Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke "race" band bij deze velg? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke "race" band bij deze velg?

Uit het verhaal hoor ik niks over bagage en dat het idee is hier om veel op asfalt te fietsen... dan hebben 50mm banden vooral nadelen: namelijk dat ze 2x zwaarder zijn en meer luchtweerstand opleveren. Als je ook offroad wil kunnen of een zwaargewicht bent wordt het een ander verhaal maar dat lees ik nergens terug. Met 35mm banden heb je een mooie tussenmaat: diverse snelle, comfortabele banden zijn beschikbaar en een bospad af en toe wil ook wel, een passende velgbreedte is dan (aldus Sheldon Brown) 16-17mm, maar ik ken er behalve bovengenoemde niet zo veel... gat in de markt dus :?: :wink:
Matthie9000 schreef:Uit het verhaal hoor ik niks over bagage en dat het idee is hier om veel op asfalt te fietsen... dan hebben 50mm banden vooral nadelen: namelijk dat ze 2x zwaarder zijn en meer luchtweerstand opleveren. Als je ook offroad wil kunnen of een zwaargewicht bent wordt het een ander verhaal maar dat lees ik nergens terug. Met 35mm banden heb je een mooie tussenmaat: diverse snelle, comfortabele banden zijn beschikbaar en een bospad af en toe wil ook wel, een passende velgbreedte is dan (aldus Sheldon Brown) 16-17mm, maar ik ken er behalve bovengenoemde niet zo veel... gat in de markt dus :?: :wink:
Ik zou me niet blindstaren op dat beetje extra gewicht van een 19mm velg tov 17mm bij gebruik van een 35mm bandje. In het tijdrijdwereldje zijn zelfs bredere velgen populair vanwege de extra aerodynamica (velg sluit nauwer aan op de band en daardoor minder luchtwervelingen)..... als je er in gelooft that is, alles voor de moraal! Voor het stevige klimwerk kan een lichtere wiel/bandenset een voordeel opleveren.... als je aan wedstrijdsport doet. Voor vakantiewerk zie ik voor een velg meer heil in dubbel gebust en een goede reputatie op gebied van duurzaamheid.

PS/btw, 50mm big apples zijn nog best vlotte bandjes zolang ze lekker rond zijn en goed op spanning zijn gepompt.

Als je minder luchtweerstand wilt dan zou je je benen ook kunnen scheren, een strakker shirtje aan kunnen trekken, zijtassen verwijderen, stuurtas verwijderen, spatbord verwijderen, racestuur/ligstuur, etc. En dan nog zijn het de benen die de snelheid maken, blablabla. Enfin, je kent het riedeltje ;).
Allen dank voor de reactie. Toepassing is meestal met racefietsers meefietsen dus veel asfalt maar ook wel tegels/straatstenen. Als ik in Duitsland op vakantie ben met de racefietsers dan zetten we meestal met Mapsource icm de OFM een route uit. Helaas komt het dan wel eens voor dat je op een niet zo goed verharde weg moet fietsen. Soms zelfs "schrotweg" met veel keitjes etc. Dan is een iets bredere stevige band wel prettig is mijn ervaring. Ook een stevige zijkant is dan wel zo zeker. Voorheen fietste ik met Schwalbe Hurrice en daarna Kojak op mijn 26" MTB. Inmiddels heb ik een 28" "fitness-bike" achtig ding. Ik vraag me af of de 28" kojak's sterk genoeg zijn mocht ik weer eens op zo'n schrotweg belanden. Momenteel denk ik toch serieus over de Conti SportContact in 37mm uitvoering. Oh ja ik ben iets van 182 cm lang en weeg 80KG.
Ik zou dan toch echt eens bij de cyclocross-bandjes gaan kijken.

