Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Fietser vanaf 55 jaar moet een helm dragen' - Forum Wereldfietser

'Fietser vanaf 55 jaar moet een helm dragen'

131 berichten
Het is al weer een paar weken geleden sinds de laatste helmdiscussie, maar gelukkig:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... agen.dhtml

Okee mensen, kom d'r maar in :-)

Gaele
(55-)
:lol: Hoorde het net op de radio en dacht gelijk aan alle Helm Lol die we hier altijd hebben.
Heren - Dames zet hem op! (qua discussie of helm dats up to you) :lol:

Blanche, nog lang geen 55 maar wel vaak mét helm
Afgezien van wel of geen helm (die discussie hebben we nu wel gehad) vind ik dit (wederom) pure leeftijds d i s c r i m i n a t i e. Wat gaat dit eindigen?
eindgebruiker schreef:Okee mensen, kom d'r maar in :-)
Holland op z'n smalst, pure betutteling 8)
eenzame fietser schreef:Afgezien van wel of geen helm (die discussie hebben we nu wel gehad) vind ik dit (wederom) pure leeftijds d i s c r i m i n a t i e. Wat gaat dit eindigen?
Met 60 verplicht zijwieltjes?

Groet,
eindgebruiker schreef:Okee mensen, kom d'r maar in :-)

Gaele (55-)
Gaat prima als het hoofd kleiner is dan de helm.

Piet.
eindgebruiker schreef:Het is al weer een paar weken geleden sinds de laatste helmdiscussie, maar gelukkig: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... agen.dhtml
Ieder zijn specialisme.
Een autobouwer ziet liever geen fietsers.
Een farmaceutisch bedrijf zou pilletjes aanraden.
Een stadsdesigner ziet liever helemaal geen mensen in het straatbeeld; en alle bomen zijn suikerspinnen.
Een tramfabrikant vind dat ze met de tram moeten.
Een psychloog wil dat je er over praat.
De consumentenbond vind dat het goedkoper kan.
De gemeente maakt zich zorgen om bedrijven en middenstand.
Etc. Etc.

Deze meneer denkt in termen van persoonlijke beschermingsmiddelen.

Leon
Dit is diezelfde club die beweerde dat de herenfiets achterhaald is.

Whatevs.

.tsooJ
Volkomen helder :wink:, die pensionados op hun e-bikes zijn soms wereldvreemd op het fietspad na jarenlang in een jaguar of range rover te hebben gereden. Ze fietsen ontzettend langzaam, ze slingeren, kijken niet achterom voordat ze afslaan. Roep je pas op, om ze in te halen (want geen bel op racefiets), dan kijken ze eerst om, hun hele lichaam draait dan met het nekje mee, waardoor de fiets een slinger maakt, ze nog net niet omvallen, om vervolgens terug te roepen waarom je geen bel hebt. Dit is bijna het vaste protocol als je een 55+ er inhaalt. Je kunt ze beter zonder te roepen inhalen, maar ja, dan schrikken ze zo, vallen ze alsnog om. Monteer je wel een bel op je racefiets, dan horen ze het weer niet, moet je alsnog roepen dat ze rechts moeten houden op het fietspad, als ze in horden twee aan twee fietsen, etc. Het schijnt dat er nu ook een politieke beweging is speciaal voor 50+'ers, klopt dat???
Dat klopt, en als die eenmaal aan de macht zijn, dan kom je met dit soort praatjes niet meer weg, jongmens!

.tsooJ
AB schreef:Ze fietsen ontzettend langzaam, ze slingeren, kijken niet achterom voordat ze afslaan. Roep je pas op, om ze in te halen (want geen bel op racefiets), dan kijken ze eerst om, hun hele lichaam draait dan met het nekje mee, waardoor de fiets een slinger maakt, ze nog net niet omvallen, om vervolgens terug te roepen waarom je geen bel hebt. Dit is bijna het vaste protocol als je een 55+ er inhaalt. Je kunt ze beter zonder te roepen inhalen, maar ja, dan schrikken ze zo, vallen ze alsnog om. Monteer je wel een bel op je racefiets, dan horen ze het weer niet, moet je alsnog roepen dat ze rechts moeten houden op het fietspad, als ze in horden twee aan twee fietsen, etc.
Hoezo vooroordelen ??
Volgens mij moeten ze al die wielrenners verbieden op fietspaden, probleem opgelost 8)
De achtergrond is het relatief grote aantal eenzijdige ongevallen bij fietsers op leeftijd. Dat is de laatste jaren flink gestegen omdat ouderen nu veel meer fietsen dan voorheen. Je zou denken dat dat komt door de ebikes, maar dat verband is slechts indirect: de ebike zelf blijkt tot ook mijn verrassing nauwelijks gevaarlijker, maar wel de typische berijder: de oudere die vroeger niet meer fietste.
Hier een onderzoek: http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheid ... 130419.pdf
Of een helm en een damesfiets dan de oplossing zijn is weer een andere discussie.
Wim
Als pensionado's schaften we ons zojuist glimmende nieuwe fietsjes met onszelf als enige aandrijving. Mooi stijf, ook volbepakt (bejaarden kamperen ook nog wel eens) en we zien die racers op fietspaden echt wel aankomen in onze spiegeltjes.
En die bel hoort echt wel op je fiets ..
:lol: :wink:
Ik denk inderedaad dat het veel met fietservaring te maken heeft. Wie altijd veel gefietst heeft zal ook op een ebike niet zo gauw een gevaar zijn. gezien de statitiek gaat het om veel mensen die vroeger niet veel meer fietsten. Dat mag meer ongevalrisico betekenen, maar ook helpen de conditie te verbeteren. Maar ik hou mijn hart soms vast.
Wim
AB schreef:Roep je pas op, om ze in te halen (want geen bel op racefiets),
Ook op een racefiets kan een bel. Ook op een racefiets moet wettelijk een bel. Alleen hebben racefietswers kennelijk een vreselijke neiging om zich per se niet aan de wet te willen houden, omdat omdat omdat! Koop een bel, je kunt het ding van 10 gram ook achter in je shirtje stoppen als je het te zwaar vind op de fiets. Wil je dat iets ouderen de bel horen, dan kun je in plaats van het iele pingetje een bel kopen die een duidelijk TRING oplevert. Maar ja, die is weer 20 gram zwaarder....
Leon
Eenzijdige ongevallen ontstaan ook door achterstallig onderhoud van fietspaden: onverwachte hobbels, losliggende tegels, boomwortels door het wegdek.
Andere oorzaken zijn obstakels, te scherpe bochten, onoverzichtelijke situaties.
En wat dacht je van gladheid in de winter.
Leon schreef:
AB schreef:Roep je pas op, om ze in te halen (want geen bel op racefiets),
Ook op een racefiets kan een bel. Ook op een racefiets moet wettelijk een bel. Alleen hebben racefietswers kennelijk een vreselijke neiging om zich per se niet aan de wet te willen houden, omdat omdat omdat! Koop een bel, je kunt het ding van 10 gram ook achter in je shirtje stoppen als je het te zwaar vind op de fiets. Wil je dat iets ouderen de bel horen, dan kun je in plaats van het iele pingetje een bel kopen die een duidelijk TRING oplevert. Maar ja, die is weer 20 gram zwaarder....
Blijft het punt dat de reactie op een bel meestal niet is gewoon even opzij te gaan, maar in de remmen te knijpen, om zich een te gaan kijken, slingeren of wat dies meer zij.

