Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraagje over ANWB dons jack (weer te koop voor €40) - Forum Wereldfietser

Vraagje over ANWB dons jack (weer te koop voor €40)

Het anwb donsjack is weer te koop voor € 40 voor leden (http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/kled ... ljack.html).

Als ik de reviews doorlees (die overigens duidelijk lang niet allemaal over dit jack gaan maar vaak over een ander jack) en het jack eens bekijk in de winkel vallen mij de volgende vragen in. Er zijn hier mensen die het jack hebben, en ik zou het fijn vinden als iemand wat antwoorden heeft.
- het jack lijkt me wel erg dun, maar ik heb geen ervaring met dit soort donzen jacks. Hoe warm is het jack eigenlijk, en is het inderdaad erg dun/koud voor een donzen jack?
- het jack lijkt veel dons/veren te verliezen volgens de reviews. Is dit inderdaad zo, en is dat bezwaarlijk?
- hoe bevalt het jack in het algemeen?
Wij hebben deze jacks (met capuchon) nu 5 maanden intensief gebruikt-ook als hoofdkussen- en ze bevallen in het algemeen goed.
Tja wat is warm ? Ik heb wel de indruk dat ze iets lichter gevuld zijn als de dure jacks van Patagonia etc, maar daar betaal je minimaal 6 maal zo veel voor. In combinatie met een themohemd en een dunne fleece waren winterse temperaturen van rond het vriespunt goed te doen.

Dat de jacks veel dons verliezen is niet onze ervaring zo nu en dan een donspluisje meer niet.


Ben & Ingrid
Ik heb ook het anwb jack en ben sinds 2 maanden op wereldreis waarvan de eerste maand winterse temperaturen en mij beviel het jack prima thermo shirt en fleece vestje en je fiets er heerlijk mee weg. Donsveertje laten zover ik nu gezien heb niet los. Al met al zeer tevreden.

Groetjes Astrid vanuit een zonnig Sofia.
Het is goed je te realiseren dat er 2 typen donsjacks zijn:
  • donsjacks voor rond het vriespunt
  • donsjacks voor extreme kou
Merken als Patagucci, TNF, Marmot, etc. maken jacks van beide typen.

Die voor rond het vriespunt (grofweg –10ºC en warmer), waar het ANWB-jack onder valt, zijn een beter alternatief voor de gemiddelde fleece-jacks. Ze zijn lichter en compacter in te pakken en, in tegenstelling tot gewone fleece, winddicht. Daarmee zijn het de ideale jacks voor de koffiepauze en op de kampplaats (camping/wild/bivakzone/paalkampeerplaats). Ze worden dus niet gebruikt tijdens het fietsen, ook (of beter gezegd: -júíst-) niet in extreme kou.

Donsjacks voor 'extreme' koude (grofweg -10ºC en kouder) worden ook niet gebruikt tijdens het fietsen. Ze zijn beduidend dikker en soms wat waterafstotender. Tijdens inspanningen worden fleeces gebruikt met een hoge loft ("R2" of "Polartec Thermal Pro High Loft") die minder vocht vasthouden dan welk isolatiejack dan ook, wat de kans op onderkoeling verkleint. Ook deze worden dus tijdens pauzes en op de kampplaats gebruikt.

In 'extreme' kou is het dooipunt ergens in je kledinglaag, omdat het binnenin +37ºC en buiten -xxºC is. Als je dan transpireert, condenseert dat vocht in je isolatie. Dat wordt vochtig, isoleert niet meer en je kunt onderkoeld raken. Vandaar dat bij inspanningen in de vrieskou een isolatiejack (dons/kunststof) af te raden of gevaarlijk is.
Voor pauzes en stilzitten is een donsjack ideaal vanwege het kleine pakvolume, lichte gewicht en de winddichtheid. Minder ideaal zijn de donzen diertjes die geplukt worden voor de vervaardiging van donsjacks en de vaten olie (en bijbehorende olierampen) bij de kunststof jacks. Maar daarover wordt hier alleen gediscussieerd als TS (JaapG in dit geval) daar vragen over heeft. Alle andere discussie omtrent dat onderwerp hoort, inderdaad, in een ander onderwerp.
Ook ik heb sinds begin dit jaar dit jasje en het voldoet prima tot temperaturen rond het vriespunt. Ik heb wel al een kapotte rits gehad en van de ANWB een nieuw jasje gekregen.
Dank je Robertjan voor de heldere uitleg, maakt het geheel een stuk duidelijker voor me. En de discussie over diervriendelijkheid is mij zeer bekend en hou ik graag in het andere draadje.