.tsooJ
Ik vond die Sportcontact niet zo fijn: wat stug, en alleen redelijk snel als je hem hard oppompte. Ook veel lekke banden gehad, al kan dat aan de omgeving gelegen hebben.
Wim
Heb zelf vorig jaar de Jacobsroute naar Santiago gefietst op Conti Sportcontact 37mm, met lange stukken onverhard/keien/gravel etc. De bandjes hielden zich goed (tot mijn verbazing eigenlijk), ook ik geloof niet dat de rolweerstand op glad asfalt nou erg laag is, zo voelt het niet helemaal, maar veel vergelijk heb ik niet.
Op 2700km 1 lek in de achterband. Klein stukje glas naar binnen gewurmd.

Voor mijn volgende tocht overweeg ik de Marathon racers.
Ben benieuwd naar de verschillen, maar de Conti's verdienen wat mij betreft wel lof.
Zeker geen verkeerde band, die naar mijn mening ook een heel behoorlijk rijcomfort geven, mits niet te hard opgepompt, maar dat geldt voor iedere band. Stil zijn ze ook.
Heeft iemand ervaring met de Vittora Voyager Hyper's ? Lijkt mij ook een band die bruikbaar is in de wat bredere maten? (gaan tot 40mm)
Wim schreef:Wie bang is voor teveel lekke banden met de Pasela zou voor de achterband de Tourguard (lekbescherming) versie kunnen kiezen, en voor de voorband de soepeler gewone.
Wim
ik wil de pasela's eens uitproberen, rij al een paar jaar met Big Apples 50-559
dan denk ik nu aan de Pasela TG 42-559 TG omdat een groot deel door stad en industrieterrein gaat.

kan ik dezelfde binnenband maat gebruiken als bij de Big Apples?
26x1.5 (40-559) Schwalbe binnenband 26 breed (type 13)

bedankt
Hopelijk geeft het niet dat ik even aan topic hijacking doe... Even situatie schetsen: onlangs een VSF tx-1000 gekocht, waarop schwalbe marathon duremes liggen in de maat 50-622. De fiets wordt zowel voor woon-werk (11km enkel) als langere ritten (althans, is de bedoeling) gebruikt. Ik weet het, een zware tractor voor woon-werk!

Woon-werkverkeer is in de stad + randstad, allemaal op asfalt / goede wegen. Zal ik door andere (dunnere / lichtere) banden op te leggen voor woon-werk verkeer voldoende verschil merken om kostprijs van een extra stel buitenbanden op te merken?

Velgen op de fiets zijn Exal MX19's, en volgens de site van Exal past daar alles op tussen 25 & 62 mm.

Uiteraard wil ik, zoals iedereen, de onmogelijke combinatie in een band: licht, snel, maar toch lekvrij & comfortabel.

Volgens de test van de fietsersbond kom je dan uit bij de 'Vittoria voyager hyper', maar of de test zo betrouwbaar is?

http://www.fietsersbond.nl/node/5907

Iemand wat tips / aanraders? Welke maat heb ik nodig?

Wim: jij blijft volhouden bij de panaracer pasela's, is dit hier ook van toepassing?

Lijstje voorlopig:

Vittoria voyager hyper - maat??
Panaracer pasela's TG - maat??
Schwalbe Big apple - voordeel tov huidige banden??
jorge_regula schreef:
Iemand wat tips / aanraders? Welke maat heb ik nodig?

Wim: jij blijft volhouden bij de panaracer pasela's, is dit hier ook van toepassing?

Lijstje voorlopig:

Vittoria voyager hyper - maat??
Panaracer pasela's TG - maat??
Schwalbe Big apple - voordeel tov huidige banden??
voor de Panaracer
Ik vond die fietsersbond test maar niks. De Vittoria Hyper Randonneur wordt wel meer geprezen overigens, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. De echte breedte schijnt max iets van 38 mm te zijn. De breedste Pasela in etrto 622 is 37 echte mm. Kortom, die zijn even breed, en inderdaad heel wat smaller dan een Big Apple. Echt langzaam is die Big Apple overigens niet (de goedkope variant zal wel langzamer zijn want die heeft een ander goedkoper karkas). Je zult dus wel wat verschil merken, maar super veel zal het niet zijn.
Wim