Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vijfde deel fietsers niet gezien door automobilisten - Forum Wereldfietser

Vijfde deel fietsers niet gezien door automobilisten

Bij een studie door psychologen onder 100 automobilisten in Engeland bleek dat in gemiddeld 22% van de gevallen een fietser niet gezien werd. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van een verzekeringsmaatschappij. Door de omvang en de technische uitvoering van het onderzoek kan het waarschijnlijk het beste gezien worden als een eerste aanzet tot meer onderzoek.
Bron: http://www.directlinegroup.com/media/ne ... -2013.aspx
Misschien zouden ze die 22% per direct het rijbewijs af moeten nemen vanwege een medische aandoening, namelijk blindheid. Wordt het ook meteen een stuk rustiger op straat, al is dat dan in Engeland. Ik verbaas me er nog steeds over dat je hoort dat ze je niet zien. De wegmarkeringen en drempels zien ze wel, het lijkt dus eerder selectief gezichtsvermogen, net zoiets als selectief gehoor. Het wordt hoog tijd dat ze auto's ook echt auto maken zodat degene die nu stuurt ook zelfs niets meer (fout) kan doen.
Ach, je moet pas echt uitkijken voor een auto, als er uit het raam een witte stok met rode bandjes er op hangt. Die zien echt niks.
Als een automobilist een fietser niet gezien heeft ligt dat volgens hen toch echt aan de fietser en niet aan hen.

Mvrgr Erik

PS niet de uitkomst door trekken naar Nederland; een fiets in het verkeersbeeld in Engeland is ongewoner dan hier. In Nederland is een fiets op straat zo gewoon dat je er mee rekent dat z er zijn; in Engeland dus juist niet.
Dit verbaasd mij niets. Daarom ben ik erg blij met de naafdynamo welke je in staat stelt om gewoon altijd met licht aan te rijden zonder al te veel aan snelheid in te leveren. Met de lamp aan ben je toch net wat beter zichtbaar.

In Amsterdam word ik hier dan ook telkens op aangemerkt. "het is veiliger'' is mijn antwoord. Het lijkt Frankrijk wel waar als je overdag met lampen aan rijd in de auto 90% van de tegemoet komende bestuurders knipperen.

(bij een jaar kilometrage van 40.000 km kost het 7 L LPG om continue met de lampen aan te rijden, de EU moet het dus gewoon verplichten net als in alle Scandinavische en Baltische landen.)
erikheijn schreef:Als een automobilist een fietser niet gezien heeft ligt dat volgens hen toch echt aan de fietser en niet aan hen.
Videos from this innovative eye tracking experiment are available, which demonstrate such dangerous behaviours as changing sat nav while driving and driving using a hand held mobile phone to navigate.
Eridanos schreef:(bij een jaar kilometrage van 40.000 km kost het 7 L LPG om continue met de lampen aan te rijden, de EU moet het dus gewoon verplichten net als in alle Scandinavische en Baltische landen.)
Met als gevolg dat fietsers relatief nog minder zichtbaar zijn? :?
Even op alle anti/automobilisten reacties... ik rij zelf veel auto en hou echt zoveel mogelijk rekening met fietsers. Maar je gezichtsveld in blik is echt een stuk beperkter dan op de fiets. Lijkt me niet verkeerd dat je je daar als fietser bewust van bent. Zeker zonder licht in donker regenachtig weer, wat helaas in mijn woonplaats Amsterdam eerder regel dan uitzondering is.

