Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GSM op de fiets: kunnen ze daar tegen? - Forum Wereldfietser

GSM op de fiets: kunnen ze daar tegen?

Verneem net van een site-chat over GSM houders voor de fiets dat mobiele telefoons niet echt goed de mountainbike-wegen prefereren. Ze schudden dan te veel.
Heeft iemand hier een mening over?
Ik meen te moeten constateren dat de GSM op de fiets "hot" is.

Dank.
Een telefoon (of dedicated GPS) in houder schudt heen en weer bij goed offroad werk en is dan ook slecht af te lezen of te bedienen.

Ik maak me eigenlijk meer zorgen of de telefoon niet uit de houder schiet ipv of de telefoon het wel of niet aan kan: mijn motorola defy heeft bij elkaar al weken van schudden overleefd (en is helaas al een stuk of 5 keer uit de houder gevolgen) dus ik denk dat het wel goed zit met de duurzaamheid, een iPhone hoort natuurlijk niet thuis op een fiets, stel je voor dat er een krasje op komt.
Hangt denk ik wel van het type telefoon af. Ik heb altijd van die simpele oude dingen en die houden zich prima.
Deze zitten in de zadeltas te stuiteren en springen. (hebben ruimte zat en liggen niet vast). Zelfs een val onder je achterwiel door maakt niks uit kan ik uit ervaring vertellen :D
Een smartphone zal minder zijn vrees ik.
Sony heeft een droid die tegen meer dan een enkel stootje kan,
Wim
Wat is Motorola Defy, hier zit een GPS functie in: hoe heet hij precies?
Deze kan zeker tegen een stootje.

Het is natuurlijk wel zo dat on-road je ook gevaarlijke steentjes kunt hebben, van die irritante Belgische keitjes.... Het lijkt me nog slechter wegdek dan een mountainbike track, of minstens vergelijkbaar.
Mijn vriend beschikt dus over een .... Galaxy 3 en die zie ik niet graag kapot...
Heeft iemand ervaring met dit type smartphone/gps?

Wat is een goede GPS houder? Hoe dient hij eruit te zien?
Dank andermaal voor jullie antwoorden.
veldfiets schreef:Wat is een goede GPS houder? Hoe dient hij eruit te zien?
Dank andermaal voor jullie antwoorden.
Als je je dure smartphone met GPS wilt beschermen, kun je een waterdichte cover met ingebouwde bevestiging nemen, bijvoorbeeld van Topeak.
Fiets je met een stuurtas?
Ortlieb heeft een mooie beschermhoes voor GSM, smartphone of GPS die je bovenop je stuurtas kunt bevestigen. Dit biedt prima bescherming tegen schokken of regen. Mijn ervaring is dat het prima functioneert. Kost ongeveer €15-20.
Mijn iPhone zit tijdens het rijden in de bovenbuistas, of de zadeltas. Die hoef ik niet op het stuur te hebben. Maar áls ik dat zou willen, zou ik voor de oplossing van Topeak kiezen.

.tsooJ
Ik heb ook een houder voor de smartphone op de fiets maar die gebruik ik niet tijdens MTB tochten. Dat gaat niet goed. Ik heb zo'n houder waarbij de GSM wordt geklemd/vastgedrukt. Als je de GSM ook wilt gebruiken om kaarten af te lezen (en dus niet alleen om afgelegde weg te registreren) dan adviseer ik een dedicated GPS. Voor zo'n 150 euro heb je al een Garmin Dakota 10 met batterijen en een houder voor de fiets. Dan nog de gratis Openfietsmap erop en je bent klaar. Alles waterdicht, lange batterijduur en goed GPS ontvangst. Prima voor de MTB tochten en als er wat modder op komt spoel je em thuis gewoon onder de kraan af.
PeeWee schreef:Ik heb ook een houder voor de smartphone op de fiets maar die gebruik ik niet tijdens MTB tochten. Dat gaat niet goed. Ik heb zo'n houder waarbij de GSM wordt geklemd/vastgedrukt. Als je de GSM ook wilt gebruiken om kaarten af te lezen (en dus niet alleen om afgelegde weg te registreren) dan adviseer ik een dedicated GPS. Voor zo'n 150 euro heb je al een Garmin Dakota 10 met batterijen en een houder voor de fiets. Dan nog de gratis Openfietsmap erop en je bent klaar. Alles waterdicht, lange batterijduur en goed GPS ontvangst. Prima voor de MTB tochten en als er wat modder op komt spoel je em thuis gewoon onder de kraan af.

