Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dien ik nog dingen aan te passen aan mijn Giant Ultimo? - Forum Wereldfietser

Dien ik nog dingen aan te passen aan mijn Giant Ultimo?

Goedenavond iedereen.

Ik zal mij even heel kort voorstellen, ben immers nieuw lid.
Mijn naam is Jouk. Ik ben een man van 24 jaar en een hobbyfietser bij vooral mooi weer. Ik woon in Brabant tegen de Brabantse wal (omgeving Bergen op Zoom) en er is hier een grote keuze aan fietsroutes die o.a. heide, bos, weiland etc bevatten. Heel mooi allemaal. Vorig jaar heb ik besloten om eens wat meer te gaan fietsen, fietsvakanties etc, dus in 2012 pakte ik de fiets, een goede rugtas (ja, hoe naiëfwas ik! ) en ging ik naar Engeland om een vriendin in Colchester te bezoeken. De reis verliep prima en na de reis de nodige rugklachten maarja, ik had een tas met plusminus 10 kilo op mijn rug... Afijn. Ik ga dit jaar indien mogelijk (alleen!) van Italië naar Portugal en mogelijk dan terug via Frankrijk, of per vliegtuig - ligt er maar aan waar ik zin in heb na die tijd.

Maar omdat ik een beginner ben wil ik toch even jullie mening over eventuele aanpassingen aan mijn fiets. Als ik dat mag vragen - ik heb de nodige zoektocht al gedaan op het forum en andere sites en weet dat ik sowieso eens moet kijken naar de banden. Maar graag ontvang ik jullie feedback over de rest!

Omdat ik maar een arme student ben heb ik gekozen voor het hybride model: [Giant Ultimo RS2 LDS (http://www.giant-bicycles.com/nl-be/bik ... ifications). Ik heb overigens het damesmodel (maar heb er wel een mannenzadel op zitten)- dat kan misschien van belang zijn.

FRAME
Voorvork Suntour SF9-CR-9V met Giant geïntegreerde koplamp

ONDERDELEN
Stuurpen Trans X, custom voor Giant gloss
Zadelpen Post Moderne, verend
Pedalen Giant city Alloy

AFMONTAGE
Shifters Shimano Altus
Voorderailleur Shimano Altus
Achterderailleur Shimano Altus
Remmen Shimano V-brakes
Remhendels Shimano
Cassette SRAM PG830 11-32
Ketting Shimano HG-50
Crankset Shimano FC M311
Bottom Bracket Shimano BB-UN26

WIELSET
Velgen Rigida DP2000
Naven Shimano Naafdynamo / Shimano
Spaken Sapim Strong
Banden Schwalbe Citizen

ACCESSORES
Verlichting AXA Sprint Giant integrated, AXA Riff
Slot AXA Defender + extra oprolslot die in deze defender kan.
Carrier Yepp/Tipp EasyFit window (tot 25kg)
------------------------------------------------------------
Ik heb een paar ortlieb tassen (ik denk roller city) achter en daar houdt het verder ook eigenlijk wel mee op. Voor het drinken heb ik een camelbak tas waar 2 liter in gaat. Deze tas zal ik ook als medicatietas gebruiken omdat deze gekoeld moeten blijven. (en zo blijft de boel licht en kost het geen extra ruimte)

Nu zat ik zo te denken dat ik het volgende nodig zal hebben:
- Stuurtas
- Andere banden(?)
- minipomp Of zijn die pompjes op gas ook prima? Daar heb ik er nog één van liggen...
- ...

Wat ik heel fijn vind is dat het stuur verstelbaar is, ik heb nu al vaker lange tochten gemaakt en hoef naar mijn idee geen ander handvat, omdat als ik een andere houding wil gewoon dat ding een paar graden wissel.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!
Harshini schreef:
Maar omdat ik een beginner ben wil ik toch even jullie mening over eventuele aanpassingen aan mijn fiets.
Nodeloos zware fiets, en niet wat je aan zou raden als je naar China fietst. En een damesmodel is ook errug fout want slap/zwaar. Dat gezegd hebbende, moderne spullen (ook dit budgetwerk) zijn wel 26 x beter als waar ik mijn eerste fietsvakantie op hield. :D

Als de remmen het doen en de banden niet versleten zijn en je er lekker op zit gewoon gaan.

Als de ketting er al lang opzit zou ik wel goed checken of die het wel doet op de kransjes die je in NL niet gebruikt. Zo niet, ketting en casette vervangen, en gelijk voor een 11-34 gaan
Het spaakpatroon maakt me niet bepaald gelukkig (en dan druk ik me mild uit), maar in de veronderstelling dat de wielen het uithouden (en je dus zeker geen gekke dingen gaat doen), sluit ik me aan bij Marten.