Kortom om het koningslied aan te halen `Hou je veilig!´
Juist niet, Gaele. Als juist op o.a. stadsfietsen en hybrides (randonneurs, snelle stadsfietsen, etc.) standaard verlichting gevoerd wordt (ook overdag), kan je in de auto eenvoudig spiegelen en kijken naar verlichting. Het vereenvoudigt de rijtaak van de automobilist.
Tijdens de Industriéle Revolutie is alles machinaal en automatisch geworden, ook het verplaatsen per vehikel. Tijdens de Internetrevolutie wordt alles verder geautomatiseerd, behalve het autorijden. Zo lang we nog geen zelfrijdende auto's hebben voor de massa, is het vereenvoudigen van de rijtaak van alle bestuurders een middel om het verkeer veiliger te maken. Fietsers zijn sneller geworden, het verkeer drukker. De rijtaak voor bestuurders is dus zwaarder tegenover bijvoorbeeld 20 jaar geleden.
Ook de aanrij-hoeken bij oversteken kunnen voor fietsers soms behoorlijk handiger ingericht worden. Daar valt ook nog veel te leren door wegbeheerders en verkeerskundigen. Vorige week in Nuenen nog adviezen gegeven. Ze worden niet allemaal opgevolgd, maar het begin van het besef is er.
Robertjan schreef:Juist niet, Gaele. Als juist op o.a. stadsfietsen en hybrides (randonneurs, snelle stadsfietsen, etc.) standaard verlichting gevoerd wordt (ook overdag), kan je in de auto eenvoudig spiegelen en kijken naar verlichting. Het vereenvoudigt de rijtaak van de automobilist.
Zou het? Honden, koeien, voetgangers, vuilnisbakken enz blijven onverlciht, dus als automobilist moet je nog steeds op geen licht voerende objecten gefocust blijven.

Wat mij wel opvalt is hoe beroerd het uitzicht vanuit een moderne auto is met veel te dikke dakstijlen, massieve hoofdsteunen en een woud van parkeer, autobaan en milieuvignetten.
Maar veel ongevallen tussen motorvoertuig en fietser gebeuren op kruispunten, waarvan een hoop op een voorrangsweg waar de fietser voorrang zou hebben. Door verlichting te voeren wordt een fietser beter zichtbaar, hoewel er altijd een groep moordenaars op de weg zit die voor niemand aan de kant gaat. Die mogen ze van mij het rijbewijs afpakken en aan de lopende band zetten.
Defensief rijden wel je voorrang nemen als je die hebt maar altijd oogcontact zoeken - om te checken of iemand je ook echt heeft gezien. Enne zichtbare kleding op de fiets helpt echt -met name als het regent.

In Nederland rijden er trouwens behoorlijk wat onbeschofte bestuurders rond. De laatste tijd loop ik naar mijn werk en je wilt niet meemaken hoe vaak ik al bijna overeden ben, midden op een zebrapad. Soms terwijl ze je recht in de ogen aankijken en er achter je ook al een auto de andere kant opscheurt. Jaja mijnheer Balkenende wie moesten ook alweer de Nederlandse normen en waarden leren?
Robertjan schreef:Maar veel ongevallen tussen motorvoertuig en fietser gebeuren op kruispunten, waarvan een hoop op een voorrangsweg waar de fietser voorrang zou hebben. Door verlichting te voeren wordt een fietser beter zichtbaar,
Dan zouden fetsers dus aan de zijkant verlichting moeten hebben die permanent aan is.
Ik vraag me overigens af in hoeverre een fietser overdag beter zichtbaar is met zijn 3W-lampje. Als de zon schijnt zijn er wel meer dingetjes aan fietsen en aan alle andere dingen die harder blinken dan iets van 3W.
Leon
Mijn auto heeft brede A-stijlen waar een complete auto achter kan schuilgaan. Ik heb al menig fietser bijna van de fiets gereden hierdoor, ik moet er echt bewust omheen kijken bij kruisingen en rotondes. Best link en een voorbeeld van hoe passieve veiligheid ten koste van actieve veiligheid kan gaan.

Als vakantiefietser merk ik echt hoe veel een felgeel veiligheidsvest uitmaakt op drukke wegen. Zichtbaarheid is alles. Al schuilt het grootste gevaar in bestuurders onder invloed.
@Leon
Dan zouden we een verdeling moeten weten van de fiets-motorvoertuigongevallen op tijdstip van de dag en moment in het jaar, dan weten we ook de algemene lichtintensiteiten op de momenten van de ongevallen.
Voorspelling: de meeste ongevallen gebeuren niet wanneer de zon hoog staat en iedere muis op straat zichtbaar is [zomer, midden op de dag], maar juist als de zon lager (hinderlijker) staat (of ondergegaan is) en het verschil tussen fietser en achtergrond niet al te groot is [najaar, winter, voorjaar; vanaf zonsondergang tot en met zonsopkomst].
Robertjan schreef:Voorspelling: de meeste ongevallen gebeuren niet wanneer de zon hoog staat en iedere muis op straat zichtbaar is [zomer, midden op de dag], maar juist als de zon lager (hinderlijker) staat (of ondergegaan is) en het verschil tussen fietser en achtergrond niet al te groot is [najaar, winter, voorjaar; vanaf zonsondergang tot en met zonsopkomst].
Daar is nog wel wat op af te dingen:
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... 2-en-3.xml

Het is algemeen bekend - op zijn minst bij mij :wink: - dat wanneer verkeersdeelnemers zich velig wanen er relatief veel ongelukken gebeuren.

