Additionally, paste this code immediately after the opening tag: PRaag-Berlijn zonder eigen fiets - Forum Wereldfietser

PRaag-Berlijn zonder eigen fiets

Hoi,

We willen dit jaar voor het eerst op fietsvakantie en dachten aan Praag-Berlijn (Brussel-Praag en Berlijn-Brussel per trein). We hebben echter geen degelijke eigen fietsen en zijn dus op zoek naar een oplossing hiervoor. Deze organisatie in Praag (http://www.okolo-bikes.cz/) lijkt fietsen te verhuren met de mogelijkheid om de fietsen weer te laten ophalen in Berlijn; maar we wilden nog even kijken of iemand misschien ervaring heeft met deze route zonder eigen fiets, of andere suggesties? We zitten uiteraard af en toe op de fiets in Brussel maar zijn verder volledig onervaren in het fietsen op langere afstand - via internet hebben we al heel wat informatie kunnen verzamelen, maar alle verdere tips over deze route zijn meer dan welkom. Alvast bedankt!

Jan & Caroline
Wat zijn "geen degelijk" fietsen?
Slechter dan mijn eerste fiets kan bijna niet. En daar heb ik toch jaren mee trektochten gemaakt. Ik denk dat je die route op elke fiets wel kan maken.

Het is voor een groot deel de Elbe route toch? Die is prachtig en gemakkelijk, heb je niet speciale fietsen voor nodig. Overigens het stuk van Praag naar de Elbe is niet zo goed, kan hobbelig zandpad zijn, dit is route nr 3 als ik mij goed herinner, maar ook dat is best met een gewone fiets te doen. En ik ben zelf niet naar Berlijn gegaan maar in Hamburg begonnen. Maar ik heb in die hele omgeving meer gefietst, ook wel eens vanaf Berlijn. Mooi, en echt niet veeleisend aan een fiets. Misschien dus het overwegen waard om toch jullie eigen fietsen te nemen? Je kan dan bij de treinfietswinkel in Leiden speciale tickets kopen voor trein met fiets naar Berlijn, of Praag. Eh, zie nu vertrek uit Brussel, weet niet hoe dat werkt.

Als je slaapt in bijv B&B heb je ook nauwelijks bagage nodig, dit wordt veel gedaan op die route. Maar je kan ook bagage meenemen op een gewone fiets.
Zelf zou ik eerst eens een (lang) weekend in België fietsen, om te kijken waar je tegen aan loopt.
Waar staat er op hun website dat ze deze terug komen halen in Berlijn?

Er staat enkel dat ze in bepaalde districten van praag de fiets word opgehaald door hun maar staat dat ik kan vinden niets over ophalingen op langere afstanden.

Rafael
kapucijnaap schreef:Hoi,

We willen dit jaar voor het eerst op fietsvakantie en dachten aan Praag-Berlijn (Brussel-Praag en Berlijn-Brussel per trein). We hebben echter geen degelijke eigen fietsen en zijn dus op zoek naar een oplossing hiervoor. Deze organisatie in Praag (http://www.okolo-bikes.cz/) lijkt fietsen te verhuren met de mogelijkheid om de fietsen weer te laten ophalen in Berlijn; maar we wilden nog even kijken of iemand misschien ervaring heeft met deze route zonder eigen fiets, of andere suggesties? We zitten uiteraard af en toe op de fiets in Brussel maar zijn verder volledig onervaren in het fietsen op langere afstand - via internet hebben we al heel wat informatie kunnen verzamelen, maar alle verdere tips over deze route zijn meer dan welkom. Alvast bedankt!

Jan & Caroline
Wat is het probleem om gewoon je eigen fietsen mee te nemen met de CityNightLine?
bert sitters schreef:
kapucijnaap schreef:Hoi,

We willen dit jaar voor het eerst op fietsvakantie en dachten aan Praag-Berlijn (Brussel-Praag en Berlijn-Brussel per trein). We hebben echter geen degelijke eigen fietsen en zijn dus op zoek naar een oplossing hiervoor. Deze organisatie in Praag (http://www.okolo-bikes.cz/) lijkt fietsen te verhuren met de mogelijkheid om de fietsen weer te laten ophalen in Berlijn; maar we wilden nog even kijken of iemand misschien ervaring heeft met deze route zonder eigen fiets, of andere suggesties? We zitten uiteraard af en toe op de fiets in Brussel maar zijn verder volledig onervaren in het fietsen op langere afstand - via internet hebben we al heel wat informatie kunnen verzamelen, maar alle verdere tips over deze route zijn meer dan welkom. Alvast bedankt!

Jan & Caroline
Wat is het probleem om gewoon je eigen fietsen mee te nemen met de CityNightLine?
Ze geven aan dat ze geen geschikte fietsen hebben, niet dat de treinreis een probleem is.
rafael schreef:Waar staat er op hun website dat ze deze terug komen halen in Berlijn?