Renaat
Bedankt voor de reacties!

m-gineering, wat bedoel je met:
Als de ketting er al lang opzit zou ik wel goed checken of die het wel doet op de kransjes die je in NL niet gebruikt. Zo niet, ketting en casette vervangen, en gelijk voor een 11-34 gaan
- Kransjes niet gebruiken?
- voor een 11-34 gaan?

Verder was ik inderdaad niet van plan wilde dingen te gaan doen, gewoon paden volgen - niet offroaden ofzo...
Harshini schreef:Bedankt voor de reacties!

m-gineering, wat bedoel je met:
- Kransjes niet gebruiken?
- voor een 11-34 gaan?

Verder was ik inderdaad niet van plan wilde dingen te gaan doen, gewoon paden volgen - niet offroaden ofzo...
Kransjes die je niet gebruikt zijn die met de meeste en minste tanden (achterwiel) per cassette is het verspringen tussen de kransjes weer anders.
11-34 betekend een cassette met een groot bereik, 11 die je bijna nooit gebruikt en 34 als je echt de berg op moet. (en waarvan je zou willen dat je nog kleiner kon schakelen)
ooooih ik denk dat ik het begrijp. dankje :)

Ik rijd meestal op 3-9, 2,9, 1,9 en alleen met klimmen schakel ik nog wel eens naar 1,4. Dus die zijn degene die ik het beste moet nakijken?

De fiets is relatief nieuw, het was een vervanging na een fiets die gestolen was van de winter dus rijd er pas net op. Zal niet heel erg aan vervanging toe zijn denk ik :)
-

Is het trouwens wijs een ketting mee te nemen? dingen wegen niks en ik moet natuurlijk gewoon 2 tot 4 duizend km's, dus normaal gezien zou de ketting wel meegaan tot ik terug ben - of is een ketting juist iets wat universeel overal gekocht kan worden en is dat niet fietstype afhankelijk?
Wat je moet doen is tellen hoeveel tandjes het grootste achtertandwiel heeft. Klimmen met bagage is heel wat anders dan fietsen in de polder. Je wilt 32 of liefst 34 tandjes hebben. Lees dit nog eens: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Een reserveketting heb ik nog nooit meegenomen, en zeker niet op een tochtje in Europa. Begin gewoon met een nieuwe ketting en een nieuwe cassette, en je hoeft niets te vrezen (montage kun je goed zelf). Kettingen kun je overal kopen, maar er is wel kwaliteitsverschil (SRAM is goed), en als je achter 9 tandwieltjes (kransjes) hebt moet je wel een 9 speed ketting nemen.
Wim
Harshini schreef: Ik rijd meestal op 3-9, 2,9, 1,9 en alleen met klimmen schakel ik nog wel eens naar 1,4. Dus die zijn degene die ik het beste moet nakijken?
Ik kan niet geloven dat je achter alleen het kleinste kransje gebruikt, want dat staat er (behalve dan de 4e grootste voor een klim). Dat betekent dat 6 of 7 kransjes nog niet in contact zijn geweest met je inmiddels ingelopen ketting. Wanneer je die nu wel gaat gebruiken zullen ze erg kraken, protesteren, overslaan en uiteindelijk zeer snel verslijten. En je ketting idem. Advies: indien dit beeld klopt: nieuwe ketting en cassette van 11 tot 34t.
Nog adviesje: leg de ketting voor op het middenblad, dan kun je met 8 of 9 versnellingen achter variëren. Het binnenblad (ik hoop 22t) zal je met die fiets voor alle echte klims nodig hebben. Het buitenblad zal prettig zijn om op lange afdalingen mee te trappen, maar waarschijnlijk zul je met dit slappe frame met bagage dan liever in de remmen knijpen.
Gewoon gaan, dan weet je wat het is.
Harshini schreef:
Is het trouwens wijs een ketting mee te nemen? dingen wegen niks
huh? 25 x niks is 10 kilo! Als je met deze insteek je paklijst samenstelt ontzeg je je zelf een boel fietsgenoegen!
sjefke schreef:
Harshini schreef: Ik rijd meestal op 3-9, 2,9, 1,9 en alleen met klimmen schakel ik nog wel eens naar 1,4. Dus die zijn degene die ik het beste moet nakijken?
1: Ik kan niet geloven dat je achter alleen het kleinste kransje gebruikt, want dat staat er (behalve dan de 4e grootste voor een klim). Dat betekent dat 6 of 7 kransjes nog niet in contact zijn geweest met je inmiddels ingelopen ketting. Wanneer je die nu wel gaat gebruiken zullen ze erg kraken, protesteren, overslaan en uiteindelijk zeer snel verslijten.

2: En je ketting idem. Advies: indien dit beeld klopt: nieuwe ketting en cassette van 11 tot 34t.