Leon
Aan de auto is veel verbeterd ten gunste van de passieve veiligheid van autobestuurder en passagiers. Om het verbruik, door de toegenomen massa van de auto, binnen de perken te houden, ook aan de stroomlijn.

De moderne auto heeft een schuine geplaatste voorruit, vrij dikke stijlen voor en midden en zelfs zijvlakken achter. Vaak dubbele A stijlen voor, met een kleine zijruit zonder doorzicht. Deze stijlen maken deel uit van de kooiconstructie. Ook de wigvormige zijruiten, hoge bagageruimte en vijf hoofdsteunen beperken het zicht van de bestuurder. Ook buitenspiegels zijn kleiner geworden ten gunste van de stroomlijn. Stijl en imago van merk en type speelt een belangrijke rol. Het zicht in de auto rondom is daardoor afgenomen.

Een fietser kan op ongunstige momenten volledig "verdwijnen" achter de zicht-beperkende delen van een personenauto. Stijl en imago van merk en type speelt een belangrijke rol. Om over vrachtauto's en autobussen maar te niet te schrijven.

Piet.
Dat is nieuw, Leon, zoals RTL ook al meldt. Voorheen was de grootste groep fietsslachtoffers namelijk in de nacht van zaterdag op zondag te vinden.
Toch ben ik nog wel benieuwd of het seizoen meespeelt. Dat vermeldt RTL dan weer niet.
Ondanks het verrassende tijdstip van meeste dodelijke slachtoffers (zegt dus niets over het tijdstip van meeste ongevallen!), blijf ik bij mijn vermoeden dat het veelal te maken heeft met het qua zichtbaarheid onderscheidende vermogen t.o.v. de achtergrond. Zoals Blanche al aangeeft valt fluogeel goed op in regenachtige (grijze) omstandigheden. Ik ben benieuwd naar andere kleuren van fietsers en de bijbehorende lichtomstandigheden (mist, donkere bomenrij, schaduw, felle zon, laagstaande zon). Het eerste serieuze onderzoek daarnaar moet volgens mij nog bedacht worden. Ik had gehoopt dat ervaringen van andere lichtspecialisten (bijv. fotografen) zou kunnen bijdragen daaraan.
Robertjan schreef:Juist niet, Gaele. Als juist op o.a. stadsfietsen en hybrides (randonneurs, snelle stadsfietsen, etc.) standaard verlichting gevoerd wordt (ook overdag), kan je in de auto eenvoudig spiegelen en kijken naar verlichting. Het vereenvoudigt de rijtaak van de automobilist.
Eridanos had het over verplichte verlichting voor auto's. Als alle auto's overdag verlichting aanhebben vallen fietsers nog minder op (zoals nu al gebeurt met motoren).
Robertjan schreef:Ik ben benieuwd naar andere kleuren van fietsers en de bijbehorende lichtomstandigheden (mist, donkere bomenrij, schaduw, felle zon, laagstaande zon).
Waarneming is meer dan een plaatje met lichtwaarden, het heeft een groot psychologisch deel. Google op perceptie evt in combi met kleurcontrast, waarneming, visueel etc.
Ik kwam bv hier meteen op uit: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... nemen.html (geen idee of dit een goede omschrijving is maar het geeft vast weer google-ideeën)
Beweging is daarbij ook nog heel belangrijk. Om uit de dierenwereld een voorbeeld te noemen: zolang je absoluut niet beweegt ben je voor katten vrijwel onzichtbaar, de buurtkatten trappen er steeds weer in :D
Leon
Leon schreef:Waarneming is meer dan een plaatje met lichtwaarden, het heeft een groot psychologisch deel. Google op perceptie evt in combi met kleurcontrast, waarneming, visueel etc.
kom je al snel op deze gouwe ouwe uit:
http://youtu.be/vJG698U2Mvo