Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framemaat kiezen - Forum Wereldfietser

Framemaat kiezen

Ik heb er eindeloos veel overgelezen maar ik kom er niet helemaal uit en ik ben bang dat het uitkomt op smaak.... maar ik zit met een probleem.

Ik wil een VSF T-300 kopen en ik ben 1,77 lang/kort. Mijn binnenbeenmaat is 82 cm. Nu zou ik denken dat ik dan framemaat 52 moet hebben maar winkels raden mij 57 aan. Eigenlijk zou ik iets tussen 52 en 57 moeten hebben.... maar die zijn er niet bij VSF.

Iemand een idee?
Dennis SS schreef:Ik heb er eindeloos veel overgelezen maar ik kom er niet helemaal uit en ik ben bang dat het uitkomt op smaak.... maar ik zit met een probleem.

Ik wil een VSF T-300 kopen en ik ben 1,77 lang/kort. Mijn binnenbeenmaat is 82 cm. Nu zou ik denken dat ik dan framemaat 52 moet hebben maar winkels raden mij 57 aan. Eigenlijk zou ik iets tussen 52 en 57 moeten hebben.... maar die zijn er niet bij VSF.

Iemand een idee?
Tel daarbij op:
- lengte bovenlichaam
- lengte bovenbuis
- variatie in afmetingen van stuur/stuurpen/zadelpen
- gewenste fietshouding en houdbaarheidsdatum van je ruggewervel (bejaard/50+/40+/30+/20+)
@AB Je maakt het hem wel moeilijk ;)

Gelukkig bestaat de verstelbare stuurpen :D

Maar goed. Het kan beiden. Ben 178 cm en binnenbeen lengte is 80cm dacht ik.

Nu is mijn stads fiets 57 cm. Helemaal prima. Nu is mijn nieuwe "tourfiets" 52 cm.
[VSF TX-800 frame]
Heb hiervoor gekozen omdat het op en af stappen met zware bepakking soepeler gaat. Hierdoor zul je minder snel met een hoog stemmetje praten + je frame is wat stijver omdat het kleiner is. Zelf kan ik ook prima op een 61 cm frame fietsen, maar dan kom ik zeker met mijn zak op de boven stang.

Succes.
Framehoogte is in deze tijd van sloping frames nog minder van belang dan vroeger. Het gaat toch vooral om de lengte van de zit. Uitproberen lijkt me een goed advies.
Wim
Vuistregel is 0,66 x de binnenbeenlengte. Maar ja, dat is aan discussie onderhevig:-)

Hier staat een stukje over framematen: http://www.vakantiefietser.nl/vakantief ... fstelling/

Ga ook eens over het frame heenstaan en voel of je gevoeilie delen vrij zijn van de bovenbuis
Pipopopo schreef: je frame is wat stijver omdat het kleiner is.
Ik heb dat al heel vaak gelezen, maar ik vrees dat iedereen elkaar aan het na papagaaien is. 450 kg meettafel, meetklok en een gewicht van 10 kilo ijzer om aan een frame te hangen en je komt tot andere inzichten
Wim schreef:Framehoogte is in deze tijd van sloping frames nog minder van belang dan vroeger. Het gaat toch vooral om de lengte van de zit. Uitproberen lijkt me een goed advies.
Wim
Inderdaad. Mijn VSF T-400 maat 54 (!) is even lang als mijn Avaghon 61 cm. Ik ben 1,86 m met een normaal postuur. Een T-300 maat 57 zou dus best wel eens veel te lang kunnen zijn voor iemand van 1,77 m.
Maar ja, er zijn meer variabelen en een T-400 is ook al anders dan een T-300.
Leon