3: Nog adviesje: leg de ketting voor op het middenblad, dan kun je met 8 of 9 versnellingen achter variëren. Het binnenblad (ik hoop 22t) zal je met die fiets voor alle echte klims nodig hebben. Het buitenblad zal prettig zijn om op lange afdalingen mee te trappen, maar waarschijnlijk zul je met dit slappe frame met bagage dan liever in de remmen knijpen.

Gewoon gaan, dan weet je wat het is.
1: 'Alleen maar' is natuurlijk dat ik bedoel ermee te zeggen dat de middenste gewoon het minste gebruikt worden. Ik heb een paar voorkeurs standen, dat is toch niet zo heel vreemd?
Dat kraken en overslaan klopt ook wel redelijk, ik merk wel nu ik vaker fiets, met alle weersomstandigheden dat dit wel eem stil minder is.

3: je bedoeld dat ik gebruik moet maken van standen 2.8 en 2.9? Ik vind dat hier in Nederland zo licht - of bedoel je dat die standen voor klimmen bedoeld zijn?

Bedankt voor je reactie in elk geval, heb wel het idee dat ik met deze info wat kan namelijk.

@ M-gineering, natuurlijk probeer ik zo licht mogelijk in te pakken. Maar ik wil niet ergens in the middle of nowhere zonder essentiële dingen zitten, daarom vraag ik het ook? Er zijn hier leden met veel meer ervaring dan ik, dus ik wil leren van ervaringen - dat lijkt mij niet zo vreemd.
Revanho schreef:Het spaakpatroon maakt me niet bepaald gelukkig (en dan druk ik me mild uit), maar in de veronderstelling dat de wielen het uithouden (en je dus zeker geen gekke dingen gaat doen), sluit ik me aan bij Marten.
Ook veronderstellen we dat je totaalgewicht (fiets + jij + tassen + water + bagage) niet uit de hand loopt. Vooral het gewicht van jezelf weegt door. Weeg je 50 kilo, dan is er niks aan de hand. Weeg je 100 kilo dan wordt het spannender.
Leon
Harshini schreef: 3: je bedoeld dat ik gebruik moet maken van standen 2.8 en 2.9? Ik vind dat hier in Nederland zo licht - of bedoel je dat die standen voor klimmen bedoeld zijn?
Nog even uitleggen, dan maar.
1. je hebt het over stand 9, maar je hebt een cassette met 8 kransjes. Dat heet dus 8v of 8speed. Geen 9 versnellingen dus.
2. Als je de ketting vooraan merendeels op het middenblad laat liggen, dan maak je , afhankelijk van hellingen, wind enz, gebruik van alle 8 kransjes en zo slijten deze gelijkmatig en lopen ze gelijkmatig op de ketting in. Gunstig voor je portemonnee en zo is je cadans (trapfrequentie) min of meer constant. Op lange tochten leer je souplesse vanzelf. Met zwaar trappen verlies je immers veel rendement en uiteindelijk blaas je je knieën op.
Aanvulling: voor 8v heb je dus de gewone derailleurketting nodig. Echt overal te koop.
Het praat wellicht wat makkelijker als je over aantal tanden praat (bijv 22x34 als lichtste verzet) ipv 2.7 3.1 3.9 (wat voor crank, wat voor casette? vanaf links of vanaf rechts????)

En wat betreft gewicht: elke overbodige gram minder is mooi niet meegenomen maar de eerste keer sleep je gewoon (te)veel spullen mee, dat hoort zo :wink: .
Matthie9000 schreef:Het praat wellicht wat makkelijker als je over aantal tandwielen praat (bijv 22x34 als lichtste verzet) ipv 2.7 3.1 3.9 (????)

En wat betreft gewicht: elke overbodige gram minder is mooi niet meegenomen maar de eerste keer sleep je gewoon (te)veel spullen mee, dat hoort zo :wink: .
Het praat nóg makkelijker als je vervolgens praat over aantal tandjes :lol: ! Tandwielen zijn er eigenlijk maar twee he, of eigenlijk 4, als je de derailleurwieltjes meetelt...
Travelmaster schreef:
Matthie9000 schreef:Het praat wellicht wat makkelijker als je over aantal tandwielen praat (bijv 22x34 als lichtste verzet) ipv 2.7 3.1 3.9 (????)

Het praat nóg makkelijker als je vervolgens praat over aantal tandjes :lol: ! Tandwielen zijn er eigenlijk maar twee he, of eigenlijk 4, als je de derailleurwieltjes meetelt...
Dan zal ik dat wel bedoelen :roll: :!: ;-)
Matthie9000 schreef:
Travelmaster schreef:

Dan zal ik dat wel bedoelen :roll: :!: ;-)
Dat dacht ik al:).