Aangezien mijn eerdere reactie verdwenen is, dan maar opnieuw.
Diverse mensen met zeer veel kennis op technisch gebied hebben metingen verricht en vergelijkingen gemaakt. Een tweetal links met serieuze informatie.
Chris Juden (CTC):
http://www.myra-simon.com/bike/dynotest.html
Francis Cooke (AUK):
http://www.audax.uk.net/lights/gens.htm
Van de laatste pagina heb ik in mijn eerdere reactie geciteerd.
Francis Cooke heeft berekend hoeveel tijd de verschillende dynamo's kosten op het parcours van Parijs-Brest-Parijs:
Chris Juden chose to put his drag figures into 'real terms' by comparing them to slopes of various gradients. Instead, I've tried here to tabulate the sort of delay you might expect over the course of a PBP, and over a typical early summer 400km, by running these generators. This is using the figures taken from the graph on page 49 of CT&C. I've assumed an average riding speed of 20kph, which might give a total time of 75h for the PBP (15h off the bike) and 22h for the 400 (2h off the bike). I've taken a figure for a cyclists' power output under these sort of circumstances as 60W - using data from Fred DeLong's book 'Bicycling Science'. Speed is assumed to be proportional to the square root of the power - this is a compromise figure but seems appropriate to an undulating and exposed course like PBP.
Dyno W W total added total added
Model (day)(night) time time time time
(PBP) (400)
(No dyno) 0 0 60h00 00 20h00 00
Schmidt 0.8 5.6 61h15 1h15 20h25 25m
Shimano I-L 5.8 6.2 63h12 3h12 21h04 64m
FER 2002 0 8 61h23 1h23 20h29 29m
AXA-HR 0 10.2 61h47 1h47 20h37 37m
Union Turbo 0 10 61h45 1h45 20h36 36m
Union Roller 0 12.8 62h15 2h15 20h48 48m
Je ziet dus dat een naafdynamo met het licht aan half zo zwaar loopt als een gewone dynamo van de betere kwaliteitsklasse. De 0.8W die de SON verbruikt met het licht uit is vrijwel te verwaarlozen. De staat van je ketting en het soort banden dat je gebruikt is een belangrijker factor dan de armzalige 0,8W die je nodig hebt voor de SON.