Er staat enkel dat ze in bepaalde districten van praag de fiets word opgehaald door hun maar staat dat ik kan vinden niets over ophalingen op langere afstanden.
Rafael
Delivery and/or pick-up can also be arranged to other Czech towns for CZK400 upto 200km distance from Prague or CZK600 for towns over 200km from Prague. Delivery and/or pick-up to/from the neighbouring countries is possible for CZK1500 to and from: Vienna, Berlin, Zurich, Frankfurt/M, Koln, Amsterdam, Krakow, Bratislava, Budapest, Zilina, Kosice. For other cities please ask. Delivery charge for places outside Prague includes either delivery or pick-up of bicycles, not both.
Travelmaster schreef:
bert sitters schreef:
kapucijnaap schreef:Hoi,

We willen dit jaar voor het eerst op fietsvakantie en dachten aan Praag-Berlijn (Brussel-Praag en Berlijn-Brussel per trein). We hebben echter geen degelijke eigen fietsen en zijn dus op zoek naar een oplossing hiervoor. Deze organisatie in Praag (http://www.okolo-bikes.cz/) lijkt fietsen te verhuren met de mogelijkheid om de fietsen weer te laten ophalen in Berlijn; maar we wilden nog even kijken of iemand misschien ervaring heeft met deze route zonder eigen fiets, of andere suggesties? We zitten uiteraard af en toe op de fiets in Brussel maar zijn verder volledig onervaren in het fietsen op langere afstand - via internet hebben we al heel wat informatie kunnen verzamelen, maar alle verdere tips over deze route zijn meer dan welkom. Alvast bedankt!

Jan & Caroline
Wat is het probleem om gewoon je eigen fietsen mee te nemen met de CityNightLine?
Ze geven aan dat ze geen geschikte fietsen hebben, niet dat de treinreis een probleem is.
"geschikte fietsen" voor deze route moeten toch simpel aan te schaffen zijn.
Gezien het aantal posts en de naam van de poster zou ik hier niet meer op reageren. :roll:
DeFietsreiziger schreef:Gezien het aantal posts en de naam van de poster zou ik hier niet meer op reageren. :roll:
Lijkt er verdacht veel op dat je gelijk hebt :wink:
Hoi en bedankt voor de tips! (en nee ik ben wel degelijk geen verloren gelopen gek, die naam is een soort van scoutstotem, omdat er de eerste dagen niet meteen antwoord kwam was ik dit topic even uit het oog verloren, en het aantal posts, tja, een mens moet ergens beginnen, toch?)

Bij gebrek aan degelijke fietsen bedoelde ik om precies te zijn géén eigen fietsen (is dat al te bizar voor een fietsersforum? we wonen klein/2 hoog in centrum Brussel en hebben geen plek om fietsen te zetten, gebruiken in de stad dus enkel het fietsuitleen systeem Villo; hebben allebei in het ouderlijke huis nog wel een roestig exemplaar staan - een mogelijke optie is het uitlenen van de fietsen van onze ouders, niet bepaald touring bikes, maar gewone degelijke fietsen; dat zou wel lukken op deze route begrijp ik, het is inderdaad grotendeels de Elbe route).
We hadden echter begrepen dat er geen fietsen kunnen op ICE treinen (wel naar Praag dus, maar niet op de lijn Brussel-Berlijn), dus dat houdt ons ook enigszins tegen, maar ik begrijp uit wat hierboven staat dat het via de Treinreiswinkel misschien toch te regelen valt?

Okolo in Praag levert overigens wel degelijk fietsen tot in Berlijn (zoals hierboven ook al aangehaald door iemand), ze hebben het ons ook via mail bevestigd. We zijn intussen ook in contact met Fahrradstation in Berlijn; de enkele treinrit naar Praag valt duurder uit dan een retour Berlijn + kaartje Praag-Berlijn dus overwegen we nu te treinen naar Berlijn, met de fiets naar Praag te treinen en dan van daaruit terug te fietsen naar Berlijn.
Allesbehalve ervaren vakantiefietsers, je ziet het :) Nogmaals bedankt voor alle tips!

Caroline & Jan
Je probleem is dat fietsen huren al heel snel duur is. Kun je niet een stel nette tweedehands fietsen kopen en die na de reis in de schur bij je ouders stallen? Dan ben je vermoedelijk goedkoper uit, en heb je ook voor volgend jaar nog een stel fietsen. Voor vervoer van je jezelf met fietsen kan ik het Duitse Intercity Nightline net warm aanbevelen.
Wim
Dag Jan & Carolien,

Zijn er rechtstreekse treinen Brussel - Praag? Zoja, waar kan ik die vinden?

Ik ben van plan naar Praag te fietsen en zoek nog naar een gemakkelijke manier terug.

Groeten,

Jan.
De CityNightline rijdt tussen Amsterdam, Keulen en Praag. Vanuit Antwerpen is de goedkoopste manier om over Amsterdam te reizen. Vanuit Brussel ben je waarschijnlijk goedkoper af door rechtstreeks naar Keulen te reizen (vroeger was dat een IC en een HST, geen idee wat er nu rijdt).