Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (erg) brede velgen en velgremmen - Forum Wereldfietser

(erg) brede velgen en velgremmen

Een vraag wat betreft brede velgen (dus ongeveer 35 mm breed): zijn deze te combineren met cantilevers/V-brakes - in een oudere mountainbike waar daarvoor 25 mm brede velgen in zaten- zodat ze nog genoeg remkracht kunnen opbregen? Ik neem aan dat dit ook afhankelijk is van de afstand van de remmannetjes in de vork tot de velg?

Het gaat in dit geval om een begin jaren negentig mountainbike waar de velg in zou gaan. Ik heb helaas de fiets niet thuis staan dus kan op dit moment geen foto's uploaden

Alvast dank voor de tips.

Vriendelijke groet,

Micha
Michaj schreef:Een vraag wat betreft brede velgen (dus ongeveer 35 mm breed): zijn deze te combineren met cantilevers/V-brakes - in een oudere mountainbike waar daarvoor 25 mm brede velgen in zaten- zodat ze nog genoeg remkracht kunnen opbregen? Ik neem aan dat dit ook afhankelijk is van de afstand van de remmannetjes in de vork tot de velg?

Het gaat in dit geval om een begin jaren negentig mountainbike waar de velg in zou gaan. Ik heb helaas de fiets niet thuis staan dus kan op dit moment geen foto's uploaden

Alvast dank voor de tips.

Vriendelijke groet,

Micha
moderne cantilevers/V-brakes zijn ontworpen op een hartafstand van 46-56mm + velgbreedte
In theorie heb je iets minder remkracht, omdat in een langere kabel tussen de remarmen meer rek zit. Maar in de praktijk zal het geen bal uitmaken; de lengte van de kabel tussen de armen is geen factor in de werking van een V-brake.

Bij canti's is het een ande verhaal.

.tsooJ
Alien schreef:In theorie heb je iets minder remkracht, omdat in een langere kabel tussen de remarmen meer rek zit.

.tsooJ
Dat geloof ik niet. Rek in een mechanische kabelbediende reminrichting geeft geen vermindering van remkracht.

Piet.
PietV schreef:
Alien schreef:In theorie heb je iets minder remkracht, omdat in een langere kabel tussen de remarmen meer rek zit.

.tsooJ
Dat geloof ik niet. Rek in een mechanische kabelbediende reminrichting geeft geen vermindering van remkracht.

Piet.
+1
En het maakt voor de binnenkabel bovendien niet uit of het stuk tussen de remhoeven 10mm langer is of stroomopwaarts tussen rem en remgreep :D
Maar een langere kabel laat de rem wel "sponziger" aanvoelen.

.tsooJ
Alien schreef:Maar een langere kabel laat de rem wel "sponziger" aanvoelen.

.tsooJ
De sponzigheid in een remsysteem wordt bepaald door:
de compressibilteit van de velg en remblokken
de stijfheid van de remnokken
de stijfheid van de remarmen
de stijfheid van de binnenkabel
de compressibilteit van de buitenremkabel
de stijfheid van de remgreep

en jij gaat voelen dat de remkabel 1-2.5% meer rekt?
Alien schreef:In theorie […] Maar in de praktijk zal het geen bal uitmaken […]
.tsooJ
m-gineering schreef:

moderne cantilevers/V-brakes zijn ontworpen op een hartafstand van 46-56mm + velgbreedte
Dank, dan ga ik eens met het meetlint aan de slag alvorens velgen te bestellen.
m-gineering schreef: De sponzigheid in een remsysteem wordt bepaald door: <zie boven>
Als ik dat zo lees hebben de kabels weinig van doen met remkracht of gevoel. Waarom wordt dan toch vaak hoog opgegeven van hydraulische remmen? (niet dat ik te klagen heb over m'n HS33's)
Want NIEUW!!! ;)

Overigens is niet gezegd dat de invloed van alle zaken op Martens lijstje even groot is.

.tsooJ
PeterFokkinga schreef:
m-gineering schreef: De sponzigheid in een remsysteem wordt bepaald door: <zie boven>
Als ik dat zo lees hebben de kabels weinig van doen met remkracht of gevoel. Waarom wordt dan toch vaak hoog opgegeven van hydraulische remmen? (niet dat ik te klagen heb over m'n HS33's)

in hydraulische bediening zit minder hysterese: er zit veel wrijving in de binnen/buitenkabel, waar je vooral last van hebt als je eerst hard remt en dan iets minder hard wil remmen. Door de wrijving moet je de remhevel een heel stuk lossen voordat de rem dat merkt.
m-gineering schreef:
Alien schreef:Maar een langere kabel laat de rem wel "sponziger" aanvoelen.

.tsooJ
De sponzigheid in een remsysteem wordt bepaald door:
de compressibilteit van de velg en remblokken
de stijfheid van de remnokken
de stijfheid van de remarmen
de stijfheid van de binnenkabel
de compressibilteit van de buitenremkabel
de stijfheid van de remgreep

en jij gaat voelen dat de remkabel 1-2.5% meer rekt?
Klein beetje off-topic, maar dat geldt zeker alleen voor een ingeremd systeem? Want bij een nieuwe fiets met nieuwe kabels, merk je dat je na pak 'm beet 1000 wegkilometers met af en toe wat op en neer, je je remmen toch moet bijstellen: je kunt je remgrepen dan bijna tot aan het handvat inknijpen.
Dat zal eerder komen van slijtage van de blokjes. Dat heb je bij hydraulische remmen dus ook. Ik moest in de Ardennen echt een keer de HS66's bijstellen.
Wim