Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke kaart voor België / Vlaanderen? - Forum Wereldfietser

Welke kaart voor België / Vlaanderen?

Hallo allemaal,

wie weet handige fietskaarten voor (de noordelijke helft van) België? Ik zou graag daar rondfietsen zonder al te veel voor vertrek te moeten plannen, en daarom met een goede kaart op zak, ruwweg van Oostende naar Maastricht kunnen fietsen. Mogelijk via Antwerpen. Dat ligt hoger dan die lijn, maar daar spreek ik misschien met vrienden af.

In de winkel hebben ze alleen maar kaarten per provincie, waar door ik 4-5 kaarten zou moeten kopen. Begrotelijk en onhandig.

Vond wel oranje Michelinkaarten van 1:200.00, waarvan je maar twee nodig hebt voor heel België. Maar dan heb je de fietsknooppunten niet.

Kortom, wie heeft tips?
(ik heb geen GPS)

Janneke
GPS kopen? 8)
Van Maastricht naar Oostende zal ook met één Michelinkaart goed lukken (stuk Wallonië tot onder de lijn Luik-Namen staat er ook op).
Maar er bestaat geen tussenoplossing tussen wat je aangeeft.
Ik zou de fietsknooppuntenkaarten kopen, en wat meer in Vlaanderen komen fietsen zodat de kaarten afgeschreven geraken 8) .
Van tevoren knooppunten kijken op http://bikeroutetoaster.com, onderweg knooppuntenkaarten bij de knooppunten bekijken, Michelin voor wanneer je de weg kwijtraakt.
Alleen op de Michelin fietsen in Vlaanderen is niet prettig, je geraakt dan bijna niet uit de bebouwing van Antwerpen die tot Luik lijkt te rijken.
Leon
http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx

Gratis en zonder plannen. Gewoon "Maastricht" intikken, bestemming ingeven, nummertjes uitprinten en op de bovenbuis kleven :wink: .
Wel best een Michelin meenemen als backup, en voor als je toch ongeveer wil weten waar je precies zit.
http://www.fietseropuit.nl
Fietsknooppuntenrouteplanner op basis van OSM die niet bij de grens ophoudt :wink:
Het beste zijn de Sportoena kaarten. Toch niet geheel volmaakt. De maker is een vogelliefhebber en dat zie je duidelijk terug op zijn kaarten.
O.A. te koop in de Fietsvakantiewinkel: http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/sportoena.php
Eind mei a.s. ga ik vanaf Maastricht fietsen door de Ardennen en Luxemburg, met een dagtochtje naar Trier. Ik neem niks, noppes, någon, nada, geen kaart mee! Ik heb tomtom gewoon in mijn hoofd zitten.
Ik maakte nog steeds gebruik van de Grote autokaart van Belgie en Luxemburg. Staat bijna heel Nederlands Limburg ook nog op. Schaal 1 : 250.000 van Falk. Gekocht bij een tankstation van Shell.
Wat zwaarder is de Toeristische Wegenatlas van Michelin, Benelux. In ringband schaal 1 : 150.000. Kost overjarig circa 6 euro bij De Slegte. Staan ook nog summier ruim 70 stads-plattegronden in.

