Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grammenjagen voor pakezels - Forum Wereldfietser

Grammenjagen voor pakezels

Op basis van de enthousiaste verhalen op dit forum wilde ik de Alite Monarch Chair (600 gram).
Maar deze is te hoog om in onze binnentent op te kunnen zitten (ontbijten tijdens een wolkbreuk in Baden-Württemberg) en staat op pootjes waarvan ik bang ben dat deze op een zachte ondergrond door het grondzeil gaan.

Nu is er de Alite mayfy (720 gram). Laag genoeg en geen pootjes (maar ronde balletjes).
Dus ga ik de mayfy kopen...

Of toch nog even nadenken?

Onze huidige Therm-a-Rest Compack Chair weegt 191 gram. Met een Therm-A-Rest ProLite Small matje (119x51cm, 320 gram) komt dat in totaal op 511 gram.

De Compack Chair heeft als voordelen:
- De lichtste
- Zit nóg beter dan de Alite
- Zithouding is verstelbaar
- Je zit op een dubbel gevouwen Therm-a-Rest matje. Dus nooit koud.
- Op het Therm-A-Rest ProLite Small matje kun je ook slapen. 119 cm. is in het zomerseizoen lang genoeg (schouders en heupen worden ondersteund), 25 mm. dikte is een minimum maar acceptabel. Betekent dat we voor de prijs van 191 gram per persoon een stoeltje hebben.

Als wij in de luxe opstelling kamperen slapen we op de Exped Synmat UL 7 M.

In die opstelling komen er voor de Compack Chair nog de volgende voordelen bij:
- We hoeven niet meer op onze stoel te slapen, dus 's avonds bed bouwen is verleden tijd.
En - nog belangrijker - 's morgens gaat Anke midden in de nacht haar bed afbreken omdat zij in de eerste ochtendzon wil gaan zitten lezen (E-reader) op een stoel :twisted:
- De matjes in onze stoeltjes zijn een back-up voor de Exped matjes. Ik verbaas me iedere morgen weer dat ze nog steeds niet lek zijn, maar het gaat een keer gebeuren. Sommige van onze Therm-a-Rest matjes leven na 30 jaar nog steeds.
- Afgelopen april was het in Nederland te koud voor deze Exped matjes. Nachtvorst tot -5 ºC is net iets minder dan prettig is.
Effectieve oplossing: Therm-a-Rest bovenop de Exped in de onderslaapzak (Talleljee) en we slapen weer beter dan in een vier sterren hotel.
(Was overigens een eye-opener voor mij: matjes zijn belangrijker dan de slaapzak als het om kou gaat. Beide zijn berekend op +5 ºC.)

Ik heb inmiddels nagedacht.
Nog een tweede Therm-a-Rest ProLite Small gekocht en daarmee 300 gram bespaard t.o.v. mijn oude Therm-a-Rest matje.
Betekent dat we weer 300 gram extra aan luxe/comfort mee mogen nemen :D

Senz paraplu (300 gram) blijft voortaan ook thuis en daarmee ontstaat de mogelijkheid om een Wing (600 gram) mee te nemen waarmee we (ik in dit geval) veilig droog buiten kunnen koken op de benzinebrander. En natuurlijk riant buiten kunnen ontbijten tijdens de volgende wolkbreuk.

Tenslotte nog een Sea To Summit Ultrasil dagrugzak (20 liter, 68 gram) voor de dagelijkse boodschappen en een wandeling. Hiervoor is nog geen budgettaire dekking gevonden, maar ach, 68 gram voor een rugzak... 8)
Kan het zijn dat je houdt van voorbereid zijn op erg koud, nat weer? :)

(sprak een mooiweerfietser! :D )

En nog een suggestie: bij grote kou kun je ook zo'n zilvergouden emergency blanket / nooddeken onder je mat leggen. Helpt, en weegt weinig.
Janneke V schreef: En nog een suggestie: bij grote kou kun je ook zo'n zilvergouden emergency blanket / nooddeken onder je mat leggen. Helpt, en weegt weinig.
Zo'n nooddeken werkt tegen warmteverlies door straling/radiatie en bij juist gebruik ook tegen warmteverlies door convectie. Het werkt echter niet tegen warmteverlies door conductie/geleiding. Ik heb dan ook het sterke vermoeden dat er enkel sprake is van een psychologisch effect als je de indruk hebt dat dat werkt. Het kan wel werken als je het nooddeken rond je heen vouwt of zelf gewoon bovenop je legt, niet als het onder je ligt.

