Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Noord Spanje: waar moeten we zijn? - Forum Wereldfietser

Fietsen in Noord Spanje: waar moeten we zijn?

Anders dan voorgaande jaren van-huis-uit-Europa in fietsend, rijden mijn vrouw en ik deze zomer met de auto eerst naar de Pyreneen (tourfietsen achterop) voor 2 weken bergwandelen. Aansluitend willen we nog 2, 3 weken fietsen in Noord_Spanje. We fietsen normaliter 60 a 100 km per dag, kunnen redelijke heuvels aan (ook met bagage) maar het moet wel leuk blijven qua hoogtemeters en stijlte. Het liefst ook fietsen we zo autoluw mogelijk. Campings en hotels, beide mag qua onderkomen. Wie heeft er tips waar we mooie "rondes" kunnen maken van enkele dagen, week of weken? Zelf zien we al e.e.a. georganiseerd via Cycletours en SNP bijv, vooral in Navarra of Catalunya, maar niets in Baskenland of nog wat westelijker. En juist dat gebied trekt ons erg aan, want onbekend gebied. Compostela route willen we zeker (nog) niet fietsen. Wie heeft dus zelf in NoordSpanje gefietst, tips, wellicht ook eigen routes gemaakt?
We horen graag, veel dank alvast,
Wasbeer&vrouw
Wasbeer schreef:We horen graag, veel dank alvast,
Wasbeer&vrouw
De Picos de Europa zou ik dan zeker overwegen :wink:

Afbeelding
Het hele Cantabrisch gebergte is prachtig, maar natuurlijk wel een echt gebergte. Overigens heb ik minder moeite met 2 grote cols per dag van de steile bulten van de Ardennen. Je kan eens onderzoeken of je wat Vías verdes (paden over oude spoorlijntjes) kan opnemen in een route om af en toe een wat vlakker stuk te hebben. De Spaanse zijde van de Pyreneeën is overigens ook goed fietsbaar (niet te steil). En de Sierra de la Demanda is een aardig fietsgebied, met aan de zuidzijde de mooie cañon del Rio Lobos en een paar aardige historische stadjes (Bert, kom d'r maar in).
Behalve mooi, groen landschap, blinkt noordwest-Spanje uit in cultuur en culinaire hoogstandjes. Laat 't brandertje maar thuis: ga lekker uit eten. Vooral in de havenstadjes.
Nadeel (?) is dat er altijd geklommen en gedaald moet worden.

De Picos de europa is inderdaad het mooiste gebied. Bedenk wel dat je er nauwelijks doorheen kunt fietsen. Ik heb het eens geprobeerd (van Fuente Dé naar Valdeon) maar dat is kilometers duwen.

Galicie en Baskenland zijn ook prachtig.

Goede uitvalsplekken (paar dagen leuk fietsen zonder bagage):
- San Sebastian: ondergewaardeerde stad. Ligt ontzettend mooi, heeft een apart nachtleven (ga niet uit eten, maar neem pintxos).
- Potes: in het oostelijke deel van de Picos, met een aantal goede campings.
- Cangas de Onis: Spaans-nationalistisch bolwerk met wat bedevaartsoorden rondom, kortom: alle voorzieningen zijn er en het ligt lekker centraal voor mooie tochten.
- ponferrada: aardig stadje op korte afstand van Las Medulas, el Bierzo en vele natuurgebieden. Wel een etappeplaats op de camino.
- havenstadjes zoals ribadesella, san vicente...
Bedenk wel dat het NW deel van Spanje niet voor niets mooi groen is. Het klimaat is er heel anders dan in de rest van het Iberisch schiereiland. Goede regenkleding aanbevolen.
liz schreef:Het hele Cantabrisch gebergte is prachtig, maar natuurlijk wel een echt gebergte. Overigens heb ik minder moeite met 2 grote cols per dag van de steile bulten van de Ardennen. Je kan eens onderzoeken of je wat Vías verdes (paden over oude spoorlijntjes) kan opnemen in een route om af en toe een wat vlakker stuk te hebben. De Spaanse zijde van de Pyreneeën is overigens ook goed fietsbaar (niet te steil). En de Sierra de la Demanda is een aardig fietsgebied, met aan de zuidzijde de mooie cañon del Rio Lobos en een paar aardige historische stadjes (Bert, kom d'r maar in).
Ha die Liz, hier mijn reactie: zie voor allerlei ideeen, tips en praktische zaken mijn gids Fietsen in Spanje. Nu in de uitverkoop voor 7 Euro + 2,50 verzendkosten. www.fietswegen.nl :wink:
Baskenland is erg bergachtig met weinig doorlopende routes door de dalen, dus veel en redelijk steil klimmen.
Meer naar het westen kun je meer door langere dalen fietsen, bv: de as 114 van San Vicente naar Cangas de Onis, de n625 vanuit Cangas de Onis naar het zuiden, de ca281 en de n612 + ca184 vanuit San Vicente, vanuit Cudillero de as15 door de vallei van de Narcea naar Cangas de Narcea en verder.
Het is dan vaak wel heen en weer fietsen, want doorlopende routes zonder echte cols zijn ook hier niet te vinden... Wel een fantastisch fraai landschap :) .
En uiteraard ... wandelschoenen mee voor de Desfiladero del rio Cares