.tsooJ
Een gevaar lijkt mij toch dat je vooral als automobilist, en dan vooral als vrachtwagen- of bestelautochauffeur zonder goed zicht naar rechtsachter, de neiging hebt de snelheid van e-bikende ouderen verkeerd in te schatten. Je wilt rechts afslaan, ziet een oudere op een fiets op het fietspad en denkt: daar kan ik makkelijk voorlangs, want die fietst met een slakkengang. Maar dan blijkt die oudere met een vaart van 20+ op je af te komen en voor je het weet is het boem...
Michael W schreef:
AB schreef:Ze fietsen ontzettend langzaam, ze slingeren, kijken niet achterom voordat ze afslaan. Roep je pas op, om ze in te halen (want geen bel op racefiets), dan kijken ze eerst om, hun hele lichaam draait dan met het nekje mee, waardoor de fiets een slinger maakt, ze nog net niet omvallen, om vervolgens terug te roepen waarom je geen bel hebt. Dit is bijna het vaste protocol als je een 55+ er inhaalt. Je kunt ze beter zonder te roepen inhalen, maar ja, dan schrikken ze zo, vallen ze alsnog om. Monteer je wel een bel op je racefiets, dan horen ze het weer niet, moet je alsnog roepen dat ze rechts moeten houden op het fietspad, als ze in horden twee aan twee fietsen, etc.
Hoezo vooroordelen ??
Volgens mij moeten ze al die wielrenners verbieden op fietspaden, probleem opgelost 8)
Niks vooroordeel, gebasseerd op een waargebeurd verhaal, er fietsen veel onervaren gasten op het fietspad tijdens de eerste mooie weekenden van de lente :).

Maar:

Wielrenners in groepen en smalle fietspaden, dat is pas een gevaar (net als scholieren overigens), oei, oei, oei. Dit weekend weer meegemaakt tijdens de "Veluwekrachttoer" een toertocht van de Veluwerenners. Op smalle fietspaden zo snel mogelijk jakkeren, heuveltje op, heuveltje af. Sommigen kunnen het net bijhouden, mits ze op die smalle fietspaden in een mini-waaier rijden. Uiteraard heb je dan van die prutsers die dan net het kantje van het fietspad raken en huppekee de berm infietsen.... echt levensgevaarlijk dat soort snelle groepjes op smalle fietspaadjes en dan heb ik het nog over hunzelf.... met tegenliggers of andere fietsers wordt helemaal geen rekening gehouden. Wielrenners in hun eentje valt me nog redelijk mee, maar zodra ze zich in een groep begeven, dan wordt het een ander type mens.

Ikzelf fiets ook graag in een trainingsgroep (liefst vooraan), maar we hebben altijd een vast rondje, zonder fietspaden en dat gaat over het algemeen prima. Automobilisten daarentegen reageren steeds agressiever naar groepen wielrenners toe, zodra ze niet snel genoeg aan de kant gaan.... en dat heeft met die paar 65+ers in mijn groepje niets te maken.

Nog een voorbeeld, hier in de buurt, een sluiproute, verboden voor auto's niet zijnde bestemmingsverkeer tussen 15:00-19:00. Echter politie controleert niet met als gevolg dat al die dertigers en veertigers in leasebakken 80/90/100 rijden op een smal binnenweggetje, dan ben je als fietser/wielrenner/e-bike-bejaarde ook volkomen kansloos.

Ik denk dat hoe anoniemer men kan opstellen (verschuilen in een (wieler)groep of verschuilen in een blik staal die men auto noemt), hoe onverdraagzamer men reageert. Dat is in de loop der jaren absoluut erger geworden.

Beetje offtopic, moest het even kwijt: terug naar 55+ers die net als kleine kinderen niet kunnen fietsen en meer dan ooit een helm nodig hebben.
Haha... bij sommige instanties blijft het 1 april :roll:
Oftewel 'hoe krijg je een fietser op de kast´...