Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tandem vakantie met 3 jarige - Forum Wereldfietser

tandem vakantie met 3 jarige

Ik zou deze zomer graag met mijn vrouw en driejarige zoon op reis met de tandem. Het voorlopige plan is om een fietskar mee te nemen en een kinderzitje (zodat hij ook hoog kan zien). We vertrekken vanuit Brussel naar Keulen om daar de nachttrein te nemen richting hetzij Kopenhagen, hetzij Praag, hetzij Munchen en dan via een omweg terug te keren (6 weken tijd). Welke route zou u aanraden?

De fiets zelf moet nog gevonden worden, want ik twijfel tussen een voor trekking uitgeruste MTB tandem (dawson, zwei plus zwei, trek, ventoux ...) of een Koga Twin Traveller op de tweedehandsemarkt. Het prijsverschil blijft navenant (1000 tgo 2000 euro), maar we zouden de fiets na de reis terug kunnen verkopen (waarschijnlijk noopt plaatsgebrek ons hiertoe). Iemand van jullie ervaring met een dergelijk dilemma?

Dient een tandem plooibaar te zijn voor de Duitse nachttreinen?
Ik zou (knooppunten, soms afsnijdend) via Maaseik fietsen, daar de Maas over en ten zuiden van Roermond Duitsland in gaan en een stuk de Ruruferradweg volgen. Of je ten N of ten Z van de grote bruinkoolgroeves afbuigt naar Keulen is voor mij ook een vraag.
Of je rijdt dwars door Maastricht, neemt de LF6 naar Aken en gaat dwars door Aken, maar dan heb je wel veel stad en ook al een paar pittige heuvels. Andere opties lijken met drukker en/of erg heuvelachtig, wat met jullie combinatie niet alles is voor de eerste dagen.
Leon
jgrillet schreef:De fiets zelf moet nog gevonden worden, want ik twijfel tussen een voor trekking uitgeruste MTB tandem (dawson, zwei plus zwei, trek, ventoux ...) of een Koga Twin Traveller op de tweedehandsemarkt. Het prijsverschil blijft navenant (1000 tgo 2000 euro), maar we zouden de fiets na de reis terug kunnen verkopen (waarschijnlijk noopt plaatsgebrek ons hiertoe). Iemand van jullie ervaring met een dergelijk dilemma?

Dient een tandem plooibaar te zijn voor de Duitse nachttreinen?
Over de (on)mogelijkheden van treinen en tandems zijn boeken vol te schrijven. De zoekfunctie op dit Forum geeft mogelijk al wat aanwijzingen. Een Koga TT is m.i. niet de beste keuze. De voorvering is storingsvrij, maar de achtervering is nogal kwetsbaar. En het is heel vervelend als je "in the middle of nowhere" staat met een defecte achtervering. Een sporttandem zonder vering is het meest ongevoelig voor storingen. Moet het perse een vouwtandem zijn dan is een Multicycle het overwegen waard: die vouwt namelijk vóór het voorste tandwiel wat het vouwen veel gemakkelijker maakt dan bij de Koga waarvan altijd de tussenketting eraf moet.
jgrillet schreef:Dient een tandem plooibaar te zijn voor de Duitse nachttreinen?
De faq's en personeel van Deutsche Bahn zullen ongetwijfeld allerlei regels en wetten kunnen opsommen, waarom een tandem niet mee zou kunnen.
Maar in de city night line (overigens Zwitsers) is plek voor tandems. Voor fietsen is een halve wagon beschikbaar. Een tandem kan in de lengte in die stalingsruimte.