Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: lichtgewicht tent met veel ruimte - Forum Wereldfietser

Gezocht: lichtgewicht tent met veel ruimte

Al een tijd ben ik op zoek naar een lichtgewicht tent met toch relatief veel binnenruimte. Nu denk ik aan een tipi-tent. Wie heeft ervaring en advies?
GoLite maakt tipi-achtige tenten. Ze zijn licht en ruim. Ze hebben verschillende modellen die je in lagen kunt kopen, afhankelijk van het type weer, van zomers enkelwandig zonder vloer tot complete tent voor koud weer. Ik ben zeer tevreden met dit model, een Shangri-La 3. Ik kan er bijna in staan en bij slecht weer kan ik koken en mijn kleren ophangen. Gewicht van een enkelwandige tent is rond 1 kilo, inclusief stok en haringen:
http://tinyurl.com/aa2ew2d
Han, off topic vraagje;
Wat is dat voor een mooi klein voordragertje?
Hoe is deze bevestigd?
Loes
Het draagertje is van Velo Orange:
http://tinyurl.com/cvcjq8j

Om die aan het frame van de fiets te bevestigen heb ik een aluminium strip en 4x schroeven bij de Gamma gekocht. Ik heb de strip in 2x gelijkwaardige stukken gesneden, gevouwen en 4x gaatjes geboord op elk stuk.

Om geen krassen op het frame te krijgen heb ik 2x ringen uit een oude binnenband gesneden en om het frame aangetrokken zoals je een onderbroek zou aantrekken. Dat zit muurvast als je de schroeven aandraait.

Dat draagertje is 220 gr zwaar maar kan 5 kilo aan, mits het goed is bevestigd!
Op deze foto kun je een beetje zien hoe het is bevestigd:
http://tinyurl.com/cacu6px
Dank!
Als moderator:
Dat soort dingen kunnen ook via een pb (persoonlijk bericht), Loes en Han. De knop daarvoor vindt je onder het bericht van Han. Dank. (Ja, leden vertellen me dat het hun stoort als in vrijwel ieder topic berichten worden geplaatst waar de topic-opener niets aan heeft.) Bij vragen of opmerkingen over mijn verzoek hier ook graag via pb of mail reageren.

Ontopic voor MdS:
Het is me onduidelijk welk formaat je zoekt. Kun je wat meer informatie verschaffen? Zoals:
  • Hoeveel personen moeten er in kunnen slapen?
  • Moeten de fietsen ook mee naar binnen kunnen?
  • Wat is je budget?
  • Wat mag de tent wegen?
  • Moet dat zonder of incl. binnentent of alleen grondzeil zijn?
  • Wil je kunnen variëren tussen wel/geen binnentent of grondzeil meenemen?
Er zijn vele tipi-achtige tenten op de markt (in Lapland heten deze "kåta", tipi is de Amerikaanse benaming). Merken zijn bijvoorbeeld de al genoemde GoLite, maar ook Helsport, Tentipi (voorheen Moskoselkåtan, uit Moskosel in Zweden), en nog vele andere merken die (enkeldaks) éénstokkers maken zoals Black Diamond, Tarptent, etc.
Ik mis vooral de omstandigheden waarin je die tent wil gebruiken. Zo'n tipi lijkt me waardeloos wanneer je bescherming tegen elementen wil; daarnaast krijg je met een eenlaags tent erg snel last van vocht in de tent.
Bij windkracht 8 aan de Noorse kust is een tipi geen enkel probleem. Verder zijn de wanden erg steil, waardoor condens ook nauwelijks een rol speelt (zonder binnentent). Maar goed, dat is mijn ervaring. Die van anderen kan afwijken.

De enige omstandigheid die van belang is, is of men rotsachtige ondergrond niet schuwt. Een grote tipi/kåta kan soms 8 haringen nodig hebben. Dat lijkt me meer van belang dan condens of slecht weer.
Robertjan schreef: Er zijn vele tipi-achtige tenten op de markt (in Lapland heten deze "kåta"...
Oei, "kåta" betekent in het zweeds hitsig/geil, ik denk dat hier 'tältkåta' beter op zijn plaats is. :D
En de traditionele tenten van de Samen worden ook wel kåtor (mv van kåta) genoemd maar dan staat er altijd een woord voor zoals timmerkåtor, torvkåtor etc.
Als "gewoon" alternatief voor een tipi zou ik naar tunneltenten kijken. Relatief veel binnen ruimte. In de lichtgewicht categorie, dwz max 2, 5 kg:
Force ten (vango) nitro lite 200 - 1, 4 kilo - ong €400
Hilleberg Anjan 2 - 1,8 kilo - ong €650
Fjallraven singi lightweight 2 - 2, 2 kilo - ong €400

Zelf zou ik obv prijs/kwaliteit de paar 100 gram van de Fjallraven voor lief nemen. Maken mooie betrouwbare tentjes.

Alle 3 genoemde tentjes hebben model met extra porch (en stok) maar dan zijn ze meteen weer zwaarder natuurlijk (tussen 2 en 3 kilo).

Kijk ook eens bij tarptent (tarptent.com) van Shirer, maken mooie stevige ruimtelijke enkeldak tenten

succes met je keuze
In het voorjaar een tweepersoons "Easton Kilo" gekocht.
Fantastisch lightewicht, en binnenin ruim voldoende plaats voor één persoon.
Ben echter nog niet écht overtuigd van de tent na een kampeerweekend in de Ardennen, de toekomst zal het uitwijzen.

Voorlopige minpunten:
- veel te kleine ingang van de binnentent
- twijfels bij stevigheid/stabiliteit bij serieuze wind

Maar een tentje van 1 kg t.o.v. eentje van 2,2 kg maakt meer verschil dan ik durfde dromen op de fiets.

Misschien is een 'Big Agnes' een betere keuze ?
Of een good old Hilleberg Akto ?
Ik verschiet steeds van de ruimte in de realiteit in dat tentje.
Wat dacht je van de Power Ferret Ultralight van Vaude?
Gewoon eens op een kampeerweekend van de Wereldfietser komen, dat is de beste tentenshow: met gebruik van tentjes in de praktijk én advies van gebruikers :wink:
MdS schreef:Kreeg een adres is Amsterdam bij een nieuw atelier genaamd Dragon Nature: http://www.dragonnature.com. Ze hebben ook mooie lichtgewicht tipi's.
Gekeken op hun site en ze hebben standaard lichtgewicht 2-persoons tipi's.
Er zijn vele tenten met dergelijke gewichten (1,6kg) en ruimte voor 2 personen. Vele zijn al genoemd hier. Mocht je voor de Dragon Nature gaan, kun je dan na gebruik vertellen hoe die bevalt?
Overigens zou ik persoonlijk niet voor die Pocket Tipi gaan. Voor dat gewicht en die ruimte moet er wel ingeboet worden op de stevigheid van het geheel. Een Tentipi weegt bij vrijwel dezelfde hoogte het dubbele, en kan in ieder geval windkracht 8 weerstaan.