Het is voor fietsen met een track erop. Kan hem dus niet in een tasje doen want om de haverklap moet je een afslag maken.
Ik zal kijken naar de Dedicated GPS Dakota van Garmin. Thanks again.
PeeWee schreef:Ik heb ook een houder voor de smartphone op de fiets maar die gebruik ik niet tijdens MTB tochten. Dat gaat niet goed. Ik heb zo'n houder waarbij de GSM wordt geklemd/vastgedrukt. Als je de GSM ook wilt gebruiken om kaarten af te lezen (en dus niet alleen om afgelegde weg te registreren) dan adviseer ik een dedicated GPS. Voor zo'n 150 euro heb je al een Garmin Dakota 10 met batterijen en een houder voor de fiets. Dan nog de gratis Openfietsmap erop en je bent klaar. Alles waterdicht, lange batterijduur en goed GPS ontvangst. Prima voor de MTB tochten en als er wat modder op komt spoel je em thuis gewoon onder de kraan af.

Waar vind je deze Garmin mét houder? Dank.
Je moet de juiste smartphone uitkiezen (IP67), die kan er net zo goed tegen als elke dedicated gps, met beiden hou je wel het probleem dat aflezen/bedienen erg slecht gaat als het stuur ed veel trilt.
Matthie9000 schreef:Je moet de juiste smartphone uitkiezen (IP67), die kan er net zo goed tegen als elke dedicated gps, met beiden hou je wel het probleem dat aflezen/bedienen erg slecht gaat als het stuur ed veel trilt.
IP67 geeft aan dat zo'n smart phone waterdicht is (en stofdicht), maar dat wil nog niet zeggen dat ie ook tegen het trillen op het stuur kan. Daar zijn (ongetwijfeld) weer andere normen voor, die dat aangeven...
Henrie schreef: IP67 geeft aan dat zo'n smart phone waterdicht is (en stofdicht), maar dat wil nog niet zeggen dat ie ook tegen het trillen op het stuur kan. Daar zijn (ongetwijfeld) weer andere normen voor, die dat aangeven...
In de praktijk is dat wel degelijk zo, IP67/waterdichte android telefoons zijn allemaal schokbestendig gebouwd (ook eigen praktijkervaring met mijn motorola defy laat zien dat je het ding rustig offroad kunt mishandelen en met volle snelheid op de grond kunt laten vallen). Vandaar dat je dus de telefoon voor dit doeleinde goed moet uitkiezen, niet elke smartphone is hier geschikt voor.
De Sony Experia Go is niet of nauwelijks kapot te krijgen, redelijk snel, en best betaalbaar voor een smartphone. Het grootste bezwaar vind ik dat het scherm niet erg helder is vergeleken met de mooiste smartphones. Wel is het mooier dan de waterdichte Samsung.
Wim
Echt offroad? Dan een echte gps... zo eentje die bombproof op je stuur zit, tegen een buitje en ander vocht, slash blubber kan, af te lezen is ook als de zon schijnt en je een zonnebril draagt.

Zo fijn dat als het uit de hand loopt, stel dat, je ook nog een telefoon bij je hebt, met een volle accu 8) waarmee je hulp kunt inschakelen.

Dus terug naar de stelling 'GSM op de fiets' :ja. In je achterzak...
snowfreakyvon schreef:Echt offroad? Dan een echte gps... zo eentje die bombproof op je stuur zit, tegen een buitje en ander vocht, slash blubber kan, af te lezen is ook als de zon schijnt en je een zonnebril draagt.

Zo fijn dat als het uit de hand loopt, stel dat, je ook nog een telefoon bij je hebt, met een volle accu 8) waarmee je hulp kunt inschakelen.

