door
AB » di 23 apr, 2013 12:35
Michael W schreef:AB schreef:Ze fietsen ontzettend langzaam, ze slingeren, kijken niet achterom voordat ze afslaan. Roep je pas op, om ze in te halen (want geen bel op racefiets), dan kijken ze eerst om, hun hele lichaam draait dan met het nekje mee, waardoor de fiets een slinger maakt, ze nog net niet omvallen, om vervolgens terug te roepen waarom je geen bel hebt. Dit is bijna het vaste protocol als je een 55+ er inhaalt. Je kunt ze beter zonder te roepen inhalen, maar ja, dan schrikken ze zo, vallen ze alsnog om. Monteer je wel een bel op je racefiets, dan horen ze het weer niet, moet je alsnog roepen dat ze rechts moeten houden op het fietspad, als ze in horden twee aan twee fietsen, etc.
Hoezo vooroordelen ??
Volgens mij moeten ze al die wielrenners verbieden op fietspaden, probleem opgelost
Niks vooroordeel, gebasseerd op een waargebeurd verhaal, er fietsen veel onervaren gasten op het fietspad tijdens de eerste mooie weekenden van de lente
.
Maar:
Wielrenners in groepen en smalle fietspaden, dat is pas een gevaar (net als scholieren overigens), oei, oei, oei. Dit weekend weer meegemaakt tijdens de "Veluwekrachttoer" een toertocht van de Veluwerenners. Op smalle fietspaden zo snel mogelijk jakkeren, heuveltje op, heuveltje af. Sommigen kunnen het net bijhouden, mits ze op die smalle fietspaden in een mini-waaier rijden. Uiteraard heb je dan van die prutsers die dan net het kantje van het fietspad raken en huppekee de berm infietsen.... echt levensgevaarlijk dat soort snelle groepjes op smalle fietspaadjes en dan heb ik het nog over hunzelf.... met tegenliggers of andere fietsers wordt helemaal geen rekening gehouden. Wielrenners in hun eentje valt me nog redelijk mee, maar zodra ze zich in een groep begeven, dan wordt het een ander type mens.
Ikzelf fiets ook graag in een trainingsgroep (liefst vooraan), maar we hebben altijd een vast rondje, zonder fietspaden en dat gaat over het algemeen prima. Automobilisten daarentegen reageren steeds agressiever naar groepen wielrenners toe, zodra ze niet snel genoeg aan de kant gaan.... en dat heeft met die paar 65+ers in mijn groepje niets te maken.
Nog een voorbeeld, hier in de buurt, een sluiproute, verboden voor auto's niet zijnde bestemmingsverkeer tussen 15:00-19:00. Echter politie controleert niet met als gevolg dat al die dertigers en veertigers in leasebakken 80/90/100 rijden op een smal binnenweggetje, dan ben je als fietser/wielrenner/e-bike-bejaarde ook volkomen kansloos.
Ik denk dat hoe anoniemer men kan opstellen (verschuilen in een (wieler)groep of verschuilen in een blik staal die men auto noemt), hoe onverdraagzamer men reageert. Dat is in de loop der jaren absoluut erger geworden.
Beetje offtopic, moest het even kwijt: terug naar 55+ers die net als kleine kinderen niet kunnen fietsen en meer dan ooit een helm nodig hebben.