Renaat
Janneke V schreef:Kan het zijn dat je houdt van voorbereid zijn op erg koud, nat weer? :)
Nee :wink:
Maar het is niet altijd te vermijden. Ook wat mij betreft: helaas. In april hadden wij keurig gereserveerd voor lenteweer zonder hagelbuien, windkracht 9 en nachtvorst.
Janneke V schreef:En nog een suggestie: bij grote kou kun je ook zo'n zilvergouden emergency blanket / nooddeken onder je mat leggen. Helpt, en weegt weinig.
Lijkt me eerlijk gezegd een grootmoeders' tip die feitelijk nauwelijks werkt.
Uiteraard - als grammenjagende pakezels - hebben wij altijd een alu reddingsdeken (60 gram) bij ons. Maar het effect voor slapen in de kou is naar mijn eigen ervaring véél minder dan de 2 matjes.
nvt
Volume is voor ons geen probleem: 4 Ortlieb tassen op de tandem + Bob.
Stoeltjes passen makkelijk in de Bob en worden opgerold samen met het matje. Dat is dan wel 50 cm. breed (de lengte van de stokjes in het stoeltje). Op een solofiets moet het stoeltje, net als de tentstokken, op de achterdrager.

En ja, het blijft een beetje gedoe om zo'n stoeltje in elkaar te zetten. Misschien is dat wel een reden waarom ik de Alite wilde hebben. Onderweg gebruiken wij in ieder geval nooit een stoeltje. Die zouden dan uit de Bob moeten komen en daar begin ik niet aan. Of we zouden de stoeltjes op de Bob moeten leggen onder het bagagenet.

Als het stoeltje in zijn geheel opgerold ligt op de achterdrager, is het alleen nog een kwestie van opblazen. Het weer opbergen is meer werk omdat je dan de lucht er uit moet persen. Hiervoor haal ik het matje altijd uit het stoeltje. Het is de vraag of dat echt nodig is. Zo ja, dan is het in elkaar zetten ook weer meer werk. Maar dat kan toch nooit meer dan 2 minuten werk zijn?

De Compack Chair staat sneller in elkaar dan het Tatteljee Sitje omdat je daar het matje eerst helemaal in de hoes van het stoeltje moet frommelen.
Is de BOB niet met een kleine aanpassing -2 uitklappootjes en /of omkeren- niet als luxe mini bankje (onderweg) te gebruiken ?

Ben
Ja, maar... dan wel meer als tafel dan als bankje om op te zitten.

Wij hebben geen behoefte om (onderweg) niet op de grond te moeten zitten. Dat kunnen we prima.
Pas als we 's avonds moe zijn is er de behoefte aan - letterlijk - een steuntje in de rug. Juist daarom zijn alle genoemde stoeltjes goed: ze steunen laag in de rug en daar gaat het om.
Zitten op een bankje zonder rugleuning heeft alleen nut als de grond nat is. En daarvoor hebben we dan weer een extra footprint bij ons.
@ Renaat: ik neem graag van je aan dat zo'n deken minder doet dan een extra matje. Maar de stralingswarmte van je lichaam gaat met de folie toch minder snel de aarde in, lijkt me. Dus helemaal nutteloos is het niet. Het is maar net hoeveel extra "warmte" je bij je wilt hebben en hoeveel gewicht je dat waard is.

Dat gezegd hebbende: ik slaap altijd op 1 matje en heb nog niet gekleumd. Ik ga gewoon voor warmer weer :). En een soms voor een tentgenoot.
Janneke V schreef:@ Renaat: ik neem graag van je aan dat zo'n deken minder doet dan een extra matje. Maar de stralingswarmte van je lichaam gaat met de folie toch minder snel de aarde in, lijkt me.
Maar naar onder zal je bijna enkel via conductie warmte verliezen en langs boven en opzij via straling en convectie. Dus zo'n deken is prima, maar je kan het beter rond je doen of op je leggen dan onder je. Tegen de natuurkundige wetten valt immers niet zoveel in te brengen :wink:

Renaat
Janneke V schreef:Maar de stralingswarmte van je lichaam gaat met de folie toch minder snel de aarde in, lijkt me.
De stralingswarmte van je lichaam sneuvelt al tegen de binnentijk van je slaapzak.
Leon
Leon schreef:De stralingswarmte van je lichaam sneuvelt al tegen de binnentijk van je slaapzak.
... en die slaapzak warmt daardoor op, en raakt aan de buitenkant ook weer warmte kwijt door straling (en convectie en conductie). Het is niet zo dat er drie soorten warmte zijn die los van elkaar hun weg gaan, er zijn drie manieren waarop warmte verspreidt. Extra matjes werken wel degelijk, maar grappen als twee reflecterende lagen op elkaar (die dus vooral straling zouden moeten tegengaan) hebben weinig zin als er tussen die twee genoeg geleiding optreedt om ze even warm te maken. Als je alleen een reflecterende laag onder je slaapzak gebruikt, krijg je (zoals Renaat al opmerkte) waarschijnlijk ook een situatie waarin die laag door geleiding overbrugd wordt. Reflectie-luchtkamers-reflectie (zoals in een neoair) werkt wel, maar daar heb je dus niks aan als je neoair of exped lek is. En als je mat aan de onderkant al reflecteert, heeft die extra nooddeken er onder ook geen zin.