Afbeelding
Het Ebrodal (Zaragoza) is heet. Baskenland is inderdaad heel steil óf dichtbevolkt en aan de noordkant nat, de Picos is heel mooi maar serieuze bergen, Rioja is leuk maar het kan in de zomer ook warm zijn, het vlakke gebied ten Z van de Picos is weids maar niet heel interessant.
Als je toch met de auto gaat kun je naar het gebied van de El Cid-route, Soria, dat is heuvelachtig maar niet steil en ligt gemiddeld boven 1000 m dus is duidelijk koeler dan Rioja. Mijn verslag van vorig jaar: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 12&t=17611
Deze maand zou er een boekje van Clemens Sweerman uitkomen van de El Cid-route, zeker kopen als je gaat.
Leon
Dank voor alle reacties. Met name Elstar. Heb jij misschien je mailadres voor me, wil je graag nog wat gerichte info vragen. Mijn voorlopige conclusie: we moeten dus per auto verschillende plekken/steden opzoeken en vandaar dagtochten maken. Wellicht 2 daags hier en daar. Of de 2-weken Navarra reis van Cycletours doen.
Mijn mail adres staat in de PB die je net gehad hebt.

Ik zal niet snel zeggen dat je iets moet, maar als je toch een auto bij je hebt, dan is fietsen vanuit een standplaats wel aan te raden in het cantabrisch gebergte. Ik denk dat Wimmo er al zo'n vakantie gehad heeft. De routes en stadjes die hij beschrijft zijn inderdaad de moeite waard.

Ik was op doortocht in de picos. Doorgaande routes zijn schaars en zwaar. Ik heb op mijn tocht mijn fiets soms omhoog moeten duwen.

Ik was al twee keer in die hoek van Spanje geweest voordat ik er ging fietsen. Ik wist wat me te wachten stond.
Mijn favoriete fietslanden zijn Noorwegen, Ierland en IJsland, dus dat verklaart wel waarom ik Leons adviezen eerder in de wind geslagen heb. Maar als je voor Spanje kiest vanwege het mooie weer, dan zou ik zijn advies zeker volgen.
Vanuit Spaans (en nederlands) perspectief is NW-Spanje inderdaad nat (2x zo veel neerslag per jaar als in NL), vaak winderig en koel (maar nooit koud). Dat geldt voor de hele smalle strook tussen de bergen en de kust. Maar laat je ook niet misleiden door het weer, zeker niet als je gaat wandelen. Het is een kustgebergte, dus je kunt 's ochtends wakker worden op een mistige druilerige camping onderin het dal, maar aan het eind van de dag blijkt het bovenin de bergen de hele dag prachtig zonnig te zijn geweest.

Regen is de regel, maar wekenlang zon is echt geen uitzondering. En anders steek je gewoon de bergen over, daar is het in de zomer altijd mooi weer.