Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Duitsland - Forum Wereldfietser

Fietsen in Duitsland

We hadden deze vakantie een rondje Jutland gepland, maar vanwege de gezondheid van mijn vader hebben we de plannen omgegooid. We laten de auto met fietsendrager achter bij mijn zuster, en maken een rondje door Duitsland, nooit zo ver weg dat het niet in een dag met de auto mogelijk is om weer thuis te komen. Als er wat is, kan mijn zus ons dan komen halen.

De plannen tot nu toe:
- Vanuit huis pikken we de NAP-route op naar het zuiden.
- Waar de NAP-route de Schelde Rijn route kruist, gaan we die op, oostwaarts.
- Waar die de Maasroute kruist, gaan we zuid tot Maastricht.
- Daar loopt een LF (6?) naar Aken.
- Vanuit Aken via een Duitse route (7) naar de Rijn.
- Zuid langs de Rijn tot vlak voorbij Koblenz, waar de Lahn in de Rijn uitmondt.
- Stroomopwaarts langs de Lahn.

En verder weten we het nog niet. Langzaam Noord en daarna West, zodat we ergens bij Enschede ofzo weer in NL komen.

We hebben drie weken.
Hoi, wel vervelend om zo op vakantie te moeten, maar goed opgelost lijkt mij.

Is dit nu een mededeling of vraag je input voor mooie routes?
- Van Maastricht naar Aken gaat idd de LF6. Zie ook Hemelvaarttocht 2012.
- Als je dan toch bij Aken bent, pak dan de Vennbahn de Eiffel in en ga via de Eiffel naar Koblenz. De camping in Koblenz is altijd druk met fietsers.
- De route langs de Lahn staat op mijn verlanglijstje, maar al veel enthousiaste verhalen over gehoord.
- Wanneer je dan Noordelijk gaat kom je op een gegeven moment oostelijk van het Ruhrgebied en kun je een stukje Hanseroute tegengesteld doen. Bij Bieleveld kruis je de R1. Die kun je dan terug naar Nederland nemen.

Veel plezier!
Hier staan ook een aantal routes. De internationale route R1 komt Nederland weer binnen bij Zwibroek (D), oftewel Groenlo (NL). Daar kun je via de LF8 naar de LF 4 (Midden-Nederlandroute). Die kruist bij Utrecht weer de NAP-route (zie deze site). Of je rijdt de LF8 helemaal af tot Ommen, stapt over op de Vechtdalroute naar Zwolle en stapt daar over op de NAP-route.
Voor in Nederland vind ik de papieren LF-kaart van Nederland Fietsland (het Fietsplatform) erg ideaal: makkelijk zien waar je kunt overstappen van LF-route op LF-route. Geen gehannes met batterijen, gewoon bordjes volgen. Maar op vakantie ben ik altijd erg lui. :D

Tussen Koblenz en de R1 (bij Höxter, geen idee of dat langs de Lahn is?) loopt ook een route volgens de Europafietsers.
Wij hebben in de meivakantie langs de noord-Duitse waddenkust gefietst. Is ook niet te ver weg en het was best wel leuk om te zien ondanks de tegenwind en de kou.
Ik moet er nog een reisverslag van maken maar via mijn onderschrift kun je wat indrukken onderweg bekijken.
HansvanderVeeke schreef:Wij hebben in de meivakantie langs de noord-Duitse waddenkust gefietst.
Passende literatuur bij deze route:

The riddle of the Sands van Erskine Childers.
Of dit nog verkrijgbaar is als fysiek boek weet ik niet, maar het is als E-book beschikbaar.

Het speelt aan het begin van de 20e eeuw en wordt wel aangeduid als de eerste spionageroman die ooit verscheen.

Peter
HansvanderVeeke schreef:Wij hebben in de meivakantie langs de noord-Duitse waddenkust gefietst. Is ook niet te ver weg en het was best wel leuk om te zien ondanks de tegenwind en de kou.
Je bedoeld de noordkust van Duitsland zo dicht mogelijk aan zee?

Ik vind Duitsland een van de mooiste fietslanden, maar net dat stuk niets aan...Dat wil zeggen het voormalig West Duitse deel niet, het Oost Duitse deel was erg mooi. West deel, is vaak (achter) dijken, windmolens, dure campings. Oost Duitse deel prachtige architectuur (kom even niet op de naam, maar die typische grote huizen aan zee) niet achter dijken maar door de natuur, waarbij ik soms ook onverharde paadjes (wandel?) nam die nog dichter bij de kust liepen. Dat stuk wil ik nog een keer doen.
Mij viel tijdens het Pinksterweekend op dat er in de Eifel heel veel mooie bewegwijzerde fietsroutes zijn, vaak over oude spoorbanen, en door prachtige natuur.
Wim
@Peter M. Riddle of the Sands, schitterend book, fysiek nog te krijgen via www.foliosociety.com, prachtige uitgave maar te zwaar om op de fiets mee te nemen.

Flaming Skate in het voormalige oost duitsland is interessant om te fietsen

www.flaeming-skate.de/en/
Flaeming-Skate – Spaß auf Rollen und Rädern in Europas Skate-Region.
Three men on the bummel is een boek van Jerome K. Jerome. 3 engelse heren doen een fietstocht door het Duitsland rond 1900. Erg grappig.

De Rhoen is ook een mooi fietsgebied, middelgebergte, tegen Thueringen aan. Goede fietsvoorzieningen en erg betaalbaar, ook als je niet van kamperen houdt.
We zijn terug!

Het is de LF7 naar Maastricht, dan de LF6 naar Alken, via de 7 en4 (Duitse nationale fietsroutes) naar der Rijn, Zuid tot vlak voorbij Koblenz, Lahnstein, Lahn langs tot Bad Laasphe, daar de trein naar Hann. Munden, langs de Wester omhoog tot Höxter, de R1 tot Havixbeck, daar de Vechtetalroute en later Saksenroute, Groningen, de NAP naar Wolle en verder de trein naar huis.

Tekst en foto's: (klik)
Afbeelding
Polling schreef:We zijn terug!

Het is de LF7 naar Maastricht, dan de LF6 naar Alken, via de 7 en4 (Duitse nationale fietsroutes) naar der Rijn, Zuid tot vlak voorbij Koblenz, Lahnstein, Lahn langs tot Bad Laasphe, daar de trein naar Hann. Munden, langs de Wester omhoog tot Höxter, de R1 tot Havixbeck, daar de Vechtetalroute en later Saksenroute, Groningen, de NAP naar Wolle en verder de trein naar huis.

Tekst en foto's: (klik)
Afbeelding
Leuk verslag. Geeft een mooie indruk!