Voor zover ik het kan zien aan de reacties verliest het jack niet veel dons, dat is mooi. En het jack is blijkbaar ok om mee te fietsen, ook mooi alhoewel ik niet denk er mee te gaan fietsen en het alleen maar als koffiepauzejack te gebruiken. En de anwb geeft zelfs garantie, mooier moet het niet worden.

Mocht er nog iemand een negatief bericht hebben (dons vliegt eruit, rits is altijd meteen kapot, muts zit waardeloos, ....) dan hou ik me van harte aanbevolen de komende dagen, anders ga ik er dit weekend voor.
Als Belg kan je blijkbaar niet van de voordelen van de goedkope ANWB donsjacks genieten.

2 vragen:

Heeft iemand een idee over de maatvoering voor een man van 1.86 cm en 88 kg zwaar? L of XL?
Meer dan een T-shirt zou ik er niet onder dragen. Eerder ter vervanging van een fleece.

Welke bereidwillige Nederlander is er zo goed om er eentje voor mij te bestellen?
Ik ben 1,86 en heb een medium gekocht.
Is dat niet te kort aan de armen, of spant dat niet te veel onder de oksels?
Ben je superslank of heb je ook eerder zo'n klein 'tonnetje' boven je heupen :)
Het is niet te kort aan de armen en het spant ook niet onder de oksels. Ik ben niet superslank, maar van een klein tonnetje rond de heupen wil ik niets weten.
Hallo allemaal,

Ik heb dit donsjack ook twee keer. Voor deze prijs absoluut een goede aanschaf! Wat me wel opvalt is dat het materiaal erg veel dons lekt. Nu is dit natuurlijk bij donsjacks bijna altijd het geval, maar in verhouding met mijn Pertex slaapzak en North Face donsjas vind ik het bij deze ANWB jacks wel opvallen. Mijn conclusies: Voor deze prijs, absoluut een goede aanschaf, maar qua donsverlies wel slechter dan duurdere/andere stoffen.

Mvg,

Geert

Ps. de review daar over donsverlies is ook van mij, dat dit even helder is.
k_a_r_e_l schreef:Als Belg kan je blijkbaar niet van de voordelen van de goedkope ANWB donsjacks genieten.

2 vragen:

Heeft iemand een idee over de maatvoering voor een man van 1.86 cm en 88 kg zwaar? L of XL?
Meer dan een T-shirt zou ik er niet onder dragen. Eerder ter vervanging van een fleece.

Welke bereidwillige Nederlander is er zo goed om er eentje voor mij te bestellen?
Ik heb vergelijkbare maten en heb juist de XL versie genomen vanwege mijn relatief lange rug.
Wat is de pakmaat van dit jasje?
Van M tot XL...toch nog een groot verschil. Misschien een L als compromis.
Pedalero schreef:Wat is de pakmaat van dit jasje?
In het bijgeleverde pakzakje is hij ongeveer 12x12x24, maar je kunt die hoogte dan nog tot de helft reduceren.
Ik ben 191 cm, lange rug, 82 kilo, geen ronding te hoogte van mijn navel en heb een XL aangeschaft. De L was te kort, de XXL viel te wijd en is daardoor minder warm. Mouwen zijn lang genoeg, vallen halverwege mijn handen, re hoogte van de knokkels.

Het jack verliest inderdaad wat dons maar ja, voor de prijs van 39,= kun je er best nog wel een tijd van genieten.
Ik heb hem in de winkel gepast, M viel wat krap rond de schouders/bovenrug (heb een beetje brede schouders, mouwen wel lang genoeg) maar was misschien nog net wel te doen, L past mij het beste dus daar ga ik voor. 183 cm, 85 kg, gewoon postuur met een beetje brede schouders, geen zwemband.
Lijkt me een mooi alternatief voor de warme, omvangrijke, wat zwaardere en dikke trui die ik meeneem op fietsvakantie.

Iemand enig idee wat het gewicht van deze lichtgewicht jas in het pakje is? :D
dvdc15 schreef:Lijkt me een mooi alternatief voor de warme, omvangrijke, wat zwaardere en dikke trui die ik meeneem op fietsvakantie.

Iemand enig idee wat het gewicht van deze lichtgewicht jas in het pakje is? :D

Pakweg 350 gram, uit het pakje ook trouwens. :wink: