Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke banden? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke banden?

Georg schreef:Dat lijkt mij een aanbeveling voor vouwbanden, want dan kun je een lekke (binnen)band makkelijk plakken, zonder gewring en gepers om het ding weer om de velg te krijgen.
Ik zou zelf inderdaad ook niet zo snel een draadband kopen. Mede om deze reden. Maar ook als je een reserveband mee wilt nemen is een vouwband natuurlijk handiger. Alleen de prijs schijnt wat hoger te liggen (heb ik nooit zo op gelet), dus dat zul je dan voor lief moeten nemen...

Dat mijn mtb wel draadbanden heeft, is omdat die er standaard op lagen. Mocht ik ze ooit gaan vervangen, dan komen daar ook vouwbanden op...
Georg schreef:Dat lijkt mij een aanbeveling voor vouwbanden, want dan kun je een lekke (binnen)band makkelijk plakken, zonder gewring en gepers om het ding weer om de velg te krijgen.
Inderdaad, een fijne gedachte, vooral op het moment dat je een lekke band krijgt en je de combinatie met behoud van al je vel tot stilstand probeert te brengen :D
m-gineering schreef:
Georg schreef:Dat lijkt mij een aanbeveling voor vouwbanden, want dan kun je een lekke (binnen)band makkelijk plakken, zonder gewring en gepers om het ding weer om de velg te krijgen.
Inderdaad, een fijne gedachte, vooral op het moment dat je een lekke band krijgt en je de combinatie met behoud van al je vel tot stilstand probeert te brengen :D
Ik heb een vermoeden waar je op doelt, maar ik vermoed dat dit toch wat meer uitleg vereist voor de meerderheid. (Ook omdat de meerderheid hier hopelijk nog geen ervaring met heeft.)

Renaat
Ik denk dit te kunnen samenvatten met: snel erop = snel eraf?
Ik fiets al probleemloos 1000 km met Conti travel contact banden en swhalbe bi band. Goed op pompen en zorgen dat de band goed in de velg ligt.

Mario
Georg schreef:Ik denk dit te kunnen samenvatten met: snel erop = snel eraf?
Ik denk het ook. En ik krijg ook beelden van mij van banden die 'blijven staan' terwijl de velg verder draait.
Maar Marten is soms goed in het - voor niet specialisten - cryptisch praten. (Hij kan het nochtans prima echt uitleggen :) )

Renaat
Ja. Het risico van een vouwband is dat als je een lekke band krijgt de buitenband wat makelijke rvan de velg schuift. In een snelle afdaling is dat vervelend :cry:
Als je het goed doet is het helemaal niet zo moeilijk een buitenband te monteren of te demonteren (tenzij het een Marathon Plus is).
Wim
Het ligt meer aan de velg dan aan de band. Merk op dat het altijd de tweede hieldraad is die niet om de velg wil, de eerste is zelden een probleem. :idea:
Leon
Wim schreef:Ja. Het risico van een vouwband is dat als je een lekke band krijgt de buitenband wat makkelijker van de velg schuift.
Wim
Ik dacht boven duidelijk te hebben gemaakt dat de huidige vouwbanden (in elk geval die van Schwalbe) strak om de velg zitten, geldt voor Marathon Racer, -Dureme, -Supreme, de BigApple vouwband (van 2010) en Kojak. Met oppompen ploppen ze nog na. Doordat ze soepeler zijn gaan ze wel zonder pijn aan je handen om de velg. Bij draadbanden is dat anders, ook bij de BigApple. In mijn ervaring kost het omleggen van de Continental Sport Contact (model 2012) 20minuten per band! :(
Dat is gek; vorige zomer was ik juist blij verrast dat de Continental SportContact's zeer eenvoudig van en op de velg gingen. Verschilt zeker per band.
Ja de consistentie tussen exemplaren is niet steeds zo groot. De velg kan ook flink verschil maken.