Piet.
Martin E. van Doornik schreef:Eind mei a.s. ga ik vanaf Maastricht fietsen door de Ardennen en Luxemburg, met een dagtochtje naar Trier. Ik neem niks, noppes, någon, nada, geen kaart mee! Ik heb tomtom gewoon in mijn hoofd zitten.
Vlaanderen zit serieus anders in elkaar dan Nederland, zonder kaart fiets je jezelf om de haverklap klem op allerlei infrastructurele elementen waar geen doorgang voor fietsers is of je moet de gewestwegen willen aanhouden. In Nederland heb je deze problemen ook, maar niet zo veel.
Leon
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Eind mei a.s. ga ik vanaf Maastricht fietsen door de Ardennen en Luxemburg, met een dagtochtje naar Trier. Ik neem niks, noppes, någon, nada, geen kaart mee! Ik heb tomtom gewoon in mijn hoofd zitten.
Vlaanderen zit serieus anders in elkaar dan Nederland, zonder kaart fiets je jezelf om de haverklap klem op allerlei infrastructurele elementen waar geen doorgang voor fietsers is of je moet de gewestwegen willen aanhouden. In Nederland heb je deze problemen ook, maar niet zo veel.
Leon
Ik ga niet naar Vlaanderen (heb daar in 2010 ook zonder kaart gefietst en alles zonder probleem!) richting Luik en Luxemburg waar ik de routes nog van vroeger ken.
Ik heb een wegenkaart van heel België thuis liggen, van Cartographiques De Rouck, schaal 1:300.000 (met volledige plaatsnamenregister), gekocht op 8 juli 1978 voor 120 Bfr. en verder de rode Michelinkaart van Luxemburg nr. 717, schaal 1:150.000, dus goed te fietsen. Maar die neem ik niet mee.
Leon schreef:onderweg knooppuntenkaarten bij de knooppunten bekijken,
Er zijn diverse provincies waar er maar heel sporadisch knooppuntenkaarten zijn geplaatst en men kan dus uren op het fietsknooppuntennetwerk fietsen zonder ooit een knooppuntenkaart tegen te komen.
PietV schreef:Ik maakte nog steeds gebruik van de Grote autokaart van Belgie en Luxemburg.
En daarmee mis je gegarandeerd de leuke autoluwe en/of autovrije wegen. Kan natuurlijk, maar de leukste optie lijkt het me niet.

Renaat
Martin E. van Doornik schreef:
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Eind mei a.s. ga ik vanaf Maastricht fietsen door de Ardennen en Luxemburg, met een dagtochtje naar Trier. Ik neem niks, noppes, någon, nada, geen kaart mee! Ik heb tomtom gewoon in mijn hoofd zitten.
Vlaanderen zit serieus anders in elkaar dan Nederland, zonder kaart fiets je jezelf om de haverklap klem op allerlei infrastructurele elementen waar geen doorgang voor fietsers is of je moet de gewestwegen willen aanhouden. In Nederland heb je deze problemen ook, maar niet zo veel.
Leon
Ik ga niet naar Vlaanderen (heb daar in 2010 ook zonder kaart gefietst en alles zonder probleem!) richting Luik en Luxemburg waar ik de routes nog van vroeger ken.
Ik heb een wegenkaart van heel België thuis liggen, van Cartographiques De Rouck, schaal 1:300.000 (met volledige plaatsnamenregister), gekocht op 8 juli 1978 voor 120 Bfr. en verder de rode Michelinkaart van Luxemburg nr. 717, schaal 1:150.000, dus goed te fietsen. Maar die neem ik niet mee.
!978???? Dat is 35 jaar geleden!!!!! Ook in Wallonie is echt veel veranderd sinds die tijd: vooral in de laatste jaren. Er zijn RAVeL´s gekomen en Randovelo heeft met eenvoudige middelen (gele en blauwe strepen) leuke fietsroutes uitgezet.
Ik fiets ook al jaren in Wallonie, maar dankzij die routes is een nieuwe wereld voor mij open gegaan.
Er is een kaart van Belgie waar de Vlaamse LF-routes en de Waalse RAVeL´s en Randovelo´s opstaan.
http://www.randovelo.org/fr/vetopog.php#carteign
Ook in Luxemburg zijn bewegwijzerde fietsroutes: PC´s. Er is een goede kaart van de Luxemburgse fietsersbond. Daar staan alle routes op die je niet op antieke Michelin-kaarten kunt vinden.
bert sitters schreef:Er is een kaart van Belgie waar de Vlaamse LF-routes en de Waalse RAVeL´s en Randovelo´s opstaan.
Ook in Luxemburg zijn bewegwijzerde fietsroutes: PC´s. Er is een goede kaart van de Luxemburgse fietsersbond. Daar staan alle routes op die je niet op antieke Michelin-kaarten kunt vinden.
Fietsknooppunt, LF routes, Ravel/Randovelo en PC routes staan ook op de Openstreetmap kaart, zie http://cycling.waymarkedtrails.org/nl/? ... on=5.14011 en staan ook op de Openfietsmap.
De sterkste fietskaart van Vlaanderen. Handige kaart met LF-routes en knooppunten.
Deze kaart wordt niet meer gemaakt maar ik heb hem via via het forum kunnen bemachtigen.
Vorig jaar zonder verdwalen van oost naar west Vlaanderen gefietst.
Je mag hem lenen als je wilt.
bert sitters schreef:Ook in Luxemburg zijn bewegwijzerde fietsroutes: PC´s. Er is een goede kaart van de Luxemburgse fietsersbond. Daar staan alle routes op die je niet op antieke Michelin-kaarten kunt vinden.
De rode Michelinkaart van Luxemburg is van druk 2013, hoor! Gekocht bij de ANWB in Groningen. Alleen thuis om de bestuderen en dan zonder kaart op weg. Trouwens, ik heb familie in de buurt van Diekirch wonen....
Met oude kaarten kan je nog altijd op al bestaande wegen rijden. Twee jaar geleden fieste ik in Engeland en maakte gebruik van Bartholomew-kaarten uit 1982. Ging ook uitstekend. In 1983 fietste ik door de provincie Zeeland met een Nivea-fietskaart uit 1958.... :wink: Het gaat erom dat ik praktisch nooit verdwaal, toch?

