Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MSR XGK EX, wereldbrander - Forum Wereldfietser

MSR XGK EX, wereldbrander

Ok....dit item heeft op zich niet zoveel met fietstechniek te maken maar ik weet dat er veel wereldfietsers gebruik maken van msr-branders.
Al jaren maken wij gebruik van de MSR XGK brander. Zo'n brander die het altijd doet. Niet de zuinigste, niet de lichtste maar een brander die je niet teer hoeft te behandelen en waar je (bijna) alles in kan gooien wat brandbaar is.

Twee weken geleden hebben we de opvolger gekocht, de XGK EX.
Wat een brander! Hij is nog steeds niet de lichtste, de kleinste, de zuinigste maar dit is zo'n beetje d? wereldbrander die er op dit moment is. Het grote probleem met de vroegere XGK was de stabiliteit. Dat is met de XGK EX volledig opgelost. Niet om te krijgen.
En nog steeds kun je al je brandbare vloeistoffen erin gooien. Voor wereldfietsers onder jullie: een aanrader!

Afbeelding

Hoi Marco,

Fijn dat je zo tevreden bent met je nieuwe brander!
Onze coleman "allesbrander" begint behoorlijk stijtage te vertonen.
Dus daarom houdt al een tijdje mijn ogen open.

Kan je nieuwe brander goed geregeld worden? Of heb je de keus uit een rouw of zwart ei????

Groeten, John.

Hoi John,

Je kan het pannetje hoger of lager houden 8)

Groet,
Marco

PS: je kan het een beetje regelen.

Hoi,

Ook een hele goede wereldbrander is de Multifuel van Primus. Die heb ik.
Die brand ook echt alles, inclusief gas en is lekker zuinig. En je kan er nog op sudderen ook!
Het enige wat hij helaas niet brand is turf en gedroogde koeievlaaien :)

Vooral de metalen pomp bevalt me erg goed. Niet meer dat plastick pompje van de MSR, die is bij mijn oude
MSR twee keer gebroken... Beide keren in de winter.

Whisky

Hoi,

Ik gebruik de Optimus Nova. Ik heb er in het begin wat problemen mee gehad omdat de snelkoppeling niet goed afsloot. Heb toen kostenloos een nieuwe gekregen, de nieuwe doet het tot nu to goed doet. De Nova lijkt ook redelijk economisch te zijn.

In het verleden heb ik ook de XGK en Wisperlight gebruikt, maar altijd mijn bedenkingen gehad met het plastic pompje van MSR, van daar dat ik uiteindelijk voor de Nova ben gegaan. Ik heb ook goede dingen gehoord over de Primus, hij is iets zwaarder maar wel de meest veelzijdige.

De Nova heeft een leuk snufje, waarvan ik in eerste instantie dacht dat het een beetje onzin was, maar wat erg goed blijkt te werken. Er zit een magnetisch naaldje in tijdens het branden het spruitstuk kan reinigen, erg handig als je met diesel of auto benzine brand. Ik probeer trouwens zoveel mogelijk op Parafine te koken, da's een stuk gezonder in vergelijking tot wat je aan de pomp haalt (heb ik me laten vertellen). Alhoewel ik in het verleden met, ik weet niet hoeveel liters gewone loodvrij, in de tent heb zitten koken. Hoe denken jullie hier over?

Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef:Ik probeer trouwens zoveel mogelijk op Parafine te koken, da's een stuk gezonder in vergelijking tot wat je aan de pomp haalt (heb ik me laten vertellen). Alhoewel ik in het verleden met, ik weet niet hoeveel liters gewone loodvrij, in de tent heb zitten koken. Hoe denken jullie hier over?
Met paraffine kun je volgens mij alleen koken in de Libische woestijn, want het smeltpunt bedraagt 52 graden Celsius.
Koken op loodvrij IN de tent is inderdaad niet erg gezond, waarom niet buiten de tent of met Coleman fuel of wasbenzine (of wat daarvoor doorgaat in het buitenland)?
Derderangs wasbenzine is alitjd nog gezonder dan loodvrij, want wasbenzine is er juist voor gemaakt om door mensenhanden gebruikt te worden, op zijn minst enigzins onschadelijk dan.
Leon

Ik neem aan dat Stijn parafine oil bedoelt, het Engelse woord voor wat in Nederland petroleum heet. Petroleum is inderdaad ook mijn favoriete brandstof.
Wim

whisky schreef:Hoi,

Ook een hele goede wereldbrander is de Multifuel van Primus. Die heb ik.
Die brand ook echt alles, inclusief gas en is lekker zuinig. En je kan er nog op sudderen ook!
Het enige wat hij helaas niet brand is turf en gedroogde koeievlaaien :)

Vooral de metalen pomp bevalt me erg goed. Niet meer dat plastick pompje van de MSR, die is bij mijn oude
MSR twee keer gebroken... Beide keren in de winter.

Whisky
Helemaal mee eens!
Heerlijk zuinig en alles zit degelijk in elkaar en is van stevige materialen gebruikt.
Ik heb die van mij net ff uit elkaar zitten halen om hem te ontdoen van roet en andere viezigheid over van m'n vakantie.

Voor ik de Primus kocht heb ik ook nog geken naar de XGK maar het verbruik en de regelbaarheid (of het gebrek er aan) stond me toch een beetje tegen.
Volgens mij is de Multifuel "the next best thing you can get" voor normaal gebruik.

@stijn:

wij hebben hetzelfde probleem met dezelfde brander! Inmiddels is ie in onderzoek, maar dat vonden we toch wel jammer. Verder een prima brander, mooi pakketje om mee te nemen en brandt goed!

El & El

fietsjunks schreef:@stijn:

wij hebben hetzelfde probleem met dezelfde brander! Inmiddels is ie in onderzoek, maar dat vonden we toch wel jammer. Verder een prima brander, mooi pakketje om mee te nemen en brandt goed!

El & El
Ik heb laatst bij de Outdoor XL in Barendrecht staan "spelen" met een Optimus Nova en het is idd een erg mooi compact pakketje.(veel beter als de Multifuel van Primus iig)
Alleen jammer dat die bevestiging van de brandstofslang/regelaar nog zo ver uitsteekt, als bij vele andere branders ook het geval.
Ok hoor de klacht over het lekken bij de snelkoppeling wel vaker elders op internet, misschien toch niet zo'n duurzaam systeem voor echt gebruik...

Ik denk dat Optimus stilletjes een ge-update versie heeft uitgebracht. Op een engelse website winkel, bieden ze namelijk reserve onderdelen aan voor de Nova 1 en 2, dus er zit blijkbaar verschil in. De Nova die ik als vervanging kreeg had een andere bout aan de onderkant, was het enige verschil dat ik kon zien.

Maar de vuistregel met de Nova is, ontkoppel nooit de brander van de fles als er nog druk op de fles staat. Zo heb ik namelijk een keer bijna de hele keuken in de brand gezet. Vanwegen dit voorval zou ik de Nova niet, zo een twee drie, aanbevelen.

In mijn eerdere bijdrage bedoelde ik inderdaad petroleum. Internationaal gezien kunnen die brandstof namen echt verwarrend zijn.