Dus terug naar de stelling 'GSM op de fiets' :ja. In je achterzak...
aha, geen enkel verschil met een goed uitgekozen smartphone dus, behalve dat die natuurlijk veel meer kan dan navigeren middels slechts één programma 8)
veldfiets schreef:
PeeWee schreef:Ik heb ook een houder voor de smartphone op de fiets maar die gebruik ik niet tijdens MTB tochten. Dat gaat niet goed. Ik heb zo'n houder waarbij de GSM wordt geklemd/vastgedrukt. Als je de GSM ook wilt gebruiken om kaarten af te lezen (en dus niet alleen om afgelegde weg te registreren) dan adviseer ik een dedicated GPS. Voor zo'n 150 euro heb je al een Garmin Dakota 10 met batterijen en een houder voor de fiets. Dan nog de gratis Openfietsmap erop en je bent klaar. Alles waterdicht, lange batterijduur en goed GPS ontvangst. Prima voor de MTB tochten en als er wat modder op komt spoel je em thuis gewoon onder de kraan af.

Het is voor fietsen met een track erop. Kan hem dus niet in een tasje doen want om de haverklap moet je een afslag maken.
Ik zal kijken naar de Dedicated GPS Dakota van Garmin. Thanks again.
Ik zou geen Dakota 10 aanraden want die heeft alleen een intern geheugen van 850 MB, daar past net de Benelux kaart op maar dan heb je het ook gehad. Een beetje wereldfietser heeft minimaal eentje met microSD kaartslot nodig waar max 32 Gb op past, dus minimaal heb je een Dakota 20 of een Etrex 20 nodig.
Matthie9000 schreef:
snowfreakyvon schreef:Echt offroad? Dan een echte gps... zo eentje die bombproof op je stuur zit, tegen een buitje en ander vocht, slash blubber kan, af te lezen is ook als de zon schijnt en je een zonnebril draagt.

Zo fijn dat als het uit de hand loopt, stel dat, je ook nog een telefoon bij je hebt, met een volle accu 8) waarmee je hulp kunt inschakelen.

Dus terug naar de stelling 'GSM op de fiets' :ja. In je achterzak...
aha, geen enkel verschil met een goed uitgekozen smartphone dus, behalve dat die natuurlijk veel meer kan dan navigeren middels slechts één programma 8)
Toch heeft Yvonne een punt. Offroad is je snelheid, in elk geval die van mij, lager dus de laadstroom van de dynamo is minimaal. Je kunt je ook afvragen of je wel een naafdynamo wilt hebben in je geveerde vork.
Hoewel ik een verklaard voorstander ben van een (waterdichte) smartphone op m'n stuur heb ik tijdens het afgelopen offroad weekend gemerkt dat zoiets in die omstandigheden niet ideaal is. De telefoon bleef goed zitten, de ondersteunde usb stekker gaf geen krimp maar aan het eind van de dag was de accu half leeg, iets wat me op de weg nooit overkomt.

Frank
Matthie9000 schreef:
Henrie schreef: IP67 geeft aan dat zo'n smart phone waterdicht is (en stofdicht), maar dat wil nog niet zeggen dat ie ook tegen het trillen op het stuur kan. Daar zijn (ongetwijfeld) weer andere normen voor, die dat aangeven...
In de praktijk is dat wel degelijk zo, IP67/waterdichte android telefoons zijn allemaal schokbestendig gebouwd (ook eigen praktijkervaring met mijn motorola defy laat zien dat je het ding rustig offroad kunt mishandelen en met volle snelheid op de grond kunt laten vallen). Vandaar dat je dus de telefoon voor dit doeleinde goed moet uitkiezen, niet elke smartphone is hier geschikt voor.
Het kan wel de praktijk zijn, maar die term 'IP67' heeft daar in ieder geval niks mee te maken. Je kunt ook prima een normale smart phone in een IP67-hoesje stoppen. Daarmee is het geheel wel waterdicht en stofdicht geworden, maar kan het nog steeds net zo slecht (of goed) tegen trillingen als daarvoor...

Er is nog wel zoiets als IP67x (met op de plaats van die x een cijfer van 0 t/m 9), waarbij die x iets zegt over mechanische krachten (stootenergie). Of daarmee een klap op de behuizing bedoeld wordt (denk het niet, daarvoor is er immers al de IK-codering), of de bestendigheid tegen trillingen of nog iets anders, is me niet helemaal duidelijk. Heb daar bij mijn werk ook nog nooit mee te maken gehad. Wij bouwen enkel stilstaande installaties, die bovendien onbereikbaar zijn voor vandalen. Met uitzondering dan van heel domme vandalen, want tegen domme mensen kun je je per definitie nauwelijks beschermen...