Dat je van onder vooral via conductie warmte zult verliezen is denk ik niet persé waar; het ligt er helemaal aan waar je op ligt. Op een luchtbed zal het vooral via convectie en straling gaan, omdat er niet zoveel geleidend materiaal is tussen je lichaam en de aarde. (Ok, het stukje van je huid door de platgedrukte slaapzak naar de bovenkant van het luchtbed zal idd vooral conductie zijn, maar of dat de grootste temperatuursprong is, durf ik niet te zeggen.)
Revanho schreef:...zo'n deken is prima, maar je kan het beter rond je doen of op je leggen dan onder je.
Tja. Als je zo'n dampdichte (?) laag om je slaapzak heen legt lijkt me dat een goede manier om je dons vochtig te maken, en daarmee een stuk meer isolatie te verliezen dan te winnen.

Maargoed, dat is allemaal theorie. Ik had afgelopen maand een zitflap mee van een dun laagje schuim en reflecterende folie, zoiets wat ook weleens tegen autoruiten wordt gedaan, en daarmee zat ik heerlijk warm in nat gras. Onderweg kreeg ik van iemand een operatiedeken - flinterdun, licht, en vooral reflectiewerend. Dat werkte een stuk minder, en bleef ook nog eens kleven aan hete pannen, dus die heeft het einde van de reis niet gehaald, ultracompact of niet :)
urje schreef: Dat je van onder vooral via conductie warmte zult verliezen is denk ik niet persé waar; het ligt er helemaal aan waar je op ligt. Op een luchtbed zal het vooral via convectie en straling gaan, omdat er niet zoveel geleidend materiaal is tussen je lichaam en de aarde.
Je hebt gelijk, met het gebruik van een 'gewoon' luchtbed (of nog erger - een veldbedje) heb ik geen rekening gehouden. Al vermoed ik dat het een kleine minderheid is die daar gebruik van maakt en geleiding toch meestal het probleem is.

Er wordt dor veel kampeerders nog we te weinig beseft dat men vaak beter kan investeren in een goed isolerend slaapmatje, dan in een warmere slaapzak.
urje schreef: Tja. Als je zo'n dampdichte (?) laag om je slaapzak heen legt lijkt me dat een goede manier om je dons vochtig te maken, en daarmee een stuk meer isolatie te verliezen dan te winnen.
Ook weer waar. Ik gebruik dan ook geen dons (vanwege dierenleed) en ben bovendien geen erge zweter, dus vandaar dat het bij mij wel kan. Maar ik zal mensen ook eerder een binnenslaapje aanraden.

Renaat
Ik kan iedereen die probeert een Expedmatje te upgraden met een extra isolatielaagje aanbevelen om het isolatielaagje op het luchtbed te leggen. Ik heb zo'n matje van 2 euro van de Xenos en dat werkt uitstekend, zolang ik het tussen mijn Exped en mijn slaapzak in leg. Onder de Exped haalt het toch weinig uit.

Het wekt de indruk dat je al wat hebt gekocht, maar toch krijg je mijn twee centen: Je zegt dat de Alite Monarch pootjes heeft en de Mayfly bolletjes. De Alite heeft precies dezelfde bolletjes, maar dan slechts 2. De Mantis heeft wel pootjes. Ik zou overigens mijn Monarch nog steeds niet in mijn tent zetten, het lijkt me inderdaad niet zo goed voor je grondzeil.
SanneB schreef:Ik kan iedereen die probeert een Expedmatje te upgraden met een extra isolatielaagje aanbevelen om het isolatielaagje op het luchtbed te leggen. Ik heb zo'n matje van 2 euro van de Xenos en dat werkt uitstekend, zolang ik het tussen mijn Exped en mijn slaapzak in leg. Onder de Exped haalt toch weinig uit.
Klopt, ik ben 1 nacht eigenwijs geweest: isolatielaag onder de Exped is zinloos. Al dacht ik dat dat ook kwam omdat het tweede matje korter is dan de Exped.
Extra isolatiematje is ook een goede suggestie tijdens winterkamperen waarbij een stoeltje overbodig is.