelf veel op asfaltwegen gefietst, maar ook over zandpaden e.d. en voorvering heb ik nooit gemist. Maar het zal ongetwijfeld comfort met zich meebrengen. In het laatste nummer van Ligfiets&, het tijdschrift van de NVHPV, staat een uitgebreid artikel over vering en demping opgenomen. Misschien moet je daar eens aan proberen te komen voor nadere info. Zie www.ligfietsnet.nl.

Martin

William, naloop hen je daar ook een Vlaams woord voor? 8O

Iemand die kan vertalen? :cry: :oops:

Beste Willima,

"De naloop is de afstand tussen het raakpunt van de band op de weg en het snijpunt van de aslijn van het balhoofd met de weg."

Oftewel: Zet op de plaats weer je band de weg raakt een krijtstreep op het wegdek.
Neem een lange lat en leg deze lat in het verlengde van je balhoofd. Dus tegen je stuurpen, tegen je balhoofd naar beneden. Op de plaats waar de lat de weg raakt zet je ook een krijstreep.

De afstand tussen deze twee punten is de naloop.

Wanneer die afstand heel erg groot is, wordt de fiets "lui" genoemd. Dat houdt in dat de fiets de neiging heeft rechtdoor te rijden en erg stabiel wordt. Voor snel bochtenwerk is een grote naloop niet goed.
Is de afstand daarentegen klein dan wordt de fiets nerveus, wil wat minder goed rechtuit rijden, maar is tevens lekker snel in de bochten.

De naloop van de fiets wordt o.a. bepaald door de hoek van het balhoofd (vaak 70 graden) en de "kromming" van de voorvork ten opzicht van het balhoofd.

Wat betreft verende voorvorken: die hebben door de vering een enigszins variabele naloop. Wanneer de vering inveert is de naloop kleiner dan wanneer de vering uitveert. De naloop hierbij wordt gemeten wanneer de fietser óp de fiets zit en de pré-load aanspreekt.

De juiste naloop voor een vakantiefiets is redelijk belangrijk. Vakantiefietsers fietsen in veel verschillende terreinen. Soms dagenlang rechtuit op vlakke wegen en soms draaien en keren in een bergachtig gebied. Welke naloop voor jou geschikt is, is afhankelijk van je fietsgedrag.

In principe kan je de voor jou beste naloop gewoon bepalen door op veel verschillende fietsen te rijden. Je merkt vanzelf of je de fiets te nerveus of te lui vindt.
Op het aanstaande voorjaarsweekend (zie agenda) kan ik je eventueel nog beter uitleggen waardoor het rijgedrag van een fiets wordt bepaald.

Groetjes,
Marco

Thanks Marco voor de uitleg.

Bestaan er ook verende voorvorken met (grote/kleine) naloop?

Ja er is verschil.
Een comfort bike heeft meestal een gebogen vork met voorvering (meestal 28") en een mountain bike dan weer een rechte.

De sites van zowel SRT en SR suntour waren down dus ik kan je geen modellen doorgeven.

Kijk eens op de sites van de fietsmerken.

Trouwens, bij de ligfiets is toch de wielbasis (afstand tussen de 2 wielen) de belangrijkste bepaler van stabiliteit en vinnigheid, niet?

Hoi Somchai,
Je heb inderdaad gelijk dat er gebogen- en rechte vorken zijn.
Alleen bij de rechte vorken staan de meeste vorken onder een hoek ten opzicht van het balhoofd. Dus inplaats van een bocht in de vork wordt de naloop o.a. bepaald door de hoek van de rechte vork t.o.v. het balhoofd.

Marco Meijerink schreef:Hoi Somchai,
Je heb inderdaad gelijk dat er gebogen- en rechte vorken zijn.
Alleen bij de rechte vorken staan de meeste vorken onder een hoek ten opzicht van het balhoofd. Dus inplaats van een bocht in de vork wordt de naloop o.a. bepaald door de hoek van de rechte vork t.o.v. het balhoofd.
Kan juist zijn Marco.

Jongens,

hartelijk bedankt voor de reacties. Ik denk wel dat ik er wat van opgestoken heb.
Wat de uitnodiging voor het voorjaarsWE betreft, sorry maar moet werken. Ooit zal het wel eens lukken, als ik misschien zelf (wereld)fietser ben.

William