Gisteren heerlijk van mijn andere hobby genoten: draaien als molenaar op de Entreprise in Kolham, de gróótste molen van provincie Groningen, zie foto hieronder.

Afbeelding
Janneke V schreef:Hallo allemaal,

wie weet handige fietskaarten voor (de noordelijke helft van) België? Ik zou graag daar rondfietsen zonder al te veel voor vertrek te moeten plannen, en daarom met een goede kaart op zak, ruwweg van Oostende naar Maastricht kunnen fietsen. Mogelijk via Antwerpen. Dat ligt hoger dan die lijn, maar daar spreek ik misschien met vrienden af.

In de winkel hebben ze alleen maar kaarten per provincie, waar door ik 4-5 kaarten zou moeten kopen. Begrotelijk en onhandig.

Vond wel oranje Michelinkaarten van 1:200.00, waarvan je maar twee nodig hebt voor heel België. Maar dan heb je de fietsknooppunten niet.

Kortom, wie heeft tips?
(ik heb geen GPS)

Janneke

Ha die Janneke,

Kun je meteen campings beoordelen voor het project fietsvriendelijke campings in Belgie.

Groetjes uit Antigua,

Bert
O ja nog iets. De campings op de Michelinkaart worden niet of heel slecht bijgehouden. Zo staat camping De Dousberg, net ten W van Maastricht maar nog in Nederland, er nog op maar die camping is tien jaar geleden al gesloten.
Leon
Dank allemaal!

door overwerken ben ik hier een poosje niet geweest. Maar nu mijn antwoord.

Ik lees heel veel alle nuttige info. Die sterkste fietskaart klinkt heel interessant.

Zal kijken of die ik zelf kan kopen, Hester. Lijkt me fijner dan heeeeel zuinig op die van een ander te willen zijn. Maar wel veel dank voor je aanbod..

Bert, over die campings: dat weet ik nog niet. Eerst maar eens de vakantieplannen samen met andere mensen rond krijgen.

Janneke
zoek ook eens op : http://www.groteroutepaden.be/
al meermaal op het forum aan de orde gekomen

heb recent, naast GPS, deze kaart gebruikt puur ter orientatie.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DU48BISV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SIFYZLRE.jpg