Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraagje houtbrander en gasbrander - Forum Wereldfietser

Vraagje houtbrander en gasbrander

Hoi,

Ik heb een zelfgemaakt houtbrandertje en wil nog een gasbrander voor erbij de Kovea Brander Solo Stove
http://www.bever.nl/kovea-brander-solo-stove-1434c20004

Kun je hier ook prikblikjes op aansluiten?
Mag je een houtbrander voor je tent gebruiken?
Wat zijn de algemene regels voor het koken voor je tent?

Afbeelding
robert-hart schreef:Mag je een houtbrander voor je tent gebruiken?
Wat zijn de algemene regels voor het koken voor je tent?
Ik denk niet dat er campingbeheerders zijn die over het verschil nagedacht hebben tussen een brander op de bekende brandstoffen en een op hout. Wel is er iha een verschil tussen een brander om op te koken en een kampvuurachtig vuur. Dat laatste is op de meeste campings niet toegestaan, op veel campings alleen op bepaalde plaatsen en weer niet als de droogte een risico vormt. Of, hoe, waar en wanneer kampvuren zijn toegestaan wordt meestal duidelijk gecommuniceerd door de camping; hetzij met borden en anders wel in het reglement dat op de daarvoor diendende plaatsen ter kennisname van alle aanwezigen beschikbaar is en dientengevolge als door alle aanwezigen als bekend geacht mag worden beschouwd en blablabla...

Regels voor het koken voor je tent zijn er niet, of het moet zijn dat je geen gevaar veroorzaakt, het gras of andere begroeiing niet vernielt etc. etc.

Als er vonken uit die houtbrander komen zou ik hem niet gebruiken als er voor brandgevaar wordt gewaarschuwd.

Van prikblikjes heb ik geen verstand. Iemand anders?

Leon
Bedankt voor de heldere uitleg Leon.
robert-hart schreef: Mag je een houtbrander voor je tent gebruiken?
je bedoelt een barbeque?
;)
m-gineering schreef:
robert-hart schreef: Mag je een houtbrander voor je tent gebruiken?
je bedoelt een barbeque?
;)
Nee (?)
Geen idee of je die houtbrander mag gebruiken. Ik denk dat er twee dingen spelen: maakt het ding een schroeivlek in het gras, en kunnen er vonken afkomen? Over die Kovea brander: dat is er vast een voor schroefblikken met Lindall ventiel. Prikblikjes passen dan alleen met een adapter. BIj dit type brander moet je bijna altijd oppassen voor koolmonoxyde, en dus niet in de tent gebruiken.
Wim
Wim schreef:Geen idee of je die houtbrander mag gebruiken. Ik denk dat er twee dingen spelen: maakt het ding een schroeivlek in het gras, en kunnen er vonken afkomen? Over die Kovea brander: dat is er vast een voor schroefblikken met Lindall ventiel. Prikblikjes passen dan alleen met een adapter. BIj dit type brander moet je bijna altijd oppassen voor koolmonoxyde, en dus niet in de tent gebruiken.
Wim
Bedankt voor de tip koolmonoxyde. Welke type branders zijn meer geschikt als je "in de tent wil koken"
Heel weinig. Snowpeak heeft er een die erg goed schijnt te zijn (zie onderzoek op Backpacking Light).
Wim
robert-hart schreef:
Wim schreef:Geen idee of je die houtbrander mag gebruiken. Ik denk dat er twee dingen spelen: maakt het ding een schroeivlek in het gras, en kunnen er vonken afkomen? Over die Kovea brander: dat is er vast een voor schroefblikken met Lindall ventiel. Prikblikjes passen dan alleen met een adapter. BIj dit type brander moet je bijna altijd oppassen voor koolmonoxyde, en dus niet in de tent gebruiken.
Wim
Bedankt voor de tip koolmonoxyde. Welke type branders zijn meer geschikt als je "in de tent wil koken"
een electrisch kookplaatje? Maar dan nog zou ik al die waterdamp niet binnen willen hebben. :roll: Als je het condensprobleem opgelost hebt , heb je ook geen last van de CO
robert-hart schreef:Bedankt voor de tip koolmonoxyde. Welke type branders zijn meer geschikt als je "in de tent wil koken"
Arbotechnisch zou een tent beslist gelden als een besloten ruimte. Als je daar met een hout- of andere brander zou gaan werken zonder uitgebreide veiligheidsmaatregelen zou je op zijn minst het risico lopen om per direct even aan de kant te worden gezet, waarna een pittig praatje met de veiligheidsmanager en de ploegbaas zou volgen.
(vorig jaar nog een paar doden op een camping, waren motorrijders en het was slecht weer)
Leon
Koken in de tent is idd geen goed idee.

Alleen bij heel slecht weer kook ik wel eens water voor koffie/thee/soep in het luifeltje van mijn Hilleberg Nallo met de ventilatieflap open en de Trangia daaronder.
De Trangia is redelijk stabiel. Met een gas/benzinebrander zou ik het niet doen.

Als het enigzins droog is kook ik op veilige afstand van de tent.

Ik heb ooit iemand die met een gasbrandertje had geprobeerd te koken in de tent afgevoerd zien worden met de traumaheli....
hester b. schreef:Koken in de tent is idd geen goed idee.

Alleen bij heel slecht weer kook ik wel eens water voor koffie/thee/soep in het luifeltje van mijn Hilleberg Nallo met de ventilatieflap open en de Trangia daaronder.
De Trangia is redelijk stabiel. Met een gas/benzinebrander zou ik het niet doen.

Als het enigzins droog is kook ik op veilige afstand van de tent.

Ik heb ooit iemand die met een gasbrandertje had geprobeerd te koken in de tent afgevoerd zien worden met de traumaheli....
Tsja, de kookkunsten van de gemiddelde kampeerder zijn dan ook niet om over naar huis te schrijven:).

Zonder gekheid: niet onderschatten... ik doe het ook alleen als het echt ff niet anders wil...