Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaude en Ortlieb - Forum Wereldfietser

Vaude en Ortlieb

Hoi,
Ik was een beetje aan het rondneuzen nadat ik mijn Vaude World Cycle tassen had gekocht, en ik kwam tegen dat Vaude zijn ophangsysteem QMR (quick mount and release) noemt, en Ortlieb QL (quick lock).
Maar is dit niet (bijna) hetzelfde systeem maar dan met een andere naam? Bij allebei wordt ervanuitgegaan dat je ze ervanaf haalt door ze 'op' te tillen.
Groet,
Maurits

Het systeem is bijna hetzelfde, ja. Je haalt ze beide van de bagagedrager af door ze omhoog te trekken aan het hengsel. Het verschil zit hem alleen bij het erop plaatsen van de tas. Bij de vaude plaats je de sluiting op de bagagedrager en drukt sluiting vervolgens zijwaards tegen de bagagedrager totdat je een klik hoort, dan zit die vast.
Bij de Ortlieb hoef je echter alleen maar de sluiting op de bagagedrager te plaatsen. Je hoort een klik en klaar. Ikzelf vind het systeem van Ortlieb degelijker. Er zit geen scharniersysteem in.
Mijn vriend heeft de Vaude en heeft nogwel eens dat de tas losraakt op een hobbelige weg. Waarschijnlijk heeft die hem dan niet goed vastgezet. Doe dit dus met beleid.

Inderdaad, je moet bij Vaude tassen er wel op letten dat ie goed is vastgeklikt, bij die van mij moet ik soms door op de sluiting te drukken de click forceren. Zou smeren helpen? Als ie vastgeklikt is dan blijven de tassen wel goed vastzitten. Ben ze tenminste nog niet verloren op slechte wegen. Prima tassen verder.

Maurits,

Het Vaude systeem heeft in het verleden nog wel eens problemen gegeven. Ik heb zelf op mijn Ortlieb een extra haak per kant gemonteerd, meer ter geruststelling want hij is er nog nooit af gekomen. Misschien ook een idee voor jou.

Lees een Vaude ervaring na op deze website:

http://www.downtheroad.org/Equipment/Bi ... nniers.htm

Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef:Het Vaude systeem heeft in het verleden nog wel eens problemen gegeven. Ik heb zelf op mijn Ortlieb een extra haak per kant gemonteerd, meer ter geruststelling want hij is er nog nooit af gekomen. Misschien ook een idee voor jou.
Hoi Stijn,
Dat probleem is al enige tijd geleden goed opgelost.
Groet,
Marco

Om Vaude nou niet helemaal negatief af te beelden, er zitten ook wat voordelen aan de Vaude-tassen ten opzichte van de Ortliebs. Zo heeft Vaude bijvoorbeeld een hoes (zakje) aan de binnenkant van de tassen. Dit is zeer handig voor het bewaren van kaarten en papieren.
Vaude heeft ook geen moeren in de tas waar je je nagels zo lelijk aan kan bezeren. Daarintegen maakt Vaude gebruik van een soort kopnagels. Deze steken minder uit en zijn bedekt door de handige hoes. Ikzelf vind een moer eigenlijk weer handiger omdat je deze kan losschroeven. Stel, het zal niet gebeuren maar stel dat de tas scheurt en de moer erdoor komt. je kan heel eenvoudig een ring achter de moer plaatsen en hem zo repareren. Ik heb deze moeren afgeplakt met tape want ik had er al een paar keer een blauwe, pijnlijke nagel aan overgehouden. :cry:
Ook de stuurtas van Vaude heeft een zakje in de tas. Deze zit met klitteband vast dus is los te halen. De regenhoes voor de kaart op de tas vind ik van Ortlieb weer handiger. De stuurtas montage-set van Ortlieb verschilt ook weer met die van Vaude. Over beide is niets op aan te merken.

Wordt die Amerikaanse website gesponsord door Ortlieb? Die tassen komen wel opmerkelijk gelikt in beeld.

Altijd een vraag die je jezelf bij elk materiaal verslag moet afvragen, niet alles is objectief. Maar aan de andere kant als je eerst een hoop frustratie gehad hebt met materiaal dat stuk gaat en dan eindelijk iets vindt waar je helemaal op kunt vertrouwen dan maakt dat snel goede reclame.

Ik vindt mijn Ortlieb tassen ook geweldig, moet ik je bekennen. Misschien dat Vaude tassen wel even goed zijn, waarschijnlijk weinig verschil, vooral als het ophang systeem verbeterd is. Ik zal er nog eens naar kijken als ik aan nieuwe toe ben.